Jobber du med farger, vil det garantert lønne seg å starte sesongen med et godt repertoar av fargepaletter. Den ensfargede helheten er på vei ut, og stadig flere vil ha ulike farger fra rom til rom. Fra leverandører og butikker meldes det om større variasjon i folks ønsker. Pris er mindre viktig enn før, og flere setter oppussingsjobben bort til håndverkere.
Færre gjør det selv
Bildet av Norge som en stor «Gjør-det-selv»-nasjon slår sprekker. Stadig flere setter bort jobben til håndverkere. Og det er gruppen 40 pluss som går foran. Kåre Elnan fra Prognosesenteret bekrefter bildet:
– Aldersgruppen 40 pluss bruker mer penger enn de yngre på oppussing. Tendensen med økt bruk av håndverkere medfører at folk flest også bruker mer penger på håndverkere, sier han.
– Konsekvensen av at flere vil sette bort jobbene, er at vi mangler fagfolk, kommenterer Lene Høiseth i Happy Homes.
Det samme signalet har vi også fått fra malermestere. Folk søker også rådgiving, spesielt i valg av farger. De ønsker hjelp til å finne farger som passer sammen. Flere kjeder satser tungt på rådgivning og hjemmebesøk, og utdanner egne konsulenter. At det er behov for rådgivningstjenester merkes også i sosiale medier. Her dukker det stadig opp nye grupper der man kan be om tips og råd, og dele erfaringer. Det er antagelig førstegangsoppussere som er mest aktive her.
– Mitt inntrykk er at spesielt de yngste bruker nettet. Det virker som de synes at så lenge det er «godt nok», så er det greit, sier Høiseth.
Gulvmarkedet er i endring
På gulvfronten er folk opptatt av trender, og hva som er moderne. Når de har sjekket ut det, fokuserer de på egenskaper. Pris er ikke lenger et stort tema, det handler mer om å finne gulv som passer smak og bruksområde.
– Folk har fått øynene opp for at gulv er noe mer enn en flate å gå på. Utseende er viktig, men folk blir mer og mer opptatt av å få riktig gulv på rett sted, sier Lene Lillejord hos Gerflor.
Akustikk, slitestyrke, vedlikehold og komfort er kriterier flere stiller krav til. Mange gulv har «skjulte» tekniske finesser det kan være vanskelig for en vanlig gulvkjøper å fange opp.
– Men nordmenn er over gjennomsnittet interessert i nyheter, og raskt med på notene når finesser og fordeler blir forklart, sier Lillejord.
Ingeborg Bigum Borgen fra Tarkett oppsummerer folks forhold til gulv slik:
– Individualisme, folk er mer vågale, de ønsker ekte materialer, fokus på miljø og bærekraft, funksjonelle og varige løsninger, og folk ser gulvet som en større del av interiøret.
Bildet av at nordmenn flest går på tregulv, stemmer ikke med virkeligheten. Den storefavoritten blant «folk flest» er laminatgulv – lange og brede planker.
– Ifølge våre statistikker står de lange og brede plankene for over 60 prosent av omsetningen på laminatgulv i privatmarkedet i dag, forteller Sofie Linge hos Pergo. De nye trendene viser seg som regel først i parkettsegmentet. Der vrir det seg nå mer og mer mot gamle klassiske mønstrene som ruter og fiskebein.
Mer og varmere farger
Vi innledet med å kommentere de nye fargetendensene, og fargeskiftet som foregår nå er den mest markante endringen som påvirker folks oppussing.
– Mangfoldet etablerer seg i privatmarkedet nå. Selv om mange fortsatt «henger igjen» i den lyse trenden, velger stadig flere mer farger, og palettene blir mer avansert, og vi bruker farger og mønstre i mye større grad enn før. Her skjer det veldig mye nå, sier Torhild Rustenberg fra Storeys og InHouse Group.
En av de første nyhetene som tikket inn i redaksjonen etter ferien kom fra Happy Homes. De meldte at folkets favorittfarge nå er mørkeblå. De hadde kjørt en kampanje i sommer, der kunder fra Kirkenes i nord til Risør i sør stemte fram sin favoritt. Svaret var Blåfjell, en varm blåfarge, med en grønn nyanse som en klar nummer to.
Dette stemmer godt med det andre forteller. Selv om Eggehvit og Bomull fortsatt topper statistikken fra blandemaskinene, vokser salget av farger. Blått og grønt er klart de mestpopulære fargene.
– Hos oss er blåfargen Dypt Vann høyest oppe, men dessverre er det fortsatt Bomull som er på topp, sier Jenny Bull-Gustavsen fra Butinox.
Flügger opplever at de som kjører safe holder seg i den «greige sonen». Men også de melder om at det helt klart går mot mer farger. Grønt og grågrønt er populært, men varmere farger er i anmarsj.
– Jeg tror at de mer brente og varme høstfargene vil florere framover. Vi merker allerede økt etterspørsel etter disse, sier Susanne Dahl hos Flügger.
Torhild Rustenberg fra InHouse og Storeys er av samme oppfatning. Hun tror på brunt og sand som de nye «gråtonene», og at farger generelt øker med blått, grønt, gult og brentenyanser i spissen.
Tapet på alle vegger
I tapetavdelingene er det teksturer og mønster som ruler. Det går mye ensfarget med tekstur, og blant mønstrene er det blomstermotiv og ornament som er blant bestselgerne. Opplevelsen er at flere velger tapet på alle fire vegger, selv om det fortsatt er mange bestillinger på tapet til én eller to vegger. Det er i stue og soverom folk setter opp mest tapet.
– Men vi opplever også en økende interesse for tapet til barnerom, sier Rustenberg.
Lunt med tepper
Interessen for tepper vokser, både heldekkende og avpassede.
– Folk er lei det sterile og upersonlige, og vil ha det lunt og koselig. Generelt innreder vi med mer tekstur og kontraster, sier Rustenberg.
Musum i Trondheim bekrefter at det er en økning fra i fjor, det selges også mer kvalitetsvarer.
– Folk ønsker kvalitet. Nå er det viktig å finne riktig teppe ut fra hvor det skal brukes, og vår utfordring er å lagerføre de riktige variantene. Det er mindre salg av de billige teppene, forteller Bjørn Musum.
Gardiner inn i varmen
Etter å ha vært en utrydningstruet art, er gardiner nå på vei inn i moderne hjem igjen. Ikke bare i soverom som en følge av hotelltrenden, men også i husets øvrige rom.
– Tekstiler har blitt et viktig dekorelement, sier Lene Høiseth etter en ringerunde til butikkene.
– Folk vil ha alt fra tekstil til å trekke om møbler i, til stoffer til å sy gardiner og puter, sier Kristin Bjørnvik hos Borge. Velur og linstruktur er blant de mest populære kvalitetene, og etterspørselen etter metervare øker.
– Butikkene forteller at kunder velger metervare for å få noe ikke alle andre har. De ønsker god kvalitet og ut fra miljøhensyn ønsker de også at gardinen skal vare lenge, sier Bjørnvik.
Bad med egenart
Ønsket om mer personlig uttrykk slår også ut på badet. Selv om svart, grått og hvitt fortsatt er det trygge valget, meldes det også fra den kanten om større mangfold i materialer og mer farger. Keramiske fliser kombineres med tre, glass, betong, mikrosement, malte kontrastvegger og høyteknologiske komposittmaterialer. Marmor er også populært. Og det er økt fokus på belysning, og detaljer som designsluk er i medvind. Nå skal sluket på badet være både funksjonelt og lekkert å se på.
– Når det gjelder farger, ser vi mye duse farger, ofte pastell og myke jordtoner, gjerne i kombinasjon med messing og grå sement. Pudderrosa er også i ferd med å innta flere norske bad, forteller Cecilie Bjørnerud Knap i rørleggerkjeden Rørkjøp.
– Skal du ha det siste i fliser, går du for hexagon, geometriske fliser eller fliser i fiskebensmønster. Alt er lov på badet nå. Folkets favorittbad er ikke ensartet, men egenartet, sier Knap.