Typisk norsk fra undergulv til tak
Det som startet med kjemiske eksperimenter på et kjøkken, med målet å løse betongproblemer for det norske oljeeventyret, er blitt til en hjørnestensbedrift i den lille innlandskommunen Nord-Odal. Med lokal arbeidskraft i alt fra forskning og utvikling til produksjon og levering, er Mapei AS blitt en ledende leverandør av produkter og løsninger for den norske byggenæringen.
Chera Westman/ifi.no
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BedriftsreportasjerHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lite ante brødrene Tjugum at da de utførte kjemiske eksperimenter på kjøkkenet i midten av 1970-tallet, grunnla de en moderne hjørnestensbedrift i innlandskommunen Nord-Odal. Brødrene Odd Magnus og Olav Geir Tjugum utviklet tilsetningsstoffer til betong, mørtler og herdeplastprodukter som gjorde at den bedre kunne stå imot påvirkning fra salt hav og sur vind, noe som den fremvoksende norske offshore-næringen trengte. Resultatene ble gode, og løste en floke under oppbyggingen av det norske oljeeventyret.
Eksperimentene ble starten på selskapet Rescon, som i dag er en del av det globale konsernet Mapei, med det norske hovedkontoret, forsknings- og utviklingsavdeling og et stort produksjonsanlegg godt plantet på stedet der brødrene holdt til.
Fortsatt er problemløsing for byggebransjen hovedoppgaven til bedriften; enten en fasade skal pusses opp, et svømmebasseng tettes, en jernbanetunnel anlegges eller det skal legges gulv i et nytt kontorbygg, har Mapei produkter og løsninger. Og håndverkere over hele Norden og Baltikum tar daglig imot sjåfører med biler lastet med norsk sparkel, avrettingsmasse, flytavretting lim eller overflatebehandlinger som epoksy- eller PU-basert gulvmaling fra fabrikken.
NORSK OG ITALIENSK: Mapei AS har satt Nord-Odal kommune med cirka 5 000 innbygger på verdenskartet. Her ble selskapet Rescon stiftet i 1976, og som senere ble kjøpt av det italienske konsernet Mapei S.p.A. I dag er det norske selskapet en del av et verdensledende konsern innen produksjon av lim og kjemiske produkter for byggebransjen. Konsernet satser på Norge; overskuddet fra virksomheten investeres lokalt, og i oktober 2019 åpnet en ny pulverfabrikk, nytt lager og transportkontor på fabrikkområdet i Sagstua. Investeringen på 190 millioner kroner førte til at norske Mapei nå har den femte største av i alt 81 fabrikker i konsernet.
«Made in Norway»
– Uansett om det i prosjektet skal være parkettgulv, belegg, tepper eller fliser, har vi produktene som trengs til installasjon av alt fra undergulv til det ferdige gulvet, sier Federica Mudu, produktsjef gulv for Norden og Baltikum hos Mapei.
– Her på Sagstua har vi 24 000 kvadratmeter fabrikk under tak, og et internasjonalt forsknings- og utviklingssenter. I fabrikken produserer vi 90 prosent av alle produkter som vi selger på vårt nordiske og baltiske marked. Vi er veldig norske på den måten at de fleste produkter for Norden utvikles her. Vi er en distriktsindustri som skaper lokale arbeidsplasser. Alle, fra de sjåfører som leverer flytsparkel til byggeplassen, til personalet i fabrikken, er lokalt boende arbeidskraft, sier hun.
EN PARTNER: – Vi skal være en partner for deg som bygger – uansett om du er arkitekt, entreprenør eller håndverker. Mapei er en eier som gir rom for oss å være lokale. De har også investert mye i Norge, nå har vi et område på 24 000 kvadratmeter under tak, med stort laboratorie, sier Federica Mudu, produktsjef gulv.
Forskningsbasert
Arbeidet til Federica handler om å finne ut av hva Mapei kan gjøre for å hjelpe håndverkeren: å løse problemer og finne hvilke produkter som trengs.
– Vi snakker med kunder, får inn telefoner og spør håndverkere om hva som ville gjøre jobben deres lettere og mer effektiv. At vi er tett på kundene gjør at vi kan utvikle produkter, løsninger og produksjon som ikke bare er tilpasset norsk klima, men også den norske måten å bygge på, sier hun. Federica har en tung teknisk bakgrunn, med italiensk mastergrad innen kjemisk industri og en norsk doktorgrad i uorganisk kjemi. Interessen ligger i å finne ut hvordan kjemien kan brukes for å løse problemer – først innen legemiddels- og næringsmiddelindustrien, så ved utvinning av naturgass i Nordsjøen, og i nå byggeindustrien.
– Jeg bruker mye tid på å holde meg oppdatert på internasjonal forskning og utvikling, og er opptatt av å få frem riktig informasjon – informasjon som er basert på fakta og verdier som kan verifiseres. Troen at «det går sikkert bra» er ikke godt nok for meg. Jeg vil være sikker på det som vi i Mapei formidler, forteller hun.
FOR GULV OG UNDERGULV: Mapei leverer produkter til installasjon alt fra undergulv til ferdig gulv, for alle gulvtyper: parkett, belegg, tepper og fliser etc. Produktspekteret omfatter sparkel, avretting, flytavretting, lim, med mer, og 95 prosent av alt som selges på det nordiske markedet er også produsert i Norge.
Bygger på kunnskap
Kunnskapen bruker hun og Mapei i både utvikling av produkter, tilpassinger og i informasjon om produktene, å holde webinarer og kurs for kunder. Kompetanseutvikling for både egne ansatte og kunder henger høyt; selskapet har egen Mapei Academy og kundesenter på Sagstua, med både digitale kurs og utdanninger ved fabrikken for samarbeidspartnere, ingeniører, arkitekter og kunder, og er lærebedrift i industriell produksjon.
– Normalt holder vi mange kurs ved vårt kundesenter på Sagstua. I disse koronatider har vi satset på mange webinarer med bra suksess.
I samarbeid med Høyskolen Innlandet i Kongsvinger utdannes et 40-talls ledere og mellomledere i bærekraftig forretningsutvikling, sier Peter Fekete, Marketing Manager for Norden og Baltikum.
Vil gå foran
Målet for konsernet ligger høyt. Norsk Mapei-teknologi og kompetanse skal være verdensledende – innen fjellsikring, overflatebehandling og vanntetting for offshore og onshore, for energiproduksjon og samferdselsprosjekter over og under vann og i fjell.
– Vi skal løse utfordringer for de mest krevende prosjektene i Norge og internasjonalt. Vi skal være en pådriver og forskningspartner for norske og internasjonale sement- og betongprodusenter, for å løse bedriftens miljøutfordringer og bidra til en vesentlig reduksjon i CO2-utslipp fra sementproduksjon.
– Vi skal utvikle løsninger for alle som bygger. Vårt viktigste kundeløfte er å alltid være ett skritt foran, og en partner for dem som bygger. For å lykkes prøver vi å spille på lag med dem som kan mer enn oss, som dyktige håndverkere for eksempel, avslutter Peter Fekete.
SLITESTERKET GULV: Mapei har ikke kun produkter for undergulvet, men også for selve gulvet. Med Ultratop-systemet kan du blande sammen flere farger, oppnå en terrazzo- à la veneziana-effekt med forskjellige tilslag eller ha en ren, polert overflate. Det er bare fantasien som setter grenser for de estetiske mulighetene, sier Federica Mudu.
Å bruke flytsparkel for å avrette gulv i våtrom er vanlig.
– Med Uniplan DR blir ventetiden kort. Flytsparkelen setter seg raskere enn tilsvarende masser, og det betyr at du etter kort tid kan gå inn og skrape av sparkel rundt sluket og forme fallet. Du slipper å vente lenge eller reise tilbake for å bygge fall med for eksempel håndsparkel, eller slipe med slipemaskin i etterkant, sier Federica Mudu.
– Sparkelen er utviklet av Mapei i Norge, og tilpasset den skandinaviske byggemåten, sier hun.
Uniplan DR passer i våtrom og andre steder der du har en flate som trenger rask gangbarhet. Den nye flytsparkelen kan også benyttes til innstøping av elektrisk gulvvarme eller vannbåren varme i både nye og i eksisterende bygg, eller til oppbygging av trinnlydssystemer.
Sparkelen er støvredusert, og med 30 MPa i sluttfasthet er den egnet for gulv i boliger, kontorer og institusjoner. Den er lavemitterende og sertifisert i henhold til GEV Emicode, med den høyeste klassifisering EC1PLUS. SKRAP FREM FALL: At sparkelen herder raskt gjør at det tar kort tid før fallet kan formes frem. Håndverkeren trenger ikke å vente lenge, eller i verste tilfelle reise tilbake for å bygge fall med håndsparkel eller slipemaskin.
Et gulv som ser ut som røff betong står høyt på manges ønskeliste – både i private boliger og næringslokaler. Samtidig er sementbaserte overflater ømfintlige for tilsmussing og slitasje. Med det hurtigherdende selvutjevnende belegget, Ultratop, får gulvet ønsket utseende, samtidig som slitestyrken er meget god. Både utseende og funksjon bevares i mange år fremover.
– Ultratop-systemet for selvutjevnende, sementbasert og dekorativt gulv er et populært valg i kjøpesentre, hoteller, kontorer og andre offentlige og private bygninger over hele verden der det ønskes et gulv med «betonglook», sier Federica Mudu.
Dette er et hurtigherdende selvutjevnende belegg som kan tilpasses ulike ønsker om utseende og design.
– Du kan blande sammen flere farger, oppnå en terrazzo- à la veneziana-effekt med forskjellige tilslag eller ha en ren, polert overflate. Det er bare fantasien som setter grenser for de estetiske mulighetene. SER PENT UT LENGE: – Ren betong er ikke alltid egnet som ferdig gulv, og avrettingsmasse er i hvert fall ikke egnet som slitelag. I denne Nike-butikken på Vestby ble det lagt Ultratop i 2016, og gulvet ser fortsatt like pent ut. Med dette kan man velge blant en rekke farger og design, og samtidig få et gulv som tåler bruk i både offentlige rom og industrier, sier Federica Mudu.
Spesialdesignede pumpebiler gjør det mulig for Mapei å levere kundetilpassede mørtler med redusert behov for emballasje og dokumentert riktig kvalitet. Løsningen er utviklet i samarbeid mellom Ruuds Transport AS og Mapei, og forenkler logistikken og reduserer emballasjebehovet. Enten det er behov for økt flyt eller det skal støpes under vann, vil Mapei gjøre mørtelen klar på fabrikken. Det gjør at kunden er garantert riktig blandingsforhold. Selve leveransen med opp- og nedrigging går også raskere, og kunden unngår støving fra blandeplass som sjenerer omgivelsene. Alt blir selvfølgelig grundig dokumentert.
– Dette er et mer miljøvennlig alternativ som sikrer kvaliteten på leveransen og gjør transport og logistikk enklere. Ved å tenke nytt har vi åpnet for en ny og utvidet bruk av pumpebiler, og vi kommer til å fortsette med å utvikle dette tilbudet fremover, sier produktsjef Trond Helgedagsrud. Måten å levere på er brukt i flere prosjekter, blant annet Lysaker Torg P-hus utenfor Oslo. MILJØVENNLIG: Med mørtelen levert fra en pumpebil blir det mindre avfall på byggeplassen. Dessuten har leverandøren kontroll på både kvalitet og blandingsforhold, slik at produktet innfrir krav og ønsker i det spesifikke prosjektet.
– Mapei er kanskje mest kjent for gulvleggeren for undergulv og produkter for installasjon av gulvbelegg. Men i sortimentet finnes også ferdige gulv, som kan være gode alternativer til belegg, sier Federica Mudu.
Disse polyuretan- og epoksybaserte produktene kan fås i nært sagt hvilken farge som ønskes. I FoU-laboratoriet på Sagstua har teknikerne utviklet et eget fargesystem med spesialpigmenter. Produktene produseres i baser, som fargesettes i en og samme brekkmaskin: ColorMap.
– Vi tilsetter pigmenter som gir ønsket fargekode, og reseptene tilpasses det enkelte produkt slik at resultatet blir som forventet. Alle farger testes og utvikles i laboratoriet, og produktene brukes til overflatebehandling innen industri, varehandel, i parkeringshus eller i offentlig miljø som skoler, barnehager og sykehus. VELG RIKTIG FARGE: I Mapeis egen fargeverden finnes over 1000 egenutviklede farger, i tillegg kan fargelaboratoriet lage unike farger til hvert prosjekt. Konsernets digitale fargeveileder hjelper til ved over 16 000 fargespørsmål hver måned.
Mapei skaper forskningssenter for bærekraftig betong
Mapei lanserer system som behandler og tar vare på overflater
Etter 130 år med lim satser Bostik grønnere og bredere
BerryAlloc sikter på Europa
Kompetanse og samarbeid er mer framtidsrettet enn råselger-kultur
Gummigulv er et praktisk og varig gulv på skoler og sykehus
- Mapei-konsernet i Norden startet som en norsk gründerbedrift i Nord-Odal i 1977. I 1999 ble bedriften etter eget initiativ en del av det globale italienske Mapei-konsernet.
- Hovedproduktene for bygg er komplette løsninger for gulv, byggkeramikk, sparkelmasse, epoksy og andre herdeplastbelegninger og fasademalinger. Selskapets spesialitet er å tilby et bredt spekter av farger. Styrken ligger bl.a. i lang erfaring med å utvikle sertifiserte og godt dokumenterte løsninger som fungerer under norske forhold.
- Mapei sine tekniske selgere er til stede i hele Norge og produksjon, FoU-avdeling og teknisk avdeling plassert på Sagstua gir nærhet til kundene.
- Mapei jobber målrettet for å redusere produktenes emisjonsverdier og karbonfotavtrykk, og å redusere og resirkulere avfall.
- I 2021 lanserte selskapet sin første bærekraftrapport etter GRI-standarden for den norske virksomheten, og Mapei jobber med å hele tiden utvikle database av EPD-er.
- Mapei AS omsetter for ca. 1 milliard kroner og har 240 ansatte.
Troen at «det går sikkert bra» er ikke godt nok for meg. Jeg vil være sikker på det som vi i Mapei formidler.
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...