FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
10-paris-SOFA I SENTRUM-FotoCharlotteSveinsen.jpg

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

Ut av dvalen

Selv i bitende vinterkulde har Paris sjeldent vært mer strålende, fargerik og livsbejaende. Og Maison&Objet, en av verdens største interiørmesser, var intet mindre enn en eklektisk energibombe. Det var som om alle utstillere og involverte hadde bestemt seg for å gjøre livet til de mange tusen besøkende mer morsomt enn noen gang. Som om alt ropte: nok er nok. Lev livet og ha det gøy!

Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Vi kan vel alle være enige om at det har vært tunge år, og mange ser fortsatt med uro på den kommende tiden. Når det er sagt, det har vært nedgangstider tidligere også. Og det samme har skjedd hver eneste gang: DET GÅR OVER!

Og er det noe som smitter og gir godt humør, så er det andre mennesker som pøser ut glede, smiler og inspirerer andre til å se det positive. Og farger likeså! Masse farger! Farger gjør noe med oss, og tør vi å bruke dem, smitter også det. Det hjelper rett og slett å bli eksponert for det.

Parismessen i år hadde navnet TAKE CARE, og nettopp det gjorde den til gangs. Budskapet var å ta vare på hverandre, oss selv, naturen, hjemmene våre. 

Se flere bilder
masse blomster, rosa

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

OASE: Få naturen inn og la blomster skape stemningen.

Opp med humøret

Ikke bare var det et eldorado av farger på messen, men det krydde også av dyr i alle former og varianter, masse kitsch, modige mønsterkombinasjoner, blomster, tapeter og alt som kunne booste humøret. Og som et kraftig spark til den minimalistiske perfeksjonismen og overforbruket som har vært gjeldende en del år, der vi hele tiden har blitt pushet til å kjøpe nytt for å ha det «riktig» hjemme. Bruk det som brukes kan uavhengig av om det etter gamle regler og normer passer sammen eller ei. Alt er lov!

Man skal selv like interiøret, men for all del: sørg for at det gir glede og at rommet gir den stemningen man vil ha når man er i rommet. Er det nipsfigurene til grandtante Edith, garnteppet som er arvet fra farmor eller et tapet med oransje striper som gir en den rette følelsen, så spiller det ingen rolle hva andre måtte synes om det. Livet er for kort til å henge seg opp i rigide regler. Det er ikke mange årene siden rødt og rosa var bortimot forbudt for eksempel. Det står nesten i Grunnloven. Vel, nå er det skikkelig hot.

Se flere bilder
rød leppestol

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

KISS ME: Ha det gøy og få andre til å ha det bra, var budskapet på hele Parismessen. Alt er lov!

Mer personlighet

Farger kan brukes aktivt for å oppnå spesifikke følelser eller sinnsstemninger. Av farger som gikk igjen på Maison&Objet var det som på de andre messene vi har besøkt: mye blått og fersken/oransje, og gjerne de to sammen. Rosa holder fremdeles koken, og sterk emeraldgrønn var også en gjenganger – noen steder som elementer, andre steder som hele rom. Og ja, taket også. For at taket nå skal males i annet hvitt, dét er helt sikkert. Gjerne i kombinasjon med svart-hvite gulv eller tepper. Og er ikke det nok: sleng på gull også.

Se flere bilder
grønt rom

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

GRØNT: Denne grønnfargen var et hyppig skue i Paris. Både på messen og rundt omkring i sentrum.

Besøk fortiden

Slow living er en livsstil som har vært oppadgående i noen år, men som har blitt sterkere i kjølvannet av pandemien. Å leve saktere, mer som besteforeldregenerasjonen gjorde, og være mer til stede i eget liv, bruke tid med dem man er glad i og hjemmekos. En mer bevisst livsstil som setter tilstedeværelse og gode følelser foran effektivitet og det «perfekte». Nå hylles det uperfekte. Det skal synes at vi lever! Fremfor 1.-sorteringer gir 2.- og 3.-sorteringer av samme produkt sjarmerende skjønnhetsfeil. Det skaper mer stemning og noe ekte som får oss til å føle oss bedre. Det handler også om å ta vare på naturen og det vi allerede har. Kan vi bruke det som allerede er på nye måter? Hvordan kan overforbruket reduseres og samtidig skape noe nytt?

Å kombinere gammelt og nytt er én måte, DIY (Do It Yourself) en annen. Alle former for håndarbeid og håndverk er en megatrend for tiden. Drivvedmøbler, garnlamper, broderte bilder, trespikking, omsying av tekstiler. Jo mer personlig og hjemmelaget, jo bedre.

Nordmenn flest er kanskje ikke like vågale som pariserne, men vi kan jo la oss inspirere, og kanskje vi kan driste oss til å bli litt tøffere også? En ting er helt sikkert: har du lyst, har du lov!

Se flere bilder
spikket trestol

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

TRE: Oså i Paris er tre en stor greie nå. Her i Norge elsker vi alltid tre, men slike stoler er kanskje ikke så ofte å se. Husk at det er det uperfekte som gjelder nå og at alle sorteringer og varianter må få komme frem i lyset.


Se flere bilder
oransje stripete vegger, sort-hvite gulv

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

MØNSTERBONANZA: Svart-hvite gulv var å se overalt. Her i kombinasjon med andre farger og mønstre.


Se flere bilder
blå tapet, blå sofa

Foto: Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

BLÅTT: Tapeter kommer tilbake i stormfart og mulighetene er enorme!

Les mer
MAISON&OBJET, PARIS

Hvert år samles designere, produsenter, oppkjøpere og presse for å se det nyeste nye fra de over 2000 aktørene som stiller ut på Maison&Objet-messen i Paris. Messen foregår på Nord Villepinte Exhibition Center to ganger i året.

In the City var et nytt arrangement i Paris designet for profesjonelle, som samlet dekoratører, interiørdesignere, kunstnere, gallerier og håndverkere rundt i sentrumskjernen av Paris. Hensikten var å vise frem små perler som ikke stilte ut på messen.

Miljømal med ny butikk
Bransjenytt

Miljømal med ny butikk

25. april markerte Miljømal åpning av ny og større butikk på Etterstad i Oslo. Det var gode tilbud og anledning til å møte både lokale og nasjonale eksperter innen maling og bygningsvern. ...

Økt optimisme i overflatebransjen
Tall og prognoser

Økt optimisme i overflatebransjen

Fargemagasinet har nylig gjennomført flere undersøkelser for å kartlegge forventningene i overflatebransjen. Resultatene viser en interessant utvikling, spesielt ute i butikkene, (byggevarehus/fargehandel)...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.