Usikkerhet og optimisme i faghandelen før sesongstarten
Nå faller handelen i byggevarekjedene, både for proff- og privatsegmentet, konstaterer Virke i en ny prognose. For faghandel innen maling og interiør kan dette bety både gevinst og tap.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Etter oppussingsbølgen under pandemien, merket byggevarehusene i slutten av fjoråret at forbrukermarkedet snudde mot en negativ vekst. Det samme gjelder også for proffmarkedet, som under de fire siste månedene av 2022 falt med 1,4 prosent sammenlignet med samme periode i 2021, viser statistikk fra Virke.
– Virke venter en markert nedgang i omsetningen til byggevarehusene i 2023. Det økte rentenivået, høye strømpriser og en svekkelse av boligmarkedet gjør at vi tror den negative utviklingen forsterkes fremover, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevarehandel som kommentar til tertialrapporten for 3. tertial 2022.
Fargemagasinet har ringt rundt til noen av faghandelsaktørene innen maling og interiør, og spurt hvilke tendenser de ser i markedet. Oppsummert er det noen skjær i sjøen, men optimismen er fortsatt stor.
DYR TRELAST: Byggekostnadene for boliger økte med 6,3 prosent i desember 2022 sammenlignet med desember 2021. Materialkostnadene gikk opp med 9,2 prosent i samme periode. Prisene på trelast steg kraftig gjennom store deler av 2021, før disse nådde en topp i september samme år, viser tall fra Virke. Materialkostnadsindeksen for trelast har falt det siste året, men var i desember 2022 fortsatt 66 prosent høyere enn i januar 2020. Oppgangen i prisene på trelast og andre byggevarer gjennom 2021/22 skyldes en sterk etterspørsel knyttet til oppussing under pandemien, kombinert med økte råvare- og fraktpriser internasjonalt. Man ser nå at disse driverne delvis reverseres.
Kan tjene penger på maling
GAVEPAKKE: – Byggevarebutikkene er like rammet av kostnadsøkninger som oss andre, og må slutte med å gi bort maling. For oss som har både merkevarer og egne varemerker vil dette være gull verdt, sier Kjetil Brandmo, kjedeleder i Happy Homes.
– Jeg tror at mulighetene for å tjene penger på malingsalg aldri har vært større enn de er nå. Byggevarebutikkene er like rammet av kostnadsøkninger som oss andre, og må slutte med å gi bort maling. De har solgt merkevarer med negativt bidrag i mange år, og det er ikke bærekraftig, sier Kjetil Brandmo, kjedeleder i Happy Homes.
Kjeden har akkurat gjennomført sin årlige kick-off, og Brandmo merket en litt økt usikkerhet blant medlemmene.
– Det støyer litt i markedet, og kombinasjonen av tiltakene kan virke skremmende for folk. Jeg tror ikke at vi har sett den fulle konsekvensen av dette ennå, sier han og legger til at det for Happy Homes likevel ser lovende ut:
– Harde fakta er jo at året har startet langt bedre enn i fjor. Vi vet av tidligere, sammenlignbare situasjoner, at malerfaget er mindre rammet av nedgangstider. Folk vil fortsatt pusse opp. For oss som har både merkevarer og egne varemerker vil dette være gull verdt, sier han.
Har bestilt fint vær
VÆRBESTILLING: – Så håper vi på fint vårvær – vi har bestilt dét! sier Jonhild Bjerkli hos Kulør.
Også Kulør går med optimisme mot vårsesongen:
– Det er veldig spennende tider, med mye usikkerhet, men også positivitet. Det varierer veldig hos våre butikker, noen sliter, mens det er full fart hos andre. De som slet før, sliter nå også med økte kostnader for blant annet strøm, sier kjedeleder Jonhild Bjerkli som forteller at det var litt stille i desember og januar, men at februar ser ut til å bli en normal måned.
– Det var mange som pusset opp under pandemien, men langt fra alle. Det er fortsatt mange som ser at det er viktig å ta vare på og vedlikeholde huset. Og, har du dårlig råd er det billigste du kan gjøre å male. Du kan jo male kjøkkenet istedenfor å bytte det ut.
– Så håper vi på fint vårvær – vi har bestilt dét! sier hun.
Viktige marginer
VIKTIGE MARGINER: – For våre butikker er de faste kostnadene lite å gjøre med, og vi venter en prisoppgang fra leverandørene 1. april. Den må tas i markedet, for marginene må opprettholdes, sier Thorstensen.
Hos Nordsjö Idé & Design sitter kjedeleder Jon Erik Thorstensen med en blandet følelse for året som kommer.
Endelig har vi gjennomført vår første kjedetreff på flere år og det var godt å møte alle i forkant av den første våren med normale tilstander på flere år.
– Vi er positive! Det er klart at vi fortsetter å male og vedlikeholde husene våre ut- og innvendig. Våren, etter 17. mai og et par måneder fremover, er en viktig tid. Nå trenger vi en god vår og sommer, fjorårets værsommer var som kjent ikke tilrettelagt for å male utvendig, sier han.
– Forbrukerne møter skremselspropaganda hver dag i mediene; rentehopp, økte mat og strømpriser og det gjør det vanskelig å spå om fremtiden. Men jeg tror at nødvendig vedlikehold fortsatt vil bli gjort. Nybygg/Prosjektmarkedet spås en nedgang utover høsten grunnet økte byggekostnader og lavt omløp av salg, men vi pusser fortsatt opp våre egne hjem, sier han.
– For våre butikker er de faste kostnadene lite å gjøre med, samtidig vi venter en prisoppgang fra leverandørene 1. april. Den må tas i markedet, for marginene må opprettholdes, sier Thorstensen.
Forbereder vinteren
POSITIV KOSTNADSØKNING: De høye strømprisene og renteøkningene for folk flest kan ha en positiv effekt på salg av maling og interiørprodukter i sommer, sier Stephan Korsviken, og peker på at huseiere investerer mer i energitiltak som nye vinduer, etterisolering og varmepumper.
Hos Coop OBS Bygg er Stephan Korsviken spent på om de kan ta ut kostnadsveksten på kundene.
– Behovet for våre produkter er der. Men folk holder litt på lommeboken og venter litt nå. Stemningen er ikke lystig, mer avventende og usikker. Vi hadde en dårlig vår i fjor med mye regn og lite sol, men vi ser en tendens til at færre reiser til utlandet i sommer. Om sola skinner, vil de heller bygge terrasse, kjøpe grill og utemøbler. Vi er avhengig av et godt vårvær – da kommer folk i gang, sier han.
De høye strømprisene og renteøkningene for folk flest kan også ha en positiv effekt i sommer, minner han.
– Det blir stadig viktigere å øke eller opprettholde verdiene i husene. Bærekraft er også en viktig faktor – i vår og sommer skal folk forberede for neste vinter; skifte vinduer, etterisolere og installere varmepumpe – også på hytta.
Mer stille på telefonen
REDD FOR NEDGANG: – Troen på norsk økonomi er fantastisk her i landet, men forbruksgjelden øker, og vi ser mer reklame for forbrukslån. Det er tegn på at ting går dårligere. Jeg er redd for at nedgangen kan vare i ett eller et par år, litt lenger en vanlig denne gang, sier Frank Olsen i Rørkjøp.
Frank Olsen, leder for en av landets største rørleggerkjeder, Rørkjøp, har fått signaler fra noen av sine 444 medlemsbedrifter om at det er litt mer ro på telefonene.
– Det er fremdeles trykk i oppussingsmarkedet, men det blir spennende å se hvordan de nye rentehevingene slår ut. Vi vil nok merke at forbrukerne klatrer opp på gjerdet, og at større prosjekter settes på vent til kostnadsbildet er blitt bedre. Telefonsamtalene til rørleggerne vil nok i større grad kommer fra folk som må ha hjelp.
– Troen på norsk økonomi er fantastisk her i landet, men forbruksgjelden øker, og vi ser mer reklame for forbrukslån. Det er tegn på at ting går dårligere. Jeg er redd for at nedgangen kan vare i ett eller et par år, litt lenger en vanlig denne gang.
Opp og ned
MER ROT: Ifølge Prognosesenterets analyser av byggemarkedet i Norge sto ROT i boliger for 27,4 prosent av den totale produksjonsverdien i 2022. Verdien i år ventes bli omtrent som i 2016, 2018 og 2019, før det går opp i 2024.
Også Prognosesenterets nye Byggmonitor viser at andelen husstander som foretok oppussingsarbeider var noe lavere i 2022 sammenlignet med 2021, men at det er grunn til optimisme:
– For i år sier prognosene at 15 prosent av huseierne planlegger utvendig oppussing, mens 27 prosent planlegger innvendig oppussing. Dette er en noe høyere andel enn vi målte i juli 2022, men omtrent tilsvarende andel som vi målte i januar i fjor, skriver Prognosesenteret i Byggmonitor.
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
7 av 10 gulvoppussere velger nytt istedenfor gjenbruk
Nordlendinger bedre på GDS enn Oslo-folk
Spennende samarbeid for Maskinentreprenør1 og Heidenreich
Sommerfølelse med Flügger på Norgesturné
Sommerfølelse året rundt
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...