Leder: "Hva anbefaler du?"
– Forbrukermarkedet er stort og variert. Med rett innsikt representerer det et hav av muligheter, sier Kåre Elnan fra Prognosesenteret
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bjørg Owren, ansvarlig redaktør Fargemagasinet
I fjor ble det pusset opp for 81,3 milliarder kroner, og i år forventes det at vi lander på rundt 83 milliarder. Hele 825 000 husstander gjennomfører innvendige eller utvendige oppussingsarbeider i løpet av ett år, heter det i rapporten. Det er et formidabelt tall, og plasserer nordmenn i verdenstoppen i oppussing.
Tross rekordomsetning er det fortsatt mange som strever med å komme i gang med selve oppussingen. De sier det tar for lang tid. Det som tar tid er ikke selve malejobben eller tapetseringen, men å bestemme seg for farger og materialer. Frykten for å velge feil er bremsen i prosessen.
Middagskonsepter er bra
Fargehandlere har i alle år lært mye av dagligvarebransjen. Og vi tror det er mer å hente fra denne sektoren, ikke med snedig vareplassering og den slags, men rett og slett med konsepter som gjør det enklere å velge. Spørsmålet «hva skal vi ha til middag» er en evig mare for mange familier i en travel hverdag. Det har matkjedene tatt tak i, og satser på nye middagskonsepter, som gjør det enklere å velge.
Hvorfor ikke gjøre det samme med farger og materialer til rom? Når folk skal pusse opp møter de et hav av muligheter. Men det havet er for mange mer skremmende enn forlokkende. Vi tror ferdig komponerte «retter» fra fargehandelen vil bli tatt godt imot forenkle prosessen for mange.
Folk vil ha tips og forslag, og de vil ha trygghet for at de gjør et godt valg. Her er det mer inspirasjon å hente fra matsektoren. Tenk bare hva som skjer på en restaurant; gjesten har fått bord og bekreftet at han eller hun skal spise. De studerer menyen med forretter, «dagens» og «husets» fiske- og kjøttretter, et overkommelig og vel komponert utvalg. Ingrediensene i hver rett er beskrevet, så det er fullt mulig å tenke seg til hvordan det smaker. Gjesten, er på ingen måte er en førstegangsspiser, og vet godt hva han liker og ikke liker - likevel er det vanskelig å velge. Derfor spør han «hva anbefaler du?» Hvis kelneren forsøker med «Det er mye godt her», fortsetter gjesten med oppfølgingsspørsmålet «Hva ville du valgt, da? Når så kelneren foreslår en rett, puster gjesten lettet og smiler fornøyd. – Fint, da tar jeg det.
Det er de samme folkene som får hjelp til middagsvalg i butikken, og den beste retten på restaurant, som sliter med å bestemme seg når de skal pusse opp. Vi tror at det ligger mange muligheter i å gjøre valgprosessen mer effektiv og tryggere. Hvilke «retter» man bør satse på er et spørsmål om hvilke kunder man har.
Kjellfrid Nordhagen hos Happy Homes på Lena sier det enkelt.
– Vi må stille de riktige spørsmålene og lytte til hva kundene sier. Det er kundene vi er til for. Vi selger trygghet. Jobben vår er å gjøre kundene trygge på kjøpene sine. Det er faktisk ikke så vanskelig!
Leder: Fyr opp under skapergleden
Forventningene for 2020
Leder: Fargetrenden vokser fordi det lønner seg
Helt strøkent med fargehjelp
Trener opp Jordan-ambassadører
Heimtextil 2019: Interiørmesse til å ta og føle på
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...