Annonse
Gerflor annons
Gerflor annons

Hele Norge pusser opp

Når alt annet står stille, suser og går det i oppussingsbransjen. Salget av maling, gulv, verktøy og plank har vært eksepsjonelt godt i påsken.

Av Chera Westman/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Hele Norge pusser opp

Foto: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no

Midt i korona-krisen i Norge, finnes lysglimt. Mange byggevarebutikker, fargehandlere og annen faghandel har opplevd tidenes oppussingspåske hos herr og fru Hvermansen. Reiserestriksjoner og mye ledig tid, har ført til en oppussingsiver av sjeldent slag.

– Spesielt gledelig er det at også små faghandelsbutikker gjør det veldig godt med en positiv vekst, sier Audar Dørum hos grossisten Farveringen.

Farveringen er distributør av interiørvarer og verktøy til både Fargerike, Happy Homes og Nordsjö Idé & Design, i tillegg til flere store byggevarekjeder som XL Bygg og Byggmakker. Fra lageret på Kløfta har utleveringen til butikk slått rekorder i påsken.

­– Til eksterne kunder har vi nesten doblet omsetningen. Lørdag før påske var en rekorddag omsetningsmessig. Da plukket vi enormt mye varer, sier Dørum.

– Vi er utrolig privilegert i denne bransjen. Ikke alle er like heldig som oss, det er vi klar over, sier Kjetil Brandmo, kjedeleder hos Happy Homes, samtidig som han melder at ikke alle butikker har opplevd økt salg.

–  Vi som kjede var tidlig ute med hjemlevering, og laget kommunikasjon knyttet til det som kan deles lokalt. De butikker som har benyttet seg av det, har nok fått en god gevinst på innsatsen, sier han.

Dele på Pinterest omsetningsrekord før påske

Foto: Chera Westman/ifi.no

REKORDLEVERINGER: – Til eksterne kunder har vi nesten doblet omsetningen. Lørdag før påske var en rekorddag omsetningsmessig. Da plukket vi enormt mye varer, sier Audar Dørum.  

Mange små rom blir nye

På Sør- og Østlandet har været vært flott, og også om halve Norge fortsatt er dekket i snø, har utendørsesongen startet mange steder. Farveringen rapporterer også om 15-20 prosent økt salg av gulv, men det er fortsatt interiørmaling det går mest av.

– Vi har solgt utrolig mange trelitre med interiørmaling. Salget er mer en doblet sammenlignet med samme periode i fjor, sier Stine Solheim, kjedeleder i Fargerike.

– Det er mange små rom som er blitt pusset opp – soverom, gang og kjellerstuer. Mer kostbare oppussingsprosjekter som gulv og solskjerming opplever vi normalt salg av. Det er en stor vekst i antallet kunder, men en redusert pris på hver handlekurv. Jeg tror ikke at folk flest føler at de må pusse opp nå, men at mange har benyttet anledningen til å pusse opp mindre rom, sier hun.

Dele på Pinterest mange jobber hardt

Foto: Fargerike

SETTER FARGE PÅ NORGE: – Det er tøft stå på der ute, men butikkene har løst det på en fantastisk måte og det skal de ha kred for, sier Stine Solheim.

Hektiske dager

Også hos Flügger og i Coop-systemet har de merket stor pågang fra oppussingsivrige huseiere.

– Det er positivt at vi har sett et økt antall privatkunder i våre butikker denne påsken, sier Rolf Gjølberg, Country Manager i Flügger Norge.

– Vi har hatt jevn og bra trafikk hele påsken med klar vekst, sier Stephan Korsviken, kategorisjef maling & interiør i Coop.

– Vår ansatte har hatt lange og hektiske dager. Ved siden av å selge, skal de også «skyte ordre» og plassere varer. Normalt sørger våre leverandører for dette, sammen med opplæring av folk og påfyll av varer. Nå tar våre ansatte alt dette ved siden av salget, sier Korsviken og skryter personalet opp i skyene for at de står på så godt. 

Dele på Pinterest hektiske dager i butikk

Foto: Chera Westman/ifi.no

LITT DITT OG DATT: – Vår ansatte har hatt lange og hektiske dager. Ved siden av å selge, skal de også «skyte ordre» og plassere varer. Normalt sørger våre leverandører for dette, sammen med opplæring av folk og påfyll av varer, sier Stephan Korsviken.

Jobber hardt med smittevern

Stine Solheim stemmer inn i hyllestkoret:

– Det har vært utfordrende i enkelte butikker, der kanskje noen er i karantene og noen er hjemme med barn. Bemanningen er lavere og kundene flere, samtidig som vi skal holde smittevernet på plass. Alle våre ansatte har jobbet kjempehardt.

– Det er tøft stå på der ute, men butikkene har løst det på en fantastisk måte og det skal de ha kred for, sier hun.

Dele på Pinterest økt salg av gulv

Foto: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no

GODT GULVSALG: Salget av gulv og gulvprodukter har gått opp med 15-20 prosent sammenlignet med i fjor, melder Farveringen.


Inspirasjon på nett

Økt kundestrøm og begrenset bemanning har ført til at mange butikker finner nye løsninger. Noen har reduserte åpningstider, tar imot bestillinger på telefon, og kjører ut varer til kundene på kvelden. Andre leverer ut bestillinger fra kjøp i nettbutikk.

– Vi har opplevd en ekstrem vekst i bruk av fargerike.no og vår nettbutikk som ble lansert i oktober i fjor. Men dette er en umoden bransje, og salgstallene er fortsatt lave sammenlignet med våre fysiske butikker og andre bransjer, sier Solheim.

Mange benytter seg også chat-funksjonen som kjeden har på nettet. Og her er det farge det går i:

– Vi evner nesten ikke å ta unna alle spørsmål. Kundene søker også etter fargekart og inspirasjon, sier hun. 

Kunnskapstørst

Behovet for å finne informasjon og inspirasjon på nett til ulike oppussingsprosjekter bekreftes av besøkstallene på ifi.no. Her finnes svar på det meste av spørsmål rundt oppussing, og en lang rekke bilder og inspirerende artikler både for dem som vil gjøre oppussingen selv, og dem som vil leie profesjonell hjelp.

– Det er liten tvil om at flere har pusset opp denne påsken enn i fjor. Vi ser det blant annet på at antallet besøk på ifi.no har gått opp med 50 prosent, sier Kristian Owren, adm dir i ifi.no, Informasjonskontoret for farge og interiør. 

Dele på Pinterest mange vil vite mer

Foto: IFI

KLIKKBART: ifi.no opplever stor trafikk, med 50 prosent flere brukere enn til samme tid i fjor, sier adm dir Kristian Owren.

SISTE ARTIKLER
Flere artikler