Trener opp Jordan-ambassadører
Da Jordan inviterte 100 butikkansatte til Ambassadørdagene i sine kurslokaler i Sandakerveien tidlig i mars, var målet enkelt: Ambassadørene skal bli best på Jordan-verktøy.
Mari Andersen Rosenberg/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er tredje år på rad Jordan arrangerer det de kaller Ambassadørdagene. Rundt 100 ansatte fra ulike butikker og kjeder fra hele landet inviteres, og får en dag fullspekket med praktisk prøving av verktøy.
– Mange har vært i bransjen lenge, og kan mye, men det er noe eget med det å komme inn og prøve selv. Målet er at når de drar herfra, skal de være tryggere på våre produkter. Da blir det enklere å selge, forteller Didrik Breivik, kommersiell koordinator hos Jordan, når vi treffer ham utenfor kurslokalene.
– Hvis de ansatte klarer å selge bare ett produkt ekstra til annenhver kunde, vil butikkene få en kjempeøkning i salgsinndeks på 18 prosent. Og hvis du da kan litt mer om produktene, og vet litt mer om mersalg, så skal det lite til for både å hjelpe kunden å lykkes, og for at butikken får en god indeks, forklarer han.
Jordan har arrangert Ambassadørdagene tre år på rad. – Det er utelukkende positive tilbakemeldinger, sier kommersiell koordinator Didrik Breivik.
Lettere å videreformidle
Inne i lokalene er Jordans eksperter i full gang med å trene opp ambassadørene. Seks stasjoner er satt opp, der deltakerne rullerer gjennom dagen. De skal lære å sparkle, male slett vegg, male panel, beise terrasse, male med sprøyte og behandle kledningen.
På sistnevnte stasjon er Jostein Brekka i full sving med forlengerskaftet. Butikkansatt Astrid fra H&M Malerservice og Fargerike Stavanger følger nøye med når han maler, før hun selv tar over.
– Jeg er ikke maler, og jeg kan mest teori. Så det er gøy å få prøvd litt selv og få praktisk trening. Det er lettere å videreformidle til kundene når man selv har testet verktøyene i praksis, sier Astrid.
Astrid fra HM Malerservice og Fargerike Stavanger synes det er nyttig med praktisk trening. – Det gjør det enklere å selge verktøy, sier hun. Her sammen med Jostein Brekka fra Jordan, som var ansvarlig for «Male hus»-stasjonen under Ambassadørdagene.
Ekstra kroner i kurven
Innkjøpssjef for Malorama, Alexander W. Mikalsen, er nettopp ferdig på terrasse-stasjonen. Han har fått prøve seg på beising.
– Jeg ble overraska over hvor lett det var å beise og etterstryke terrassen. Jeg har hatt planer om å gjøre det hjemme, og etter å ha sett og erfart hvor lett det er, tror jeg at jeg skal prøve meg selv, smiler han.
Innkjøpssjefen er ikke i tvil om at Ambassadørdagene kommer godt med.
– Det er helt supert! Vi lærer å få til de ekstra kronene i kurven, og blir tryggere på å hjelpe kunden. Mersalg handler jo egentlig om å hjelpe kunden å huske på alt. Og man blir bedre på salg når man kan det man snakker om, sier Mikalsen, som gleder meg mest til å bli med Morten Fehn og sparkle.
Alexander W. Mikalsen, innkjøpssjef for Malorama, er overrasket over hvor lett det er å beise selv. – Når vi kan det vi snakker om, blir vi bedre på å selge, sier han.
Håndplukkede eksperter
Det skal være litt gjevt å være Jordan-ambassadør. De er håndplukket av lokale Jordan-selgere. Tor Edmund Hansen og Willy Jensen, distriktansvarlig for henholdsvis Nord-Vestlandet og Agder, er to av dem som har plukket ut ambassadører fra sine distrikt.
– Vi velger ambassadører som har interesse for faget og som vi tror kan bringe kunnskapen videre. I tillegg til å få god praktisk trening, er det en bra arena for relasjonsbygging. Her får vi treffe kundene, og kundene får treffe menneskene bak Jordan, og bli bedre kjent, sier de.
– Ambassadørene, som er håndplukket, får også testet forskjellen på «god», «bedre» og «best», og får dermed flere argumenter som gjør det enklere å selge oppover, sier Tor Edmund Hansen. Her sammen med Willy Jensen (t.v.).
Jordan gir verneutstyr til helsepersonell
Nytt sortiment for terrasse fra Jordan
Lettere å velge riktig Jordan-verktøy
Lettere å velge riktig Jordan-verktøy
Den nye «Jordaner» er både kreativ og sporty
Leder: "Hva anbefaler du?"
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...