«Alle» liker laminatgulv
– Laminatgulv er nordmenns foretrukne valg, og nesten hver tredje husstand velger laminat, sier Lill-Ann Mo hos Tarkett, som nå lanserer en helt ny serie høykvalitets laminatgulv.

ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laminat er en varegruppe som er stor og voksende. Mye av forklaringen til dette ligger nok i kombinasjonen av flott design, enkelt vedlikehold, enkel installasjon, tilgjengelighet og pris.
– Mange velger laminat i en periode av livet der de har små barn, og kanskje husdyr. Laminat tåler hard bruk, sier Lill-Ann Mo, Sales Manager Retail hos Tarkett.
I tillegg har laminat som varegruppe utviklet seg over flere år, og har i dag et uttrykk som gjør det vanskelig ved første øyekast å se om det er laminat. Gulvene har blitt veldig naturtro, og forveksles ofte med andre varegrupper.
– Det som er veldig spennende er at folk som legger laminat ser ut til å velge «tøffere» enn om man velger en parkett. Det virker som om kundene våre tør å teste ut nye trender via laminat, og det er veldig hyggelig. Det finnes jo så utrolig mye fint, så det er bare å slippe fantasien løs!
Mindre fossil råvare med nytt Tarkett-gulv
Delkolleksjonen Lamin´Art består av en rekke naturtro steinimitasjoner - blant annet supertrendy marmor.
Fem familier
Tarketts nye serie laminatgulv består av 33 ulike design og er delt inn i fem ulike familier, der utseende, størrelse på bordene og ekstra fordeler varierer.
Kolleksjonen SoundLogic har gulv med ekstra lyddemping som bidrar til å dempe lyder av tråkk, lek og annen aktivitet i rommet, og LongBoards har en ekstramatt overflate, kombinert med naturtro struktur som skaper følelsen av ekte treverk. I tillegg er bordene i kolleksjonen bredere enn standard, og hele to meter lange. Lamin´Art består av gulv med trendy stein- og tredesign. Her inngår både naturtro granitt og marmor, og et lekkert fiskebeinsmønstet tredesign uten synlige skjøter.
– I denne kolleksjonen finnes flere spennende nyheter, blant annet et mønster som gir uttrykk av å være et ekte lutet furugulv, men som er betydelig mer slitesterkt, sier Lill-Ann Mo.
Woodstock består av laminatgulv i naturlige mønstre og overflater med struktur, og Essentials av mer rustikke gulvdesign.
Tarkett først ut med svanemerket LVT
Det klassiske mønstergulvet går en ny vår i møte. Med fiskebeinslaminat får gulvet et elegant uttrykk.
SoundLogic-familien har integrert akustisk bakside som demper lyder fra tråkk og slag.
Bra miljøvalg
Tarketts laminatgulvserie svarer mot en rekke strenge krav. Gulvene består av over 80 prosent tre, de er slitesterke og ripebestandige, og spesielt godt egnet på utsatte flater, som for eksempel i gangen eller på kjøkkenet. En rekke moderne og mangfoldige mønstre med naturtro utseende og matt overflate med tekstur, gjør at gulvene passer alle tenkelige innredningsstiler.
Laminatgulvene er antistatiske og kan uten problem kombineres med gulvvarme. De er enkle å legge, noe som gjøres med et limfritt klikksystem, og de kan legges på eksisterende gulv, så lenge det er plant og fast. Alle gulvene er PEFC-sertifisert for miljøvennlig og ressurseffektivt skogbruk.
Laminatgulv er populære fordi de kjennetegnes av flott design, enkelt vedlikehold, enkel installasjon, tilgjengelighet og en god pris.
Kvalitet er viktig
– Nå kan vi tilby våre gode, gamle laminatgulv i helt ny drakt. Dette er kjempespennende, og vi har til nå fått veldig godt tilbakemelding på de nye designene. Det er alltid veldig gøy å få lov til å presentere nye varer til kundene våre, sier Lill-Ann Mo.
– For oss i Tarkett står kvalitet alltid øverst. Kvalitet er gjennomgående ikke bare i våre produkter, men også i apparatet rundt produktene våre – fra produksjon, via kundeservice, salg og teknisk og helt ut til våre kunder og sluttbrukere, avslutter hun.
Tarketts nye laminatgulvserie består av 33 naturtro design som ligger midt i trendbildet - uansett kundens interiørstil.
Tarkett har produsert gulv i Norden siden 1886, og markedsfører i dag gulv -og veggmaterialer for hjemmemiljø, samt design- og funksjonsløsninger for offentlig miljø. Med 34 produksjonsenheter og 13 000 ansatte er Tarkett en av de største gulvprodusentene i verden. I 2018 omsatte Tarkett for over 2,8 millliarder euro, og hver dag selges det over 1,3 millioner m2 gulv til kunder i over 100 land.
I produktporteføljen inngår parkett, laminat, vinyl, linoleum og tekstilgulv. Tarkett jobber kontinuerlig med langsiktig bærekraft etter strategien «Doing Good Together» og i tråd med prinsippene for Cradle to Cradle® for å skape gulvløsninger som har en positiv effekt på menneskers innemiljø – og planeten vår. En viktig del av arbeidet er å bidra til utviklingen av sirkulær økonomi.
Sett underlag og gulv i system
Norske gulvfavoritter i 2021 – slik blir trendene
Lekre gulv med bærekraftig parkett
Trendy boligvinyl
Fortsatt god butikk for faghandelen
Harde nyheter fra Kährs/Ehrenborg
Forsiktig optimisme i overflatebransjen
Det er lys i enden av tunnelen. Det tror bransjen om 2024, ifølge en spørreundersøkelse og en ringerunde som IFI har gjennomført bland medlemsbedriftene.
Trend 2024: Naturlig eleganse
I naturen har vi det godt og finner ro. Når vi tar med naturens elementer og farger inn i interiøret, skapes hjem som gir den samme følelsen. Som motvekt mot kriser og uro i omverdenen...
En ny svenske skal erobre Norge
Beckers fases ut av Norge. Eierne PPG Tikkurila velger en nystart med søstervaremerket på det norske proffmarkedet, og for første gang er Alcro lansert utenfor Sveriges grenser. –...
Hvordan forenes om en felles fargestrategi?
Ja, fargene er på vei tilbake, men det å forenes om en felles strategi for borettslag og sameier på dette fagfeltet er vanskelig. Det krever faktisk lang modningstid for å komme i mål.
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Det er utfordrende å skrive historien om 2023 før året er omme, men mye tyder på at våre nøkterne forventninger til ROT-boligmarkedet i år vil slå til på alle punkter.
Rørkjøp med solid satsning på 2024
Fremgangsrike forhandlinger med leverandører og partnere og en uovertruffen synlighet på sosiale medier gjør at Rørkjøp står sterkere enn noensinne i forkant av 2024.