For det første; pandemien har påvirket oppussingslysten vår. Da landet stengte ned, og vi måtte holde oss hjemme ble mange skikkelig giret på å pusse opp. Butikker og kjeder opplevde rekordsalg, og tall fra Prognosesenteret viser at i løpet av de siste 12 månedene er det hele 110 000 flere husstander som har pusset opp enn forrige periode.
Mange har fryktet at dette var en bølge som snart ville avta, men nå ser det heller ut til at pandemien har satt fart en trend som var på vei til å slå inn:
1. Folk ønsker farge på veggen.
Nå vokser bølgen som vil avløse den upersonlige megatrenden med "hvite vegger og grå sofaer". Den nye store trenden er personlig, hyggelig, variert og mangefarget.
Det mangeårige mantraet om at puter, lys og pledd er løsningen på fargesuget, er bare et hest pust fra hornet på veggen. Nå vil folk ha farge på vegger og tak, i rom etter rom. Først nøler de litt, men når først en vegg har fått farge så er det ingen vei tilbake.
Vi hører utallige historier om «hvor flott det ble» og «at det kjennes godt» . Det er en kjent sak at det ene drar det andre med seg, så når kunden kjøper noen prøvebokser kan det fort bli mer, her gjelder det å ta plass som den gode rådgiveren videre.
2. Kommersielle farger
Joda, vi har snakket om at fargene kommer i mange år. Men det tar tid fra vi ser de første tegnene på en ny trend, til den store bølgen kommer. Det tar som regel minst 7-8 år fra trendsetterne begynner med noe nytt, til ideene fanges opp av «mainstreamgruppene» og «folk flest». Sagt på en annen måte; det tar tid før en trend blir kommersiell.
Nå har fargetrenden vart så lenge, vi har sett massevis av interiør med nye farger både i presse og på nett og blitt vant til det. Nå er mange klar for neste skritt, og kaster seg over full makeover fra hvite vegger i alle rom, til farger og variert fargebruk fra rom til rom.
3. Vegger skaper atmosfære
Farger går fra å være dekor, til å bli et verktøy for å skape atmosfære og rom som er behagelige å være i.Vi merker blant annet at også blant arkitekter og interiørarkitekter har det blitt stuerent å snakke om trivsel og hygge i sammenheng med farger. Flere oppdager fargenes potensial.
De store flatene skal ikke lenger være en usynlig, nøytral bakgrunn for kunst, møbler og annet interiør. Det handler om å fine fargetoner og materialer som definerer rommet og gir noe mer enn slette hvite flater.
Økt interesse for tre med synlig trestruktur, betong og pussede strukturer er en del av denne trenden. I hotell og restauranter dominerer tapetene, en trend som ikke har nådd de tusen hjem – enda!
Kontorene blir hyggeligere
4. Nytt syn på «helhetlig» fargesetting
BRUNT OG LUNT: Varme bruntoner i alle valører seiler opp som naturlige farger i de nye trendpalettene. Her er veggene tidstypisk lune og sanselige med farget sparkel som føres av Flügger.
camera_alt (Flügger)
Trenden med å variere fargebruken fra rom til rom vokser. Gjennom et par tiår har ideen om «helhetlig fargesetting» vært ensbetydende med å bruke samme veggfarge og gulv i alle rom. I dag omtales den oftere som «kjedelig og lite personlig».
De lyse veggfargene selger fortsatt best, men den internasjonale trenden med varmere nyanser på veggene vokser. Lune beigeaktige farger skyver gradvis hvitt og kjølige gråtoner ned fra pallen. En titt på klesmoten for vintersesongen er en indikator på hvor interiørmoten beveger seg, Der dominerer nå beige og brunt i nyanser fra hvitt til karamell.
Fargerike var ute allerede i fjor med Elvesand som årets farge for 2020. I år har Nordsjös internasjonale trendteam kåret den brunaktige fargen Brave Ground til årets farge 2021. Under høstens Design Week i Paris ble brunt løftet fram som «den nye sorte». Der spås fargen et stort comeback både i mote og interiør.
5. Fargepaletter er nyttig verktøy
BOLD BLUE: Denne paletten er fra Beckers. De har presentert sin versjon av høstens fargetrender gjennom tre ulike fargepaletter. Hovedfargen heter Tromb 769. Aksentfargene er Impulsiv 864, Innerlig 810 og Stork 557.
camera_alt (Beckers)
Økt bruk av fargepaletter er interessant trend. Både leverandører og handelen fokuserer mer og mer på hele paletter framfor enkeltfarger. Slik svarer de på folks ønske om flere farger og behov for hjelp til å finne farger som passer sammen.
Disse palettene er ikke bare pene, men satt sammen av farger som kan brukes som basisfarger, aksenter samt den lille prikken over i’en. De er fleksible, og kan brukes til å skape ulike stiler. Atmosfæren kan vris i ulike retninger: lys eller mørk, rolig eller livlig, varmt eller svalt, alt etter kundens ønske.
Utfordringen er ikke lenger å finne farger, men å balansere mye og lite, og skape samspill mellom farger og materialer. Disse palettene er nyttig både som inspirasjon til å komme i gang og i konkret fargevalg.
6. Salgsutløsende materialkollager
Trendbyråene snakker mye om behovet for fysiske opplevelser som en motvekt mot den digitale verden vi lever i. I vår bransje handler det om å utnytte muligheten til å oppleve materialer, variasjon i tekstur og struktur. Glatte og endimensjonale bilder på en flat skjerm snakker bare til øynene. Når vi sanser et rom bruker vi alle sansene, for å få best mulig sluttresultat må de være med i valgprosessen. Der har den fysiske butikken en kjempeforse!
Naturen er fortsatt den store inspirasjonskilden. Ved å herme etter den og variere farger, mønstre og materialer skaper vi miljø som stimulere hele sanseapparatet. Den nye «helheten i interiøret» fås ved å finne farger og materialer som spiller på lag.
Det høres opplagt ut for de innviede, men for folk flest er det ikke like lett å se for seg hvordan ting blir. Derfor bruker mange leverandører materialcollager og moodboards for å sette nye produkter/design inn i en inspirerende (salgsutløsende) helhet.
Italienske Rubelli, som føres av Intag, har lansert en løsning på nett der kunden enkelt kan klikke seg rundt på sidene å legge til cuttings, for å lage et moodbard - det gjør det enkelt å sette sammen og få tilsendt prøver.
7. «High-end» markedet vokser
Mindre reising har gitt mange romsligere budsjett til oppussing, Folk har brukt mer tid under pandemien til å hente inspirasjon, noe som har gjort dem tryggere på egen smak. De tør mer, og flere investerer mer i kvalitet. Derfor er ikke pris alltid det avgjørende for salg. Har man et produkt folk «bare må ha», er det som regel ikke spørsmål om pris.
Et symptom på denne trenden er at flere våger satse mer mot high-end markedet. I forrige nummer av Fargemagasinet viste både Green Apple og Storeys produkter fra nye leverandører, som er rettet mot dette segmentet.