Vi står sammen i kjøpsprosessen
Det er naturligvis mange forhold som påvirker husholdningene i deres vurderinger av og om man skal pusse opp i boligen. Her skal vi se litt nærmere på hva som skjer, fra ideen om oppussing oppstår, til man har handlet og er klar for å gjennomføre oppussingsarbeidene.
Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Det vanligste utgangspunktet for oppussingsarbeider er at det foreligger et faktisk behov for oppussing, ved at noe oppleves som slitt eller må erstattes i boligen. Mer enn en tredjedel av husholdningene oppgir dette som den viktigste inspirasjonen for å pusse opp, mens litt over en fjerdedel oppgir at egen smak eller egne ideer er utgangspunktet for at man vil pusse opp.
Andelen som pusser opp på grunn av slitasje eller behov for oppussing øker med stigende alder, samtidig som vi registrerer at andelen som oppgir behov for oppussing som inspirasjon, har falt noe fra 2016 frem til i dag. Isolert sett kan det tyde på at en større del av oppussingsarbeidene er følelsesstyrt, basert på egen smak og egne ideer.
INSPIRASJON: At vi er blitt inspirert til å fornye hjemmet, eller har endret smak er en viktig begrunnelse til å pusse opp.
Hvem tar initiativet og beslutningene?
På generell basis står kvinnen og mannen sammen om å ta initiativ og beslutninger om å pusse opp boligen. Det gjelder både de innvendige og utvendige arbeidene.
Det er imidlertid ikke slik at det tradisjonelle kjønnsmønsteret er helt visket ut. Det er fortsatt kvinnene som i størst grad tar initiativ til de innvendige oppussingsarbeidene, uavhengig av alder. For de utvendige arbeidene er forskjellene mellom kjønnene enda tydeligere, ved at mennene i betydelig større grad tar initiativ og beslutninger om utvendig vedlikehold.
Det er relativt små forskjeller mellom de ulike delene av landet når det gjelder hvem som ta initiativ til, og beslutninger om, oppussingsarbeider. Vi registrerer likevel at likevekten mellom kjønnene har kommet lengst i Oslo-regionen.
DAMEINITIATIV: Likestillingen på idestadiet er kommet langt i oppussingsprosessen. På generell basis står kvinnen og mannen sammen om å ta initiativ og beslutninger om å pusse opp boligen. Men kvinnene tar oftest initiativ til de innvendige oppussingsarbeidene.
Hva påvirker valgene våre?
Uavhengig av alder, kjønn og bosted svarer de fleste at det er egen smak og egne ideer som i størst grad påvirker valgene når det gjelder innvendig og utvendig oppussing.
For den yngste aldersgruppen (< 30 år) svarer 1 av 10 at venner og bekjente påvirker oppussingsprosessen, mens de øvrige aldersgruppene i betydelig mindre grad påvirkes av venner og bekjente.
Aldersgruppene 55-64 år og 65-74 år oppgir i størst grad at butikkutstillinger påvirker valgene deres når det gjelder oppussing, mens de yngre aldersgruppene i mindre grad påvirkes av butikkutstillingene.
BUTIKKINSPIRASJON: Inspirerende utstillinger i butikk er en viktig påvirkningsfaktor i faghandelen. Her fra D. Nysted i Sandnes.
Valg av kjøpskanal
2 av 3 husholdninger svarer at de handler byggevarer i fysisk butikk, mens litt over en femtedel oppgir at de handler via håndverker. Resterende andeler handler enten i nettbutikk, brukt eller i andre kanaler.
Sett over perioden fra 2016 – 2022, ser vi at handlemønsteret gradvis endrer seg. Andelen som handler i fysisk butikk, har gått ned fra 71 prosent i 2016 til 65 prosent i 2022. I samme periode har netthandelen økt fra 4 prosent til 7 prosent.
Andelen som handler varer til oppussing via nettbutikk er høyest i de yngste aldersgruppene, og avtar med stigende alder. Motsatt mønster ser vi når det gjelder andelen som handler via håndverker, der andelen øker med stigende alder.
NETTHANDEL: Å gjøre innkjøpene på nett istedenfor i en fysisk butikk er mest populært hos den yngre målgruppen.
Hva legger vi vekt på når vi skal velge produkter til oppussing?
Totalt sett, svarer 26 prosent at kvaliteten er avgjørende for valg, mens 21 prosent oppgir pris, 19 prosent funksjon og 18 prosent design. Det er med andre ord et relativt fasetert bilde, når det gjelder hva forbrukerne legger vekt på ved valg av produkter til oppussing.
Når det gjelder valg av produkter i oppussingsprosessen, ser vi imidlertid at det er visse forskjeller mellom ulike befolkningsgrupper i hva de vektlegger i sine produktvalg.
Menn er i noe større grad enn kvinner opptatt av teknisk kvalitet og pris, mens kvinner på sin side er mer opptatt av design og funksjon.
Vi registrerer også betydelige forskjeller mellom aldersgruppene, der pris og design er viktigst for de yngre aldersgruppene, mens andelen som vektlegger kvalitet øker med stigende alder.
KJØNNSFORSKJELLER: Menn er i noe større grad enn kvinner opptatt av teknisk kvalitet og pris, mens kvinner på sin side er mer opptatt av design og funksjon.
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
7 av 10 gulvoppussere velger nytt istedenfor gjenbruk
Nordlendinger bedre på GDS enn Oslo-folk
Usikkerhet og optimisme i faghandelen før sesongstarten
LIKESTILLING: Samlet sett tar mann og kone sammen beslutningene om å pusse opp boligen. Men kvinnene tar i størst grad initiativ til de innvendige oppussingsarbeidene og mennene til de utvendige arbeidene.
Kåre Elnan er partner og markedsdirektør i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden.
Tarkett tar neste skritt mot fullt sirkulære gulv
Nå lanserer Tarkett et nytt homogent vinylgulv, iQ Loop. Det er laget av 65 prosent resirkulert materiale, noe som halverer CO2-utslippen sammenlignet med øvrige iQ-gulv fra Tarkett....
Ikoniske Morris-design i Bedford Park
Morris & Co. lanserer kolleksjonen Bedford Park, en kolleksjon bestående av ikoniske design med tekstiler og tapeter i fargerike paletter i nyanser av punk og flower power. Bedford...
Svanemerket på lakkerte parkettgulv i eik og ask
Alle lakkerte parkettgulv i eik og ask fra BOEN er Svanemerket. Svanemerket er en av verdens strengeste og mest ambisiøse miljøsertifiseringer. Gulvene blir produsert i Litauen og...
Sagblad med ekstra skarpe tenner
IBG lanserer en ny serie prisgunstige multisagblader fra TEBO. Med ekstra robuste tanninger for å møte de daglige utfordringene og to forskjellige fester passer bladene til de fleste...
Inn i fremtiden med Maison&Objet 2024
I januar samlet Maison&Objet seg for 30. gang i Paris, denne gangen med Tech Eden som tema. Vitenskap og natur formet et ønske om en bærekraftig fremtid. Et ord som umiddelbart kom...
Natur og velvære er interiørtrenden nå
5. mars arrangerte IFI – informasjonskontoret for farge og interiør Trendforum 2024. På scenen sto tre trendspottere som presenterte sine tanker om hvilke interiørtendenser og trender...