Hotel Britannia: Hotelldrømmen som ble drømmehotell
Etter nærmere tre år med renovering og ombygging stråler nå hotel Britannia i Trondheim igjen høyt på hotelhimmelen.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
ProsjekterHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den karakteristiske hotellfasaden har lyst opp i Dronningens gate i Trondheim siden 1897 Med sin fasjonable estetikk, og Palmehaven og Speilsalen i sin midte, har hotellet gjennom generasjoner vært stedet for «fornemme opplevelser». Det sies at navnet i sin tid ble valgt for å lokke britiske lakselorder til byen og hotellet. Helt siden den gang har hotellet stått for noe helt spesielt.
1. april 2019 kunne hotellets ledelse igjen rulle ut den røde løperen, og ønske velkommen til nye opplevelser i særklasse.
Reitans drøm
I 2015 kjøpte Odd Reitan hotellet. Helt siden guttedagene hadde han drømt om en dag å bli dette hotellets eier. Det var en nokså falmet skjønnhet han overtok, men han husket godt opplevelsen av storhet og skjønnhet fra barndommens besøk sammen med foreldrene. Og den opplevelsen ville han gjenskape, og by nye gjestegenerasjoner 1. april i år sto hotelldronningen ferdig renovert - flottere enn noensinne.
Britannia Vinbar er den ene av hotellets to barer. I hotellet er det gjennomgående brukt kvalitetsmaterialer - solid trepanel i baren, marmor på alle bad, stukkatur i himling, og omfattende bruk av materialer og detaljer på alle flater.
Stort prosjekt
22 000 kvadratmeter med hotell i luksusklasse og moderne konferansefasiliteter ble åpnet. Reitan hadde hatt klare tanker om hvordan hotellet skulle bli. Til å utforme interiøret engasjerte han Metropolis arkitektur & design AS. Prosjektansvarlig interiørarkitekt MNIL Hanne Arvik kjente litt til Britannia fra besøk i blant annet Palmehaven.
– Det var trist og slitent. Men jeg så et fantastisk bygg, og tenkte «for en drøm det ville være å gjøre dette». Og drømmeprosjekt ble det. Det ble svært, med store krav til både funksjonelle og estetiske løsninger, for det var et gammelt bygg som skulle transformeres til et moderne og lettdrevet luksushotell, forteller interiørarkitekt Arvik.
Hotellet frister med fire ulike spisesteder. Om anledningen er «fine dining» eller helt uformelt, så er hotellet stedet. Her fra Jonathan Grill.
Imøtekommende eleganse
Reitan ønsket et lunt, varmt og mykt, dust og sofistikert uttrykk inspirert av det engelske. Resultatet er en fin balanse mellom luksuriøs og sober eleganse på den ene siden, og hyggelig, imøtekommende ikke-snobbete atmosfære på den andre siden.
– Alle skal føle seg tatt vel imot her, og bli møtt med et smil, som i Reitans barndomsminne. Hans ønske er at hotellet igjen blir et sted der trøndere, så vel som tilreisende, koser seg og skaper minner. Det skal være en destinasjon for opplevelse, ikke bare et hotell. Det skal føles, og ikke bare se luksuriøst ut.
Arvik tenker at ved å fullføre drømmen, har Reitan gitt noe til byen. Og mange av dem som har jobbet på prosjektet er stolte over resultatet, og kjenner eierskap til stedet.
– Det er fint å tenke at dette har vi i Metropolis, vært med på å bygge, sier hun.
Alle rommene har sin identitet. Stilen er moderne klassisk og designet til å vare lenger enn en trend.
Stolte leverandører
Rekken av stolte leverandører og håndverkere er lang. På det meste skal det ha vært 360 personer i sving på bygget. Blant dem 30 fra malermesterbedriften Sandå, som har utført mye av maler- og tapetseringsarbeidet.
– Dette er et kjempeprosjekt, der tusenvis av kvadratmeter veggflate har fått flott finish, sier Jørgen Blomstrøm fra malingleverandøren Flügger. Han forteller at de har levert over 25 000 liter maling, lim og sparkel til prosjektet.
På gulvsiden har teppeleverandøren Ehrenborg levert mange tusen kvadratmeter tepper spesialdesignet av Metropolis.
– Det ble veldig fine tepper, og ser utrolig flott ut, synes Inge Hansen som har fulgt teppene fra det første møte mellom designer og produsent, til gulvleggerne var ferdige med monteringen.
Det er brukt mye marmor og andre steinslag i hotellet. Det ser strålende vakkert ut som nytt, og med riktig vedlikehold vil materialet eldes med stor verdighet og få flott patina.
Opprinnelig var Palmehaven en utendørshage. Senere ble den overbygget. I dag er planter, fuglebur og teppe med blomstermønster med og gjenskaper noe av den opprinnelige hageatmosfæren.
Sted: Trondheim, Dronningens gate 5, Hotell og konferanse
Antall rom: 257
Gjenåpnet: 1. april 2019
Renovering: ca 1,2 mrd kroner
Totalentrepenør: Hent
Arkitekt: Per Knudsen Arkitektkontor
Interiørarkitekt: Metropolis arkitektur & design AS
Tepper: Ehrenborg/Hammer
Maling: Flügger
Maler og tapetsering: Sandå, Stjørdal
Legging av tepper: Brødrene Olsen, Skudeneshavn
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...
IFI søker ny leder og nettverksbygger
Styret i IFI er nå på jakt etter en etterfølger til Kristian Strandli Owren som de seneste elleve årene har ledet bransje- og medlemsorganisasjonen gjennom store forandringer. – Vi...
Ny teknisk sjef i Boen
Bjørn Cato Løver er ny teknisk sjef for Skandinavia hos parkettprodusenten Boen. Løver startet i stillingen i november, og tok da over etter Rune Haugen som mange i bransjen har hatt...
Håndverk og fagkunnskap i sentrum for nytt samarbeid
Fargerike og Floriss innleder et nytt samarbeid med mål om å inspirere til å skape vakre hjem. Med fokus på estetikk og trivsel inviterer de kundene til nye opplevelser i butikker og...