Flügger er blitt Miljøfyrtårn-sertifisert
Både hovedkontoret til Flügger farve, og butikken i Waldemar Thranes gate der kjeden nå er samlet, er blitt Miljøfyrtårn-sertifisert.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I midten av desember 2019 mottok Flügger Norway AS sine to første Miljøfyrtårn-sertifiseringer. Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som ønsker å dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar.
– Vi er veldig glade og stolte av at Flügger Norway AS har blitt Miljøfyrtårn-sertifisert, og for oss er det et kvalitetsstempel for at vi som bedrift er på rett vei hva angår bærekraft, sier Rolf Gjølberg, Country Manager i Flügger Norge.
I Waldemar Thranes gate i Oslo har Flügger både hovedkontor og butikk. Begge er Miljøfyrtårn-sertifisert.
Fokus på bærekraft
Flügger Group A/S er på en omfattende reise med henblikk på å være en miljø- og energivennlig produsent av malerprodukter. Denne reisen startet allerede på 1970-tallet, da Flügger bygget en ny fabrikk i den danske byen Kolding. Her produseres kun miljøvennlig, vanntynnbar maling. I 2005 ble produksjonen i både Danmark og Sverige ISO 14001 sertifisert, og i 2011 kom sertifiseringen av konsernets tapetproduksjon i Polen. I 2019 begynte dessuten Flügger moderniseringen av sin produksjon for å imøtekomme markedets stigende etterspørsel av miljøriktige produkter samt økende regulatoriske krav.
– Vi evaluerer løpende hvordan vi kan forbedre vårt eget og våre produkters miljøavtrykk, og jobber spesifikt med å sette mål innen bærekraft, sier Gjølberg.
I desember 2019 mottok Flügger Norge de to første Miljøfyrtårn-sertifiseringene.
Butikk med hovedkontor
Medio desember flyttet hovedkontoret fra Fyrstikktorget i Oslo til Grünerløkka og er nå samlokalisert med butikken i Waldemar Thranes gate 84. Butikken er også den blitt Miljøtårnsertifisert.
– Flügger er stolt av å være tilstede for våre kunder i store deler av Norge. Som virksomhet ønsker vi å ta et samfunnsansvar, og med dette i tankene var det viktig for oss å starte sertifiseringen i henhold til hovedkontormodellen. Denne modellen innebærer en sterkere forankring i selskapsledelsen, og at de øvrige butikkene blir sertifisert under hovedkontoret, sier Gjølberg.
Butikken på Grünerløkka i Oslo er bygd om og rommer nå også Flügger-kjedens hovedkontor.
Miljøfyrtårn er et miljøledelsessystem for offentlige og private virksomheter som ønsker å dokumentere sin miljøinnsats. Ordningen har til hensikt å heve miljøprestasjonen i små og mellomstore bedrifter og offentlige virksomheter. Bedrifter som oppfyller definerte bransjevilkår kan sertifiseres som miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er anerkjent både i Norge og EU, og sidestilles blant annet med ISO 14001 og EMAS som miljødokumentasjon.
Sertifikatet er anerkjent av myndighetene ved offentlige innkjøp, og over 6000 virksomheter i Norge er sertifisert Miljøfyrtårn.
Bau holder koken som gulvmesse
Bærekrafttiltak, nye gulv og nye maskiner. Det fikk besøkerne til den store gulvmessen Bau sett da messen ble arrangert i starten av januar.
Ny operativ innkjøper hos Krefting
Trine Ax Gulbrandsrød er ansatt som operativ innkjøper hos Krefting, og startet i jobben 3. februar. Hun har tidligere jobbet som Customer experience manager home care/personal care...
Fugearbeid i lave temperaturer
Kalde vinterdager kan by på utfordringer for fugearbeid utendørs, men med riktig forberedelse og materialvalg er det fullt mulig å oppnå et godt resultat. Ifølge Rune Ludvigsen i Dana...
Et skip lastet med faglig påfyll
Med snaut 200 håndverkere på Fagtur seilet Jordan, Sika, IBG, Tarkett, Jotun og JS Cook til København. Konferansedekk var fullastet med faglig påfyll.
Årets farge 2025 fra Happy Homes
Salvie er Årets farge fra Happy Homes. Salvie er en gulgrønn farge som gjør rommet lyst og luftig på grunn av lite kulørstyrke. Fargen blir kåret frem gjennom en landsdekkende konkurranse...
To nye innholdsprodusenter
Ine Lenes og Kine Klaveness startet 13. januar som Digital Content Creators hos Krefting & Co. Ine har en bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen...