Det er tredje år på rad Jordan arrangerer det de kaller Ambassadørdagene. Rundt 100 ansatte fra ulike butikker og kjeder fra hele landet inviteres, og får en dag fullspekket med praktisk prøving av verktøy.
– Mange har vært i bransjen lenge, og kan mye, men det er noe eget med det å komme inn og prøve selv. Målet er at når de drar herfra, skal de være tryggere på våre produkter. Da blir det enklere å selge, forteller Didrik Breivik, kommersiell koordinator hos Jordan, når vi treffer ham utenfor kurslokalene.
– Hvis de ansatte klarer å selge bare ett produkt ekstra til annenhver kunde, vil butikkene få en kjempeøkning i salgsinndeks på 18 prosent. Og hvis du da kan litt mer om produktene, og vet litt mer om mersalg, så skal det lite til for både å hjelpe kunden å lykkes, og for at butikken får en god indeks, forklarer han.
Lettere å videreformidle
Inne i lokalene er Jordans eksperter i full gang med å trene opp ambassadørene. Seks stasjoner er satt opp, der deltakerne rullerer gjennom dagen. De skal lære å sparkle, male slett vegg, male panel, beise terrasse, male med sprøyte og behandle kledningen.
På sistnevnte stasjon er Jostein Brekka i full sving med forlengerskaftet. Butikkansatt Astrid fra H&M Malerservice og Fargerike Stavanger følger nøye med når han maler, før hun selv tar over.
– Jeg er ikke maler, og jeg kan mest teori. Så det er gøy å få prøvd litt selv og få praktisk trening. Det er lettere å videreformidle til kundene når man selv har testet verktøyene i praksis, sier Astrid.
Ekstra kroner i kurven
Innkjøpssjef for Malorama, Alexander W. Mikalsen, er nettopp ferdig på terrasse-stasjonen. Han har fått prøve seg på beising.
– Jeg ble overraska over hvor lett det var å beise og etterstryke terrassen. Jeg har hatt planer om å gjøre det hjemme, og etter å ha sett og erfart hvor lett det er, tror jeg at jeg skal prøve meg selv, smiler han.
Innkjøpssjefen er ikke i tvil om at Ambassadørdagene kommer godt med.
– Det er helt supert! Vi lærer å få til de ekstra kronene i kurven, og blir tryggere på å hjelpe kunden. Mersalg handler jo egentlig om å hjelpe kunden å huske på alt. Og man blir bedre på salg når man kan det man snakker om, sier Mikalsen, som gleder meg mest til å bli med Morten Fehn og sparkle.
Håndplukkede eksperter
Det skal være litt gjevt å være Jordan-ambassadør. De er håndplukket av lokale Jordan-selgere. Tor Edmund Hansen og Willy Jensen, distriktansvarlig for henholdsvis Nord-Vestlandet og Agder, er to av dem som har plukket ut ambassadører fra sine distrikt.
– Vi velger ambassadører som har interesse for faget og som vi tror kan bringe kunnskapen videre. I tillegg til å få god praktisk trening, er det en bra arena for relasjonsbygging. Her får vi treffe kundene, og kundene får treffe menneskene bak Jordan, og bli bedre kjent, sier de.