FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
K5-FotoCheraWestman-3.jpg

Foto: Chera Westman/ifi.no

I 2022 tar vi maksimalismen inn i hjem og kontor

En ny makimalisme brer om seg, både på kontoret og hjemme. Det betyr at vi bruker mer tekstiler, tapet, tepper og varme farger.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ingen tvil om at pandemien har påvirket interiørmoten, malingleverandørene var kjappe til å fange signalene og få varmere farger inn i fargekartene. Nå melder også leverandørene av tekstiler, tepper og tapet om et skifte.

– Vi selger klart mer tekstiler, tapet og tepper, sier Annette Bolme hos Intag. 

Tepper og tekstiler på kontoret

Det startet i hjemmemarkedet, og nå fortsetter det til et interiørmarked som har vært relativt nakent og karakterløst, nemlig kontorinnredning. Leverandørene forteller at det beskrives langt mere tekstiler, tapet og tepper i dette segmentet nå enn før covid. Den store driveren er ønsket om å skape trivsel og noe spesielt.

Bolme forteller at der tekstiler tidligere ikke var tema, har det nå blitt en selvfølge. I tillegg brukes det mye mer løse tepper.  

Se flere bilder
Tekstiler og teppe fra Intag

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

MER AV ALT: Vi bruker mer tepper, tapet og tekstiler nå enn før pandemien, både hjemme og på kontoret. Det skal være varme farger, mykt å ta på, deilig og trå på og dempe lyd. Tekstiler fra Morris og Linwood og tepper fra Jacaranda føres av Intag.  

Tendensen var der før pandemien, men den akselererer nå. I mange kontorlokaler er det problemer med støy og akustikk på grunn av harde flater og lite tekstiler. Tepper og tekstiler ble tatt i bruk som akustikkdempende tiltak.

– Men nå er kundene også mer opptatt av det estetiske. Farger og materialer brukes mer bevisst, det går på at omgivelser påvirker deg, sier Bolme.

Hun tror mange nå oppgraderer lokalene for å gi folk lyst til å komme tilbake på kontoret.

Folk må møtes for å utvikle ideer og dele kunnskap. Det skapes sosiale soner som stimulerer til kreativitet. Her brukes det tepper, tapet og tekstiler for å tilføre varme, farge og for å dempe lyd, sier Bolme.

Hos Green Apple forteller de om det samme. Foruten økt salg og større ordre, har de også fått mange nye kunder.  

– Flere hundre nye de siste årene, og de handler. Det har kommet en helt ny generasjon, de er profesjonelle og jobber med eiendom, utleie og styling, forteller Ellen Lind.

Hun forteller at Green Apple øker mest på møbler og tapet.

Se flere bilder
Benk fra Green Apple

Foto: Green Apple

EGET DESIGN: Mange ønsker å finne noe som er helt spesielt, noe ingen andre har. Det gjorde at Green Apple har satset på å lage sin egen møbelkolleksjon. Her er benken Maud det nyeste tilskuddet i deres Green Line kolleksjon. Tapetet er fra Arte, og tekstilet fra Guell.        

Tapet for å skape stemning

Tapet har aldri vært noen stor greie i kontormarkedet, men når salget av tapet øker nå, så er det i kontormarkedet det øker mest.

– De skal ha stemning, ikke malte flater. De skal ha det spesielle, kommenterer Lind.

Annette Bolme hos Intag forteller at det ikke bare er tapet med struktur, og ton-i-ton farger som velges.

– Arkitektene tør å ta inn mer dristige ting, som for eksempel landskapsmotiv, tapet med friske fargegraderinger og korktapet. Det er kjempegøy at de får gjennomslag for slike løsninger, sier hun.

I dette segmentet vil kundene ha kvalitetstapet. Kvalitet og miljømerking er viktig, for det har blitt mer bevissthet i alle ledd om at et firmas profil også skal gjenspeiles i interiøret og lokalene de holder til.  

Se flere bilder
Tapet med linstruktur og fargegradering i orange og gult.

Foto: Intag

STEMNINGSSKAPER: Salget av tapet øker i kontormarkedet. Og arkitektene foreslår ofte friske design. Dette designet fra Chroma er på vei inn i nye kontorlokaler nå. Tapetet føres av Intag.

Tekstiler er mer enn gardiner

De forteller at bruken av tekstiler også er i vekst, til gardiner, møbler og støyskjerming.

– Tekstiler er viktig, ikke bare som gardin og på møbler, man kan også henge gardintekstil på veggen for å skape mykere soner og bedre akustikk. Tekstil er en fleksibel løsning for å dele av soner i kontorlokaler der det er behov for både visuell skjerming og lydskjerming, sier Bolme.

Både Green Apple og Intag selger mer myke tekstiler med struktur, tyngde og godt fall. Tekstilene må ikke være av naturfiber, men ha «naturlook».

– Det kan godt være polyester, men det skal se ut som naturmaterialer. Det skal også se håndvevd ut, sier Ellen Lind.

– Det er ting du får lyst til å ta på. Det er mykt, litt «understated luxury», sier Annette Bolme.

Lind påpeker også at etterspørselen etter tekstiler som kan vaskes også økes. De må tåle vann og barn, barnebarn som ikke har kommet enda, og hunder - for de er oppi sofaen. Det er ikke noen penstuer lenger, ler hun.

– Fiber Guard er viktig! poengterer hun. Det vil si at tekstilene er spesialbehandlet for å tåle smuss.

Se flere bilder
Tekstil merket Fiber Guard

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

PRAKTISK OG VARIG: Et tekstil merket FiberGuard er spesialbehandlet for å tåle smuss, det blir stadig viktigere for kundene. De ønsker at interiøret skal vare lenge og tekstilene skal kunne vaskes. Trekket i sofaen og stoler skal tåle både barn, barnebarn og hunder        

Nakent uten tepper

Hos teppeleverandøren InHouse merker de også et stort skifte. Fargene endret seg brått fra kjølig til varmt denne sesongen, og salget av tepper øker over hele linjen. I hjemmeinnredning brukes også tepper mer og mer for å skape soner.

– Nå begynner det å føles nakent uten, og teppene blir større. Vi bruker flere tepper i samme rom, og gjerne flere forskjellige tepper i samme rom, sier Torhild Rustenberg.

InHouse er i gang med kolleksjonene for høsten 2022. Hvilke tepper som kommer i butikk da, er for tidlig å si.

– Det kommer an på hvor vågale innkjøperne er. Men vi legger opp til at det blir mer farger, sier Erik Brennmoen.

Han forteller at de har tatt fram mye spennende og farger som oransje, teal, lilla, jordfarger, rust og rødt, for de vet at det er et marked der ute.

– Oransje blir kanskje ikke noen stor farge, men jeg har tro på teal-fargene. Vi satser på design, og vil påvirke innkjøperne og provosere litt. Det blir spennende å se hva de går for, sier Brennmoen.

Rustenberg føler seg trygg på at det kommer mer farger, samtidig som det fortsatt vil være mye nøytralt, abstrakte mønstre og formlek.

– Hvitt på hvitt, organisk, mye tekstur, og materialmiks, sier hun og sammenligner med klesmoten der det nå er mye lag på lag i hvitt, forskjellige materialer og et varmt og mykt uttrykk.

Se flere bilder
Hvitt vevet teppe med grov tekstur

Foto: InHouse

HVITT PÅ HVITT: Interiørmoten følger klesmoten. Den hvite trenden med lag på lag av varmhvite materialer med store kontraster i strukturer er på frammarsj også som interiørstil. Kall den gjerne minimalistisk maksimalistisk. Teppet Alpen fra InHouse har struktur som skaper liv til glatte overflater.         

To ulike stiler

– Stilmessig er det to hovedretninger som peker seg ut, sier Annette Bolme. Den ene er mørk, litt luksuriøs med masse farger og myke tekstiler. Den andre er lys, med stor variasjon i strukturer. Den er ton-i-ton, litt minimalistisk maksimalistisk, og forsiktig i farger. Ikke hvitt, men kombinasjon av duse naturfarger, naturfiber og lyse pasteller. Lyst grønt og dempet gult. Det gylne ser ut til å komme sterkt. 

Se flere bilder
Lyse tekstiler i ulike kvaliteter

Foto: Intag

LAG PÅ LAG: Den lyse stilen krever lag på lag med ulike strukturer - matt og blankt, grovt og fint, tungt og lett, tett og luftig. Det må være mykt og godt å ta på og av god kvalitet  Alle tekstilene her er fra Intag.      

Mer avslappet og lekent

Alle kommenterer at kundene generelt tør mer, og at det vi syntes var stygt for ti år siden er fint nå.

– Et eksempel er keramikken som har blitt populær, den sier noe om hvor vi er på vei. Mye av det som selges i dag er grovt, rufsete og ikke så perfekt, påpeker Rustenberg.

Hun tror at stilskiftet vi er inne i nå, bare så vidt har begynt. Det skyldes at vi har en hel generasjon som ikke kan noe om farger, tekstiler og tekstur. Ser vi på hvordan de kler seg, så har de en veldig leken og personlig stil. Den lekenheten vil komme som en bølge også i interiøret. 

Bolme er inne på det samme når det gjelder farger.

– Fargekombinasjoner som brukes nå, for eksempel rødt og oransje, hadde vært uaktuelt for noen år siden. Det er mer lekent, nesten litt barnslig, sier hun.

Se flere bilder
Teppe med blomstermotiv design EDDA

Foto: InHouse

BLOMSTER PÅ GULVET: Avpassede tepper med mønster brukes både i kontorlokaler og hjemme. Dette teppet er fra InHouse og en spesialkolleksjon de har laget i samarbeid med den internasjonalt kjente designeren Edda Gimnes        

Det skal være spesielt og personlig

At det skal være lekent og gøy, sier de hos Green Apple også. Der er kundene ekstra lekne med tekstiler.

– Det kan være tre ulike stoffer til en sofa, et i ryggen, et på setet og en rolour, forteller Kristian Halvorsen. Det skal være personlig, sier han.

Ønsket om å lage personlige interiør gjenspeiler seg også på møbelsalget. Green Apple leverer møbler på mål, og justerer etter kundenes ønske.  

– En justering på tre centimeter på høyden er ikke så mye. Det kan knapt sees, men det er så viktig - spesielt for menn. De blir så fornøyde!

De har også satset på en egen møbelkolleksjon. Den er tatt godt imot, fordi den er ulik alt annet som er i markedet. Den er enklere og slankere, forteller Ellen Lind.

Green Apple opplever at folk vil ha mer highend-ting. De nevner Misia som et merke som selger godt. Det er et highend merke fra Casamance som de startet med i fjor.

– Kundene vil ha det spesielle, og det er mindre snakk om pris. Alt skal vare lenger, og møbler skal kunne repareres, sier de.

Se flere bilder
interiør fra Aamodt Gaard

Foto: Ulf Rugumayo Amundsen

LEK MED TEKSTILER: Hvorfor må en sofa eller stol trekkes med ett tekstil. Det kan gjerne være tre ulike, som på dette eksempelet komponert av Gunvor Cathrin Røkholdt for Aamodt Gard.          

Mer informasjon
Les mer
MER AV MYE

Annette Bolme hos Intag har mange kunder som jobber med kontorinnredning. I mange lokaler er det mye harde flater som skaper utfordringer med akustikk. Der brukes tekstiler, tapet og tepper for å tilføre farge og dempe akustikk.

Se flere bilder
Annette Bolme Intag

Foto: Intag

ANNETTE BOLME 

NOE SPESIELT

Ellen Lind og Kristian Halvorsen hos Green Apple opplever at kundene tør å være mer lekne med tekstiler, og at de vil ha mer highend- ting og noe som er spesielt. Og det er mindre fokus på pris.    

Se flere bilder
Ellen Lind og Kristian Halvorsen, Green Apple

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

ELLEN LIND OG KRISTIAN HALVORSEN

VARMERE

Erik Brennmoen og Torhild Rustenberg hos InHouse forbereder teppekolleksjonene for neste høst. I fjor ble det en stor forandring i sortiment deres, da var det et kjempeskifte fra kalde til varme farger.         

Se flere bilder
Erik Brennmoen

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

ERIK BRENNMOEN OG TORHILD RUSTENBERG

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.