Leder: "Hva anbefaler du?"

Bjørg Owren/ifi.no    |    4 uker siden   |     cloud_download

fullscreen
  • Meninger og kommentarer

    Foto: Foto: Steve Johnson/Pexels

– Forbrukermarkedet er stort og variert. Med rett innsikt representerer det et hav av muligheter, sier Kåre Elnan fra Prognosesenteret

Bjørg Owren, ansvarlig redaktør Fargemagasinet
camera_alt (Robert Walmann/ifi.no)

I fjor ble det pusset opp for 81,3 milliarder kroner, og i år forventes det at vi lander på rundt 83 milliarder. Hele 825 000 husstander gjennomfører innvendige eller utvendige oppussingsarbeider i løpet av ett år, heter det i rapporten. Det er et formidabelt tall, og plasserer nordmenn i verdenstoppen i oppussing.

Tross rekordomsetning er det fortsatt mange som strever med å komme i gang med selve oppussingen. De sier det tar for lang tid. Det som tar tid er ikke selve malejobben eller tapetseringen, men å bestemme seg for farger og materialer. Frykten for å velge feil er bremsen i prosessen.

Middagskonsepter er bra

Fargehandlere har i alle år lært mye av dagligvarebransjen. Og vi tror det er mer å hente fra denne sektoren, ikke med snedig vareplassering og den slags, men rett og slett med konsepter som gjør det enklere å velge. Spørsmålet «hva skal vi ha til middag» er en evig mare for mange familier i en travel hverdag. Det har matkjedene tatt tak i, og satser på nye middagskonsepter, som gjør det enklere å velge.

Hvorfor ikke gjøre det samme med farger og materialer til rom? Når folk skal pusse opp møter de et hav av muligheter. Men det havet er for mange mer skremmende enn forlokkende. Vi tror ferdig komponerte «retter» fra fargehandelen vil bli tatt godt imot forenkle prosessen for mange.

Folk vil ha tips og forslag, og de vil ha trygghet for at de gjør et godt valg. Her er det mer inspirasjon å hente fra matsektoren. Tenk bare hva som skjer på en restaurant; gjesten har fått bord og bekreftet at han eller hun skal spise. De studerer menyen med forretter, «dagens» og «husets» fiske- og kjøttretter, et overkommelig og vel komponert utvalg. Ingrediensene i hver rett er beskrevet, så det er fullt mulig å tenke seg til hvordan det smaker. Gjesten, er på ingen måte er en førstegangsspiser, og vet godt hva han liker og ikke liker - likevel er det vanskelig å velge. Derfor spør han «hva anbefaler du?» Hvis kelneren forsøker med «Det er mye godt her», fortsetter gjesten med oppfølgingsspørsmålet «Hva ville du valgt, da? Når så kelneren foreslår en rett, puster gjesten lettet og smiler fornøyd. – Fint, da tar jeg det.

Det er de samme folkene som får hjelp til middagsvalg i butikken, og den beste retten på restaurant, som sliter med å bestemme seg når de skal pusse opp. Vi tror at det ligger mange muligheter i å gjøre valgprosessen mer effektiv og tryggere. Hvilke «retter» man bør satse på er et spørsmål om hvilke kunder man har.

Kjellfrid Nordhagen hos Happy Homes på Lena sier det enkelt.

– Vi må stille de riktige spørsmålene og lytte til hva kundene sier. Det er kundene vi er til for. Vi selger trygghet. Jobben vår er å gjøre kundene trygge på kjøpene sine. Det er faktisk ikke så vanskelig!