De burde ha ventet på «den rette»
Når kunden ber om hjelp til å finne farger til hjemmet sitt, er ikke hvitt eller grått lenger noe sikkert kort. En slik anbefaling kan rett og slett gi kunden en nedtur!
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Meninger og kommentarerHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et par vi traff forleden, fortalte om en slik opplevelse. De var tipset av en entusiastisk datter, og tok turen til nabokommunen for å få hjelp hos en butikk med et spesielt godt farge-rykte. Paret bygger hus, og hadde sirklet seg inn mot varme, lune farger. Nå søkte de hjelp, for å få nyansene på plass. Men det besøket ble en nedtur.
– Rådene vi fikk var «grå», og butikkselgeren virket både uengasjert og lite kompetent. Vi skulle kanskje ha bedt om å få snakket med eksperten, sier de tenksomt. Tipset de hadde fått, var nemlig å snakke med «en spesiell ansatt».
– Men hun var opptatt med en annen kunde, og vi kunne jo ikke godt si at vi ville vente til hun ble ledig, sier det høflige paret.
Klart de kunne, tenker vi, og sa det! Da hadde de blitt fornøyde, og butikkens rennommé som dyktig fargeveileder stått uten skramme. Butikken hadde fortjent det, for den er blant dem som virkelig satser. Hadde paret bestilt time på forhånd, hadde de vært garantert hjelp. Men som mange andre forventer de at kompetansen er tilgjengelig i butikken.
Fargekompetanse er etterspurt
Plutselig er vi der, at «alle» som pusser opp er interessert i farger. At fargekompetanse skulle bli et konkurransefortrinn, bør ikke komme som noen bombe på noen. Trendvarslene har vært entydige lenge. Vi i Fargemagasinet har prediket at kompetente fargeveiledere ville bli mangelvare, og at de som skolerer sine ansatte og følger med i utviklingen vil få et fortrinn. Det tok riktignok litt lenger tid før det løsnet enn vi trodde (og håpet), men nå er vi i gang.
Pandemien har gjort hjemmene våre til noe mer enn en transittsone, nå har vi hatt rikelig med tid til å kjenne på fargeløsheten. Og det er bare å forberede seg på kø hos konsulenter og butikker som «kan farger».
Gode historier om farger
I det siste har Fargemagasinet fortalt mange gode fargehistorier:
- Villa Åmot i Sunnfjord hadde neppe fasinert prinser og andre stjerner hvis paletten hadde vært grå.
- Før var det de som var spesielt interessert i farger som ønsket hjelp til fargesetting av KOI Fargestudio og Dagny Thurmann-Moe. Nå kommer også de pengesterke med store prosjekt.
- IFIs Trendforum, i februar, bekrefter med all tydelighet at fargetrenden er i ferd med å bli kommersiell. Fargerikes Tale Henningsen, sier at folk vil ha farger fra rom til rom, og Lene Høiseth fra Happy Homes slår fast at hele fargesirkelen er i bruk. Et bredt ekspertpanelet er samstemt; folk ønsker variasjon i farger og materialer. Rom skal kjennes gode å være i, ikke bare se pene ut.
- Pandemien påvirker oss til å skap våre hjem i vårt eget bilde; som «portretter» slik Mette L’orange er inne på i sin kommentar.
Og, vi tror på fargekøer. Mange vil ha hjelp med fargepalettene. Hva med et kølapp-system som på apoteket? I stedet for «resept» kunne det vært kølapp for «fargebistand». Så kan vi være trygge på at vi står i rett kø, og får hjelp av «den rette».
Hvordan forenes om en felles fargestrategi?
Sjelesorg i sanselige omgivelser
Fargestrategi som et dynamisk verktøy
Hvitfargens mange uttrykk
Bli med på IFIs Trendforum!
Spar strøm med farger
Alcro inngår samarbeid med Modena
Alcro har inngått et strategisk samarbeid med flis- og interiørproduktleverandøren Modena. Partnerskapet gir Alcro et utvidet distribusjonsnettverk i Norge og styrker selskapets posisjon...
Trender for 2025/2026: Bærekraftig og sanselig uperfekthet
Fargepaletter, materialer og innovasjon preger interiør- og tekstilbransjen for 2025 og 2026. Etter å ha sett messene Maison&Objet, Paris Déco Off og Heimtextil, kan vi se tydelige...
NCS og Tarkett i designsamarbeid
Et nytt partnerskap mellom Tarkett og NCS muliggjør digitalisert material- og fargeutforskning for interiørdesign. Designplattformen NCS+ hjelper arkitekter og designere med å sette...
Halvor Bakkes interiør har fått nytt hjem
Norvigroup Norsk Dun har i mange år hatt et fruktbart samarbeid med Halvor Bakke innenfor soverom og bad. Nå utvides samarbeidet til å omfatte hele Halvor Bakkes interiørunivers. ...
Fremgangsrike Maxwear fortsetter å vokse
Golvabia presenterer det populære vinylgulv Maxwear i den nye størrelsen 1800 x 195 mm. – Vi kaller det Maxwear XL. Det nye formatet opprettholder alle funksjonene som gjorde...
Flere ikoniske Morris-design
Med Hidden Treasures vol.2 fortsetter vår reise gjennom arven til den ikoniske designeren William Morris. I den første versjonen av Hidden Treasures (vol.1) fikk vi for første gang...