God fart i handelen
Det meldes om god fart i butikkene og stor innsats fra ansatte for å skape trygg handel for kundene.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Når andre fritidsaktiviteter er kansellert, vi er oppfordret til å holde oss mest mulig hjemme og mange sitter i karantene, fremstår oppussing som en favorittsyssel. En ringerunde til handelsleddet viser at aktiviteten i butikkene er stor. Mye tyder på at folk vil bruke tiden hjemme til å pusse opp og gjøre det hyggelig rundt seg. I deler av landet er også utendørssesongen så smått i gang.
Fokus på trygg handel
– Vi har fullt fokus på å holde hjulene i gang. Ute i butikkene jobbes det hardt for at kundene skal kunne handle trygt. Riktig renhold, god avstand og ikke for mange kunder inne i butikken samtidig, er noen av tiltakene, forteller Tale Henningsen i Fargerike. Hun er raus med ros til de mange positive og kreative butikkmedarbeiderne rundt om i landet.
– De er svært opptatt av at folk skal oppleve at det er trygt å handle i butikkene. Og de som ikke kan eller vil dra til butikken, kan enten få varer tilkjørt eller handle på nett, sier Henningsen.
Hun forteller at mange av butikkene deres har opprettet leveringstjenester. Samtidig har nett-trafikken økt de siste dagene. Fargerike startet netthandel med maling, tapet, verktøy og gulv i fjor høst, og leverer over hele landet. Varene sendes fra Farveringens sentrallager på Kløfta. Hvor lang leveringstiden er, avhenger av hvor i landet kunden bor. Men varene pakkes samme dag som bestillingen kommer inn, og folk kan velge om de vil ha varene levert på posthuset, i butikk eller hjemme.
– Cirka halvparten av kundene ønsker i disse dager å få varene levert rett hjem, mens resten ønsker å hente varene i butikk, sier hun.
Henningsen ivrer for å kommunisere at oppussingsprosjekt er en positiv aktivitet nå om dagen.
– Ved å pusse opp får du tre i ett: forbrenner kalorier ved å være i bevegelse, gjøre noe hyggelig sammen, og får det fint.
For dem som ikke vil møte opp i butikken selv, sendes varene hjem.
Mange vil pusle hjemme
Hos Happy Homes er det også «Business as usual».
– Vi er heldige som er i denne bransjen. Det er nok mange som bruker unntakstilstanden og mer hjemmetid til å pusle hjemme, sier Kjetil Brandmo.
Kjedelederen forteller at de fort merket økt trafikk i butikkene.
– I slutten av forrige uke var det flere butikker som meldte om «all-time-high». Og det er dem som er tyngst inne på privatmarkedet som gjør det bra om dagen, sier han.
Butikkene i Happy Homes tilbyr også kundene hjemkjøring av varer.
– Mange av butikkene har hatt tilbudet tidligere også, men tjenesten har nok vært litt lite kjent. Nå er imidlertid kjeden i ferd med å utarbeide materiell til butikkene, slik at de som ønsker kan profilere dette bedre, forteller Brandmo.
Effektivt renhold, spesielt på disker og i kassaområdet er påkrevet i disse dager.
Oppfølging av ansatte
Hos Nordsjö Ide & Design er det også hjemmekontor for kjedeledelsen. Det er klart påbud fra sentral ledelse i Akzo Nobel at alle som kan, skal jobber hjemmefra.
Kjedeleder Torgeir Skjerve forteller at butikkene står på. Det var mange kunder i butikkene på lørdag, og den enkelte butikk vurderer hele tiden nødvendige tiltak.
– Vi kan ikke pålegge den enkelte butikk noe utover det som bestemmes av myndighetene, men vi anbefaler alle å følge godt med, følge opp de ansatte og gjøre tiltak i butikken. Antibac ved betalingsterminal, og jevnlig vask av handlevogner er viktig, sier Torgeir Skjerve.
– Hjemkjøring av varer er et godt tiltak, samtidig som at man informerer ved inngangen om å holde avstand og vaske hendene med Antibac når en kommer inn. Hansker kan også legges frem. Noen har en form for ordning med å slippe inn 2 – 4 kunder om gangen. Dette er litt varierende i forhold til størrelsen på butikken. Skjerve forteller også at en butikk i kjeden holder stengt fordi en ansatt er smittet.
Nok varer på lager
Farveringen er Norges største distributør av varer til overflatebransjen. Hver uke kjører de ut varer til 800 butikker fra sentrallageret på Kløfta.
– Her er det fullt trøkk, forteller drifts- og logistikksjef Gungør Turkøz.
– Det har faktisk vært en liten økning de siste dagene. Bortsett fra støvmasker og engangshansker, som nå går til helsesektoren, så er det godt med varer på lager. Hver uke kjører vi ut varer til rundt 800 butikker over hele landet. Og ingen trenger engste seg for at det går tomt i disse hyllene.
Han forteller at de merker at vårsesongen står for døra.
– Ja, mange av butikkene er godt i gang med sommervarene. Mange har vært tidlig ute med å få varer i hus, og har det klart til finværet kommer.
Han bekrefter også at det er mer Antibac på vei inn.
– Det stemmer, vi har sendt inn en stor bestilling på 3 biler og cirka 99 paller. Vi forventer at det kommer i månedsskiftet, sier han.
Turkøz forteller at de har tatt mange grep for å unngå smitte på jobb. På lageret bruker alle hansker, de har Antibac og gjennomfører regelen om 1 meters avstand mellom folk. Dette gjelder alle. Samt at alle som kan ha hjemmekontor er hjemme; både kundeservice og operativt innkjøp har hjemmekontor.
– Ingen sjåfør kommer inn på lageret før de har tatt en runde med Antibac, og har tatt på hansker sier han. Dette gjelder alle, sier han.
Mange har nok planer om å skifte farge, så det er å vente at det blir rift om fargeprøvene i butikk.
Trygt med strenge tiltak
Hos Flügger var de tidlig ute med tiltak i alle butikkene.
– Det viktigste for oss er å være med på å minimere risiko for smitte, og skape trygghet både for kunder og ansatte. Dette er en samfunnsdugnad vi tar på største alvor, sier Rolf Gjølberg.
Han forteller at deres butikker har redusert antall ansatte som er på jobb samtidig til så få som mulig uten at det skal gå på bekostning av servicen. Det slippes inn kun to kunder om gangen, og butikkene tar ikke imot kontanter. Kunder og ansatte bruker håndsprit og hansker. De har også rutiner for å vaske over alle kontaktflater når et nytt skift går på.
– Dette kan oppleves som strengt, men strenge og tydelige tiltak skaper også trygghet, sier Gjølberg som er imponert over hvordan butikker, selgere og resten av organisasjonen nå bretter opp ermene.
Også i Flüggers butikker merkes at flere planlegger å ta fatt på oppussingsprosjekt som kanskje har stått på vent. Butikkene holder åpent som vanlig, og de forventer å få varer som de pleier.
– Det er ingen grunn til å endre kjøpemønster. Våre telefoner og kundeservice er også åpent som vanlig, så de som ønsker å unngå butikkbesøk kan ringe sin lokale butikk og bestille. Vi har også nettbutikk som gjør at de kan bestille på nett og få varene tilkjørt, sier Gjølberg.
Få kunder i butikken samtidig, er et av tiltakene som mange gjennomfører for å unngå smitte.
Kutter kundeavis og lokketilbud
Coop Norge er forberedt på at mange nå vil sette i gang med oppussing hjemme. De registrerer også at flere steder er folk også så smått i gang med utesesongen. Coop har varer klart til hus, hage og båtpuss. Men det blir ingen store salgskampanjer.
– Vi kutter ut alle tiltak for å lokke kunder til butikk, og har nettopp besluttet å ta bort papirutgaven av kundeavisen, sier Stephan Korsviken i Coop Norge.
Han forklarer at de ikke ønsker at folk skal storme til butikkene.
– Folk er jo oppfordret til å holde seg hjemme, og det følger vi opp. Men vi har godt med varer på lager, og leveransene kommer som vanlig. Så folk som vil pusle med oppussingsprosjekt de neste ukene trenger ikke å engste for tilgang på varer, sier Korsviken.
Håndverk og sanselige materialer: Høydepunktene fra Paris Déco Off 2025
På Paris Déco Off 2025 fikk vi et innblikk i de nyeste trendene innen tekstildesign. Minimalismen tones ned til fordel for dristige farger og sanselige materialer. Taktilitet, håndverk,...
Vifte med 1 825 RAL-farger
RAL D2 Design er en utvidelse av det klassiske RAL-fargesystemet. Viften inneholder hele 1 825 nøye utvalgte farger som er spesielt egnet for bruk i designprosjekter. Fargene er...
Sterke limløsninger for enhver montering
I sortimentet hos Dana Lim finnes monteringslim for krevende oppgaver, rask vedheft og for liming ved lave temperaturer. High Tack 299: For krevende monteringsoppgaver med en ekstrem...
Bostik lanserer et sterkt allround-lim som er lett å påføre
Bostik har utviklet et nytt allround-lim for vegg: Wall Combi Plus. Limet er enkelt å påføre med høy limstyrke og god monteringsevne. Vegglimet er beregnet for bruk i tørre rom og...
Ny rolle: Fra kundeservice til innkjøp
Etter et spennende halvår som ansvarlig for kundeservice hos Norvigroup Norsk Dun, har Sindre Skogvoll Olsen tatt steget over i en ny rolle som innkjøper av dun. I sin nye stilling...
Norsk Dun styrker satsingen på bærekraft
Norvigroup Norsk Dun forsterker sitt fokus på bærekraft ved å utnevne Vigdis Lukerstuen til ESG-ansvarlig. I sin nye rolle vil hun ha ansvaret for selskapets samlede bærekraftarbeid,...