Utvendig oppussing, sett fra innsiden
I det norske ROT-boligmarkedet opplever vi normalt stabilitet, og historisk sett har det klart seg godt gjennom utfordrende perioder. De siste årene har vært intet unntak. Til tross for økte kostnader til renter og avdrag for husholdningene, samt en mindre hyppig flytteaktivitet, har vi fortsatt sett investeringer i oppussing av våre egne boliger.

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
I 2022 og 2023 har vi registrert en moderat nedgang på henholdsvis 0,7 og 1,7 prosent sammenlignet med oppussingsutgifter i 2021. Dette står i kontrast til det dramatiske fallet vi har observert i markedet for nye boliger.
Andelen husholdninger som pusset opp økte fra 37 prosent i 2022 til 40 prosent i 2023, men gjennomsnittsbeløpet brukt på oppussing sank betydelig i samme periode. I 2023 investerte de som gjennomførte oppussingsarbeider i gjennomsnitt 97 400 kroner på sine boliger. Av disse var nesten en tredjedel opptatt av innvendig oppussing, mens en femtedel fokuserte på utvendig arbeid. Dette tilsvarer henholdsvis 840 000 og 510 000 husholdninger som pusset opp innvendig og utvendig.
OPPUSSINGSÅRET 2023: 510 000 husholdninger pusset opp innvendig og utvendig i fjor. I gjennomsnitt brukte de 97 400 kroner på dette.
Snart starter sesongen
Med stigende temperaturer og lengre dager rettes fokuset igjen mot utvendig vedlikehold og oppussing av boliger. Vår og sommer er høysesong for slike arbeider, og 20 prosent av husholdningene planlegger å oppgradere sine boliger utvendig i år.
Når det gjelder utvendig oppussing, er det tydelige forskjeller mellom ulike befolkningsgrupper. Aldersgruppen 30-39 år skiller seg ut med nesten en fjerdedel som har pusset opp eller planlegger å pusse opp utvendig. Dette kan forklares med at denne gruppen i større grad nylig har flyttet inn i eneboliger.
I fjor utførte 3 av 10 eneboligeiere utvendig oppussing, mens tilsvarende andel for småhus og leiligheter var henholdsvis 21 og 6 prosent. Boligens alder spiller også en rolle når det gjelder utvendig ROT-arbeid, da vedlikeholdsbehovet vanligvis øker med boligens alder.
HOLD HUSETS ØYNE I STAND: Av dem som planlegger å pusse opp utvendig i år, vil 9 prosent ta seg av vinduer/balkongdører.
Pop å male
Endring av eierskap i en bolig fører ofte til oppussing, først innvendig og deretter utvendig. De innvendige oppussingsarbeidene skjer ofte ett til to år etter at boligen har byttet eier, mens de utvendige arbeidene typisk kommer to til tre år etter innflytting.
Når det gjelder planlagte utvendige arbeider i år, er det de enkle overflatebehandlingene som flest har planer om. 15 prosent av husholdningene har til hensikt å male eller beise boligen utvendig, mens 9 prosent skal ta seg av vinduer/balkongdører, og 6 prosent har planer om å bytte eller pusse opp ytterkledning/fasade. 1 av 20 husstander planlegger å bygge eller utføre arbeid på terrasse/platting, noe som betyr at nesten 130 000 husholdninger vil bygge eller tilpasse terrasser og plattinger i løpet av de kommende månedene.
OPPUSSING KOMMER? 20 prosent av husholdningene planlegger å oppgradere sine boliger utvendig i år.
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Store forskjeller mellom gulvtypene
Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger
Dette sier ekspertene om husfarger i 2024
Økt optimisme i overflatebransjen
Terrassebygging er en milliardindustri
Kåre Elnan er partner og CCO (Chief Consulting Officer) i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden. FORUTSIGELSER: I år vil 20 prosent av husholdningene oppgradere sine boliger utvendig. Å behandle fasaden, og bytte eller vedlikeholde vinduer, er de vanligste tiltakene, skriver Kåre Elnan i denne markedskommentar.
Ny leder i IFI!
Vi har gleden av å ønske Helge Bod Vangen velkommen som ny administrerende direktør i IFI!
IFI lanserer bransjestatistikk
IFI er i ferd med å lansere et interaktivt dashbord som gir medlemsbedriftene verdifull innsikt i markedsutvikling og økonomiske indikatorer. Verktøyet hjelper beslutningstakere til...
Holdbarhet: Dette er hva kundene vil ha til utendørsjobben
Farge-, interiør- og byggevarehandelen kappes om 550 000 kunder som planlegger utendørs oppussing og vedlikehold i vår og i sommer. Å male er det vanligste prosjektet, og for mange...
Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!
Latter, jubel og tromming på bordene – stemningen var på topp da Kulør samlet butikker og leverandører til kjedetreff 19.-20. mars. ved Gardermoen. Etter to dager med inspirasjon, workshops...
Klikkbare gulvlister
Pergos nye klikkbare gulvlister er laget med et mål for øyet, nemlig å gjøre monteringen enklere og finishen sømløs. Den egenutviklede Uniclic-system gjør installasjonen av gulvlister...
Innovativt design og bærekraftige løsninger for morgendagens interiør
Forbo Flooring har nylig relansert og utvidet de populære kolleksjonene Sarlon, Modul'Up og Eternal. Disse nyhetene kombinerer innovativ teknologi med dagens farge- og interiørtrender,...