Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
heimtextil-trend-space-ps-20.jpg

Foto: Messe Frankfurt/Pietro Sutera

Nå kommer pastellfargene

Nye pasteller er på vei – ikke forsiktige og svake. Men livfulle farger med kraft. Det er et av de viktigste fargevarslene fra trendutstillingen på sommerens Heimtextil.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Glem forestillingen om at pasteller er mykt og feminint. Snu det på hodet, sier Anja Bisgaard Gaede som har ledet arbeidet i Heimtextils Trendpanel. Hun forteller at de nye pastellene er sterke, representerer styrke, noe fast og trygt.

Trendene peker i fire retninger

At pastellfargene er på vei opp som nye interiørfarger, er noe av konklusjonen ettar at Heimtextils trendpanel har analysert tiden vi lever i og undersøkt hvordan det som skjer påvirker farger og interiør. Samfunnet er i ferd med å hente seg inn etter pandemien, men stemningen er ambivalent.  På den ene siden er vi bekymret for klima og ufred og søker trygghet og sikkerhet, på den andre siden har vi trangen til å løsne på grepene og søke nye opplevelser. Dette gjenspeiler seg i trendbildet. Trendpanelet tror på mere og naturbaserte farger, og at vi kommer til å innrede med mer tekstiler for å få komfort, mykhet, atmosfære, identitet og til og med sikkerhet. 

Under tittelen Next Horizons var messen bygget opp rund fire ulike tema: Deep Nature, Hyper Nature, Beyond Identity og Empowered Identity. 

Les mer om bakgrunnen for trendanalysen og paletten i denne artikkel:  Fargetrendene for 2023 påvirkes av klimadebatten    

1. Deep Nature

Se flere bilder
Fargeprøver til Deep Nature, Heimtextil 2022/23

Foto: Heimtextil/ifi.no

DEEP NATURE-FARGER: Lilla NCS S 3010-R, grønn NCS S 5030-G90Y, rød NCS S 5030-R, blågrønn NCS S 6010-B10G, brun NCS S 6030-Y30R, grå NCS S 8005-Y20R, beige NCS S1015-Y40R, rosa NCS S3020-Y20R

Deep Nature er en langsiktig transformasjons- og gjenlæringsprosess. Utgangspunktet er at naturen er i ubalanse fordi vi gjennom flere hundre år har benyttet produksjonsmetoder og produkter som har vært ødeleggende for økosystemet. Nå må vi tenke mer langsiktig. Vi må lære naturens regler, gjenopprette balansen og gå tilbake til en livsstil der originale materialer, naturlige og regenerative fibre er en del av vår livssyklus. For å komme videre må vi se tilbake og lære nytt. Vi må tenke nytt om hvordan vi kan få tilgang til, bruke og resirkulere naturens rikdommer på en moderne måte. 

Nøkkelord
  • Langsiktig
  • Råvarer som tar hensyn til prosessene i naturlige økosystemer
  • Materialer og farger naturlig bearbeidet 
  • Gjenbruk
  • Sirkulære prosesser 


Se flere bilder
Tekstiler laget med naturlig farging, preging og digital trykk.

Foto: SPOTT for Heimtextil

DEEP NATURE: Tekstiler designet ved bruk av ulike metoder for naturlig farging, preging og digitaltrykk av Maria Højrup, VIA University College, Via Design & Business. 

Se flere bilder
Tekstiler i jordfarger, Heimtextil trend 2022

Foto: Heimtextil/Pietro Sutera

JORDNÆRT OG BRUKBART: Materialene og fargene her er jordnære, velkjente og lett å ta videre for å skape komfort i et interiør.         

FARGENE: Hovedinntrykket er dempet. Vår naturarv med ufargede materialer i beige og brunt kombineres med delikate, gråaktige nyanser av blått og mykt rødt. Deep Natures fargepalett har en harmonisk, mild og konseptuell karakter som understreker den langsiktige tilnærmingen til naturens velvære.

2. Hyper Nature

Se flere bilder
Hyper Nature.jpg

Foto: Heimtextil/ifi.no

HYPER NATURE-FARGER: Gul NCS S 2030-G90Y, rød NCS S 2060-R10B, lilla NCS S 4005-R20B, beige NCS S 4005-Y20R, grønn NCS S 4010-G10Y, grønn NCS S 4050-G10Y. rosa NCS S0540-Y80R, gulgrønn NCS S1060-G90Y.        

Her er vi i en digital virkelighet, der grensene mellom natur og teknologi viskes ut. For den yngre generasjonen er AR «Augmented Reality» like reell som virkeligheten selv, og grensene for hva som er virkelig flyter sammen. Det åpner for nye måter å oppleve kontakt med naturen på. Ved hjelp av teknologi kan det skapes fascinerende nyanser og naturens hemmeligheter og skatter blir digitalt synlige. 

Nøkkelord
  • Naturopplevelser via teknologi
  • Ekte natur inspirerer til nye uttrykk
  • Digitale trykk
  • Intelligente tekstiler
  • Flytende mønster
  • Naturlige strukturer
  • Tekniske fiber

Se flere bilder
Skinnende blanke tekstiler i lilla nyanser

Foto: SPOTT for Heimtexil

TEKSTILER: Lerretstekstil fra Middle of Nowhere av Busk A Agnes. Skinnende tekstildesign av VIA University College, Forsknings- og utviklingssenter for kreative næringer og yrker. 

Se flere bilder
Tekstiler i livfulle farger, trendutstillingen Heimtextil 2022.

Foto: Chera Westman/ifi.no

LIVFULLE FARGER: Det er en misforståelse å tenke at naturfarger er fargeløse. Hyper Nature representerer digitale virkeligheter, men henter med seg farger fra naturens friskeste og mest livfulle elementer.

FARGENE: Paletten er livfull, og spenner fra naturens friskeste grønntoner til intense fioler. Impulser er hentet fra biovitenskapen til både klare, lysende og de mer diffuse grønne og grå nyanser. Fargegraderinger og mønster som flyter over i hverandre er en karakteristisk del av dette universet. Viktige aksentfarger er lakserosa og bringebærrødt.

3. Beyond Identity

Se flere bilder
Fargeprøver

Foto: Heimtextil/ifi.no

BEYOND IDENTITY-FARGER: Rosa NCS S 1015-Y80R, lysblå NCS S 1020-B, grågul NCS S 3010-Y30, blå NCS S 3040-R80B, svak lilla NCS S 4005-R20B, gul NCS S0550-G90Y, oransje NCS S0570-Y70R, gulgrønn NCS S1515-G20.        

Her teller verdier mer enn fysiske egenskaper. Fremtidige generasjoner vil se sin identitet i konstant endring og stadig redefinere grenser. De er kritiske til gjeldende normer og ønsker å bli hørt – ikke på grunn av sine fysiske egenskaper, men på grunn av sine verdier. De er eksperimentelle og bevisste opprørere som stiller spørsmål ved stilistiske normer. De tenker utenfor boksen og har en positiv og håpefull innstilling til fremtiden. Deres motstand er mild og kraftig og kommer til uttrykk i en behagelig, delikat, pastellfarget estetikk.

For interiør- og boligtekstiler innebærer det at bærekraft ikke trenger å være jordfarget. Beyond Identity-trenden er transformativ. Dette skiftet i identitet, ny oppfatning av farger og endring i kjente måter å tenke, går langt utover det vi tidligere har trodd om en ny fremtid.

Nøkkelord
  • Håpefull fremtid
  • Mildt, men kraftig opprør utfordrer etablerte normer
  • Identitet i endring
  • Behagelig, delikat og pastellfarget interiør
  • Bærekraft trenger ikke å være jordfarget


Se flere bilder
data-animert bilde flyktige farger og tekstiler

Foto: CGI-animasjon av Simon Edelberg

DATA-ANIMASJON: I nettverdenen vokser handelen med ikke fysiske, digitale eiendeler - Non-Fungible Tokens (NFT), og representerer et nytt interiørmarked. Bildet er fra en data-animasjon av Simon Edelberg        

Se flere bilder
Tekstiler og farger i sterke pasteller

Foto: Chera Westman/ifi.no

MILD OG KRAFTIG: Estetikken i denne trendhistorien er behagelig, delikat og pastellfarget. En lys grånyanse og lys kaki fungerer som dempede overgangsfarger mellom de kraftfulle pastellene. Den lyse oransje er en viktig aksent.    

FARGENE: Her redefineres begrepet pastell. Paletten er lett og glad, og skapt for myke overganger. Delikate og utvaskede pasteller blir kraftige og spennende. En velkjent grå nyanse og lys kaki fungerer som dempede overgangsfarger. En lys oransje er en klar aksent.

4. Empowered Identity

Se flere bilder
Fargeprøver trendpalett

Foto: Heimtextil/ifi.no

EMPOWERED IDENTITY-FARGER: Lys grå NCS S 1000-N, gul NCS S 1050-Y20R, rød NCS S 1085-Y90R, lys lilla NCS S 1515-R20B, korall NCS S 2040-Y70R, grønn NCS S 3060-G70Y, oker NCS S 4030-Y50R, blå NCS S 5040-R80B.        

Her hentes tanker, tempo og inspirasjon fra gamle håndverkstradisjoner. Håndverk er et visuelt språk og representerer vår kulturarv. Empowered Identity skaper forbindelse mellom kulturarv og fremtidens generasjoner. Jordnært håndverk oppmuntrer til en aktivistisk tilnærming til design som driver frem positiv sosial endring. 

Nøkkelord
  • Bærekraftig kultur
  • Gamle håndverkstradisjoner
  • Tradisjon transformeres til designaktivisme
  • Positiv, sosial endring
  • Nye forbindelser mellom tradisjonelle kulturer og fremtidige generasjoner
  • Empowered Identity-forbrukeren er eventyrlysten og elsker ekstroverte uttrykksformer, drives av nysgjerrighet, behov for å prøve nytt og oppdage unike ting.


Se flere bilder
Sammenleggbare kurver, puter og lappeteppe

Foto: SPOTT for Heimtexil

NYSKAPENDE KULTURARV: Design av og for en moderne generasjon med tydelig ankring i gammel kulturarv. Sammenleggbare og rullbare kurver av bivoks fra Wiesel Will. Puter av Kjellerup Væveri og lappeteppe/kast av Christina Ensig.         

Se flere bilder
Utstilling av vevede tekstiler

Foto: Chera Westman/ifi.no

EKSTOVERT OG NYSGJERRIG: I utstillingen er det tekstiler som sender tankene mot gamle filleryer og andre tradisjonelle vevnader, men la nostalgien fare: Empowered Identy er en retning for den eventyrlystne som elsker ekstroverte uttrykksformer, drives av nysgjerrighet, behov for å prøve nytt og oppdage unike ting.

FARGENE: Fargepaletten består av velkjente og trygge, men likevel rebelske toner. Primærfargene ligner de opprinnelige fargepigmentene, og understreker det tradisjonelle aspektet ved dette temaet. De er suppleres med nyanser av koraller og grålig lilla. Det grunnleggende er kombinasjoner som signaliserer noe symbolsk og positivt.

Se flere bilder
Korallfarget ullpledd i trendutstilling

Foto: Messe Frankfurt/ Pietro Sutera

VIKTIG AKSENTFARGE: Korall er en svært viktig aksent i denne paletten. Sammen med en grålig lilla får den de mer velkjente og tradisjonsbundne fargene til å signalisere noe helt nytt og friskt.


Mer informasjon
Les mer
LEDET TRENDARBEIDET
Se flere bilder
Anja Bisgaard Gaede i trendsonen på Heimtextil

Foto: Chera Westman/ifi.no

TRENDSPOTTER: Anja Bisgaard Gaede har ledet arbeidet i Heimtextils  Trendpanel og kuratert trendutstillingen i samarbeid med sitt team i SPOTT Trend & Business.

Danske Anja Bisgaard Gaede har ledet arbeidet i Heimtextils Trendpanel. Til daglig er hun leder for SPOTT Trends & Business.

SPOTT jobber mot livsstilsbransjen og deres spesialfelt er å gjøre trend om til business. Strategisk rådgivning, foredrag, kundeanalyser, produktutvikling og markedsføring utføres med bakgrunn i intensiv trend research, neurofysiologisk forbrukerforståelse og kunnskap om kommersiell forretningsdrift.



Fuger og tetter med høy styrke
Produktaktuelt

Fuger og tetter med høy styrke

Bostik H750 SEAL’N’BOND PREMIUM er spesielt utviklet for en varig elastisk tetting av ekspansjonsfuger for kjøkken, bad, dusj samt industrielle bruksområder med varierende underlag...

Fugeskum i mindre emballasje
Produktaktuelt

Fugeskum i mindre emballasje

Fugeskummet Sika Boom-157 All Seasons kommer nå i en ny, liten forpakning: 250 ml. Sika Boom-157 All Seasons er et selvekspanderende polyuretanskum som kan brukes året rundt –...

En helt naturlig maling
Produktaktuelt

En helt naturlig maling

Med Wibo Natura inngår du en pakt med planeten. Malingen er utviklet med naturen i tankene og er en linoljeemulsjon, fri for mikroplast og konserveringsstoffer, og er et naturlig...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.