De burde ha ventet på «den rette»
Når kunden ber om hjelp til å finne farger til hjemmet sitt, er ikke hvitt eller grått lenger noe sikkert kort. En slik anbefaling kan rett og slett gi kunden en nedtur!
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Meninger og kommentarerHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et par vi traff forleden, fortalte om en slik opplevelse. De var tipset av en entusiastisk datter, og tok turen til nabokommunen for å få hjelp hos en butikk med et spesielt godt farge-rykte. Paret bygger hus, og hadde sirklet seg inn mot varme, lune farger. Nå søkte de hjelp, for å få nyansene på plass. Men det besøket ble en nedtur.
– Rådene vi fikk var «grå», og butikkselgeren virket både uengasjert og lite kompetent. Vi skulle kanskje ha bedt om å få snakket med eksperten, sier de tenksomt. Tipset de hadde fått, var nemlig å snakke med «en spesiell ansatt».
– Men hun var opptatt med en annen kunde, og vi kunne jo ikke godt si at vi ville vente til hun ble ledig, sier det høflige paret.
Klart de kunne, tenker vi, og sa det! Da hadde de blitt fornøyde, og butikkens rennommé som dyktig fargeveileder stått uten skramme. Butikken hadde fortjent det, for den er blant dem som virkelig satser. Hadde paret bestilt time på forhånd, hadde de vært garantert hjelp. Men som mange andre forventer de at kompetansen er tilgjengelig i butikken.
Fargekompetanse er etterspurt
Plutselig er vi der, at «alle» som pusser opp er interessert i farger. At fargekompetanse skulle bli et konkurransefortrinn, bør ikke komme som noen bombe på noen. Trendvarslene har vært entydige lenge. Vi i Fargemagasinet har prediket at kompetente fargeveiledere ville bli mangelvare, og at de som skolerer sine ansatte og følger med i utviklingen vil få et fortrinn. Det tok riktignok litt lenger tid før det løsnet enn vi trodde (og håpet), men nå er vi i gang.
Pandemien har gjort hjemmene våre til noe mer enn en transittsone, nå har vi hatt rikelig med tid til å kjenne på fargeløsheten. Og det er bare å forberede seg på kø hos konsulenter og butikker som «kan farger».
Gode historier om farger
I det siste har Fargemagasinet fortalt mange gode fargehistorier:
- Villa Åmot i Sunnfjord hadde neppe fasinert prinser og andre stjerner hvis paletten hadde vært grå.
- Før var det de som var spesielt interessert i farger som ønsket hjelp til fargesetting av KOI Fargestudio og Dagny Thurmann-Moe. Nå kommer også de pengesterke med store prosjekt.
- IFIs Trendforum, i februar, bekrefter med all tydelighet at fargetrenden er i ferd med å bli kommersiell. Fargerikes Tale Henningsen, sier at folk vil ha farger fra rom til rom, og Lene Høiseth fra Happy Homes slår fast at hele fargesirkelen er i bruk. Et bredt ekspertpanelet er samstemt; folk ønsker variasjon i farger og materialer. Rom skal kjennes gode å være i, ikke bare se pene ut.
- Pandemien påvirker oss til å skap våre hjem i vårt eget bilde; som «portretter» slik Mette L’orange er inne på i sin kommentar.
Og, vi tror på fargekøer. Mange vil ha hjelp med fargepalettene. Hva med et kølapp-system som på apoteket? I stedet for «resept» kunne det vært kølapp for «fargebistand». Så kan vi være trygge på at vi står i rett kø, og får hjelp av «den rette».
Hvordan forenes om en felles fargestrategi?
Sjelesorg i sanselige omgivelser
Fargestrategi som et dynamisk verktøy
Hvitfargens mange uttrykk
Bli med på IFIs Trendforum!
Spar strøm med farger
Mapei åpnet forskningssenter for bærekraftige betong
Betongindustrien står for nær ti prosent av verdens samlede klimagassutslipp. Nå vil Mapei Norge gjøre noe med det. Torsdag 13. november åpnet selskapet sitt nye forskningssenter for...
Moderne geometri og blomstrende maleri
Fantasi presenterer Floralie – en kolleksjon som kombinerer blomstrende uttrykk med tidløse strukturer. Her finner du elegante blomstermotiver i flere varianter – fra myke, akvarellaktige...
Regnskog og villblomster
Fra Eijffinger kommer Riviera Maison, en kolleksjon med syv mønsterdesign og to veggbilder, samt ensfargede tapeter med tekstur hentet fra belgisk lin. Tapetene er inspirert av naturen...
Steinlook i gummi
Med nye farger og to ulike overflater, to ulike formater og to ulike spesialegenskaper er Noraplan Stone et gulv for moderne interiører der det stilles høye krav. Det slitesterke...
Uti vår hage
Tapet inspirert av vårens blomsterhager tilfører hjemmet en følelse av friskhet, harmoni og tidløs eleganse. Virginia’s Garden fra Omexco lages i sisal og består av totalt 9 design...
Bygghåndverk Norge styrker laget
Anders Røberg-Larsen er ansatt som fagsjef i Bygghåndverk Norge. Han er 47 år, fra Oslo, og har lang erfaring som politisk rådgiver og organisasjonsleder med stor innsikt i byutvikling,...
