Farveringen ruster for framtiden
– The HUB Kløfta er navnet, og dette skal være navet i bransjen framover. Og vi skal sette standard, sier konsernsjef Nils Sund i Malorama ved åpningen av Farveringens nye lager på Kløfta.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sund står på scenen i en festpyntet lagerhall på Kløfta 29. august. Dette er en stor dag for Malorama og Farveringen. Farveringen, som er grossistdelen i Malorama-konsernet, startet forprosjektet til et nytt digitalisert lager i 2016. Nå skal det offisielt åpnes, og rundt 200 gjester; leverandører, kunder, ansatte og samarbeidspartnere er ønsket velkommen med rød løper. Bak en rød snor, som snart skal klippes, rager det nye store miniloadanlegget med plass til nærmere 29 000 kasser og et automatisert høylager med plass til 8000 paller.
Den store dagen er kommet og alt er klappet og klart for klipping av snor.
Vel gjennomført
Konsernsjef Sund roser et modig og framtidsrettet styre, dyktig prosjektledelse og ansatte som har holdt driften gående og levert som normalt i hele byggeperioden. Folk har stått på, og sørget for å opprettholde både produksjon og service underveis. Det sies mye fint om kulturen og de ansatte.
Foreløpig er lageret nesten tomt, men snart skal 6000 paller tas imot og leveres hver uke. Systemet er ferdig testet og alt er slik det skal være.
– Dette blir veldig bra. De er proffe! kommenterer to av de største leverandørene som står ved siden av oss og hører på åpningstaler.
– Framtida består i å effektivisere. Denne bransjen har mye å gå på, og det gjør Malorama og Farveringen noe med, sier konsernsjef i Malorama Nils Sund, og takker prosjektledelse og ansatte for innsatsen.
Norges ledende på overflatebehandling
Den nye lagerhallen er 4 300 kvadratmeter, og et påbygg til det 9 500 kvadratmeter store lageret som ble tatt i bruk i 2011.
Farveringens direktør Espen Marthinsen overtar scenen. Han tar oss med på en kort reise fra etableringen av MAL i 1950 fram til i dag. Nå er Malorama Norges ledende handelshus for produkter til overflatebehandling. Virksomheten omfatter både faghandel- og engroshandel, med Fargerike, Kulør, Mal Proff og Farveringen under samme paraply. Farveringen er grossistleddet og leverer i tillegg til egne kjeder, til Byggmakker, Bauhaus, Byggmax, Carlsen&Fritzøe og Mestergruppen.
Espen Marthinsen i Farveringen presenterer prosjektet The HUB Kløfta for 200 gjester i de nye lagerlokalene.
Rustet for framtidens netthandel
Når de ansatte er takket, vendes oppmerksomheten mot kundene. Farveringen er tydelige på at de er til for sine kunder og kundenes kunder. Det er tett samarbeid langs mange linjer for å effektivisere verdikjeder og vareflyt.
– Nå er vi rigget for vekst, og bedre vareflyt. Vi skal utvide sortimentet og bli en mer komplett leverandør, sier direktør Marthinsen. Og ikke minst, systemet er tilrettelagt for å kunne levere direkte til forbruker.
– Dette er det viktigste, sier han. Med det nye systemet kan vi levere direkte til forbruker. Det er våre kunders kunder vi lager system for. Våre kunder skal se på Farveringen som sitt lager, og de skal oppleve at varene distribueres mer effektivt herfra enn om de sitter med eget lager. Vi kan kutte ut unødvendige ledd, få varene ut mer effektivt og miljøvennlig, sier han.
Så er det klart at Malorama og Farveringen vil ha rollen som den innovative aktøren innenfor logistikk i bransjen. Styreleder Grant Trygve Larsen kan klippe snoren, og framtiden er i gang.
En stor dag, snoren klippes av drifts og logistikksjef Gungør Turkøz, styreleder Grant Trygve Larsen og direktør Espen Marthinsen.
Drifts- og logistikksjef Gungør Turkøz og direktør i Farveringen Espen Martinsen smilte fornøyd etter at de hadde demonstrert de nye systemene.
Farveringens direktør Espen Marthinsen og drifts- og logistikksjef Gungør Turkøz trykker på knappene og paller med maling transporteres inn mot reoler og løftes høyt på plass.
Mur & Tak Proff – et nytt «hjem» for tak, mur og fasade
Fargerike går rett hjem med magasin
Maling «Made in Norway»
MalProff har åpnet ny butikk i Bergen
NIDs butikker kan bli MalProff-partnere
Nordsjö Idé & Design (NID) og Farveringen samarbeider
- Malorama er Norgens ledende handelshus på overflatebehandling
- Årsomsetning ca. 1,8milliarder
- Størst på maling, tapet og gulv
- Farveringen er grossistleddet
Bygg og bevar fortsetter i fire år til
Klima- og miljødepartementet og NHO Byggenæringen er overens om å fortsette samarbeidet om Bygg og Bevar. Programmet forlenges i fire år og får mer penger over statsbudsjettet.
Generasjonsskifte hos Dana Lim
1. januar presenterte Dana Lim Christian Hwaiz Brask som ny CFO. Med spesiell erfaring innen økonomistyring av produksjonsbedrifter, er han klar til å videreføre Dana Lims vekstplaner...
Heimtextil 2025: Rekordvekst og Patricia Urquiola i fokus
Årets viktigste messe for interiørtekstiler, Heimtextil, åpnet 2025 med over 3 000 utstillere fra 142 land og 50 000 besøkende, og markerte med det en sterk start for det nye messeåret.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...