Vinn-vinn-vinn med lærling i butikken
Med en lærling i butikken sikrer NID Nordreisa seg faglig utdannet arbeidskraft, samtidig som de selv lærer mer. At prosjektet brukes i markedsføringen av utdanningsløpet «Full opplæring i bedrift» er en ekstra bonus.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Den nordligste butikken i Nordsjö Idé & Design-kjeden ligger i Sørkjosen, i Nordreisa kommune, mellom Tromsø og Alta. Butikken eies av Malermester Løvoll AS som er godkjent lærebedrift i både tømrer- og malerfag. Siden et halvt år er også NID-butikken lærebedrift – i salgsfag.
– Vi trenger handverkere og andre fagarbeidere. Og vi har et opplæringskontor der de er flinke til å få inn nye lærlinger i forskjellige opplæringsmodeller, sier butikksjef Lars Lilleng.
LÆRER: I 2014 fikk Lars Lilleng oppdraget å etablere en Nordsjö Idé & Design-butikk i Nordreisa. Nå er butikken etablert med kunder i både proff- og privatmarkedet og har tatt inn en lærling i salgsfag.
Læring for flere
Arnt Emil Bjørseth Berg begynte som ekstrahjelp i butikken, og kjemien mellom ham og faghandelen stemte godt. Så bra at lørdagshjelpen, som hadde hoppet av fra videregående der han gikk studiespesialisering, ta fagbrev i salgsfag. Nå får han full opplæring i butikken, sammen med nyttig yrkeserfaring og gode muligheter for ansettelse etter utdanningen.
– Dette gir læring for oss begge to, sier Lilleng. Arnt Emil er dyktig og har jobb her når han er ferdig utdannet om et 2-3 år. Det er viktig for motivasjonen.
Opplegget er et samarbeid mellom NID Nordreisa og Opplæringskontoret Nord som sammen har ansvar for å sikre at utdanningen lever opp til den nasjonale standarden, og at Arnt Emil når de 25-30 læreplanmålene. Opplæringskontoret bruker også lærlingen og NID-butikken som et godt eksempel ved rekruttering av flere lærebedrifter og lærlinger.
– Vi er et flerfaglig opplæringskontor som dekker store deler av Troms og opp mot Finnmark, sier Terje Ansgar Eriksen ved Opplæringskontoret Nord.
MOTIVERT: Arnt Emil Bjørseth Berg er en ivrig og motivert lærling. Om 2-3 år er han ferdig utdannet og kan ta fagbrev i salgsfaget.
Lager PR-film
På grunn av covid-situasjonen har opplæringskontoret lagt om driften, og tatt i bruk teknologiske løsninger for å kommunisere, følge opp læringer og jobbe aktivt med rekruttering. Ved hjelpe av egen hjemmeside, Facebook og YouTube markedsføres yrkesfag og lærlingesystemet mot både bedrifter og mulige elever.
Nylig lagde Eriksen og lærlingen Arnt Emil Bjørseth Berg en videofilm om omløpshastighet i butikk som er en viktig del av utdanningen i salgsfag. Videoen er filmet i NID-butikken, og produsert i samarbeid med Johannes Johansson som er elev ved IKT-linjen ved Nord-Troms videregående skole.
– I læreplanmålet for salgsfag inngår både kundekontakt, dialog og markedsføring. Dette er et lykketreff for oss alle; vinn-vinn-vinn – nå kan vi bruke filmen til å synliggjøre faget, butikken og opplæringskontoret, sier Eriksen.
– Hvis vi skal ha fagfolk ute i bedriftene må vi bli flinkere til å spille på lag med hverandre. Dette case er et godt eksempel på mulighetene som vi vil synliggjøre for andre, sier han.
TRE VINNERE: Terje Ansgar Eriksen ved Opplæringskontoret Nord bruker NID-butikken og lærlingen Arnt Emil Bjørseth Berg som forbilde i rekruttering av flere lærebedrifter og lærlinger. Den godt motiverte og talentfulle lærlingen får utdannelse og lønn, og butikksjef Lars Lilleng både lærer ut og får læring tilbake – i tillegg til at han på sikt får en godt utdannet medarbeider.
<br>
Nå kan du sikre deg restplasser på populært interiørstudie
Lærlingsenter feiret 40 med kongelig nærvær
Murmestrene går ut av NHO
Forsiktig oppgang for malerfag – flere unge vil ha yrkesutdanning
AkzoNobels engasjement for miljøet får kongelig anerkjennelse
Vinylgulv – en vinner for faghandelen?
Håndverk og sanselige materialer: Høydepunktene fra Paris Déco Off 2025
På Paris Déco Off 2025 fikk vi et innblikk i de nyeste trendene innen tekstildesign. Minimalismen tones ned til fordel for dristige farger og sanselige materialer. Taktilitet, håndverk,...
Vifte med 1 825 RAL-farger
RAL D2 Design er en utvidelse av det klassiske RAL-fargesystemet. Viften inneholder hele 1 825 nøye utvalgte farger som er spesielt egnet for bruk i designprosjekter. Fargene er...
Sterke limløsninger for enhver montering
I sortimentet hos Dana Lim finnes monteringslim for krevende oppgaver, rask vedheft og for liming ved lave temperaturer. High Tack 299: For krevende monteringsoppgaver med en ekstrem...
Bostik lanserer et sterkt allround-lim som er lett å påføre
Bostik har utviklet et nytt allround-lim for vegg: Wall Combi Plus. Limet er enkelt å påføre med høy limstyrke og god monteringsevne. Vegglimet er beregnet for bruk i tørre rom og...
Ny rolle: Fra kundeservice til innkjøp
Etter et spennende halvår som ansvarlig for kundeservice hos Norvigroup Norsk Dun, har Sindre Skogvoll Olsen tatt steget over i en ny rolle som innkjøper av dun. I sin nye stilling...
Norsk Dun styrker satsingen på bærekraft
Norvigroup Norsk Dun forsterker sitt fokus på bærekraft ved å utnevne Vigdis Lukerstuen til ESG-ansvarlig. I sin nye rolle vil hun ha ansvaret for selskapets samlede bærekraftarbeid,...