Vi pusser opp som aldri før
Oppussingsbransjen i Norge går så det griner. Bransjen melder som en strålende sommer på kassaapparatet. – Feriepengene har også i år gått til hus og hjem, sier Øivind Horverak hos Fargerike Corona i Kristiansand.
Chera Westman / Robert Walmann
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Øivind Horverak hos Fargerike Corona i Kristiansand er fornøyd med sommeren 2021. Sørlendingene handler gulv og maling i et stort tempo. Også hyttefolket holder koken med å pusse opp sin ferieidyll.
− Juni måned var spesielt god hos oss. I tillegg til maling vil også kundene ha nye gulv. Laminat, kork og parkett har vært på topp i sommer, melder fargehandleren som har to butikker på Sørlandet.
Horverak tror suksessen handler mye om at bransjens største sommerkonkurrent forsvant over natten.
− Da reiselivet ble borte, ble folks feriebudsjett styrt mot eget hjem. En familie bruker fort 100 000-150 000 kroner i året på ferie. De pengene har vi i overflatebransjen hatt glede av, sier han.
FRA FERIE TIL FARGER: Sørlendingene handler gulv og maling i et stort tempo. Også hyttefolket holder koken med å pusse opp sin idyll. − Da reiselivet ble borte, ble folks feriebudsjett styrt mot eget hjem. De pengene har vi i overflatebransjen hatt glede av, sier Øivind Horverak hos Fargerike Corona i Kristiansand.
Brede smil i Sandes
Asle Nysted hos D. Nysted AS i Sandnes mener årets sommer har vært som forventet.
− Vi var jo veldig spent på hvordan denne sommeren ble med tanke på fjoråret. Oppsummert vil jeg si at vi er fornøyde selv om trykket ikke ble like stort i år. Det er helt tydelig at mange har brukt sommeren til å pusse opp ute og inne. Særlig produkter og tjenester knyttet til uteområdet har vært bra for oss i sommer. Interiør- og eksteriørmaling har også hatt god fart. Nå har vi store forventinger til høsten. Potensialet er stort i denne sesongen. Den nye butikken vi åpent i januar har også vært en suksess, så hos D. Nysted AS smiler vi alle sammen, sier han.
YRENDE UTELIV: Det er helt tydelig at mange har brukt sommeren til å pusse opp ute og inne. − Særlig produkter og tjenester knyttet til uteområdet har vært bra for oss i sommer, forteller Asle Nysted hos D. Nysted AS
Sol og sommer i Bergen
I Bergen jubler Ketil Mikkelsen hos Sletten Fargehandel over en tørr og fin sommer.
− Til å være Bergen har det regnet lite i sommer. Det har fått fart på folks iver etter å male. Vi har hatt full fart med både eksteriør- og interiørmaling. Vi merker også at kundene har fått et mer bevisst forhold til kvalitet på malingsproduktene. Oppsummert vil jeg si at sesongen har gått langt bedre enn forventet. Når det gjelder behandlinger til terrasse, så har den gått noe mindre enn forventet. Juli ble også roligere enn vi hadde trodd. Men jeg tror folk pusser opp mer enn bare i ferien om dagen. Så mange har nok lagt oppussingen på hyllen i juli og brukt ukene til å bade og sole seg, sier han.
Uteliv på terrassen
På Eidsnes i Sula kommune har daglig leder Even Dybvik hos Johan R. Sunde AS travle dager.
− Det bygges mange nye terrasser i distriktet. Derfor har vi hatt et eventyrlig salg av terrassebeis. Det er særlig oljebasert beis folk vil ha. Vi merker også at folk maler husene sine i mørkere farger og fargevalget på terrassen følger trenden. Det er uten tvil unormale tider. Folk pusser opp mer enn normalt så vi kan ikke klage, sier han.
Dybvik tror i likhet med Horverak hos Fargerike Corona i Kristiansand at folks feriepenger går med til hus og hjem.
− Vi legger også merke til at folk leser seg opp og kan mer om produktene. Særlig kunnskapen om terrassebehandling er blitt høyere blant folk de siste årene, sier han.
FERIEPENGER: Mange har nok brukt feriepenger til å pusse opp hus og hytte. Overflatebransjen melder om strålende salgsresultater for sommeren 2021. – Vi legger også merke til at folk leser seg opp og kan mer om produktene. Særlig kunnskapen om terrassebehandling er blitt høyere blant folk de siste årene, sier daglig leder Even Dybvik hos Johan R. Sunde AS.
Riktig verktøy gjør jobben enklere
Fredrik Aanstad er kommersiell direktør hos Orkla House Care. Han må gni seg i øynene når han blant annet ser tallene på salget av terrasseprodukter i sommer.
− Kundene har skjønt at det å behandle en terrasse ikke er store jobben så lenge du har riktig verktøy. For vi snakker om en helt eventyrlig vekst på våre terrassesett. Vi har aldri før levert mer varer ut i markedet enn i år. Faktisk ligger vi foran fjorårets oppussingsfest. Alt vi har produsert har gått rett ut i butikk. Vi trodde nok at juli skulle bli en bedre måned enn den ble. Men de andre sommermånedene har vært fantastiske. Oppsummert har sommeren 2021 vært en fest, sier han.
ENKEL TERRASSEJOBB: Å behandle terrassen er veldig enkelt så lenge du har riktig verktøy. − Dette har kundene skjønt. Vi har aldri solgt flere terrassesett enn i år. Disse settene har tatt fullstendig av, sier Fredrik Aanstad er kommersielldirektør hos Orkla House Care.
Teknos på fremmarsj
Flemming Heiberg, salgssjef Distribusjon og Retail hos Teknos forteller at nordmenn har malt mye i sommer.
− Men aktiviteten når ikke helt opp til den i fjor da alt ble stengt ned. Eksteriørsesongen startet godt med en meget bra maimåned, og august har så langt vært eventyrlig. Så kunne vi ha ønsket oss bedre malevær i juni. I juli har folk hatt ferie. Totalt selger vi mer enn forventet på eksteriør, og ligger foran salget for i fjor. Vi gleder oss også over at interessen rundt oss vokser, og at stadig flere får opp øynene for Teknos og Drywood. Vi opplever at kundene gjør nøye undersøkelser på nett og i butikk i forkant, og velger maling på kvalitet fremfor pris, sier han.
EVENTYRLIG AUGUST: Flemming Heiberg, salgssjef Distribusjon og Retail hos Teknos forteller august har så langt vært eventyrlig. − Totalt selger vi mer enn forventet på eksteriør, og ligger foran salget fra i fjor, sier han.
Pergo henger med i svingene.
Salgssjef John-Magne Pedersen hos Pergo melder om et godt salg i vår og sommer.
− Andre kvartal har vært OK. Her i Norge ser vi lyst på fremtiden. Men forbrukerkundene har nok merket en lavere tilgjengelighet på enkelte produkter. Vi har ikke klart å produsere nok til å dekke hele etterspørselen. Både vi og hele bransjen har utfordringer på råvarefronten.
− Laminatproduktene går bra, men vi har en del utfordringer når det kommer til vinyl og parkett. Men i stort er vi fornøyd med tingenes tilstand. På sikt er vi noe bekymret for råvareprisene som er kommet litt ut av kontroll. Enkelte trelastprodukter har økt i pris med 100-150 prosent, og prisene på PVC har gått opp. Dette spiller liten rolle for den enkelte huseier som skal legge nytt gulv i stua, men for profesjonelle kunder og større prosjekter innebærer prisøkningen at prosjekter blir utsatt i tid, sier han.
MERKER RÅVAREMANGEL: Salgssjef John-Magne Pedersen hos Pergo melder om et godt salg i vår og sommer. − Men forbrukerkundene har nok merket en lavere tilgjengelighet på enkelte produkter. Både vi og hele bransjen har utfordringer på råvarefronten, sier han.
Tarkett ser lyst på fremtiden
Lill Ann Mo, salgssjef for retailsegmentet hos Tarkett Norge, ser lyst på fremtiden selv med noen skjær i sjøen.
– Folk har pusset opp og skjønt at de kan gjøre mer selv. Vi har produktene og vi kan motivere til mer oppussing. Nå er vi litt spent på høsten. Mange råvarer i nesten alle deler av vår bransje er blitt dyre og til dels mangelvarer. Det er en global utfordring med transport både på land og sjø. Men vi er leveringsdyktige og har klart oss bra gjennom sommeren og har faktisk fått nye kunder takket være at vi kan levere parkett. Vi sitter tett både på kunder og produksjon av både vinyl og parkett, og kan følge tett med på utviklingen. Nå er vi optimister foran høsten. Treråvarer er det vanskeligste, der tar det lang tid fra treet hugges og til det er inne i produksjonen – det er en av denne råvarens egenskaper, men enn så lenge klarer vi å levere, sier hun.
OPTIMIST: Lill Ann Mo, salgssjef for retailsegmentet hos Tarkett Norge, ser lyst på fremtiden selv om det er noen skjær i sjøen. − Vi er spent på høsten. Mange råvarer i nesten alle deler av vår bransje er blitt dyre og til dels mangelvarer. Det er en global utfordring med transport både på land og sjø. Men vi har troen på at vi fortsatt skal være leveringsdyktige, sier hun.
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...