Fargemagasinet logo
E-magasin Om oss
Se flere bilder
ÅRETS FORHANDLER_VINNERE-Kulør_kjedetreff_FotoIverValkve_IFI_no (11).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

Trommetakt og topp stemning på Kulørs kjedetreff!

Latter, jubel og tromming på bordene – stemningen var på topp da Kulør samlet butikker og leverandører til kjedetreff 19.-20. mars. ved Gardermoen. Etter to dager med inspirasjon, workshops og leverandørmesse, ble det hele rundet av med en festkveld og prisutdeling som satte et ekstra preg på treffet.

Iver Valkvæ/ifi.no

Iver Valkvæ/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

God stemning, faglig påfyll og hyggelig selskap preget Kulørs kjedetreff og leverandørmesse på Quality Airport Hotel ved Gardermoen forrige uke. Over to dager var butikker og leverandører fra hele landet samlet for å hente inspirasjon, dele erfaringer og bygge nettverk.

Treffet startet onsdag med lunsj og oppdateringer om kjedens arbeid. Deltakerne fikk se hvordan butikken kan brukes som en salgs- og kommunikasjonskanal, og vårens kampanjemateriell ble presentert. Etter en kaffepause fulgte inspirasjon fra butikk med fokus på enkle tiltak og et motiverende foredrag. Dagen ble rundet av med workshops om gulv, Facebook, tapet og pensler – før sosialt samvær og middag satte punktum for en innholdsrik dag.

Torsdag var det leverandørmesse med 22 utstillere på plass. Deltakerne roterte mellom standene og fikk nyttig informasjon og inspirasjon. Kvelden ble avsluttet med festmiddag og prisutdeling – en perfekt avslutning på to inspirerende dager.

– Det er mye stress og planlegging før et slikt arrangement, men det er alltid verdt det når det går bra og vi får så gode og positive tilbakemeldinger, sier Jonhild Bjerkli, kjedeleder i Kulør. 

Se flere bilder
Jonhild Bjerkli, kjedeleder hos Kulør Norge.

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

FORNØYD: Kjedeleder Jonhild Bjerkli er glad for de positive tilbakemeldingene etter et vellykket kjedetreff og leverandørmesse. Her er hun på scenen under festmiddagen.

Et vellykket kjedetreff

Kulørs kjedetreff på Quality Airport Hotel ble en stor suksess og markerte et høydepunkt for kjeden. Med entusiasme og godt samarbeid i luften, ble både butikkene og leverandørene enige om at dette var et av de beste treffene på lenge. Bjerkli er full av lovord etter arrangementet.

– Jeg er kjempefornøyd! Stemningen var fantastisk, både fra butikkene og leverandørene, sier Bjerkli. Hun er spesielt fornøyd med hvordan treffet ble gjennomført, både når det gjelder oppsett og innhold.

– Sigurd Herrlin Sørensens foredrag om hvordan man kan gjøre butikkene mer innbydende traff virkelig blink. Mange snakket om det etterpå. Han ga konkrete og gode tips som folk virkelig tok til seg. Solfrid Flatebyd er også alltid inspirerende med sine flotte foredrag, fortsetter hun.

Se flere bilder
Sigurd Herrlin Sørensens, Retail Energy

Foto: Kulør

BUTIKKEN: Sigurd Herrlin Sørensens foredrag om hvordan gjøre butikkene mer innbydende traff blink, med konkrete tips som mange tok med seg videre.


Se flere bilder
Solfrid Flateby holdt motivasjonsforedrag for deltagerne.

Foto: Kulør

INSPIRASJON: Solfrid Flateby, en av Norges mest populære foredragsholdere, engasjerte med sitt motivasjonsforedrag. Med over 25 års erfaring i å utvikle medarbeidere, ledere og selskaper, delte hun innsiktsfulle råd om verdier, ledelse og teamutvikling.

Strukturen ble satt pris på

Leverandørmessen på torsdagen fikk gode tilbakemeldinger for sin struktur og effektive oppsett. Nederst i artikkelen kan du se mer fra messen.

– Folk satte pris på å ha 15 minutter på hver stand, og mindre grupper gjorde at stemningen ble roligere og mer avslappet, sier Bjerkli.

Det siste året har også vært et sterkt år for Kulør, med 18–19 nye medlemmer. Et av høydepunktene for 2024 var presentasjonen av kampanjemateriellet for 2025, som ble møtt med stor entusiasme.

– Materiellet er friskt, fargerikt og gir en skikkelig wow-effekt. En av de store plakatene som ble brukt her på treffet havnet i Fosnavågen etter en morsom budrunde, sier Bjerkli med et smil.

Se flere bilder
messelokalene på Kulørs Kjedetreff

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

GOD STRUKTUR: Leverandørmessen ble rost for sin struktur med 15-minutters økter på hver stand og mindre grupper, som skapte en rolig og avslappet stemning og rom for spørsmål og diskusjoner. 

Stemt frem av medlemmene

Under festmiddagen ble det delt ut tre prestisjefylte priser: Årets stand, Årets leverandør og Årets forhandler. Disse prisene ble tildelt for å anerkjenne de som har gjort en ekstra innsats og bidratt til å styrke både bransjen og samarbeidet i Kulør. Hver pris ble nøye vurdert basert på spesifikke kriterier, og vinnerne ble kåret av medlemmene selv. Mellom prisene var det også duket for musikk på scenen.

Se flere bilder
Mann med saksofon og dame med mikrofon spiller musikk og synger på en scene.

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

MUSIKK: I tillegg til god mat ble det også servert underholdning på scenen. Hva kan bli bedre en vakker sang med trommer, saksofon og egen DJ? 


Se flere bilder
Øyvind Loven, komiker, radiovert og toastmaster står på scenen under festmiddagen til Kulørs kjedetreff.

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

KVELDENS VERT: Radiovert, komiker og toastmaster Øyvind Loven sørget for god stemning gjennom hele festmiddagen. På fredagsmorgen sendte han en hyggelig hilsen på radio, der han takket for godt selskap og ønsket alle i Kulør en riktig god helg, noe han lovte å gjøre fra scenen.

Årets stand

Årets Stand ble kåret basert på medlemmenes opplevelse av standen, presentasjonen som ble holdt, og helhetsinntrykket fra dagen. I tillegg ble det vurdert hvilken leverandør som ga mest inspirasjon. Etter kriteriene og begrunnelsen var lest opp av Ingrid Møstad Frogner, kategorisjef i Mestergruppen, og konvolutten var åpnet, ble Årets stand tildelt Farveringen!

– Det var kjempegøy, vi er veldig stolte, og litt overrasket. Det er fint å bli satt pris på, sa Audar Dørum da de fikk prisen. 

Se flere bilder
 Irene Hagen, Audar Dørum og Trude Holum Olsen fra Farveringen gikk på scenen for å motta prisen Årets stand, delt ut av Ingrid Møstad Frogner.

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

ÅRETS STAND: Irene Hagen, Audar Dørum og Trude Holum Olsen fra Farveringen gikk på scenen for å motta prisen Årets stand, delt ut av Ingrid Møstad Frogner.

Årets leverandør

En annen gjev pris som ble delt ut Årets Leverandør i 2024, og denne prisen gikk til Gjøco. Prisen ble stemt frem av medlemmene, med kvalitet, pålitelighet, leveringstid, reklamasjonshåndtering og service som viktige kriterier. De tre leverandørene med flest stemmer var Gjøco, Orkla House Care og Tjæralin.

– Gjøco har hatt et langvarig og sterkt samarbeid med Kulør, og er kjent for å levere produkter av høy kvalitet, være løsningsorienterte og følge opp medlemmene på en utmerket måte, sa Sebastian Lødrup, innkjøpssjef i Mestergruppen. Eivind Eriksen hos Gjøco kom på scenen for å motta prisen for Gjøco.

– Dette setter vi stor pris på, og nå føler jeg på en stor glede. Dette er en laginnsats vunnet av alle i Gjøco. Vi leverer i en tøff kategori med pressede marginer. I alt vi gjør så tenker vi butikkøkonomi og kundeopplevelse, sa Eriksen da Fargemagasinet spurte om en kommentar.

Se flere bilder
Øyvind Loven, Eivind Eriksen og Sebastian Lødrup poserer for kamera etter Gjøco vant årets leverandør.

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

ÅRETS LEVERANDØR: Gjøco vant Årets Leverandør i Kulør for sin pålitelighet, høye kvalitet og utmerkede kundeservice. Eivind Eriksen fra Gjøco takket for prisen og fremhevet laginnsatsen og fokus på butikkøkonomi og kundeopplevelse. Her med radiovert, komiker og kveldens toastmaster Øyvind Loven og prisutdeler Sebastian Lødrup.

Årets Forhandler

Den siste og mest prestisjefylte prisen som skulle deles ut, var Årets Forhandler 2024. Jonhild Bjerkli tok scenen for å lese opp kriteriene før vinneren ble avslørt. Kriteriene inkluderte god kompetanse og rådgivning, et bredt og kvalitetsrikt utvalg, samt en praktisk og inspirerende butikk. Forhandleren har også tatt i bruk kjedens verktøy, vært aktiv på medlemsportalen og benyttet Kulørs kampanjemateriell. I tillegg har de alltid vært positive og hjelpsomme når kjedekontoret har trengt råd og assistanse.

Hele salen ventet spent mens fingrene trommet taktfast mot bordflatene idet Bjerkli åpnet konvolutten og avslørte vinneren: Kulør Skeie!

– Jeg føler glede, dette er en stor ære, og noe vi har jobbet hardt for. Vi setter stor pris på dette. Det er leverandørene og de ansatte som gjør dette mulig. Vi har mye kompetanse i butikken, gode avtaler, gode leverandører og et flott forhold til kjeden, sa Stian Eriksen, butikksjef hos Kulør Skeie.

Se flere bilder
Kulør Skeie stakk av med seieren Årets forhandler under Kulørs kjedetreff.

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

ÅRETS FORHANDLER: Kulør Skeie vant Årets Forhandler 2024 for sin kompetanse, rådgivning og inspirerende butikk. De har et bredt utvalg, benytter kjedens verktøy og kampanjemateriell, og har et sterkt samarbeid med både leverandører og kjedekontoret. Butikksjef Stian Eriksen fremhevet laginnsatsen som nøkkelen til suksessen.

Her er noen av høydepunktene fra leverandørenes stands på messen.


Se flere bilder
GLØCO_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (12).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

GJØCO presenterte sin sperregrunning i flere baser, og fremhevet den optimale løsningen med både grunning og toppstrøk. De fokuserte også på interiørbeis i C-base og terrassebeis for både vertikal og horisontal bruk. I tillegg ble tekniske produkter fra søsterselskapet Surfatech, som håndterer impregnering og begroing, fremhevet. Eivind Eriksen, Rune Rasmussen og Kjetil Alsaker sto på standen til Gjøco.


Se flere bilder
JORDAN_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (1).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

JORDAN delte innsiktsfulle analyser om hvordan butikkene kan øke omsetningen ved å oppmuntre kunder til å kjøpe verktøy sammen med malingen. Et konkret eksempel var terrassebehandling, der 4 av 10 ikke tar med påføringsverktøy. Å redusere dette tallet med bare 1-2 kan ha stor effekt på salget, forklarte Johannes Dolven og Richard Abrahamsen.        


Se flere bilder
KREFTING_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (2).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

KREFTING presenterte Hagertys rensekonsept for tekstiler hjemme, samt Plumbo-produkter for avløpsåpning og håroppløsning. Øyvind Lillebergen viste også frem populære tekstilfarger, beisepulver og effektive løsninger for å bli kvitt maur og andre krypdyr rundt huset.


Se flere bilder
NORDSJÖ_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (7).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

NORDSJÖ presenterte sitt tobasesystem for mindre lager og kapitalbinding, samt sitt omfattende fargesystem med over 6000 farger. Jørgen Blomstrøm og Charlotte Nødtvedt fremhevet også materiell, både fysisk og digitalt, som er tilgjengelig for kundene, og delte tips om butikkeksponering og mersalg gjennom riktig prising og synlighet. 


Se flere bilder
IBG_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (3).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

IBG, kjent som «godteributikken for håndverkere», presenterte spennende nyheter som spileplater, listeløsninger og en ny børste til terrassesliperen. Geir Jørmeland og Geir Arne Råum viste også frem tepperenser, GVK-pumpen for trykktesting av sveiseskjøter i våtrom, samt en ny serie arbeidslamper.        


Se flere bilder
DANFLOOR_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (4).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

DANFLOOR presenterte muligheter med avpassede tepper, der kundene nå kan betale for akkurat det de trenger, inkludert kanting. De tester konseptet på noen kolleksjoner for å se responsen. I tillegg viste Per Ottar Knutson frem nye produkter som ennå ikke er lansert, for å få nyttig tilbakemeldinger fra de på messen.        


Se flere bilder
FARVERINGEN_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (8).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

FARVERINGEN vant prisen for årets stand og viste frem spennende produkter som kniver, batterier og flere mersalgsprodukter de har fått inn. De viste også frem sin app for enkel varebestilling, og snakket om de nyeste gulvtrendene, inkludert klikkvinyl, som har fått økt interesse i faghandelen. Her med Irene Hagen, Jan Rune Viken og Trude Holum Olsen.


Se flere bilder
STOREYS_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (6).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

STOREYS var også til stede på leverandørmessen og viste frem de nyeste tapetkolleksjonene. Det har vært økt interesse for tapet, spesielt ensfargede tapeter med tekstilutseende kunne Wenche og Gjermund Kristiansen fortelle. Dette har fått mye oppmerksomhet fra de som har vært innom, og det er tydelig at tapettrenden er på vei opp igjen.


Se flere bilder
SIKA_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (10).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

SIKA sin stand gikk Arne-Johnny Tveraabak gjennom det omfattende sortimentet til Casco-varemerket, som nå gradvis byttes ut med Schönox og Sika. Hovedfokuset var på produktene deres knyttet til avrettingsmasser og flissortiment, samt et nytt vanntynnet epoksybelegg for gulv.


Se flere bilder
INHOUSE_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (9).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

INHOUSE sin stand var Pieter Spilling og Torhild Rustenberg til stede for å dele informasjon om Owatrol-produktene for trebehandling, trebeskyttelse, metall og spesialbehandlinger. De presenterte også utetepper som tåler å være ute hele sommeren, men som også kan brukes inne om ønskelig. I tillegg delte de sine spådommer for teppetrendene i 2025, og hvordan de ser utviklingen i markedet.


Se flere bilder
TARKETT_Kjedetreff-Kulør_fotoIverValkve_IFI_no (5).jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

TARKETT viste et bredt utvalg, fra homogen vinyl til teppeflis, klikkvinyl og parkett. Tore Bentsen Nesje og Kai Helge Pettersen merker en økt interesse for klikkvinyl, som har blitt inkludert i flere store boligprosjekter, og tror det også vil få større plass på hotellsegmentet. De fokuserte på teppeflis, en kategori som mange ikke er like godt kjent med, og delte innsikt og muligheter for dette produktet.

Klikkbare gulvlister
Produktaktuelt

Klikkbare gulvlister

Pergos nye klikkbare gulvlister er laget med et mål for øyet, nemlig å gjøre monteringen enklere og finishen sømløs. Den egenutviklede Uniclic-system gjør installasjonen av gulvlister...

Svanemerket finsparkel
Produktaktuelt

Svanemerket finsparkel

Nordsjö har oppdatert Original Finsparkel og leverer den nå i spann av delvis gjenvunnet plast, i 10 liters- og 2,5 litersemballasje. Sparkelen er miljømerket med Svanen, og brukes...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.