Inne i messelokalene er 85 leverandører samlet på hver sin stand, for å vise frem nyheter og fokusområder til butikksjefer og innkjøpsansvarlige. Med leverandører, butikker og representanter fra Coop sentralt, er det totalt 830 deltakere.
– Her er alle butikker samlet på én plass, og kan utveksle erfaringer seg imellom. I tillegg blir de matet med nyheter og mer kompetanse fra leverandørene. Spesielt viktig er det for de minste butikkene, som sjelden eller aldri får besøk av leverandører. Da er dette møteplassen, forklarer byggforumkoordinator Rune Scheide.
Vi tar oss en runde og sjekker hva leverandørene i overflatebransjen har å by på.
Problemløsere i nye forpakninger
På standen til Sika og Casco møter vi Roger Fjellhaug, Børge Andersen og Bo Thomas Bråten. De har fokus på nye forpakninger.
– De nye forpakningene på pulverproduktene øker holdbarhetstiden fra 12 til 24 måneder. Multifill kommer også i ny innpakning, 70 milliliter, for små reparasjoner. Det er en slags pølse, som funker som en god, gammeldags kaviartube. Det blir mindre plast og mindre avfall, forteller selgerne.
Ellers frontes WallCraft, en problemløsersparkel som er enkel for alle å bruke, og som blant annet kan sparkles rett på glaserte fliser. Fra 1. januar skal Sika også inn i Coop-systemet med sitt betongsortiment.
Nykommer hos Coop
Osmo er nye i Coop-gjengen fra i år, og har først og fremst fokus på å treffe kundene de ikke er inne hos i dag.
– Vi bruker forumet til å skape relasjoner, og har truffet mange nye interesserte butikker som har merket stor etterspørsel etter våre produkter fra sine kunder. Flere av dem som allerede har produktene inne, ønsker å utvide sortimentet, forteller Tove Bang.
De viser frem nytt fargekart og populære prøveposer med prøver av ulike Hardvoksoljer og Dekorvoks. I tillegg Hardvoksolje 3041 og Top Oil 3068 som gjør at treet beholder den naturlige fargen på treoverflaten, uten å få en gyllen lød.
Inspirerer med tapet
Som eneste tapetleverandør hos Coop, leverer Borge et bredt og variert sortiment – noe for alle. På veggene vises siste nytt.
– Den nye brosjyren vi har laget for Coop har blitt tatt godt imot – butikkene er veldig glade for den, sier Dordi Odnes, og forteller at det går mye i ensfargede tapeter, men også botaniske mønstre, og mye tekniske produkter.
Klikkvinyl på topp
Hos Tarkett forteller Sigbjørn Førre Mortveit og Kjartan Didriksen at klikkvinylen og det nye parkettgulvet i fiskebeinmønster får mest oppmerksomhet.
– Vinylklikken er på vei oppover, og får stadig større fotfeste. Parketten i fiskebeinmønster har fått veldig bra mottakelse. Vi har også fokus på Re-Start, der kunden leverer det gamle vinylgulvet tilbake til butikk, så blir det til nytt gulv. Vi er i forsøksstadiet med retur av parkett også, og ser også på teppe, forklarer gutta på standen.
Enkel fornying
På Scanox sin stand lyser Quick Bengalack-logoen og sprayboksene mot oss.
– Vi har relansert hele Quick Bengalack-serien. Vi har segmentert i to ulike kundegrupper, de som skal vedlikeholde og de som skal fornye. Med de nye trendfargene, vil vi gjøre Bengalack til en større del av fornyelse, inspirasjon og interiør. Nå kommer sprayene også i silkematt glans, forteller Tommy Nergård.
Ny sensasjon hos Pergo
Hod Pergo er det tydelig at de vannbestandige laminatgulvene er i fokus i år også.
– Pergo Sensation kommer i nytt format, som er bredere, mattere og enda mer strukturert, så du får en mer detaljert og troverdig overflate. Også 10 års vanngaranti, som butikker og sluttkunder er opptatt av. Vi lanserer også 4 dekorer med laminat i chevron-mønster, med AquaSafe-teknologi, forteller Pål Gravem Knutsen.
Nytt superbrett hos Jordan
Hos Jordan er det nye Superbrettet i fokus.
– Superbrettet har blitt veldig godt tatt imot av butikkene. I tillegg har vi fokus på det nye terrassesortimentet, med slipebrett og påføring, som kommer neste vår, som folk har veldig tro på. Det er enkelt og raskt å bruke og gir et jevnere og mer varig resultat, sier Beate Jacobsen.