Trivsel og effektivitet på budsjett hos Coop
Det ligger i Coops gener å tenke fornuftig. Det gjør de også når de pusser opp hos seg selv.
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da lokalene til Coops hovedadministrasjonen på Grorud i Oslo ble pusset for en tid siden, skulle slitne og gamle kontorer transformeres til moderne og effektive lokaler på et folkelig budsjett. Kontorene skulle huse flere ansatte etter sammenslåingen med Ica, og lokalene trengte sårt til oppussing. Unilon interiørarkitekter fikk oppdraget. At budsjettet var folkelig inspirerte interiørarkitektene til å være kreative, og resultatet ble både moderne og hyggelig.
– Coops nøkkelverdier la klare føringer, og løsningene er basert på en kartlegging av hvem som samhandler, og har behov for hva. Målet er å skape både trivsel og god arbeidsflyt, sier Nancy Sporsheim, daglig leder i Unilon.
AVDELINGER: Hver avdeling har sin tydelige identitet, markert gjennom farger, materialer og dekor. Ingen tvil om at her er vi i økonomiavdelingen.
Skreddersydde løsninger
Coop Grorud huser konsernets administrasjon og alle som jobber med matbutikkene i konsernet. Lokalene skal gjenspeile virksomhetens profil og verdier utad, samtidig som de ulike avdelingenes identitet ivaretas internt. Dette er løst gjennom en strategisk bruk av farger, materialer, planter, belysning og møbler.
PUTEMIKS: De gamle cellekontorene med rom for personlig pynt er borte. I de nyoppussede lokalene ivaretas behovet for et mykt avbrekk i avdelingenes ulike sosiale soner.
Gulvmiks uten nivåforskjell
Gulvene er en sentral del av løsningen. Interiørarkitektene valgte ulike materialer for å markere soner og avdelinger. Kravet til estetiske og funksjonelle løsninger har gått hånd i hånd. I travle gangsoner ligger et slitesterkt LVT designgulv i 5 mm tykkelse, mens det er lagt tepper i arbeidssonene for å få best mulig støydemping. En finesse i løsningen er at teppet og LVT gulvet ligger kant i kant uten nivåforskjeller. Ehrenborg er leverandør av tepper og vinyl.
– LVT gulvet Kährs Loose Lay er en kvalitet som vil holde seg like fin i mange år, og teppene er en prosjektkvalitet beregnet for områder med svært høy slitasje, sier Inge Hansen fra Ehrenborg AS.
ENERGI: Alle avdelingene har egne små møterom og telefonrom. Veggdekoren minner om at her jobbes det med mat. Multer og orange gulv er som en vitaminpille i en hektisk hverdag.
Illusjon av natur
- Dette er et mykt og støydempende gulv med masse designmuligheter. Svært smussavvisende, lett å holde rent, svært robust og har inntil 20 års levetid i offentlig miljø, sier Raymond Sandvik.
Bygget er omringet av asfalt på alle kanter, som en kompensasjon tas naturen inn med farger og mønster for å live opp sosiale soner, møterom og telefonrom. Foliert plater med motiv fra matriket, uredd bruk av tekstile gulv i friske farger og mønstre tilfører rom og soner masse liv og energi. I kantinen kan eksempelvis de ansatte innta lunsjen på en blomstereng eller et brosteinsbelagt område. I et telefonrom hviles bena på en elvebunn. Gulvmaterialet som er brukt her er Flotex fra Forbo.
SLITESTERKT: Det tekstile gulvmaterialet Flotex er mykt og støydempende, har masse designmuligheter, er svært robust og smussavvisende, lett å holde rent og har inntil 20 års levetid i offentlig miljø. Leveres av Forbo Floring.
Illusjon av natur
- Dette er et mykt og støydempende gulv med masse designmuligheter. Svært smussavvisende, lett å holde rent, svært robust og har inntil 20 års levetid i offentlig miljø, sier Raymond Sandvi.
Bygget er omringet av asfalt på alle kanter, som en kompensasjon tas naturen inn med farger og mønster for å live opp sosiale soner, møterom og telefonrom. Foliert plater med motiv fra matriket, uredd bruk av tekstile gulv i friske farger og mønstre tilfører rom og soner masse liv og energi. I kantinen kan eksempelvis de ansatte innta lunsjen på en blomstereng eller et brosteinsbelagt område. I et telefonrom hviles bena på en elvebunn. Gulvmaterialet som er brukt her er Flotex fra Forbo.
Fargene i bygget gir mye energi, og er inspirert av Coops blå, samt fargene i de ulike butikkjedenes logoer.
SAMHANDLING: Det tekstile gulvmaterialet Flotex er mykt og støydempende, har masse designmuligheter, er svært robust og smussavvisende, lett å holde rent og har inntil 20 års levetid i offentlig miljø. Leveres av Forbo Floring.
Oppdragsgiver: Coop Norge SA
Prosjekt: Renovering
Interiørarkitekt: Unilon AS
Entreprenør: EE Bygg
Prosjektledelse: Prosjektteam AS
Snekkerarbeid: Bygginnredning AS
Møbler: Lindbak, Oslo
Gulv: Ehrenborg, Forbo Flooring, Norfloor og Bolon
Belysning: Norlux
Flying Elephant: hotellstil på kontoret
Rosendal Teater – Et kulturelt kraftverk
OBOS: Fra 80-tallsstil til tidsriktig kontor
Elektrisk stemning hos Statnett
Ullerud helsebygg: Et hjem for vår syke mor
NRK-lokaler inspirert av Norge
Bau holder koken som gulvmesse
Bærekrafttiltak, nye gulv og nye maskiner. Det fikk besøkerne til den store gulvmessen Bau sett da messen ble arrangert i starten av januar.
Ny operativ innkjøper hos Krefting
Trine Ax Gulbrandsrød er ansatt som operativ innkjøper hos Krefting, og startet i jobben 3. februar. Hun har tidligere jobbet som Customer experience manager home care/personal care...
Fugearbeid i lave temperaturer
Kalde vinterdager kan by på utfordringer for fugearbeid utendørs, men med riktig forberedelse og materialvalg er det fullt mulig å oppnå et godt resultat. Ifølge Rune Ludvigsen i Dana...
Et skip lastet med faglig påfyll
Med snaut 200 håndverkere på Fagtur seilet Jordan, Sika, IBG, Tarkett, Jotun og JS Cook til København. Konferansedekk var fullastet med faglig påfyll.
Årets farge 2025 fra Happy Homes
Salvie er Årets farge fra Happy Homes. Salvie er en gulgrønn farge som gjør rommet lyst og luftig på grunn av lite kulørstyrke. Fargen blir kåret frem gjennom en landsdekkende konkurranse...
To nye innholdsprodusenter
Ine Lenes og Kine Klaveness startet 13. januar som Digital Content Creators hos Krefting & Co. Ine har en bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen...