Bruk fargehjulet og bli en treffsikker fargeveileder
– Når kunden ber om hjelp til å finne «riktige» farger, går det fort mye tid. Men bruker du Ittens fargehjul, finner du raskt en kombinasjon kunden vil like og trives med, tipser interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Trond Ramsøskar vet av egen erfaring at fargevalg kan være en tidkrevende prosess, og at folk er usikre og trenger hjelp. Særlig nå som «alle» skal ha farger, gjelder det å ruste seg for å kunne gi god service, og få folk til å føle seg trygge på valgene de gjør.
– Med litt kunnskap om fargehjulet har du ett svært effektivt og treffsikkert fargeverktøy, enten du jobber med fargeveiledning i butikk, er interiørdesigner, eller interiørarkitekt, sier interiørarkitekt Ramsøskar.
TROND RAMSØSKAR: Interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar anbefaler alle som jobber profesjonelt med fargerådgivning, å bruke Ittens fargehjul som verktøy.
Bli ikke forvirret av de sterke fargene
– Kundens ønske om farger som er gode sammen, løser vi effektivt med fargehjulet, sier den erfarne interiørarkitekten. Med dette verktøyet tryller du raskt fram kombinasjoner kunden vil like, og du kan være trygg på at det er farger som fungerer, sier han.
Han viser oss en skisse av Ittens fargehjul, og kommenterer at vi ikke må la oss forvirre av at fargene i er så sterke. De sterke fargene brukes for å gjøre det lett å få fram essensen i budskapet. Ramsøskar forklarer at hjulet kan lages i andre nyanser av fargene, for eksempel med gråaktige eller sortaktige nyanser.
– Da får vi farger mer i takt med dagens trendbilde. Vi kan også legge på mer hvitt, og få pasteller. Prinsippet er uansett det samme, sier Ramsøskar.
7 tendenser å notere, for å vinne kunder i høst
BARNELÆRDOM: Fargesirkelen vi lærte i skolen som barn var Ittens fargesirkel. Den tar utgangspunkt i primærfargene rød, gul og blå. Blander vi disse får vi sekundærfargene oransje, lilla og grønn. Når blander vi disse med med sin primærfarge, får vi tertiærfargene: guloransje, rødoransje, rødfiolett, blåfiolett, blågrønn, gulgrønn. Her er fargesirkelen med primærfargene, sekundærfargene og de seks tertiærfargene. Nå kommer barnelærdommen til praktisk anvendelse.
Start med kundens favorittfarge
– Når du skal legge opp farger til en kunde, er det viktig å ta utgangspunkt i en farge hun/han liker. Start alltid med kundens favoritt! Glem dine egne favoritter, og trendfargene!
Ramsøskar gjentar dette flere ganger, for poenget er å finne farger kunden vil trives med. Og vi vet at folks favoritter holder seg, uavhengig av skiftende trender.
– Hvis kunden liker grønt, så start med det. Legg opp flere grønnyanser, og skap et grønt miljø, sier interiørarkitekten.
– Neste spørsmål er om kunden ønsker et harmonisk rolig uttrykk, eller noe mer levende og dynamisk. Dersom kunden ønsker et rolig og harmonisk uttrykk setter du sammen forskjellige grønntoner. Velg en mellomtone som veggfarge, en lysere på dører, vinduer og lister, og en dypere tredje farge. Den kan for eksempel brukes på kjøkkenfronter eller skap.
GRØNN FAVORITT: Når grønn er kundens favorittfarge, legger du opp tre nyanser av grønt. Finn forslag til vegg, dører/ listverk, og en tredje til skap og store møbler. Her har du et ton-i-ton forslag.
Grønn favoritt med rødoransje kontrast
– Ønsker kunden et mer dynamisk uttrykk, tar du i bruk fargehjulet. Se på fargene som ligger på motsatt side av grønt. Her ligger de rød-oransje fargene, sier han og viser på fargehjulet.
Vi vet at rødt er komplementærfargen (kontrastfargen) til grønt. Men her kommer en liten finesse: Han velger ikke farger som ligger helt rett ovenfor hverandre, men går litt til siden til og velger rød-oransje. I fargelæren kalles dette splittkomplementær.
– Slik blir kontrasten mykere og mer sofistikert, sier han og erstatter den mørke grønne i forslaget med en rød-oransje i en nyanse som ligner de grønne. Ved å skifte ut den dype grønne med en rød-oransje, så har du med en gang brakt inn noe som gir dynamikk i rommet. Det er fortsatt grønt, men interiøret blir mye mer spennende, sier han.
GRØNN OG RØD-ORANSJE: For å gjøre det grønne interiøret mer dynamisk og levende, byttes den ene grønne ut med rød-oransje fra den andre siden av fargehjulet. Her spiller vi på komplementærfarger. I stedet for å velge rødt, går vi et skritt til siden og velger rød-oransje. Det gir en mykere og mer spennende kontrast. I fargelæren kalles dette splittkomplementær.
Samme prinsipp for alle farger
I eksemplet over tar vi utgangspunkt i at kundens fargorittfarge er grønn. Men metoden er den samme uansett hvilken farge kunden har som sin favoritt.
– Hvis kunden liker rosa, gjør vi akkurat det samme som i det grønne eksempelet for å få en rolig og harmonisk palett:
- start med en rosa til veggen
- finn deretter en lysere til dører, vindu og listverk
- så en dypere nyanse til skap eller andre store møbler
Blir dette for varmt og rolig, går du til motsatt side av fargehjulet og skifter ut den ene rosa med en blåtone.
NYANSELIKE KONTRASTER: Kontrastfarger bør være tilnærmet lik i nyanser, for at vi skal oppfatte det som en harmonisk helhet. Rommene her er malt i blå Avkvarell 737 og Puderrosa 673 fra Beckers.
Godt valg til lyse vegger
I eksemplene over har han tatt utgangspunkt i kundens favorittfarge til veggene. Men hva er trikset, når kunden ønsker lyse «nøytrale» vegger?
– Hvis kunden vil ha hvitaktige vegger, anbefaler jeg toner som har litt varme i seg til hovedfarge. Gjerne rødt. Men for at det ikke skal bli hvitt, grått og kjedelig går jeg til fargehjulet; på motsatt side av de varme, rødlige fargene ligger blått. Ved å legge til litt gråblått, får du en helhet med mer dynamikk. Du skaper kontrast mellom det varme og kalde, og mellom det som har litt farge og det som er tonet ned. Blått fungerer alltid fint sammen med de varme hvittonene, sier han.
FARGELØST: Et interiør med bare lyse toner kan bli flatt og kjedelig. Mange er nå lei sine hvite/grå stuer og sliter med å finne nye farger.
Farger som passer til grå sofa
Mange har hvite vegger og grå sofa, og synes det er vanskelig å finne veggfarge som passer til sofaen. Årsaken til at det blir litt skurr, er ifølge Ramsøskar, at den grå sofaen ikke finner plassen sin.
– Sofaen har ikke noen knagg å henge på. Den må enten være i en nyanse av samme farge som veggen eller en komplementærfarge, sier han.
Dersom kunden har lys grå sofa vil han foreslå en nyanse av samme farge, bare litt tydeligere til veggene. Men skal sofaen i den lyse stuen skiftes ut så vil han kjøre på med en blå sofa, gjerne i velur.
– Dersom kunden ønsker rolige lyse toner på veggene, så vær så snill ikke gå for en lys grå sofa. Den vil bare drukne i et lyst miljø. Gå heller for en sterk farge. Gå for blått, det skaper automatisk kontrast til den lille varmen i veggene. Med en gang du får inn en blågrå tone blir det dynamikk, og du har det lille ekstra som gjør at kunden blir fornøyd over lengre tid, avslutter han.
KONTRAST TIL LYS BASIS: Ønsker kunden lyse vegger foreslår Ramsøskar en farge med litt rødt i. For å gi interiøret mer karakter setter han inn en kontrastfarge fra motsatt side av fargehjulet. I dette tilfelle gråblått.
I fargelæren er komplementærfarger, også kalt kontrastfarger, farger som står på motsatt side av hverandre på fargesirkelen.
Når komplementære farger plasseres ved siden av hverandre, lager de den sterkeste fargekontrasten som er mulig for disse to fargene. Hvilke fargepar som anses som komplementære avhenger av hvilken fargemodell eller -teori man forholder seg til, men i fargesirkelen vil de komplementære fargene alltid ligge lengst fra hverandre og diametralt overfor hverandre. I Ittens fargesirkel er gul komplementær med lilla, blå med oransje og grønn med rød. Fargene kompletterer hverandre og skaper en sterk, men harmonisk kontrast.
Komplementære farger er fargepar som kansellerer eller utfyller hverandre når de blandes. Dette betyr at om de blandes jevnt, skal de produsere enten hvitt, svart eller grått. (Kilde: Kine Angelo, Fakultet for arkitektur og design-NTNU) GODE PAR: Komplementærfargene er de fargene som ligger lengst fra hverandre på fargesirkelen. I Ittens fargesirkel er gul komplementær med lilla, blå med oransje og grønn med rød. Fargene kompletterer hverandre og skaper en sterk, men harmonisk kontrast.
SPLITTKOMPLEMENTÆR: I stedet for å velge fargen som ligger rett ovenfor hverandre, velger fargesettere ofte å gå litt til siden. En treklangmodell. Dette gir en mer sofistikert, og litt mindre hard kontrast. Fra gult går du mot rød-lilla og blå-lilla i stedet for lilla (fiolett). Kontrasten til grønt blir etter samme prinsipp; rødlilla og rødorange.
Når fargeplaner skal realiseres i våre bygde omgivelser
Oslos politikere vil ha mer farger i byen – snart kommer fargeveilederen
Bli en bedre interiørrådgiver med fagskoleutdanning
Her er de mest leste sakene fra Fargemagasinet i 2021
Ramsøskar Interiørarkitekter blir Monn
Godt nok malt på slette vegger
Når du vil ha kontrastfarger i paletten, må fargene være tilnærmet tilnærmet like i nyansen. Hvis du velger kontrastfarger og forskjellig nyanser av fargene, blir resultatet kaotisk og det blir vanskelig å få fargene til å henge i hop. PÅ KONTORET: Ramsøskar lever som han lærer. Ramsøskar Interiørarkitekter holder til i lokaler med mye grønt, og avstemte kontraster i rød-oransje som gir lokalene en dynamisk piff.
FARGEHJULET: Itten tar utgangspunkt i primærfargene rød, gul og blå plassert i en trekant, med de tre sekundærfargene som trekanter utenfor disse. Sammen danner de en sekskant. Rundt kommer fargesirkelen som viser primærfargene, sekundærfargene med de seks tertiærfargene i mellom.
Johannes Itten (1888-1967) var en sveitsisk maler, designer og kunstpedagog. Han utviklet et system for fargekomposisjon, der fargene kan settes sammen for å oppnå balanse mellom harmoni og kontrast. Ved hjelp av Ittens fargehjul kan man finne farger som danner harmoniske fargeklanger og framhever hverandres kvaliteter på en god måte. Med utgangspunkt i fargesirkelen introduserte Itten ordensprinsipper for fargekomposisjon. I praksis fungerer disse som grunnoppskifter i en fargesetters verktøykasse:
Monokrom: Flere nyanser av én kulørtone i fargesirkelen . For at en komposisjon ikke skal bli for ensformig og understimulerende, kreves det et større spenn i nyansene. (Kjent også som ton-i-ton).
Analog: Farger som ligger nære hverandre i fargesirkelen. For at en komposisjon ikke skal bli uryddig, kreves det en viss likhet i nyanse. (Kjent også som nabofarger)
Komplementær: Farger som ligger diametralt overfor hverandre i fargesirkelen. For at en komposisjon ikke skal bli for voldsom, må mengdeforholdet mellom de komplementære fargeparene balanseres. (Kjent også som kontrastfarger)
Treklang: De primære, sekundære eller tertiære fargene i fargesirkelen kan danne en treklang. Lager du en likesidet trekant som berører den gule, røde og blå fargen i fargesirkelen, peker spissene nå ut en treklang med sirkelens primærfarger. Disse fargene gir sammen det sterkeste uttrykket du kan oppnå, da den spiller på egenkontrast mellom primærfarger. Dreier du på trekanten finner du flere treklanger med enten de sekundære eller de tertiære fargene. En litt mer subtil treklang lager du med en likebeint trekant, som også kalles splitt-komplementær fargeklang.
Firklang: En mer kompleks fargekomposisjon er firklang, om man skal lage orden i et større fargespekter. Lager du et kvadrat som passer i sirkelen vil hjørnene peke ut en firklang. Om firklangen består av gul, rødorange, fiolett og blågrønn vil den være harmonisk og ha styrke, men ikke samme styrke som treklangene. Du kan også lage en firklang med et rektangel. Denne firklangen blir også harmonisk, men vil gi mindre styrke enn en firklang ut fra kvadratet.
Kilde: Kine Angelo, Fakultet for arkitektur og design NTNU.
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...