FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Cecilie-Dahm-Rise-Malorama-FotoBjørgOwrenIFIno.JPG

Foto: Bjørg Owren ifi.no

Malorama satser på tapet

Gjennom distribusjonsselskapet Farveringen aksler Malorama seg nå inn i det norske tapetmarkedet. Først vil de fylle rommet etter Borge, deretter vil de gjøre rommet større.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Borge var markedsleder på tapet, og da selskapets eiere vedtok å legge ned virksomheten i sommer lå det an til å bli et hull i distribusjonen av tapet. Men så kom Malorama på banen.

– Vi ønsker å ta en posisjon i markedet. Vi har allerede gjort noe lignende på gulv, og med avviklingen av Borge ble det noen agenturer ledig. I første omgang tar vi over en del merker som Borge har hatt, men vi jobber også med nye leverandører. Vi tenker stort, sier markedsansvarlig Audar Dørum.

Se flere bilder
Portrett Audar Dørum Malorama

Foto: Robert Walmann/ifi.no

SATSER: Audar Dørum er mannen bak gulvavdelingen i Malorama. Nå sørger han og resten av ledelsen i Malorama at distribusjons- og salgsselskapet går inn i tapetbransjen og fyller plassen etter Borge.

Eget tapetkonsept

Til å utvikle konseptet har de ansatt Cecilie Dahm Rise, tidligere produktsjef og kreativ leder hos Borge. Vi treffer henne i full fart mellom ulike møter, for det er mye som skal på plass i løpet av kort tid. Avtaler med leverandører, nye kolleksjoner og ikke minst organisering og oppbygging av den nye enheten.

– Vi bygger opp en egen enhet for tapet, som skal ha sin egen identitet og eget navn. Virksomheten eies av Malorama, men for butikkene og sluttbruker er det viktig å ha et navn som skiller oss fra logistikkvirksomheten, sier hun.

Se flere bilder
Cecilie Dahm Rise, konseptansvarlig tapet i Malorama

Foto: Bjørg Owren ifi.no

EGET BRAND: Cecilie Dahm Rise velger design som skal lagerføres fra flere leverandører og kolleksjoner. Utvalget  vil bli present i en egen perm, merket med deres egen logo. Det blir en samling på vel 100 basert på bestselgere og nyheter som matcher gulv og farger folk vil ha nå.  

Godt i gang

– Borge var god på å ha noe for alle, vi tenker også i den retningen. Vi skal være gode på design, form, farge og mønster, sier Dahm Rise.

Noe av styrken i det nye konseptet er god lagerkapasitet og evne til rask levering. Når alt er på plass, skal de ha rundt 110-120 design tilgjengelig fra Malorama’s sentrallager på Kløfta. Det blir et utvalg basert på bestselgere, i tillegg til nyheter de har tro på vil møte markedet bra. Leveringstiden på disse varene blir på 1-3 dager.

 – Vi har snart klar en egen prøvebok, der vi har samlet alle designene vi har på lager, sier Dahm Rise. Hun forteller at dette skal være en levende bok, der nye prøver settes inn og gamle fjernes etter hvert som de gjør endringer.

Med dette introduserer de et nytt salgsverktøy for tapetselgere. 

Se flere bilder
Tapet Panthera BN

Foto: Malorama

KJENTE MERKER: Malorama har overtatt flere agenturer etter Borge: blant dem Rash, Midbec, Virtulan og BN-Walls. Dette populære jungeltapetet er fra BNs kolleksjon Panthera.

Enklere å selge tapet

Hun tror at satsingen på et mindre utvalg, med god bredde i pris og design, vil bli tatt godt imot.

– Dette blir en tydelig bok der det er enkelt å finne fram. Enkelt for butikkselger, og enkelt for kunden. Vinn-vinn for alle parter, påpeker hun og legger til at med et mindre utvalg blir det enklere for butikkselger å ta kontroll i salgsprosessen, og styre kunden inn mot salg.

Men bøkene fra leverandørene vil fortsatt være der, og det er derfra hun vil plukke designene som skal til lager. I tillegg til lagervarene har de lagt inn 650 design som skaffevarer. Disse er det 1-2 ukers leveringstid på.

Unikt utgangspunkt

At tapetmarkedet har vist synkende tall de siste årene, bekymrer ikke. Snarere tvert imot. Dahm-Rise viser til flere forhold som borger for at de vil lykkes.

–  Timingen er god, for bruken av tapet er en voksende trend. Og at Malorama dekker 60 prosent av markedet gir oss et unikt utgangspunkt. Vi har god innsikt i folks preferanser og hva som selger. Merkene vi overtar etter Borge er godt innarbeidet i det norske markedet. I tillegg har vi også den fordelen at vi kan jobbe parallelt med tapet, gulv og farger, sier Dahm Rise.

Etter planen skal de også å få inn tekstiler som en del av pakken. Dahm Rise forteller at det jobbes med å få på plass et samarbeid med Clarke & Clarke, som også var en del av Borges sortiment.

Skal vokse

–  Vi er ikke i mål med alle aktuelle leverandører enda. Nå ser vi også etter nye merker, som vil gi oss større bredde, blant annet mot high-end markedet. Og det er nok av leverandører å hente fra, så det skal så visst ikke stå på bredde, kommenterer Audar Dørum. Han legger til at nysatsingen også vil bli synlig i Mal Proff butikkene etter hvert, der både gulv og tapet skal gis mer oppmerksomhet. 

Se flere bilder
Mal Proff inngangsparti

Foto: Bjørg Owren ifi.no

MAL PROFF: Nå ruller den nye tapetleverandøren ut sitt tilbud til faghandel, byggevarehus over hele landet. Etter hvert vil kategorien også bli mer synlig i Mal Proff-butikkene sammen med gulv og farger. 

Mer informasjon
Les mer
MARKEDSLEDER

Malorama er Norges ledende distribusjons og salgsselskap innen maling, gulv og tapet, og leverer alt av utstyr og tilbehør til overflatebransjen. Gjennom Farveringen betjener selskapet 40 % av byggevarebransjen og 30 % av malingmarkedet med varer innen overflatesegmentet.

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.