Først litt om varslene: Den danske Pej-gruppen er blant dem som spår at brunt blir den neste store interiørfargen. De har god oversikt over det skandinaviske markedet, og mener vi nå må forberede oss på mange sesonger med mye farger, og at brunt vil bli den fargen som fører an. Brunt har vært varslet i flere år, også her i Fargemagasinet, men det tar som kjent tid fra en bølge begynner å røre seg til den tar av og brukes av mange.
– Brunt kommer for fullt etter en lang pause. Det har vært eksperimentert med ulike nyanser, men i 21/22 er det skåret mer til beinet, sier de.
Greige nevnes som en god klassiker, som passer til den skandinaviske livsstilen.
De mener blått og grønt fortsatt vil være en store farger. Blått: mye denim og isaktige og kjølige farger, som kontrast til de varme fargene. Dempet og klassisk, kalde og mer naturlige er aktuelle stikkord. De grønne fargene får en dreining mot de klassiske nyansene.
Pej forbereder oss også på at lilla vil bli mer aktuell.
Så spørs det om Ola og Kari er klar for nye farger. Vi har spurt fem i gi oss en oppdatering på dagens fargebilde. Her møter du: Sverre Wollan hos Intag, Jenny Bull-Gustavsen hos Butinox Interiør, Lene Høiseth hos Happy Homes, Torhild Rustenberg hos InHouse og Tale O. Henningsen hos Fargerike.
Sverre Wollan Pedersen, Intag
– Den mørke blå har satt seg og er blitt allemannseie. En elegant farge som alltid har vært god for Nordmenn også innen mote. Jeg ser at vi nå ønsker oss blåtoner som er «isende» kjølig, ren og transparent.
– Vi har trykket det grå til brystet, og søker nå å gi palettene mer liv. Nyanser av grå og beige føles trygt. Vi lysner dem noe, og ser at de lyse blander seg godt med det isende blå og pastellene. Personlig har jeg stor tro på de isende Prada-grønne pastellene med aksenter som strekker seg fra de mosegrønne og til de dype skogsgrønne, om det er på brystninger, listverk eller i tekstiler.
– Hva med brunt?
– Vi søker igjen mot de brune og de brente tonene. Enkelte av oss vil ta den helt ut med farger som Cashmere og hvor vi gir listverk rundt dører og vinduer identitet med mørke grå nyanser. Dette er fargekombinasjoner som alltid har vært sterke innen fashion. Brunt og blått sammen er sofistikert og elegant og er ofte brukt av kjente motehus.
– Morsomme aksentfarger, som har kommet for fullt, er gult som heller mot strågult. Den føyer seg godt til de brente tonene. Det gule kan plasseres i rommet gjennom enkle interiørdetaljer.
– En viktig aksentfarge som vi vil se vil komme er lilla. Dette er en farge som får hovedfargen til å stråle og den skaper harmoni.
– Den mest kommersielle retningen, er å arbeide ut fra de grå nyansene og trekke det enten i retning av pastellene og de grønne for energi og letthet eller i kombinasjon med de brente tonene som gir et meget elegant og på samme tid et moderne uttrykk.
Jenny Bull-Gustavsen, Butinox Interiør
– Jordtoner vil bli stort, og vi vil se mye av det fremover. Enten alene i et monokromt miljø, eller som et bindeledd mellom fargede rom. Grønt og blått vil også være sterkt tilstede, men nå også i lysere nyanser. Å fargesette i ulike nyanser av grønt eller blått gir behagelige, elegante rom, samtidig som man får dybde og spill i interiøret.
– Lilla er nok en farge som er for et mindretall, og vil nok være til stede, men ikke av de store trendene innen interiør.
– Kjøper folk mer farger?
– Her ønsker jeg å si et stort JA, men det er fortsatt hvit og grått som topper statistikkene. Men blått følger hakk i hæl, og selvsagt er det mer farger i hjemmene nå enn før.
– Hva er mest populært?
– Blåtoner og grønntoner er mest populært – nå også i lysere nyanser med melkeslør fremfor sotet, samtidig som vi ser mer kulørsterke nyanser og oseanblå. Når det gjelder gulv, er de fortsatt matte og de skal stå i stil til veggene. Det er lyse gulv og gylne brune toner fremfor grått.
Lene Høiseth, Happy Homes
– Pej tror brunt og lilla kommer sterkere, er dine kunder der?
– Nei, de er ikke helt der enda, men det vil komme. Det er bevegelse fra hvit og grå basis mot mer beige/brune lunere toner. Lilla er det lite snakk om enda, men neste år tror jeg vi vil se mer av den fargen igjen.
– Kjøper folk mer farger?
– Ja, definitivt! Ola Normann har fått med seg at trenden går mot mer farger, og vi opplever hver dag at det er ønske ved oppussing blå nyanser topper listen, men grønt, oker, og rustrøde er også populært. Så det blir mange personlige hjem rundt omkring.
Torhild Rustenberg, InHouse
– Blått og grønt er populære farger, og vi ser ingen nedgang i bruken av disse fargene. Heller tvert imot. Vi ser på disse som de nye nøytrale, i tillegg til brunt, som har en stor økning i etterspørsel. Det er også en tydelig tendens at gråtonene har blitt varmere, og at vi beveger oss over mot mer brungrå farger som greige, taupe og lignende. Samtidig selges det fortsatt mye grått.
– Lilla, og da særlig aubergine, plommetoner og lavendel, anser vi som å være i en startfase på våre produkter (tepper). Og det er foreløpig liten etterspørsel etter det, men det er på vei. Lillatoner er populært blant norske kvinner, så det taler for at disse fargene vil bli tatt godt imot. Ifølge forskning vil lillapendelen komme hvert sjuende år, og det stemmer godt overens med at det er omtrent i 2014 at denne fargen var på sitt mest populære sist.
– Hvitt, her skjer det mye, og nyanser av hvitt blir en viktig farge på tepper fremover, i tillegg til dempede gule nyanser som korn eller havregrøt – særlig på tepper.
Tale O. Henningsen, Fargerike
– Blått og grønt er absolutt farger som har kommet inn i de norske hjem. Blått er en farge som alltid er der, og aktuell på alle flater; maling, tapet, interiør, gardin og tekstil. Mellomblå, kulørte og mørkeblått.
– Grønt er en farge som vi finner overalt. Vegger, klær, interiør og kjøkken, bad og ikke minst grønne planter. Heldekkende flater, men også mye mønster. Fargene er mørke og ikke så klorofylle. (Litt klorofylle for å skape spenning)
– Brunt, eller beige som vår egen farge Elvesand, er absolutt en viktig farge. Spesielt i alle strukturene og overflatene en finner nå. Kordfløyel, strikk, vev, mye tapet. Det er også masse spennende mønster. Pluss litt metalliske overflater
– Lilla er, slik jeg ser det, en farge som kan ligge i startgropen. I alt en ser fra utlandet er den jo med. Tror den er litt ung for det norske som en stor farge. Fin som aksent.
– Kjøper folk mer farger?
Ja, det ser vi. Aura, Aftentur, Elvesand og Timian er våre store farger om dagen.