Hele Norge pusser opp
Når alt annet står stille, suser og går det i oppussingsbransjen. Salget av maling, gulv, verktøy og plank har vært eksepsjonelt godt i påsken.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Midt i korona-krisen i Norge, finnes lysglimt. Mange byggevarebutikker, fargehandlere og annen faghandel har opplevd tidenes oppussingspåske hos herr og fru Hvermansen. Reiserestriksjoner og mye ledig tid, har ført til en oppussingsiver av sjeldent slag.
– Spesielt gledelig er det at også små faghandelsbutikker gjør det veldig godt med en positiv vekst, sier Audar Dørum hos grossisten Farveringen.
Farveringen er distributør av interiørvarer og verktøy til både Fargerike, Happy Homes og Nordsjö Idé & Design, i tillegg til flere store byggevarekjeder som XL Bygg og Byggmakker. Fra lageret på Kløfta har utleveringen til butikk slått rekorder i påsken.
– Til eksterne kunder har vi nesten doblet omsetningen. Lørdag før påske var en rekorddag omsetningsmessig. Da plukket vi enormt mye varer, sier Dørum.
– Vi er utrolig privilegert i denne bransjen. Ikke alle er like heldig som oss, det er vi klar over, sier Kjetil Brandmo, kjedeleder hos Happy Homes, samtidig som han melder at ikke alle butikker har opplevd økt salg.
– Vi som kjede var tidlig ute med hjemlevering, og laget kommunikasjon knyttet til det som kan deles lokalt. De butikker som har benyttet seg av det, har nok fått en god gevinst på innsatsen, sier han.
Jordan gir verneutstyr til helsepersonell
REKORDLEVERINGER: – Til eksterne kunder har vi nesten doblet omsetningen. Lørdag før påske var en rekorddag omsetningsmessig. Da plukket vi enormt mye varer, sier Audar Dørum.
Mange små rom blir nye
På Sør- og Østlandet har været vært flott, og også om halve Norge fortsatt er dekket i snø, har utendørsesongen startet mange steder. Farveringen rapporterer også om 15-20 prosent økt salg av gulv, men det er fortsatt interiørmaling det går mest av.
– Vi har solgt utrolig mange trelitre med interiørmaling. Salget er mer en doblet sammenlignet med samme periode i fjor, sier Stine Solheim, kjedeleder i Fargerike.
– Det er mange små rom som er blitt pusset opp – soverom, gang og kjellerstuer. Mer kostbare oppussingsprosjekter som gulv og solskjerming opplever vi normalt salg av. Det er en stor vekst i antallet kunder, men en redusert pris på hver handlekurv. Jeg tror ikke at folk flest føler at de må pusse opp nå, men at mange har benyttet anledningen til å pusse opp mindre rom, sier hun.
Tørrsliping av terrasse gjør vårpussen enkel
SETTER FARGE PÅ NORGE: – Det er tøft stå på der ute, men butikkene har løst det på en fantastisk måte og det skal de ha kred for, sier Stine Solheim.
Hektiske dager
Også hos Flügger og i Coop-systemet har de merket stor pågang fra oppussingsivrige huseiere.
– Det er positivt at vi har sett et økt antall privatkunder i våre butikker denne påsken, sier Rolf Gjølberg, Country Manager i Flügger Norge.
– Vi har hatt jevn og bra trafikk hele påsken med klar vekst, sier Stephan Korsviken, kategorisjef maling & interiør i Coop.
– Vår ansatte har hatt lange og hektiske dager. Ved siden av å selge, skal de også «skyte ordre» og plassere varer. Normalt sørger våre leverandører for dette, sammen med opplæring av folk og påfyll av varer. Nå tar våre ansatte alt dette ved siden av salget, sier Korsviken og skryter personalet opp i skyene for at de står på så godt.
Byggebransjen krever strakstiltak
LITT DITT OG DATT: – Vår ansatte har hatt lange og hektiske dager. Ved siden av å selge, skal de også «skyte ordre» og plassere varer. Normalt sørger våre leverandører for dette, sammen med opplæring av folk og påfyll av varer, sier Stephan Korsviken.
Jobber hardt med smittevern
Stine Solheim stemmer inn i hyllestkoret:
– Det har vært utfordrende i enkelte butikker, der kanskje noen er i karantene og noen er hjemme med barn. Bemanningen er lavere og kundene flere, samtidig som vi skal holde smittevernet på plass. Alle våre ansatte har jobbet kjempehardt.
– Det er tøft stå på der ute, men butikkene har løst det på en fantastisk måte og det skal de ha kred for, sier hun.
God fart i handelen
GODT GULVSALG: Salget av gulv og gulvprodukter har gått opp med 15-20 prosent sammenlignet med i fjor, melder Farveringen.
«Alle» liker laminatgulv
Inspirasjon på nett
Økt kundestrøm og begrenset bemanning har ført til at mange butikker finner nye løsninger. Noen har reduserte åpningstider, tar imot bestillinger på telefon, og kjører ut varer til kundene på kvelden. Andre leverer ut bestillinger fra kjøp i nettbutikk.
– Vi har opplevd en ekstrem vekst i bruk av fargerike.no og vår nettbutikk som ble lansert i oktober i fjor. Men dette er en umoden bransje, og salgstallene er fortsatt lave sammenlignet med våre fysiske butikker og andre bransjer, sier Solheim.
Mange benytter seg også chat-funksjonen som kjeden har på nettet. Og her er det farge det går i:
– Vi evner nesten ikke å ta unna alle spørsmål. Kundene søker også etter fargekart og inspirasjon, sier hun.
Trender i byggvarehandelen
Kunnskapstørst
Behovet for å finne informasjon og inspirasjon på nett til ulike oppussingsprosjekter bekreftes av besøkstallene på ifi.no. Her finnes svar på det meste av spørsmål rundt oppussing, og en lang rekke bilder og inspirerende artikler både for dem som vil gjøre oppussingen selv, og dem som vil leie profesjonell hjelp.
– Det er liten tvil om at flere har pusset opp denne påsken enn i fjor. Vi ser det blant annet på at antallet besøk på ifi.no har gått opp med 50 prosent, sier Kristian Owren, adm dir i ifi.no, Informasjonskontoret for farge og interiør.
La håndverkeren pusse opp
KLIKKBART: ifi.no opplever stor trafikk, med 50 prosent flere brukere enn til samme tid i fjor, sier adm dir Kristian Owren.
Fargemagasinets Bransjestatistikk 2020: Malingbonanza
Covid-19. Ett år etter.
Bygger'n satser på kunder og klima
WallConcept tar tapetmarkedet med ny lanseringsstrategi
Full fart med «take-away» i faghandelen
Oppmerking på gulv
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...