FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Fargerike- klikk og hent-FARGEPRØVER- Foto Fargerike.jpg

Foto: Fargerike

De burde ha ventet på «den rette»

Når kunden ber om hjelp til å finne farger til hjemmet sitt, er ikke hvitt eller grått lenger noe sikkert kort. En slik anbefaling kan rett og slett gi kunden en nedtur!

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et par vi traff forleden, fortalte om en slik opplevelse. De var tipset av en entusiastisk datter, og tok turen til nabokommunen for å få hjelp hos en butikk med et spesielt godt farge-rykte. Paret bygger hus, og hadde sirklet seg inn mot varme, lune farger. Nå søkte de hjelp, for å få nyansene på plass. Men det besøket ble en nedtur.

– Rådene vi fikk var «grå», og butikkselgeren virket både uengasjert og lite kompetent. Vi skulle kanskje ha bedt om å få snakket med eksperten, sier de tenksomt. Tipset de hadde fått, var nemlig å snakke med «en spesiell ansatt».

– Men hun var opptatt med en annen kunde, og vi kunne jo ikke godt si at vi ville vente til hun ble ledig, sier det høflige paret.

Klart de kunne, tenker vi, og sa det! Da hadde de blitt fornøyde, og butikkens rennommé som dyktig fargeveileder stått uten skramme. Butikken hadde fortjent det, for den er blant dem som virkelig satser. Hadde paret bestilt time på forhånd, hadde de vært garantert hjelp. Men som mange andre forventer de at kompetansen er tilgjengelig i butikken.

Fargekompetanse er etterspurt

Plutselig er vi der, at «alle» som pusser opp er interessert i farger. At fargekompetanse skulle bli et konkurransefortrinn, bør ikke komme som noen bombe på noen. Trendvarslene har vært entydige lenge. Vi i Fargemagasinet har prediket at kompetente fargeveiledere ville bli mangelvare, og at de som skolerer sine ansatte og følger med i utviklingen vil få et fortrinn. Det tok riktignok litt lenger tid før det løsnet enn vi trodde (og håpet), men nå er vi i gang.

Pandemien har gjort hjemmene våre til noe mer enn en transittsone, nå har vi hatt rikelig med tid til å kjenne på fargeløsheten. Og det er bare å forberede seg på kø hos konsulenter og butikker som «kan farger».

Gode historier om farger

I det siste har Fargemagasinet fortalt mange gode fargehistorier:

  • Villa Åmot i Sunnfjord hadde neppe fasinert prinser og andre stjerner hvis paletten hadde vært grå.
  • Før var det de som var spesielt interessert i farger som ønsket hjelp til fargesetting av KOI Fargestudio og Dagny Thurmann-Moe. Nå kommer også de pengesterke med store prosjekt.
  • IFIs Trendforum, i februar, bekrefter med all tydelighet at fargetrenden er i ferd med å bli kommersiell. Fargerikes Tale Henningsen, sier at folk vil ha farger fra rom til rom, og Lene Høiseth fra Happy Homes slår fast at hele fargesirkelen er i bruk. Et bredt ekspertpanelet er samstemt; folk ønsker variasjon i farger og materialer. Rom skal kjennes gode å være i, ikke bare se pene ut.
  • Pandemien påvirker oss til å skap våre hjem i vårt eget bilde; som «portretter» slik Mette L’orange er inne på i sin kommentar.

Og, vi tror på fargekøer. Mange vil ha hjelp med fargepalettene. Hva med et kølapp-system som på apoteket? I stedet for «resept» kunne det vært kølapp for «fargebistand». Så kan vi være trygge på at vi står i rett kø, og får hjelp av «den rette».

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.