Trendrapport fra Heimtextil 2024
Utstillingene på årets Heimtextil-messe var preget av trygge valg. Fargene var balanserte og støvete, med hovedvekt på fersken, grønt og et snev av gult, i tillegg til mye natur og taktile teksturer. Usikkerhet om endringer i reglement for bærekraftrapportering ser ut til å ha satt bransjen i ventemodus.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Farger og trenderTrendutstillingen 24/25 het New sensitivity og handlet om å nærme seg fremtiden med en slags følsomhet for tekstilene som velges. I denne sammenhengen betyr det å være mer bevisst på hva vi velger. Hva er til det beste for naturen og kroppen? Hvordan er varigheten? Eller produksjonsmåten? Arbeidsforholdene? Dette er spørsmål vi alle bør stille oss. I tillegg bør det ses på mulighetene for gjenbruk, sirkulering og at materialene og råvarene brukes fullt og helt. Minst mulig avfall. Og at produksjonen gir mer til naturen enn den tar.
Verden trenger en mer sensitiv tekstilverden.
Eksempler som var vist frem strakk seg fra plantebaserte tekstiler av blant annet kaktus, jute, tang og videre tekstiler som er laget av planteprodukter som er restråvarer fra produksjon som banan, oliven og hamp. Til og med hår ble brukt! En råvare det finnes mye av. Spørsmålet er om vi er klare for dét riktig enda.
Av det mer avanserte er biokonstruerte tekstiler, der tekstilene lages av proteinet og karbohydrater i mais, gress, rørsukker eller bakterier. Biologisk nedbrytbare fibre kan legges til konvensjonelle tekstiler som polyester for å forbedre evnen til å gå tilbake til materialer som finnes i naturen.
Å utvikle teknologier for resirkulering av avfall, eller gamle tekstilkonstruksjonsteknikker, er veier til bærekraftige løsninger, i følge Heimtextil.
TRENDUTSTILLINGEN: Fersken var en av hovedfargene i utstillingen.
Tepper
Denne gangen var også tepper med på Heimtextil, Erik Brennmoen fra InHouse var på plass hos belgiske Ragolle, som er en av deres leverandører, og var fornøyd med messen. Han kunne fortelle:
– Det er nytt at det er tepper her og det er jo spennende for oss som er i teppebransjen. Det er mye farger og inspirasjon å få på messen.
På standen så vi tepper i alle varianter, men det som utpeket seg av nyheter var ruter, samt organiske mønstre som ser ut som jorden sett fra fugleperspektiv eller et fjell tett på.
Eriks teppetrendliste for 2024:
- mye farger, spesielt grønt
- ton i ton
- tykke og lune tepper
INHOUSE: Erik Brennmoen i InHouse var fornøyd med at tepper hadde fått sin egen hall på messen.
Nostalgiske og lune sengetendenser
I hall 11 fant vi Norsk Dun på Norvigroup sin stand med madrasser og sengetøy. Etter en lattermild seanse der de tre damene testet om utstillingssengen faktisk holdt dersom alle satt seg ned samtidig, kunne Kari Setsaas fortelle at hun syntes messen var bra:
– Man har jo alltid en forventning om at man skal få en opplevelse, og i år så vil jeg si at det handler om å ha det hyggelig, nå skal vi verne om hjemmet og ha det koselig hjemme sammen. Det har ikke vært de helt store innovasjonene eller tingene, men det vi har sett har vært veldig balansert, nostalgisk og naturlig. Og gode håndfølelser, kvaliteter, mykt, lunt og hyggelig.
Kollega Trine Lie samtykket og supplerte:
– Ja, og støvete fargepaletter i klassiske farger.
NORSK DUN: Damene fra Norsk Dun på plass i en og samme seng.
Tapeter
Tapetavdelingen i år var større enn de foregående årene, hvilket er en hyggelig utvikling, og her møtte vi selvfølgelig Storeys og Fantasi Interiør. Til tross for tett program, fikk Fargemagasinet smettet inn en liten prat med Wenche Kristiansen. Hun kunne fortelle at det på tapetfronten gikk mye i dype farger og at disse kommer tilbake igjen:
– Vi ser mye dyp blå og dyp grønn, men vi må jo også ha med det lyse for det er det det går mest av. Det er også mye store mønstre og mange fine detaljer.
Det fargerike 70-tallet med mye mønster som mange av oss kjenner igjen fra "gamledager" var også å se. Fargemagasinets Chera Westman hadde tro på det:
– Det er en liten nisje, men kundegruppen er bevisst og når de finner noe de liker, er veien til kjøp kort. Utvalget av kule retrodesign er forsvinnende lite i norske tapethyller.
STOREYS: Wenche Kristiansen fra Storeys og Fantasi Interiør viste frem noen av høstens tapetbøker til Fargemagasinets Chera Westman som lot seg begeistre.
Designbedrifter setter Norge på kartet
Farbe, Ausbau & Fassade 2024 – bransjen samlet
Velkommen til Kompani Fagtur 2024
Deco Off: Kreativ feststemning under interiørenes moteuke
Mer komplett interiør på Domotex
Norsk Dun vant bærekraftpris
- hjemmet og de nære relasjoner blir enda viktigere
- trygt og godt
- naturlig
- mye fersken og grønt
- myke, tykke materialer
- mye organisk "jordklodmønster", ruter og detaljer
TAKTILT: Mye tekstur og taktilitet, det blir det mer av.
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...