IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er en gøyal og effektiv måte for å kommunisere farger, stiler og stemninger.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Interiørarkitekter, produsenter og sentrale aktører innen tapet-, gulv- og malingsbransjen var tilstede på Nova Spektrum. I tillegg til det sosiale ved å møtes, er hensikten med trendforum å samle bransjen for å snakke om og finne de kommende tendensene. Å forstå trendene kan føre til økt salg og bedre kundeforståelse.
TRENDFOREDRAG: IFIs kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen holdt et trendforedrag før workshopen.
Moodboards
Etter trendforedraget, var det klart for dagens hovedaktivitet: lage moodboards. De ble delt inn i grupper og utgangspunktet de tre gruppene fikk, var hvert sitt tema:
- natur og bærekraft
- et interiør som gir glede
- ro og harmoni
Gjennom diskusjoner, klipping og liming, lagde gruppene hvert sitt moodboard. De hadde mengder med innsamlede stoff- og malingsprøver, teppebiter, dusker, bånd og magasiner å boltre seg i. Resultatene ble presentert i plenum til slutt.
Sammensetningen av bilder, farger og tekstiler på et moodboard, fungerer som en god inspirasjonskilde. Det kan hjelpe til med å generere nye idéer og tenke utenfor boksen. Det hjelper også til med å formidle en tydelig visjon eller konsept. Dette er spesielt nyttig i teamsamarbeid, slik at alle involverte forstår retningen som ønskes å oppnås. Når alle elementene er samlet og organisert, blir det også lettere å holde seg til den valgte stilen.
Moodboards er et nyttig verktøy for å kommunisere med kunder, da det gir en rask oversikt over designretningen, og for mange hjelper det å ta valg når de får det fremvist så visuelt.
WORKSHOP: Deltakerne på Trendforumet ble delt inn i grupper og hadde workshop der det skulle lages moodboards.
Fremtidens interiør og nye behov
Gjøco med nytt fargekart
Alcro med ny fargepalett i samarbeid med ELLE
Happy Homes med egen tapetserie
Retroalarm: 70-tallsstilen gjør comeback!
Inn i fremtiden med Maison&Objet 2024
Fantasi Interiør og Storeys fusjonerer
De to tapetleverandørene Fantasi Interiør og Storeys går sammen i ett selskap under navnet Storeys AS.Fantasi Interiør AS blir et heleid datterselskap av overtakende selskap, Storeys....
Et par strøk trygghet på veggene
Et nytt, patentert pigment i vanntynnet akrylmaling reduserer forekomsten av muggsopp, bakterier og virus i innemiljøet. Nå lanserer Gjøco den innovative malingen Tryggere Rom, utviklet...
Alcro og ELLE med flere Paris-inspirerte farger
Alcro og motemagasinet ELLE fortsetter sitt samarbeid og lanserer syv nye farger inspirert av Paris. Kolleksjonen består nå av tolv nyanser, alle med røtter i den franske hovedstadens...
Gårdshus i ny drakt
Det nye gårdshuset til Marianne og familien i Spydeberg kombinerer rå funksjon, varige materialer og personlige fargevalg. Resultatet: et moderne, men bunnsolid hjem, der tradisjon...
Ny Country Manager i Dana Lim Norge
Torgeir Salvesen har startet som Country Manager i Dana Lim Norge. Med byggteknisk bakgrunn og erfaring fra selskaper som Fagerhult, Forbo Flooring og Fischer, tar han med seg bred...
Freia på pulten, Chanel på catwalken, Marrakech i tankene
Hedda Ringkjøb elsker klassisk musikk, har sydd sin egen festdrakt og kunne gjerne levd et liv som Jenny Skavlan eller konseptutvikler for Chanel. Når hun ikke leverer maling til prosjekter...
