Forbo på prispallen i Årets Miljøfyrtårn
For fjerde gang har Stiftelsen Miljøfyrtårn kåret de beste sertifiserte bedriftene. Gulvleverandøren Forbo Flooring AS fikk prisen for små- og mellomstore bedrifter blant nærmere 60 kandidater.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
TekniskHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Stiftelsen Miljøfyrtårn har delt ut pris til bedrifter i Norge som er best i landet på miljøinnsats og evne til å skape grønne resultater. Blant nærmere 60 kandidater ble tre selskaper plukket ut til tittelen «Årets Miljøfyrtårn 2019»: Mester Grønn, gulvleverandøren Forbo Flooring og Løvaas Maskin.
– Dersom verden skal oppnå den nødvendige grønne omstillingen, er næringslivets innsats avgjørende. Vi trenger ambassadører som lykkes med konkrete og effektive miljøtiltak. Derfor ønsker vi å hedre fremtidsrettede Miljøfyrtårn som viser at alle bransjer kan bidra til å redusere sin negative miljøpåvirkning – og øke den positive, sier daglig leder i Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg.
Stiftelsen ble etablert i 2003, og har sitt utspring som prosjekt i Kristiansand kommune.
«En fantastisk pris»
Forbo Flooring får utmerkelsen for en godt forankret strategi for å bli ledende leverandør av bærekraftige gulvløsninger, og for å være en viktig driver for grønn omstilling i byggebransjen med fokus på miljø og bærekraft i alle deler av organisasjonen.
– Ved å sertifisere oss som Miljøfyrtårn har vi fått en bedre struktur på vårt arbeid i egen bedrift og med deres verktøy har vi redusert miljøbelastningen på alle mulige områder. Ved å involvere de ansatte i arbeidet så får alle en bedre forståelse for hvilke valgmuligheter vi selv har. Alt dette har vi kommunisert til andre selskaper for å synliggjøre hvor bra Miljøfyrtårn er. Med denne fantastiske prisen så blir vi enda mer motivert til å fortsette og utvikle vårt arbeid. Ved å bidra til at aktørene i markedet øker sin kompetanse så vil bransjen bevege seg i riktig retning. Vi vil fortsette å promotere Miljøfyrtårn til andre bedrifter fordi miljøledelse blir viktigere og vil garantert bli en konkurransefaktor fremover, sier Morten Aarhus, daglig leder i Forbo Flooring AS.
– Med denne fantastiske prisen så blir vi jo enda mer motivert til å fortsette og utvikle vårt arbeid, sier Morten Aarhus.
Målrettet miljøarbeid
Juryen, som har bestått av Ann-Kristin Ytreberg (daglig leder i Stiftelsen Miljøfyrtårn), Linn Grøtberg (leder – marked og kommunikasjon i Stiftelsen Miljøfyrtårn), styreleder Are Tomasgard (LO) og nestleder Camilla Gramstad (VIRKE), skriver i sin begrunnelse at «Forbo Flooring er en fremoverlent virksomhet som gjennom de siste årene har jobbet målrettet med å styre virksomheten i en mer bærekraftig retning, og med å transformere forretningsmodellen fra en lineær modell til en sirkulærøkonomisk modell, for eksempel ved å ha fokus på å optimalisere for ombruk, gjenbruk og resirkulering av materialer. Forbo involverer seg i hele verdikjeden for å få aktørene til å bidra aktivt til å redusere negative miljøeffekter, samtidig som de jobber systematisk med bærekraftig produktutvikling. Det å tilby bærekraftige produkter innebærer alt fra å sikre god og riktig kvalitet når det gjelder råvarer, til å tenke metoder for mest mulig miljøvennlig rengjøring, bruk av hele gulvsystemer og god kundeveiledning. Forbo strekker seg langt ved å gjennomføre uavhengige livssyklusanalyser for å belyse de ulike materialenes miljøpåvirkning, bruke informasjonen til å redusere eget fotavtrykk et arbeid som går langt utover «hva loven krever».»
Forbo viser på en forbilledlig måte at utfordringer knyttet til miljø og bærekraft kan løses gjennom helhetlig miljøledelse, god forankring og fremoverlent lederskap, mener juryen i Årets Miljøfyrtårn.
Imponerte juryen
Juryen er imponert over måten Forbo jobber målrettet og systematisk med klima og miljø, ved bruk av FNs bærekraftsmål som fundament for virksomhetens retningslinjer og aktiviteter. Samtidig bruker de Miljøfyrtårn-sertifiseringen som verktøy for å sette klare mål, utarbeide handlingsplan og følge opp arbeidet regelmessig.
Juryen har også latt seg imponere av måten Forbo aktivt jobber for at Miljøfyrtårn skal bli etterspurt i anskaffelser. Gulvleverandøren oppfordrer offentlige og private aktører til å vektlegge miljøledelsessystem i sine anbud.
Gulvleverandøren får skryt for å ha fokus på å optimalisere for ombruk, gjenbruk og resirkulering av materialer, og for å involvere seg i hele verdikjeden for å få aktørene til å redusere negative miljøeffekter.
Faktabasert informasjon
– Forbo har i mange, mange år hatt fokus på bærekraft og vi har sett det som viktig å informere markedet om hva som er gode bærekraftige løsninger. Vi holder kurs for hele verdikjeden slik at aktørene kan forstå hva som er gode miljøvalg. Vi bygger all vår informasjon på fakta og når det kommer til miljøbelastningen for selve produktene så dokumenteres dette i dag med spesifikke miljødeklarasjoner, EPD-er. Vi har vist hvordan aktørene enkelt kan se resultatene fra EPD-ene gjennom metoden ECOproduct, og forklart hvordan metodikken fungerer. Det siste året har vi også vist hvordan miljøbelastningen for materialene blir i hele byggets levetid i henhold til den nye standarden NS3720. Da blir levetiden til materialene viktig å se på, og kort levetid gir mange utskiftninger. Det gir store utslag både på miljøbelastningen og livsløpskostnadene. Det er dette som har størst betydning for markedet, avslutter Morten Aarhus.
Strategien er solid forankret i hele organisasjon, gjennom stort fokus på informasjon, opplæring og diskusjoner om bærekraft og produkter med bærekraftig innhold.
Vil få flere til å ta gode valg
Rørkjøp er blitt Miljøfyrtårn
Stor valgfrihet med flere gulv innen samme design
Reversibel tilbakeføring av fredet restaurant
Raust eller minimalistisk med teppeflis
Marmoleum med italiensk vri
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...
Gulvretur gir oppdrag til OTG
For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...
Flügger i fotballtrøye for Barnekreftforeningen
Fredag 9. mai stilte Flügger-ansatte i fotballtrøyer for å støtte Barnekreftforeningens #FotballtrøyeFredag. Alle kunder fikk 20 prosent rabatt på kjøp i Flügger-butikkene, og 5 prosent...
Ensfarget tapet – kaosfri personlighet
Med ensfarget tapet, kan du skape deg et personlig hjem uten å skape «kaos» med mye mønstre og farger. Ensfargede tapeter er også fine å kombinere med andre mønstrede design. Storeys...
Interiørfarger med catwalk-attitude
Malingsleverandøren Alcro lanserer nå en ny fargepalett i samarbeid med luksusmotebutikken Moniker. Paletten består av syv nyanser, inspirert av sterke, stilskapende kvinner fra historien.
Trener til NM - møt utøverne
Under Bygg Reis Deg i NOVA Spektrum i høst skal det arrangeres norgesmesterskap i overflateteknikk. Forrige uke var det treningssamling i Jotuns lokaler i Sandefjord. Vi tok turen for...