Trener opp Jordan-ambassadører

Mari Andersen Rosenberg/ifi.no    |    27.05.2019   |     cloud_download

fullscreen
  • Bransjenytt

    Foto: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no

  • Bransjenytt

    Foto: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no

  • Bransjenytt

    Foto: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no

  • Bransjenytt

    Foto: Mari Andersen Rosenberg/ifi.no

Da Jordan inviterte 100 butikkansatte til Ambassadørdagene i sine kurslokaler i Sandakerveien tidlig i mars, var målet enkelt: Ambassadørene skal bli best på Jordan-verktøy.

SUKSESS: Jordan har arrangert Ambassadørdagene tre år på rad. – Det er utelukkende positive tilbakemeldinger, sier kommersiell koordinator Didrik Breivik.
camera_alt (Mari Andersen Rosenberg/ifi.no)

Det er tredje år på rad Jordan arrangerer det de kaller Ambassadørdagene. Rundt 100 ansatte fra ulike butikker og kjeder fra hele landet inviteres, og får en dag fullspekket med praktisk prøving av verktøy.

– Mange har vært i bransjen lenge, og kan mye, men det er noe eget med det å komme inn og prøve selv. Målet er at når de drar herfra, skal de være tryggere på våre produkter. Da blir det enklere å selge, forteller Didrik Breivik, kommersiell koordinator hos Jordan, når vi treffer ham utenfor kurslokalene.

– Hvis de ansatte klarer å selge bare ett produkt ekstra til annenhver kunde, vil butikkene få en kjempeøkning i salgsinndeks på 18 prosent. Og hvis du da kan litt mer om produktene, og vet litt mer om mersalg, så skal det lite til for både å hjelpe kunden å lykkes, og for at butikken får en god indeks, forklarer han.

Lettere å videreformidle

Inne i lokalene er Jordans eksperter i full gang med å trene opp ambassadørene. Seks stasjoner er satt opp, der deltakerne rullerer gjennom dagen. De skal lære å sparkle, male slett vegg, male panel, beise terrasse, male med sprøyte og behandle kledningen.

På sistnevnte stasjon er Jostein Brekka i full sving med forlengerskaftet. Butikkansatt Astrid fra H&M Malerservice og Fargerike Stavanger følger nøye med når han maler, før hun selv tar over.

– Jeg er ikke maler, og jeg kan mest teori. Så det er gøy å få prøvd litt selv og få praktisk trening. Det er lettere å videreformidle til kundene når man selv har testet verktøyene i praksis, sier Astrid.

LÆRERIKT: Astrid fra HM Malerservice og Fargerike Stavanger synes det er nyttig med praktisk trening. – Det gjør det enklere å selge verktøy, sier hun. Her sammen med Jostein Brekka fra Jordan, som var ansvarlig for «Male hus»-stasjonen under Ambassadørdagene.
camera_alt (Mari Andersen Rosenberg/ifi.no)

Ekstra kroner i kurven

SÅ LETT: Alexander W. Mikalsen, innkjøpssjef for Malorama, er overrasket over hvor lett det er å beise selv. – Når vi kan det vi snakker om, blir vi bedre på å selge, sier han.
camera_alt (Mari Andersen Rosenberg/ifi.no)

Innkjøpssjef for Malorama, Alexander W. Mikalsen, er nettopp ferdig på terrasse-stasjonen. Han har fått prøve seg på beising.

– Jeg ble overraska over hvor lett det var å beise og etterstryke terrassen. Jeg har hatt planer om å gjøre det hjemme, og etter å ha sett og erfart hvor lett det er, tror jeg at jeg skal prøve meg selv, smiler han.

Innkjøpssjefen er ikke i tvil om at Ambassadørdagene kommer godt med.

– Det er helt supert! Vi lærer å få til de ekstra kronene i kurven, og blir tryggere på å hjelpe kunden. Mersalg handler jo egentlig om å hjelpe kunden å huske på alt. Og man blir bedre på salg når man kan det man snakker om, sier Mikalsen, som gleder meg mest til å bli med Morten Fehn og sparkle.

Håndplukkede eksperter

Det skal være litt gjevt å være Jordan-ambassadør. De er håndplukket av lokale Jordan-selgere. Tor Edmund Hansen og Willy Jensen, distriktansvarlig for henholdsvis Nord-Vestlandet og Agder, er to av dem som har plukket ut ambassadører fra sine distrikt.

– Vi velger ambassadører som har interesse for faget og som vi tror kan bringe kunnskapen videre. I tillegg til å få god praktisk trening, er det en bra arena for relasjonsbygging. Her får vi treffe kundene, og kundene får treffe menneskene bak Jordan, og bli bedre kjent, sier de.

HÅNDPLUKKET: – Ambassadørene, som er håndplukket, får også testet forskjellen på «god», «bedre» og «best», og får dermed flere argumenter som gjør det enklere å selge oppover, sier Tor Edmund Hansen. Her sammen med Willy Jensen (t.v.).
camera_alt (Mari Andersen Rosenberg/ifi.no)