Hotel Britannia: Hotelldrømmen som ble drømmehotell
Etter nærmere tre år med renovering og ombygging stråler nå hotel Britannia i Trondheim igjen høyt på hotelhimmelen.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
ProsjekterHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den karakteristiske hotellfasaden har lyst opp i Dronningens gate i Trondheim siden 1897 Med sin fasjonable estetikk, og Palmehaven og Speilsalen i sin midte, har hotellet gjennom generasjoner vært stedet for «fornemme opplevelser». Det sies at navnet i sin tid ble valgt for å lokke britiske lakselorder til byen og hotellet. Helt siden den gang har hotellet stått for noe helt spesielt.
1. april 2019 kunne hotellets ledelse igjen rulle ut den røde løperen, og ønske velkommen til nye opplevelser i særklasse.
Reitans drøm
I 2015 kjøpte Odd Reitan hotellet. Helt siden guttedagene hadde han drømt om en dag å bli dette hotellets eier. Det var en nokså falmet skjønnhet han overtok, men han husket godt opplevelsen av storhet og skjønnhet fra barndommens besøk sammen med foreldrene. Og den opplevelsen ville han gjenskape, og by nye gjestegenerasjoner 1. april i år sto hotelldronningen ferdig renovert - flottere enn noensinne.
Britannia Vinbar er den ene av hotellets to barer. I hotellet er det gjennomgående brukt kvalitetsmaterialer - solid trepanel i baren, marmor på alle bad, stukkatur i himling, og omfattende bruk av materialer og detaljer på alle flater.
Stort prosjekt
22 000 kvadratmeter med hotell i luksusklasse og moderne konferansefasiliteter ble åpnet. Reitan hadde hatt klare tanker om hvordan hotellet skulle bli. Til å utforme interiøret engasjerte han Metropolis arkitektur & design AS. Prosjektansvarlig interiørarkitekt MNIL Hanne Arvik kjente litt til Britannia fra besøk i blant annet Palmehaven.
– Det var trist og slitent. Men jeg så et fantastisk bygg, og tenkte «for en drøm det ville være å gjøre dette». Og drømmeprosjekt ble det. Det ble svært, med store krav til både funksjonelle og estetiske løsninger, for det var et gammelt bygg som skulle transformeres til et moderne og lettdrevet luksushotell, forteller interiørarkitekt Arvik.
Hotellet frister med fire ulike spisesteder. Om anledningen er «fine dining» eller helt uformelt, så er hotellet stedet. Her fra Jonathan Grill.
Imøtekommende eleganse
Reitan ønsket et lunt, varmt og mykt, dust og sofistikert uttrykk inspirert av det engelske. Resultatet er en fin balanse mellom luksuriøs og sober eleganse på den ene siden, og hyggelig, imøtekommende ikke-snobbete atmosfære på den andre siden.
– Alle skal føle seg tatt vel imot her, og bli møtt med et smil, som i Reitans barndomsminne. Hans ønske er at hotellet igjen blir et sted der trøndere, så vel som tilreisende, koser seg og skaper minner. Det skal være en destinasjon for opplevelse, ikke bare et hotell. Det skal føles, og ikke bare se luksuriøst ut.
Arvik tenker at ved å fullføre drømmen, har Reitan gitt noe til byen. Og mange av dem som har jobbet på prosjektet er stolte over resultatet, og kjenner eierskap til stedet.
– Det er fint å tenke at dette har vi i Metropolis, vært med på å bygge, sier hun.
Alle rommene har sin identitet. Stilen er moderne klassisk og designet til å vare lenger enn en trend.
Stolte leverandører
Rekken av stolte leverandører og håndverkere er lang. På det meste skal det ha vært 360 personer i sving på bygget. Blant dem 30 fra malermesterbedriften Sandå, som har utført mye av maler- og tapetseringsarbeidet.
– Dette er et kjempeprosjekt, der tusenvis av kvadratmeter veggflate har fått flott finish, sier Jørgen Blomstrøm fra malingleverandøren Flügger. Han forteller at de har levert over 25 000 liter maling, lim og sparkel til prosjektet.
På gulvsiden har teppeleverandøren Ehrenborg levert mange tusen kvadratmeter tepper spesialdesignet av Metropolis.
– Det ble veldig fine tepper, og ser utrolig flott ut, synes Inge Hansen som har fulgt teppene fra det første møte mellom designer og produsent, til gulvleggerne var ferdige med monteringen.
Det er brukt mye marmor og andre steinslag i hotellet. Det ser strålende vakkert ut som nytt, og med riktig vedlikehold vil materialet eldes med stor verdighet og få flott patina.
Opprinnelig var Palmehaven en utendørshage. Senere ble den overbygget. I dag er planter, fuglebur og teppe med blomstermønster med og gjenskaper noe av den opprinnelige hageatmosfæren.
Sted: Trondheim, Dronningens gate 5, Hotell og konferanse
Antall rom: 257
Gjenåpnet: 1. april 2019
Renovering: ca 1,2 mrd kroner
Totalentrepenør: Hent
Arkitekt: Per Knudsen Arkitektkontor
Interiørarkitekt: Metropolis arkitektur & design AS
Tepper: Ehrenborg/Hammer
Maling: Flügger
Maler og tapetsering: Sandå, Stjørdal
Legging av tepper: Brødrene Olsen, Skudeneshavn
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...