Annonse

Maling «Made in Norway»

Landets nest største malingleverandør er sterkt tilknyttet bygda. Med sete i det lille tettstedet Torvikbukt, og med et bredt sortiment egne merkevarer og private label-produkter, skal Gjøco fortsette å erobre andeler i Norge, Sverige og resten av Norden.

Av Chera Westman/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
Maling «Made in Norway»

Foto: Gjøco

Eventyret i Torvikbukt startet allerede i 1940, da familien Gjøen etablerte en sjømatfabrikk med blant annet fiskekaker på menyen. Beliggenheten rett på kaikanten inntil fjorden i det lille tettstedet var optimal.

Veien fra sjømat til maling gikk ikke uventet via tran. Tran var et tilleggsprodukt ved fiskematproduksjonen, og mange små norske malingprodusenter fikk under etterkrigstiden sin tran fra den lille fabrikken. I 1949 var dagsprisen på tran 50 øre literen, og for første gang tilsatte produsenten egne pigmenter til tranoljen – og dermed var malingproduksjonen i gang.

– Tranmalingen ble produsert til eget bruk. Bedriften hadde fiskeolje og noen sekker pigment liggende. Malingen ble brukt til å behandle eget bygg. Kledningen er ikke blitt skiftet siden, og er godt tatt vare på, forteller salgssjef Eivind Eriksen hos Gjøco.

Dele på Pinterest malingprodusent siden 1949

Foto: Gjøco

TRADISJON: Gjøco har laget maling helt siden 1949, og er Norges nest største malingprodusent. Enkelte steder i landet er det bare Gjøco-malinger som gjelder.

Kjedenes egne merker

Dele på Pinterest selvrensende maling

Foto: Gjøco

MODERNE: Selvrensende malinger med lavt smussopptak er det nyeste nye. Herregård Arctic ble lansert i 2019 med en nyere teknologi enn Herregård Supermax.

Kvalitetsprodukter til en fornuftig pris har vært ambisjonen hele veien. Det familieeide selskapet har etter hvert utvidet produktsortimentet og leverer ikke bare maling for industri, skip og bygg, men også lakk, herdeplast, lim og sparkel, og slurry til papirindustrien. Fiskematproduksjonen ble suksessivt nedlagt og havbruksavdeling ble etter hvert solgt, og fra midten av 1990-tallet ble strategien å rendyrke grenen med dekorative malinger og å heve nivået på design og kvalitet. 

– Vi lager både malinger under eget navn, og er størst i Norden på private label-produksjon. Totalt har Gjøco cirka 13 prosent av markedet for dekorative malinger i Norge, med flere testvinnende produkter og en ambisjon om å bli større, sier Eriksen.

Annonse

Rotet på bygda

Selskapet produserer og selger årlig 8 millioner liter maling og sparkel, til industri, håndverkere og privatpersoner via et utstrakt forhandlernett i hele Norden. En forsiktig ekspansjon mot øst er også underveis, blant annet med salg i Polen og forespørsler fra flere land i Baltikum, samt Hviterussland og Ukraina.

I det lille tettstedet Torvikbukt med drøyt 200 innbyggere, midt mellom Molde og Kristiansund, er Gjøco med sine 50 ansatte en hjørnesteinsbedrift. I Perstorp i Sverige har selskapet en tilsvarende fabrikk og en organisasjon med 30 ansatte.

– Flaggskipet i sortimentet er Herregårdserien, med terrasseprodukter og malinger som Extra, Maximal, Supermax og Arctic som ble lansert i fjor. Både Supermax og Arctic er hybridmalinger med lavt skittopptak og selvrensende teknologi. På Arctic gir vi 16 års skriftlig garanti for glans- og fargestabiliet, sier han.

Dele på Pinterest Herregård dekkende og transparent

Foto: Gjøco

FLAGGSKIP: Den store Herregårdserien er flaggskipet til malingprodusenten. I serien finnes alt fra dekkende til transparente behandlinger for fasade og terrasse. De fleste produkter er basert på alkydbindemiddel, eller en kombinasjon av akryl og alkyd.

Følger trender

Laboratoriet i Torvikbukt jobber stadig for å forbedre produkter, og utvikle nye etter rådende trender på markedet. De fleste malinger er basert på akryl, alkyd eller kombinasjonen av disse i hybridprodukter, og opplevelsen er at hybridmalinger er godt etterspurt i faghandelen.

– Terrasseproduktene er viktige, og vi har alt fra den enkleste oljebaserte terrasseoljen til ekstra holdbare terrassebeiser og en silisiumimpregnering som forsterker overflaten og beskytter den mot råte og oppflising, sier han.

Både privatpersoner og proffer er i stadig større grad opptatt av helse- og miljøaspektet ved maling. Gjøco er sertifisert som Miljøfyrtårn, og BREEAM-sertifisering på deler av proff-serien.

Dele på Pinterest trendfarger og fargekart

Foto: Gjøco

TRENDFARGER: Med oppdaterte fargekart og fargebarer med tidsriktige fargetips og interiørmalinger helt ned i helmatt glans, inntar Gjøco en sterk posisjon med både egne merkevarer og private labelprodukter.

Fokus på faghandel

Dele på Pinterest terrasseolje og beis

Foto: Gjøco

TERRASSESEGMENT: Sortimentet for terrasse omfatter olje, beiser og renseprodukter i flere kvalitetsklasser.

Produktutvikling henger høyt, både av overflatebehandlinger og verktøy for butikkene for å kunne selge et godt alternativ.

– Vi har brekkeutstyr for alle behov, og et norsk basesystem med bredt fargeutvalg i både NCS, RAL og andre produsenters farger lagt inn i resepter. Fargekart og farge- og inspirasjonssenter gjør valg av farge enklere. Det er et brukervennlig system med ulike funksjoner som søkbar historikk og direkte visning av datablader, fargeskalering, fargemåling og muligheter for mer avanserte funksjoner. 

– Vi er en bedrift som brenner for faghandelen. Vi er en norsk industri og er opptatt av bygda. Enkelte steder er det kun Gjøco som gjelder, avslutter Eriksen.

Annonse

Mer Informasjon

LES OGSÅ
Annonse
SISTE ARTIKLER
Flere artikler
 
Annonse
Annonse