I 2022 tar vi maksimalismen inn i hjem og kontor
En ny makimalisme brer om seg, både på kontoret og hjemme. Det betyr at vi bruker mer tekstiler, tapet, tepper og varme farger.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er ingen tvil om at pandemien har påvirket interiørmoten, malingleverandørene var kjappe til å fange signalene og få varmere farger inn i fargekartene. Nå melder også leverandørene av tekstiler, tepper og tapet om et skifte.
– Vi selger klart mer tekstiler, tapet og tepper, sier Annette Bolme hos Intag.
Kontorene blir hyggeligere
Tepper og tekstiler på kontoret
Det startet i hjemmemarkedet, og nå fortsetter det til et interiørmarked som har vært relativt nakent og karakterløst, nemlig kontorinnredning. Leverandørene forteller at det beskrives langt mere tekstiler, tapet og tepper i dette segmentet nå enn før covid. Den store driveren er ønsket om å skape trivsel og noe spesielt.
Bolme forteller at der tekstiler tidligere ikke var tema, har det nå blitt en selvfølge. I tillegg brukes det mye mer løse tepper.
MER AV ALT: Vi bruker mer tepper, tapet og tekstiler nå enn før pandemien, både hjemme og på kontoret. Det skal være varme farger, mykt å ta på, deilig og trå på og dempe lyd. Tekstiler fra Morris og Linwood og tepper fra Jacaranda føres av Intag.
Tendensen var der før pandemien, men den akselererer nå. I mange kontorlokaler er det problemer med støy og akustikk på grunn av harde flater og lite tekstiler. Tepper og tekstiler ble tatt i bruk som akustikkdempende tiltak.
– Men nå er kundene også mer opptatt av det estetiske. Farger og materialer brukes mer bevisst, det går på at omgivelser påvirker deg, sier Bolme.
Hun tror mange nå oppgraderer lokalene for å gi folk lyst til å komme tilbake på kontoret.
– Folk må møtes for å utvikle ideer og dele kunnskap. Det skapes sosiale soner som stimulerer til kreativitet. Her brukes det tepper, tapet og tekstiler for å tilføre varme, farge og for å dempe lyd, sier Bolme.
Hos Green Apple forteller de om det samme. Foruten økt salg og større ordre, har de også fått mange nye kunder.
– Flere hundre nye de siste årene, og de handler. Det har kommet en helt ny generasjon, de er profesjonelle og jobber med eiendom, utleie og styling, forteller Ellen Lind.
Hun forteller at Green Apple øker mest på møbler og tapet.
EGET DESIGN: Mange ønsker å finne noe som er helt spesielt, noe ingen andre har. Det gjorde at Green Apple har satset på å lage sin egen møbelkolleksjon. Her er benken Maud det nyeste tilskuddet i deres Green Line kolleksjon. Tapetet er fra Arte, og tekstilet fra Guell.
Tapet for å skape stemning
Tapet har aldri vært noen stor greie i kontormarkedet, men når salget av tapet øker nå, så er det i kontormarkedet det øker mest.
– De skal ha stemning, ikke malte flater. De skal ha det spesielle, kommenterer Lind.
Annette Bolme hos Intag forteller at det ikke bare er tapet med struktur, og ton-i-ton farger som velges.
– Arkitektene tør å ta inn mer dristige ting, som for eksempel landskapsmotiv, tapet med friske fargegraderinger og korktapet. Det er kjempegøy at de får gjennomslag for slike løsninger, sier hun.
I dette segmentet vil kundene ha kvalitetstapet. Kvalitet og miljømerking er viktig, for det har blitt mer bevissthet i alle ledd om at et firmas profil også skal gjenspeiles i interiøret og lokalene de holder til.
STEMNINGSSKAPER: Salget av tapet øker i kontormarkedet. Og arkitektene foreslår ofte friske design. Dette designet fra Chroma er på vei inn i nye kontorlokaler nå. Tapetet føres av Intag.
Tekstiler er mer enn gardiner
De forteller at bruken av tekstiler også er i vekst, til gardiner, møbler og støyskjerming.
– Tekstiler er viktig, ikke bare som gardin og på møbler, man kan også henge gardintekstil på veggen for å skape mykere soner og bedre akustikk. Tekstil er en fleksibel løsning for å dele av soner i kontorlokaler der det er behov for både visuell skjerming og lydskjerming, sier Bolme.
Både Green Apple og Intag selger mer myke tekstiler med struktur, tyngde og godt fall. Tekstilene må ikke være av naturfiber, men ha «naturlook».
– Det kan godt være polyester, men det skal se ut som naturmaterialer. Det skal også se håndvevd ut, sier Ellen Lind.
– Det er ting du får lyst til å ta på. Det er mykt, litt «understated luxury», sier Annette Bolme.
Lind påpeker også at etterspørselen etter tekstiler som kan vaskes også økes. De må tåle vann og barn, barnebarn som ikke har kommet enda, og hunder - for de er oppi sofaen. Det er ikke noen penstuer lenger, ler hun.
– Fiber Guard er viktig! poengterer hun. Det vil si at tekstilene er spesialbehandlet for å tåle smuss.
PRAKTISK OG VARIG: Et tekstil merket FiberGuard er spesialbehandlet for å tåle smuss, det blir stadig viktigere for kundene. De ønsker at interiøret skal vare lenge og tekstilene skal kunne vaskes. Trekket i sofaen og stoler skal tåle både barn, barnebarn og hunder
Nakent uten tepper
Hos teppeleverandøren InHouse merker de også et stort skifte. Fargene endret seg brått fra kjølig til varmt denne sesongen, og salget av tepper øker over hele linjen. I hjemmeinnredning brukes også tepper mer og mer for å skape soner.
– Nå begynner det å føles nakent uten, og teppene blir større. Vi bruker flere tepper i samme rom, og gjerne flere forskjellige tepper i samme rom, sier Torhild Rustenberg.
InHouse er i gang med kolleksjonene for høsten 2022. Hvilke tepper som kommer i butikk da, er for tidlig å si.
– Det kommer an på hvor vågale innkjøperne er. Men vi legger opp til at det blir mer farger, sier Erik Brennmoen.
Han forteller at de har tatt fram mye spennende og farger som oransje, teal, lilla, jordfarger, rust og rødt, for de vet at det er et marked der ute.
– Oransje blir kanskje ikke noen stor farge, men jeg har tro på teal-fargene. Vi satser på design, og vil påvirke innkjøperne og provosere litt. Det blir spennende å se hva de går for, sier Brennmoen.
Rustenberg føler seg trygg på at det kommer mer farger, samtidig som det fortsatt vil være mye nøytralt, abstrakte mønstre og formlek.
– Hvitt på hvitt, organisk, mye tekstur, og materialmiks, sier hun og sammenligner med klesmoten der det nå er mye lag på lag i hvitt, forskjellige materialer og et varmt og mykt uttrykk.
HVITT PÅ HVITT: Interiørmoten følger klesmoten. Den hvite trenden med lag på lag av varmhvite materialer med store kontraster i strukturer er på frammarsj også som interiørstil. Kall den gjerne minimalistisk maksimalistisk. Teppet Alpen fra InHouse har struktur som skaper liv til glatte overflater.
To ulike stiler
– Stilmessig er det to hovedretninger som peker seg ut, sier Annette Bolme. Den ene er mørk, litt luksuriøs med masse farger og myke tekstiler. Den andre er lys, med stor variasjon i strukturer. Den er ton-i-ton, litt minimalistisk maksimalistisk, og forsiktig i farger. Ikke hvitt, men kombinasjon av duse naturfarger, naturfiber og lyse pasteller. Lyst grønt og dempet gult. Det gylne ser ut til å komme sterkt.
Morris-mønster på myk velurmote
LAG PÅ LAG: Den lyse stilen krever lag på lag med ulike strukturer - matt og blankt, grovt og fint, tungt og lett, tett og luftig. Det må være mykt og godt å ta på og av god kvalitet Alle tekstilene her er fra Intag.
Mer avslappet og lekent
Alle kommenterer at kundene generelt tør mer, og at det vi syntes var stygt for ti år siden er fint nå.
– Et eksempel er keramikken som har blitt populær, den sier noe om hvor vi er på vei. Mye av det som selges i dag er grovt, rufsete og ikke så perfekt, påpeker Rustenberg.
Hun tror at stilskiftet vi er inne i nå, bare så vidt har begynt. Det skyldes at vi har en hel generasjon som ikke kan noe om farger, tekstiler og tekstur. Ser vi på hvordan de kler seg, så har de en veldig leken og personlig stil. Den lekenheten vil komme som en bølge også i interiøret.
Bolme er inne på det samme når det gjelder farger.
– Fargekombinasjoner som brukes nå, for eksempel rødt og oransje, hadde vært uaktuelt for noen år siden. Det er mer lekent, nesten litt barnslig, sier hun.
Mote møter teppedesign
BLOMSTER PÅ GULVET: Avpassede tepper med mønster brukes både i kontorlokaler og hjemme. Dette teppet er fra InHouse og en spesialkolleksjon de har laget i samarbeid med den internasjonalt kjente designeren Edda Gimnes
Det skal være spesielt og personlig
At det skal være lekent og gøy, sier de hos Green Apple også. Der er kundene ekstra lekne med tekstiler.
– Det kan være tre ulike stoffer til en sofa, et i ryggen, et på setet og en rolour, forteller Kristian Halvorsen. Det skal være personlig, sier han.
Ønsket om å lage personlige interiør gjenspeiler seg også på møbelsalget. Green Apple leverer møbler på mål, og justerer etter kundenes ønske.
– En justering på tre centimeter på høyden er ikke så mye. Det kan knapt sees, men det er så viktig - spesielt for menn. De blir så fornøyde!
De har også satset på en egen møbelkolleksjon. Den er tatt godt imot, fordi den er ulik alt annet som er i markedet. Den er enklere og slankere, forteller Ellen Lind.
Green Apple opplever at folk vil ha mer highend-ting. De nevner Misia som et merke som selger godt. Det er et highend merke fra Casamance som de startet med i fjor.
– Kundene vil ha det spesielle, og det er mindre snakk om pris. Alt skal vare lenger, og møbler skal kunne repareres, sier de.
Trend, tradisjon og personlighet skaper luksus i verdensklasse
LEK MED TEKSTILER: Hvorfor må en sofa eller stol trekkes med ett tekstil. Det kan gjerne være tre ulike, som på dette eksempelet komponert av Gunvor Cathrin Røkholdt for Aamodt Gard.
Tapetfakta.no er lansert
Danfloor tar over Modulyss i Norge
Tid for gardiner
Glem gamle regler for hvilke farger som passer sammen
Sitt i ro med utemøbler i kunstrotting
Pute med pose fikk gjev designpris
Annette Bolme hos Intag har mange kunder som jobber med kontorinnredning. I mange lokaler er det mye harde flater som skaper utfordringer med akustikk. Der brukes tekstiler, tapet og tepper for å tilføre farge og dempe akustikk. ANNETTE BOLME
Ellen Lind og Kristian Halvorsen hos Green Apple opplever at kundene tør å være mer lekne med tekstiler, og at de vil ha mer highend- ting og noe som er spesielt. Og det er mindre fokus på pris. ELLEN LIND OG KRISTIAN HALVORSEN
Erik Brennmoen og Torhild Rustenberg hos InHouse forbereder teppekolleksjonene for neste høst. I fjor ble det en stor forandring i sortiment deres, da var det et kjempeskifte fra kalde til varme farger. ERIK BRENNMOEN OG TORHILD RUSTENBERG
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...