FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Heimtextil-2022-SOMMERUTSTILLING-FotoCheraWestmanIFIno.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

Fargetrendene for 2023 påvirkes av klimadebatten

Optimistiske og trygghetssøkende balanserer vi mellom natur og tradisjoner på den ene siden og teknologi og digitale virkeligheter på den andre. Det er bakteppet for trendene som ble presentert på Heimtextil i juni.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter to år med avlysninger ble Heimtextil i Frankfurt arrangert som sommermesse i år. Gjennom tretti år har messens trendutstilling vært en viktig lyttepost for internasjonale trendspottere, også denne gangen hadde utstillingen tydelige budskap.

Nyttig orientering

Heimtextil er en av de største internasjonale messene og en viktig møteplass for hele produksjons- og forhandlerleddet av tapet og interiørtekstiler. Blant alle aktivitetene er trendutstillingen et «must» for alle. Her får designere, produsenter, forhandlere og mediene et nyttig orienternigsverktøy.

Heimtextil Trend Council analyserer designtrendene og kommer med varsler om morgendagens tekstiler og interiørtrender. Arbeidet med årets utstilling har vært ledet av danske Anja Bisgaard Gaede, kjent for mange i den norske interiørbransjen som etablerer og leder av SPOTT Trends & Business.

Se flere bilder
Anja Bisgaard Gaede, SPOTT Trend & Business

Foto: Messe Frankfurt Exibition/Jean-LucValentin

TRENDVARSLER: Anja Bisgaard Gaede, til daglig leder av danske SPOTT Trends & Business, leder Heimtextils Trendpanel, Hun har kuratert trendutstillingen og holdt en rekke trendforedrag i løpet av messen. Her guider hun pressen gjennom utstillingen.

Fargene minst viktig

Som vanlig er Fargemagasinet nysgjerrig på fargene. Vi konstaterer raskt at palettene virker lettere, mer kulørte og noe mindre sortaktig enn før. Det er flere glade og optimistiske farger. Men vi fatter også at hovedbudskapet i utstillingen handler om noe større enn hvilke farger, materialer og mønster som vil være populære i 22/23.

Tittelen på utstillingen er Next Horizons. Det handler ikke om kortsiktige trender, men om nye måter å tenke på. Det erkjennes tydelig at tekstilbransjen er blant de store miljøverstingene. Både i utstillingen og trendforedragene sies det klart at den viktigste trenden nå er overgangen til langsiktig tenking og en bærekraftig industri, der både produksjonsprosessen og produktene er bærekraftige.  

Se flere bilder
Trendutstillingen på Heimtextil 2022

Foto: Chera Westman/ifi.no

FARGENE: Det var flere glade farger i palettene som ble vist, og de var bokstavelig til å ta og føle på. En viktig del av utstillingen var muligheten til å vikle tråd og ta med palettene hjem.

Se flere bilder
Trendfarger fra Heimtextil 2022

Foto: Chera Westman/ifi.no

I TRENDSONEN: Fargemagasinets utsendte gjorde som mange andre: Viklet tråd i nye trendfargene og fikk dermed nærkontakt med fargene.         


Mer bærekraftig tekstil

På selve messen kappes utstillerne om å framstå miljøvennlige og bærekraftige. Mange har tapetsert veggene i standene med miljømerker, gode intensjoner og høye målsettinger – alt selvfølgelig skrevet med fete grønne bokstaver. Vi tenker vårt om «grønnvasking». Anja Bisgaard Gaede sier at industrien er på vei.

Ja, det har skjedd mye i industrien de siste fem årene. I utvelgelsen av tekstilene som skal med i trendutstillingen stiller vi en rekke krav til bærekraft som utstillerne skal oppfylle. Nå er det blitt langt mer å velge blant enn det var tidligere. Men vi er overhodet ikke i mål, sier hun. 

Se flere bilder
Trendutstillingen Heimtextil 2022

Foto: Chera Westman/ifi.no

FORSKNING: Det foregår mye forskning, testing og utprøving av ulike metoder man spiller 100 prosent på lag med naturen i fargeprosessen. Resultatet er vanskelig å styre, og det skapes design som vil utfordre dagens estetiske normer.        

Naturlig og digital virkelighet

Tilbake til fargene; Anja Bisgaard Gade sier at det er to ulike retninger som påvirker fargesmaken vår.

– På den ene siden har vi den digitale verden, der vi ser at metaverses stormer fram, og hvor vi opplever farger på en helt annen måte. På den andre siden – og helt motsatt – står naturfargene og fokuset på det naturlige. Vi lengter etter å oppleve at vi er knyttet til naturen, og det gjør vi gjennom fargene, sier hun.

– Ja, vi lever i en paradoksal tid, sier hun. Det kan også kobles til alle krisene vi må forholde oss til, samtidig som vi må få hverdagen til å fungere så normalt som mulig. Det er disse motsetningene som også preger trendene vi speiler.

Se flere bilder
Naturmaterialer i trendutstilling

Foto: Chera Westman/ifi.no

BÆREKRAFTIGE MATERIALER: Behovet vårt for å koble oss til naturen er sterkt, og gjenspeiles i trendene gjennom kjente naturfarger og materialer. Til alle produkter som vises i utstillingen stilles en rekke bærekraftkrav. At utviklingen går i riktig retning gjør at kuratorene nå har hatt mer å velge blant enn for noen år siden. 

Hjemmet er nummer 1.

Bisgaard Gade mener at den rollen hjemmene våre har hatt under pandemien, også vil påvirke interiørtrendene framover

– Aldri har hjemmet vårt vært viktigere. Det vil fortsette, og få stor innvirkning på hvordan vi balanserer strukturen mellom hjem og jobb. Arbeid må betraktes som en aktivitet, ikke et sted, og dette endrer reglene for alle, sier hun og siterer fra en rapport fra Diginomica 2.

Hun sier at hjemmets posisjon som hovedkvarter for et trygt liv er forsterket. Fra denne basen organiserer vi aktivitetene våre, noe som vil påvirke utformingen alle rom vi lever i. Hun definerer hjemmet som rom nummer én, jobben nummer to og nummer tre er alle stedene vi er gjester eller kunder.

Se flere bilder
Lintekstiler i flere farger

Foto: Chera Westman/ifi.no

MERE TEKSTILER: Trendpanelet tror at vi kommer til å innrede med mer tekstiler framover for å få komfort, mykhet, atmosfære, personlig preg og opplevelsen av trygghet. Lin i ulike teksturer har de riktige egenskapene, og egner seg både hjemme og i prosjektmarkedet. Her et utvalg fra utstillingen til belgiske Libeco. Legg merke til lilla og surgult!

Pastellfarger kommer

Fargebruken i hjemmene blir mer livlig, også i Skandinavia, tror hun.

– Vi har vært forsiktige, men nå skal vi skal bruke litt flere farger. Det har vi sett starten av på malte vegger. Nå kommer det også mer på tekstiler. Pastellene er en vei å gå for å få inn mer farger, sier hun.

Her kommer hun med en viktig poengtering: Det må ikke være jordfarger for å være bærekraftig. Gjennom utviklingen av ny teknologi og bruk av naturbaserte pigmenter vil vi få nye og mer kraftfulle pasteller.

– Se opp for de nye pastellene, og glem forestillingen om at pasteller er mykt og feminint. Snu det på hodet, sier Anja. De nye pastellene er sterke, de representerer styrke, noe fast og trygt.

– Det er en viktig historie å få fram. Med nye farger vil bærekraftige løsninger også bli tiltrekkende for flere forskjellige forbrukertyper, sier hun.


Se flere bilder
Lette tekstiler i pastellfarger

Foto: Chera Westman/ifi.no

PASTELLER TIL INTERIØR: Selv om mange av de mest klare og sterke fargene ble knyttet til digitale uttrykk, var utstillingen også en inspirasjonskilde til å ta de nye fargene og tekstilene inn i våre fysiske rom. Her tekstiler vist i temaet Beyond Identity.

Fire trender

Next Horizons er delt i fire retninger: Deep Nature, Hyper Nature, Beyond Identity og Empowered Identity

Fargepalettene ser du i denne artikkel: Nå kommer pastellfargene.

Mer informasjon
Les mer
HEIMTEXTIL
Se flere bilder
Forside brosjyre om trendutstillingen New Horizons, Heimtextil

Foto: Messe Frankfurt GmbH

NEW HORIZONS er tittelen på årets trendutstilling. Bildet som introduserer hovedtemaet kommuniserer tydelig natur, farger, komfort og trygghet.                

Se mer om messen og trendene her.

Bjelin med ny region-KAM
Nytt om navn

Bjelin med ny region-KAM

Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.