«Vi skal være gode på fag»

– Vi skal være en aktiv aktør i markedet, og jeg tror sterkt på at nisjer kan blir store. Tikkurila skal ha et relevant sortiment og bli mer synlig. Vi skal vokse sammen med våre samarbeidspartnere og få den anerkjennelse vi fortjener, sier Bernhard Spidsø, som kløv inn i sjefsrommet hos Tikkurila Norge i november.

Av Chera Westman/ifi.no  |   Oppdatert   |   Publisert

Dele på Pinterest
Se flere bilder
«Vi skal være gode på fag»

Foto: Kristian Owren/ifi.no

«Produktmessig spiller Tikkurila Beckers i eliteserien. Markedsmessig ligger vi i divisjonen under. Nå skal vi jobbe mot å få fortjent anerkjennelse. Vi skal være relevante, aktuelle og bli mer synlig.»

Dette sier Bernhard Spidsø, som i november tiltrådte som Country Sales Director for Tikkurila Norge. Fra kontorene i Stanseveien på Kalbakken i Oslo leder han et team under oppbygging, som han uttrykker det er på vei ut på en ny «strategireise». Spidsø er ingen overflatemann, men har til gjengjeld lang erfaring fra retail. En bachelor i Business Administration fra Handelshøyskolen BI, elleve år i Fiskars og nesten like lenge i Weber har gitt innsikter i salg mot ulike segmenter.

– Salg er salg. Det som lokket meg hit, var mulighetene for en ny bransjetilknytning, og historien til selskapet. Vi jobber hovedsakelig mot to kundegrupper: proff og forbruker, sier han.

Dele på Pinterest Bernhard Spidsø, Tikkurila Beckers

Foto: Kristian Owren/ifi.no

UNDERDOG: – Vi er en underdog, men jeg og temaet har noen klare tanker om hva vi må gjøre fremover. Alt kan jeg ikke si her, men vi skal være klare og tydelige, og gode på fag. Til det trenger vi motiverte og engasjerte medarbeidere.

Utfordrer konkurrenter

Tikkurila ble i fjor kjøpt opp av PPG, et amerikansk Fortune 500-selskap og global leverandør av maling, belegg og spesialmaterialer. Her er de sortert inn under forretningsområdet Architectural Coating. For håndverkere er PPG kanskje mest kjent for Sigma-produktene i Norge, som distribueres via Mal Proff. Målt i omsetning globalt er PPG verdens største malingsselskap, med AkzoNobel på en god 2. plass. I Norge er de derimot små i forhold til markedsleder som har en monopolistisk posisjon.

– Vi er en underdog, men jeg og temaet har noen klare tanker om hva vi må gjøre fremover. Alt kan jeg ikke si her, men vi skal være klare og tydelige, og gode på fag. Til det trenger vi motiverte og engasjerte medarbeidere.

– Her har vi også en god historie å fortelle. Tikkurila har vært i Norge siden 1966, og selskapet har eksistert i 160 år. Vi vet å ta vare på verdier, sier han.

Dele på Pinterest Elit bio terrasseolje

Foto: Beckers

SUSTAINABILITY I PRAKSIS: Bio-baserte produkter for terrasse og vegg, samt malingspann laget av opptil 75 prosent gjenbrukt plast, er noen av tiltakene som Beckers gjør for å gi kundene flere bærekraftige valg. 

Tidlig miljøbevisst

Spidsø ser tydelige forskjeller mellom det norske markedet og andre steder hvor Tikkurila er en stor og dominerende aktør; som Finland, Sverige og Polen.

– Det er viktig å ha alle de godkjennelser som kreves for BREEAM-sertifisering av bygg. Her i Skandinavia stilles det høyere krav til det enn andre steder. Vi skal sørge for at vårt fotavtrykk er så lite som mulig i forhold til «sustainability».

– Vi var tidlig ute, en av de første på markedet med vanntynnede malinger, men nå er «sustainability» på vei til å bli en hygienefaktor. Nå må du vise at du kan «Walk the Talk», og det startet vi med for godt over 25 år siden. Det beviser at vi har stamina på området. 

For Spidsø er det viktig å vokse, men det skal gjøres på en kontrollert måte. Lønnsomhet og samarbeid med kunder og samarbeidspartnere er nøkkelen for fremtidig vekst her til lands. Mulighetsområdet er stort både innenfor proff og konsument.

– Distribusjon og tilgjengelighet er i fokus. Å være gode innen proff-segmentet er en del av vår historie, så må vi finne ut hvordan vi kan bli en fremtidig «game changer» i konsument segmentet.  Vi ser over vårt «offering», og må hele tiden telle hvor relevante vi er. Våre nisjeprodukter er et av de områdene vi må se nærmere på. Vi skal være gode på fag, sier han.

Dele på Pinterest Elite bio terrasseolje i butikk

Foto: Beckers

VOKSENDE MARKED: I kjølvannet av et større fokus på bærekraftige bygg, blir trehus et voksende segment. – Vi ser en stor økning i det fra de siste årene, og Beckers skal ha relevante produkter for trebaserte konstruksjoner, sier Bernhard Spidsø.

Relevant sortiment

I dag er Scotte-serien hovedproduktet for innvendig malearbeider, og Perfekt pluss for utendørs. I seks egne ProCenter, i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Kristiansand, samarbeider de med Alfort om salg av varemerket Mäster på verktøy, og med andre leverandører på produkter som håndverkeren også trenger.

– Våre butikker har et begrenset sortiment, men skal ha det meste som er relevant for målgruppen vi skal bekjenne. Det forventes at vi øker omsetningen, og vi skal tilby flere serviceelementer. I dag lagerholder vi de mest solgte produktene, og vi har ekspressleveringer til de fleste byer. Kundene ser oss som en problemløser, og raske leveringer er viktig.

Salgsorganisasjonen består av fem proff-selgere pluss en salgssjef, samt tre selgere og en salgssjef mot konsument. Hoveddistribusjonen til konsument går gjennom Byggmakker og Bauhaus, som Beckers har hatt et langvarig samarbeid med.

– Vi har ingen store markedsføringsbudsjetter, men jobber sammen med disse kjedene med markedsføringen. Vi har også behov for å få god nok plass og eksponering i butikk, slik at vi kan konkurrere med markedslederen etter velkjente prinsipper. Disse elementene bidrar til økt salg og bedre lønnsomhet for våre partnere.        

Dele på Pinterest Bernhard Spidsø, Tikkurila Beckers

Foto: Chera Westman/ifi.no

VOKSENDE MARKED: I kjølvannet av et større fokus på bærekraftige bygg, blir trehus et voksende segment. – Vi ser en stor økning i det fra de siste årene, og Beckers skal ha relevante produkter for trebaserte konstruksjoner, sier Bernhard Spidsø.

Med- og motgang

Nordmenn er verdensmestere på oppussing. Og til tross for to år med mer hjemmebasert liv, nådde de positive bivirkningene av pandemien ikke helt frem til Tikkurila Norge.

–  Mange oppfattet Covid som en «tailwind», men for oss har det vært en «headwind». Vi har en posisjon i forbrukermarkedet som er utfordrende. Folks oppussingsiver har ikke nådd oss helt. Det har også vært utfordringer i prosjektmarkedet, begrensninger kommer av bemanningsproblemer som igjen førte til utsettelser. Nå er det mange store prosjekter på gang, og vi skal finne ut av hvordan vi best kan bistå.

– Vi har planer, ønsker å være en aktiv aktør i markedet og tror sterkt på at nisjer kan blir store. Tikkurila skal ha et relevant sortiment og bli mer synlig. Vi skal vokse sammen med våre samarbeidspartnere og få den anerkjennelse vi fortjener, avslutter han.

Dele på Pinterest Mood i butikk

Foto: Beckers

BYGGEVARE: Salgsorganisasjonen består av fem proff-selgere pluss en salgssjef, samt tre selgere og en salgssjef mot konsument. Hoveddistribusjonen til konsument går gjennom Byggmakker og Bauhaus, som Beckers har hatt et langvarig samarbeid med.

SISTE ARTIKLER
Flere artikler
 
Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert!

Fargemagasinet har jevnlig nye artikler og en gang i uken sender vi ut nyhetsbrev med våre siste artikler. Registrer deg her for å abonnere på vårt nyhetsbrev.

Obligatorisk felt