WallConcept tar tapetmarkedet med ny lanseringsstrategi
I det norske tapetmarkedet har det vært konkurranse om å fylle butikkenes tapethyller med flest mulig bøker. Nykommeren Wall Concept fornyer tapetbransjen og velger en annerledes lanseringsstrategi; de vil ta markedet og bli stor med færre tapetbøker.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Wall Concept er tapetsatsingen som Farveringen og Malorama startet sist sommer. Nå er navn og logoen til den nye avdelingen på plass, samt strategi og ambisjoner om å bli en betydelig aktør i det norske tapetmarkedet.
Til vårsesongen er de ute med fire nye kolleksjoner. Det er få bøker, men designene er nøye utvalgt og tilpasset norske interiørtrender.
– Vi har valgt å sette sammen to bøker selv, Poesi og Symfoni. Dette er design hentet fra fire-fem av Rash sine kolleksjoner. Vi tror et begrenset antall bøker er veien å gå for å lykkes, og heller bruke tid på å sette sammen kolleksjoner vi har tro på, sier Cecilie Dahm Rise.
POPULÆRE MØNSTER: WallConcept har laget to egne bøker, med et bredt utvalg design tilpasset populære veggfarger. Beige tar over etter grått, og her er et design fra boken Poesi.
100 utvalgte tapet
– Som helt ny aktør i markedet må vi prøve oss litt fram, men vi tenker kommersielt og ønsker å treffe bredt. Vi har valgt design som går godt med de mest populære malingsfargene til vegg, sier hun.
Et nytt konsept, som Dahm Rise omtaler som et lavterskel-tilbud, er en ringperm der de har samlet 100 ulike tapetdesign.
– Dette er tapet vi har på lager, og en fin miks av bestselgere og et utvalg nyheter vi har god tro på. Permen blir et fint verktøy for de ansatte i butikk. Et oversiktlig sortiment hvor det er lett å starte salgsprosessen. Hvis kunden ønsker andre farger, er neste skritt å ta fram bøkene, foreslår hun.
Responsen på denne løsningen har vær god. Hele 80 nye butikker har meldt interesse for å selge tapet, blant dem mange byggevarehus. Butikkene kan ta inn permen, uten å måtte ha alle bøkene. Permen vil bli oppdatert to ganger i året.
Malorama satser på tapet
100 TAPETER: I denne permen er det samlet 100 ulike design fra ulike tapetbøker. Det er en god miks av bestselgere og nyheter som Wall Concept har har god tro på, og som matcher årets populære veggfarger.
Samarbeider med Sandberg
I tillegg til å satse på egne kolleksjoner, har Wall Concept innledet samarbeid med svenske Sandberg tapet. Med denne avtalen kan Wall Concept også tilby kundene gode fibertapet, med mønster og farger som egner seg spesielt godt til den skandinaviske stilen. Til vårsesongen er det kolleksjonene Nippon og Familj II, som Dahm Rise og hennes team har valgt ut.
SANDBERG: Wall Consept fører også tapet fra svenske Sandberg Wallpaper. De er kjent for sine tidløse og klassiske tapet av høy kvalitet, med et unikt uttrykk som varer over tid. Dette designet er fra kolleksjonen Familj II.
Håndverk og sanselige materialer: Høydepunktene fra Paris Déco Off 2025
På Paris Déco Off 2025 fikk vi et innblikk i de nyeste trendene innen tekstildesign. Minimalismen tones ned til fordel for dristige farger og sanselige materialer. Taktilitet, håndverk,...
Vifte med 1 825 RAL-farger
RAL D2 Design er en utvidelse av det klassiske RAL-fargesystemet. Viften inneholder hele 1 825 nøye utvalgte farger som er spesielt egnet for bruk i designprosjekter. Fargene er...
Sterke limløsninger for enhver montering
I sortimentet hos Dana Lim finnes monteringslim for krevende oppgaver, rask vedheft og for liming ved lave temperaturer. High Tack 299: For krevende monteringsoppgaver med en ekstrem...
Bostik lanserer et sterkt allround-lim som er lett å påføre
Bostik har utviklet et nytt allround-lim for vegg: Wall Combi Plus. Limet er enkelt å påføre med høy limstyrke og god monteringsevne. Vegglimet er beregnet for bruk i tørre rom og...
Ny rolle: Fra kundeservice til innkjøp
Etter et spennende halvår som ansvarlig for kundeservice hos Norvigroup Norsk Dun, har Sindre Skogvoll Olsen tatt steget over i en ny rolle som innkjøper av dun. I sin nye stilling...
Norsk Dun styrker satsingen på bærekraft
Norvigroup Norsk Dun forsterker sitt fokus på bærekraft ved å utnevne Vigdis Lukerstuen til ESG-ansvarlig. I sin nye rolle vil hun ha ansvaret for selskapets samlede bærekraftarbeid,...