Pandemien påvirker fargene når vi pusser opp hjemme
– Det har helt klart skjedd noe med folks ønsker om hvordan hjemmet skal se ut under pandemien, sier Dagny Thurmann-Moe i KOI fargestudio. Hun forteller at køen med folk som ønsker hjelp til farger og innredning vokser, og både kundene og oppdragene har endret seg med koronaen.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Den nye trenden er at folk ønsker seg en bolig som ser ut som et hjem. Det skal ikke se ut som, eller ligne på alle andre. Før var det gjerne folk med en særlig interesse for farger, som brukte en stor del av budsjettet på fargerådgivning og ville ha noe spesielt, som søkte oss. Nå kommer også de pengesterke, med store prosjekt, sier Dagny Thurmann-Moe.
KOI fargestudio, tidligere Dagny Fargestudio, har svingt fargefanen lenge for å få mer farger inn i interiør, arkitektur og byrom. Nå står kundene i kø. Pågangen har økt gjennom lengre tid, men under pandemien har det tatt helt av. Folks preferanser og holdninger til eget hjem er også endret.
Folk ønsker farger. Hun forteller at noen ønsker mye farger, mens andre vil ha det dust og forsiktig. Og de vil ha løsninger som varer.
GRØNN ENTRE: Nå ønsker vi farger, for å skape hyggelige hjem. Her settes stemningen allerede i gangen, En frisk grønnfarge, inspirert av naturen utenfor, hilser velkommen inn i varmen. Herfra ser vi inn i en lun gang der veggene er malt med fargen Golden Majesty fra Pure & Original.
Fargepaletter som varer på tvers av trender
– Farger som holder lenge finner vi ved å ta utgangspunkt i kundens egne fargepreferanser. Vi må se forbi trendfargene. En trendfarge kan godt være med i palettene våre, men det er fordi det er en farge kunden virkelig elsker, ikke fordi den brukes av mange andre, sier interiørarkitekt MNIL og fargedesigner Sarah Leszinski.
Hun poengterer at de lager ikke tidsriktige trendpaletter, men heller noe morsomt og spennende til spennende folk.
– Vi lager paletter kunden ikke går lei. Når paletter basert på kundens egne preferanser, varer de lenger enn om vi følger trender, sier hun.
– Vi pleier si til kundene at de ikke får male om før om ti år, ler Dagny.
VARIGE FARGER: KOI fargestudio finner farger som lever lenge i kundens egne preferanser, og interiør de har fra før. Den varme okerfargen Golden Majesty fra Pure & Original i gangen er bindeleddet mellom alle fargene i leiligheten.
Viktig å følge med på trendene
De mener det er en misforståelse at noe er tidløst. Det vil alltid være trender, og våre barn vil endre på det vi gjør nå.
– Men poenget er å skape noe som varer i mange år, og det får vi til ved å være litt i forkant av trendene og være personlig, sier de.
Folks magefølelse er selve kompasset i jakten på de riktige løsningene.
– Folk vet intuitivt hva som er riktig, og følger de magefølelsen får de et hjem med egenart og er mindre sårbare for kortvarige trender og sesongsvingninger, sier fargerådgiverne.
Når prosjektene er avsluttet, drar de ofte på befaring. Selv for erfarne fargesettere er det hele tiden noe nytt å lære. Farger oppfører seg annerledes i virkeligheten enn på et fargekart. Fargene påvirkes av hverandre, lyset i rommet, hva som er utenfor vinduene og himmelretningen.
Og ikke minst, de får en opplevelse av hvordan folk finner seg til rette med sine nye farger.
– Det er så fint å oppleve hvor intenst lykkelige de blir, og hvilke sterke følelser de får for hjemmet sitt, sier Dagny.
Tendenser høst 2020 - Er Kari og Ola klar for å innrede brunt?
METAMERI kalles fenomenet som gjør at farger er forandelige og ikke oppleves slik i virkeligheten som på fargeprøven. Fargene i naborom, nabobebyggelse, himmelretning og lys er noe av det som påvirker fargen slik vi ser den på veggen.
Farger som skaper gode følelser
De snakker seg varm om at hvite og grå vegger ikke gjør oss noe godt. Og at disse fargene slett ikke er nøytrale. De møter ofte folk som «har glodd på hvite vegger i årevis, uten at det har gitt noen ting», og nå vil ha hjelp til å komme videre.
KOI har som ledetråd at farger utløser emosjoner, og at med vel valgte farger og nyanser kan det skapes god atmosfære og trivsel i et rom.
– Fargene skal gi hverdagsglede, herlighet og fryd! Dette er spesielt viktig, nå i denne tiden der vi er så mye hjemme. Nå vil folk leve, ikke bare bo. Huset eller leiligheten er ikke bare et investeringsobjekt. Vi vil se reiseminnene våre, spesielle ting vi er glade i, pusle med store grønne planter, få det til å gro og finne ro.
Den gode atmosfæren får vi ikke med plakater som tusenvis av andre har maken til! Interiørarkitekt Sarah Leszinski sier det med et utropstegn.
7 tendenser å notere, for å vinne kunder i høst
TRIVSEL: KOI har som ledetråd at farger utløser emosjoner, og at med vel valgte farger og nyanser kan det skapes god atmosfære og trivsel i et rom.
PERSONLIG: Når vi omgir oss med ting vi liker og gir hvert rom sin personlighet, da kjennes leiligheten ut som et hjem. Stedet der vi kan pusle, finne ro og trives. Ikke en trendutstilling.
Farger setter følelser i sving
KOI bruker mye tid på å finne fram til kundens egen estetikk.
– Folk blir ofte overrasket over metoden vi bruker, for vi spør ikke om hvilke farger de liker. Vi vil ha tak i følelser, stemning og atmosfære. Når i får tak i det er det lettere å finne fargene. Viktigst er kanskje en fargeøvelse som tar 2-5 minutter. Så raskt at de ikke får tid til å tenke.
De jobber med små og store prosjekt; alt fra fargeplan for et rom til interiørløsninger for hele hus og leiligheter. Fordelen med en plan, er at du får en guide som beskriver hvordan du vil at rommene skal bli. De understreker at alt ikke må gjøres med en gang.
– Ta det nødvendigste først. Ikke kompromiss på kvalitet. Det er fint å ha noe å spare til, da får du en ekstra glede når det kommer i hus, påpeker de.
KJØKKEN: Her er det skapt rom for koselige timer med hele familien. Stue og kjøkken er fargesatt i duse, brente terrakottanyanser. Den vinrøde sofaen gir en varm glød til rommet. Fargen Courtly Rose på kjøkkeninnredningen spiller fint på lag med veggfargen. Sammen med gangen i Golden Majesty får rommet en vakker og varm atmosfære.
Ja, til gjenbruk og ombruk
De oppmuntrer også kundene til ombruk og gjenbruk. Det mener det er liten grunn til å kaste ut en hvit kjøkkeninnredning fordi den ser kjedelig ut. Den kan males. Og en gammel trestavs eikeparketten blir flott når den slipes og oljes. Her er det penger å spare, penger folk heller kan bruke til å kjøpe noe annet de trenger. For eksempel ny sofa.
– Det gjorde vi blant annet i denne leiligheten, Sarah viser bilder fra et prosjekt. En lys og hyggelig stue i lyse terrakotta nyanser, med en stor og myk sofa i vinrød velur. Familien ønsket et lunt og inviterende hjem, og de hadde også fin kunst, møbler og lamper som la føringer.
Leiligheten er i et gammelt kontorbygg fra 60-tallet, som ble gjort om til boliger på 90-tallet. Det lå en fin tre-stavs eikeparkett med fine referanser til 60-tallet.
– Familien ønsket ny parkett. Vi ønsker ikke å bidra til bruk og kast, så vi anbefalte å slipe og behandle med hardvoksolje. Pengene de sparte på å beholde gulvet, brukte de på å kjøpe en stor deilig sofa. Kjøkkenfrontene er malt på stedet. Maling er et transformativt verktøy, sier Sarah.
Tak, lister og dører er malt i samme farge som veggen, fordi det gir en herlig rolig og dempet atmosfære.
– Ja, vi gjør ofte det på nybygg. Det skaper en fin ro og helhet. Og vi anbefaler maling basert på mineralske pigmenter. Sanseligheten i de mineralske pigmentene gir fargen en helt spesiell taktilitet, som gjør fargen mer levende, avslutter interiørarkitekt MNIL Sarah Leszinski.
STUEN: Den gamle eikeparketten ble pusset opp, og inn kom en ny stor og hjertelig "velkommen-oppi-sofa". Den bleke lyse terrakottafargen Skin Powder fra Pure & Original på tak og vegger gir stuen en varm og inviterende atmosfære.
De laget fargen som skaper fin helhet på hytta
Utrendy å skifte interiør ofte
Slik realiserer Happy Homes interiørdrømmen
Bruk fargehjulet og bli en treffsikker fargeveileder
7 tendenser å notere, for å vinne kunder i høst
Tendenser høst 2020 - Er Kari og Ola klar for å innrede brunt?
Koi Fargestudio (tidligere Dagny Fargestudio) er Norges første multidisiplinære fargestudio. Deres målsetting er å bidra med målrettet og effektiv fargebruk innenfor byrom, arkitektur, interiørarkitektur, produktutvikling og grafisk design. De tilbyr rådgivning, kurs, utvikling og strategisk veiledning. De ansatte har variert fagbakgrunn, alle med et særskilt fokus på farge.
Selskapet ble startet i 2014 av Dagny Thurmann-Moe med målsetting å kunne tilby både det private og offentlige målrettet fargerådgivning. DESIGNTEAM: Fra venstre fargedesigner og grafisk designer Elisabeth Limi, interiørarkitekt og møbeldesigner Marianne Norén, kreativ leder, fargedesigner og -planlegger byrom og arkitektur Dagny Thurman-Moe, og fargedesigner og Interiørarkitekt MNIL Sarah Leszinski. .
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...