FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
miljofokuserte-utstillere-pa-arets-mobelmesse-i-stockholm

Miljøfokuserte utstillere på årets møbelmesse i Stockholm

I rapportene fra årets møbelmesse i Stockholm, er nok ordene bærekraftig og «håldbart» blant de mest brukte. Alle utstillerne lot til å ha en miljøhistorie å fortelle.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stockholm Furniture Fair er verdens største arena for skandinavisk design, og arrangeres i februar hvert år. Dette er stedet for å ta tempen på «skandinavisk design og stil». I år går vi verken langt eller lenge, før konklusjonen er klar: Punkt 1.«Alle» snakker om miljø. Punkt 2. «Lyst og nordisk» er ikke lenger lyst.

Se flere bilder
SKANDINAVISK ARENA:

Foto: Stockholm Furniture Fair

Stockholm Furniture Fair er verdens største arena for skandinavisk design, og arrangeres i februar hvert år.

Bærekraftig omstilling i ord og handling

Her er det design for alle kategorier og typer rom; fra barnerom til offentlige kontor, store og små møbler, lydtette microkontor og uterom. Og alle har sin historie om miljø- og bærekraftige produkter.

Gulv, «rommets største møbel» er godt tilstede.

Tarketts stand går vi inn på et parkettgulv, som har hatt et liv før - i en sports sal et sted i Norge. Ombruk av parkett er et pilotprosjekt, og gulvet skal brukes videre etter messen, forteller Kerstin Lagerlöf. De viser også sin siste vinylkolleksjon iQ Natural. Men det er ikke de enkelte produktene som opptar folk mest her. Standen er spesialdesignet for å stimulere til samtaler og ideutveksling. Og det store spørsmålet er; Hvordan kan vi sammen bidra til en bærekraftig og sirkulær omstilling av samfunnet. At dette er et tema som engasjerer i designkretser, merket de godt på åpningsdagen. Hele 84 personer deltok på presselunsjen. Og det var, ifølge Lagerlöf, ikke design-nyheter som opptok journalistene mest, men spørsmålene om miljø.

– Jeg tror at den store intressen beror på at vi hadde et viktigt budskap, som vi viste på en nyskapande måte, takket være Notes fantastiske skapelse, reflekterer hun.

– En viktig del av vår fortelling er at materialene, som er brukt i utstillingen, enten er gjenvunnet, kommer til å bli gjenvunnet, eller brukes flere ganger, supplerer Linn Hagtvedt fra Tarkett Norge. Blant annet vil de homogene vinylmaterialene som er brukt på søyler og vegger gå tilbake til fabrikken i Ronneby for gjenvinning.

– Noe som er mulig som er mulig takket være den unike industrielle vaskeprosessen som finne der, sier de.

Se flere bilder
TEAM TARKETT:

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

Linn Hagtvedt og Kjerstin Lagerlöf på Tarketts stand Natural Bond, der alle materialer enten er gjenbruksmaterialer, skal gå til gjenvinning eller brukes på nytt.

Satser på negativt utslipp

I nabohallen markerer Interface seg med karbonnøytrale gulvløsninger. Rett før nyttår nådde de sitt hårete miljømål om null karbonutslipp, som de hadde satt i programmet Mission Zero for 25 år siden. Laila Nygaard forteller at jobben fortsetter, og nå legges lista enda høyere.

– Nå går vi for negativt utslipp, det vil si karbonfangst, forteller Nygaard. Det er veldig kort oppsummert et stort arbeid, som vil omfatte hele sortimentet deres med teppeflis, LVT- og gummigulv. Et synlig tegn på selskapets miljøsatsing er et innrammet diplom på standen. Det får kundene som synlig bevis på at de har investert i et karbonnøytralt gulv. Teppefliser er hovedproduktet, men de har også LVT og gummigulv i sortimentet.

Se flere bilder
KARBONNØYTRALT:

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

Hos Interface og Laila Nygaard får kundene diplom som synlig bevis på at de har investert i et karbonnøytralt gulv.

Rett fra skogen

Hos Forbo er det 100 prosent fokus på linoleum, i denne anledningen er linoleum til møbler tema. ”We love nature”, står det med stor skrift på veggen. Og danske Torbjørn Mikkelsen står blant lekre designmøbler, fra blant andre Hay, og klemmer på en stor myk brun klump.

– Hva er dette? Folk stopper og undrer, og han forteller ivrig om harpiks og ”rene naturmaterialer, tatt rett ut av skogen uten å felle trær”.

Linoleum består av fire ting; treolje, tremel, harpiks og kalk, sier han og stryker over bord og stoler med overflate av linoleum. En behagelig ”blød” overflate, antibakteriell, demper lys og varm og røre ved. Dette er en god historie om miljø, sier han mens møbeldesignere og aritekter nikker.

Se flere bilder
HELT NATURLIG:

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

Torbjørn Mikkelsen fra Forbo i Danmark viser de fire ingrediensene - kalk, linolje, tremel og harpiks, basisen for å lage linoleum til møbler og gulv.

Pris for fotavtrykk

Da messens beste stand skulle kåres, var også hensynet til det bærekraftige avgjøende. Prisen gikk til den norske møbelprodusenten Vestre, og i begrunnelsen heter det at her tas bærekraft til et nytt nivå. Ikke bare kan hvert eneste element av standen gjenbrukes, men firmaet har også beregnet karbonfotavtrykket til hvert eneste produkt.

Farger overalt

Vår lille rapport fra Stockholm kan ikke avsluttes uten noen kommentarer om fargene. Etter denne messen bør bildet som følges messens logo oppdateres. Det snødekte landskapet er ikke lenger dekkende for fargebruken.

Skandinavisk design handler fortsatt om natur og lyst treverk, men mørke jordfarger har blitt et mer naturlig følge. Det friskeste budet om at fargebruken i skandinavisk design tar nye veier, møtte vi i messens designbar. Designer Fredrik Paulsen har hentet inspirasjon fra Rivieraens strandpromenader, barer på øyene i Middelhavet, kasinoer i Las Vegas og fornøyelsesparker som Coney Island da han tegnet møteplassen der folk skulle føle seg velkomne og inspirerte.

Se flere bilder
FARGERIK DESIGNBAR:

Foto: Jonas Lindstrøm/Stockholm Furniture Fair

Designer Fredrik Paulsen, som tegnet messens designbar var blant de friskeste til å bruke farger.

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.