Tid for gardiner
Den gardinløse epoken er over, for denne gang. Nå henges det opp gardiner som aldri før, det skal være lunt og hyggelig både i hjem og på kontorer. Salget av tekstiler er på vei opp, melder leverandørene.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Gardiner er mer enn kos og dekor; de skjermer for innsyn og sol, demper romklang og stenger for kald trekk. Folk kjøper gardiner til alle rom, og helst i to lag. Salget av tekstiler til forbrukermarkedet tok av under koronaen, fordi folk ville ha det hyggeligere hjemme. Nå er turen kommet til kontormarkedet. Her pusses det opp over en lav sko, og det innredes med hygge og sosiale soner. Et av virkemidlene er å få inn mer tekstiler. I offentlige miljøer har tekstiler blitt en del av interiøret som beskrives av interiørarkitektene.
BEHAGELIGE SONER: I moderne kontorlokaler brukes tekstiler for å skape en hyggelig atmosfære. Det er behagelig for øyet med myke, bølgende tekstiler, og de demper akustikk effektivt og gjør det behagelig for øret. Her er det brukt Dimmer IV fra Creation Baumann, det føres av Intag.
Trendy med gardiner
Kristian Halvorsen hos Green Apple kommenterer situasjonen slik:
– Vil du være trendy i dag så skal det være gardiner i alle rom – og helst to lag.
Annette Bolme hos Intag sier:
– Vi er i gardinenes tidsalder. Spørsmålet er ikke lenger om man skal ha gardin eller ikke, men om hvilke farger og mønster det skal være.
Halvorsen sammenligner det som skjer nå, med fargeutviklingen de siste årene.
– Vi snakket lenge om at «nå kommer fargene». Men det tok lang tid. Det gikk mange år fra vi begynte å se det komme, til «folk flest» var med. Slik er det også med tekstiler, men nå løsner det, konstaterer han.
LUNT OG HYGGELIG: Stadig flere oppdager hvor mye lunere og mer hyggelig et rom blir når vinduene kles. Sammen med gulv, tepper, tapet og møbler er gardiner en viktig del av helheten.
Gardiner til bolig og kontor
Annette Bolme forteller at i kontorsegmentet har det skjedd en stor endring på noen få år. Det brukes mye mer tekstiler, og samtidig merkes en holdningsendring blant arkitekter og interiørarkitekter.
– Før beskrev ikke interiørarkitekten gardiner til nye kontorlokaler, det var gjerne noe kontordamene tok seg av etter hvert. Nå derimot, beskrives tekstilene sammen med tapet og tepper, og har blitt et viktig element for å skape et helhetlig interiør, forteller hun.
I dag er oppgraderte kontorlokaler lokkemat for å få folk tilbake på kontorene. Og det skal være like hyggelig på kontoret som hjemme.
LIN-LOOK: Det er mange syntetiske tekstiler som ligner lin. Disse holder bedre på fargen enn naturfiber. Intag selger mye av Solio fra Creation Baumann, et semitransparent tekstil i flammehemmet Trevira CS. Det er i 300 cm bredde, kommer i mange lekre farger og er lik på begge sider.
Solskjerming og mindre romklang
Men tekstiler er mer enn pynt og hygge. Hos Green Apple og Intag er de opptatt av at gardiner har mange funksjoner utover det dekorative, og at det bør snakkes mer om de funksjonelle sidene av gardiner. Både som solskjerming, hindre innsyn og hvordan tekstiler demper støy og skaper bedre akustikk i et rom.
– Det er noe menn vil lytte til, kommenterer Kristian Halvorsen. Han mener at da er det også akseptabelt at det koster litt.
– Gardiner er et viktig designelement i rommet. Det er som et møbel, bare at det henger på veggen, sier Annette Bolme.
SOLSKJERMING: Tekstilet Glare and Heat fra Creation Baumann er en teknisk nyvinning som siler lyset mykt inn i rommet, beskytter mot UV-stråler og varme, fjerner plagsomt gjenskinn samtidig som sikten ut beholdes. Føres av Intag.
Flere gardinbutikker
Antall tekstilutsalg øker også. Vibeke Sandven, som er «på veien» for Green Apple, forteller at flere butikker enn før vil selge gardiner.
– Mange som før solgte bare tapet, har begynt med tekstiler. På de to siste årene har jeg pumpet ut tekstilbøker til butikker som ikke solgte tekstiler før, også møbelforretninger er interessert i dette markedet, forteller Vibeke Sandven.
KELIM: Tekstiler med kelim-mønster er blant favorittene som luner, demper romklang og stenger for trekk. Green Apple har dem i mange ulike fargekombinasjoner.
Viktig å vise muligheter
Nå handler det om å få nyhetene ut til folk, og vise mulighetene. Butikkene er en joker for å nå kundene og skape lyst på noe nytt.
– Det er ofte slik at du må bli eksponert for noe for å finne ut at du liker det. Farger og tekstiler i ulike kombinasjoner og stiluttrykk må vises fram i butikkene og vi må tåle å jobbe med tingene en stund. Det er nødvendigvis ikke «siste nytt» som er det viktigste, men folk må få litt tid og bli vant til det nye, sier Sandven.
Utvalget må også være variert og stort nok, for folk har blitt mer kresne og mange vil ikke skal ha «det alle andre har».
NATURLIG: Vi elsker lin, men som alt annet endres også naturmaterialene uttrykk. Blant bestselgerne er grov-vevet lin i doble bredder. Med bredde opp til 305 centimeter kan bredden brukes som høyde på gardinen, og gardinen kan gjøres så bred som helst uten søm. Disse er fra Green Apple.
Interiørkonsulenter selger
Annette Bolme forteller at veksten merkes særlig på salget gjennom interiørkonsulenter, interiørarkitekter og de butikkene som tilbyr hjemmebesøk.
– Her er veien til gardiner kortere og vi ser vi at folk tør folk mer både av farger og mønster. Kundene lærer å kle vinduet og at gardiner er en viktig del av helheten sammen med gulv, tepper, tapet og møbler.
MORRIS: Flere tør velge mønster når de får hjelp av interiørkonsulent. De klassiske mønstrene fra Morris overlever i skiftende trender og kan være et trygt valg. Her tekstiler fra kolleksjonene Melsetter. Føres av Intag.
Hva slags gardiner vil folk ha?
Hos Green Apple går veldig mye doble bredder, og to lag. Fortsatt mye velur – gjerne med trykket eller preget mønster, bouclé, grafiske mønster og kelim-lignende tekstiler.
De forteller at trenden generelt går mot grovere og taktile tekstiler, selv de helt tynne gardinene blir grovere i veven.
De lette gardinene, som kalles både stårsj og sheers, er superaktuelle.
– I alle de nye leilighetene med store glassfasader er det et marked for tynne gardiner. Det er en vei å gå for de som aldri har hatt gardiner, sier Annette Bolme.
Ved siden av økende interesse for gardiner, selges det også mer tekstiler til sengegavler, sengeskjørt, puter og duker. Og trenden går mot mer pynt. Pom pom-er, rulor, snorer, frynser og dusker er i vinden. En titt på høstens pynteputer viser mer «stæsj» enn vi har sett på lenge.
TO LAG: Vær raus med høyder og bredder, og med to lag luner og varmer det ekstra godt: tynne gardiner siler lyset fint, hindrer innsyn og skjermer for sol og tunge sidegardiner demper romklang, trekk og luner behagelig. Tekstilene her er Casamance fra Green Apple.
- Grovere tekstiler
- Tynne gardiner, netting
- Velur med preget eller trykket mønster
- Geometriske mønster
- Organiske mønster
- Kelim-look
- Bouclé
- Lin og ull
- Kunstfiber (tåler sol bedre enn naturfiber)
- Metalliske innslag
- Pom pom-er, rulor og dusker
WoodUpp Group trapper opp satsing i Norge
Skap stemning med tekstiler
Håndtegnete mønstre med antikk inspirasjon
Nå kommer pastellfargene
Nå går vi fra stil til stemning
I 2022 tar vi maksimalismen inn i hjem og kontor
FØLG MAGEFØLELSEN: – Ikke vent med gardinene til slutt, sier Annette Bolme fra Intag der de erfarer at de som tør å følge magefølelsen blir mest fornøyd, mens de som safer og går for noe roligere av frykt for farger/mønster blir fortest lei.
– Ikke vent med gardinene til slutt, sier Annette Bolme fra Intag. Hun mener det er smart å starte med dem når farger og materialer til et interiør skal planlegges. Og når kunden har funnet noe de synes er «skikkelig tøft», bør de oppmuntres til å gå for det. Hos Intag er erfaringen at de som tør å følge magefølelsen blir mest fornøyd, mens de som safer og går for noe roligere av frykt for farger/mønster blir fortest lei.
Her er hennes tips:
- Start med gardinene, det er lettere å finne tapet og maling til tekstilene enn omvendt.
- Bygg en palett ut fra tekstilene, og velg tekstiler til puter og møbler fra paletten.
- Tenk at gardiner er en investering som skal vare i mange år.
- Mønster på mønster er ikke urolig, så lenge de holdes i samme farger.
- Mønster av høy kvalitet, som for eksempel Morris, overlever skiftende stiler.
- Tenk på solforhold. Husk at syntetiske tekstiler holder bedre på fargen enn naturfiber.
- Vær raus! For snuppete gardiner trekker uttrykket ned.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...