IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er en gøyal og effektiv måte for å kommunisere farger, stiler og stemninger.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Interiørarkitekter, produsenter og sentrale aktører innen tapet-, gulv- og malingsbransjen var tilstede på Nova Spektrum. I tillegg til det sosiale ved å møtes, er hensikten med trendforum å samle bransjen for å snakke om og finne de kommende tendensene. Å forstå trendene kan føre til økt salg og bedre kundeforståelse.
TRENDFOREDRAG: IFIs kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen holdt et trendforedrag før workshopen.
Moodboards
Etter trendforedraget, var det klart for dagens hovedaktivitet: lage moodboards. De ble delt inn i grupper og utgangspunktet de tre gruppene fikk, var hvert sitt tema:
- natur og bærekraft
- et interiør som gir glede
- ro og harmoni
Gjennom diskusjoner, klipping og liming, lagde gruppene hvert sitt moodboard. De hadde mengder med innsamlede stoff- og malingsprøver, teppebiter, dusker, bånd og magasiner å boltre seg i. Resultatene ble presentert i plenum til slutt.
Sammensetningen av bilder, farger og tekstiler på et moodboard, fungerer som en god inspirasjonskilde. Det kan hjelpe til med å generere nye idéer og tenke utenfor boksen. Det hjelper også til med å formidle en tydelig visjon eller konsept. Dette er spesielt nyttig i teamsamarbeid, slik at alle involverte forstår retningen som ønskes å oppnås. Når alle elementene er samlet og organisert, blir det også lettere å holde seg til den valgte stilen.
Moodboards er et nyttig verktøy for å kommunisere med kunder, da det gir en rask oversikt over designretningen, og for mange hjelper det å ta valg når de får det fremvist så visuelt.
WORKSHOP: Deltakerne på Trendforumet ble delt inn i grupper og hadde workshop der det skulle lages moodboards.
Gjøco med nytt fargekart
Alcro med ny fargepalett i samarbeid med ELLE
Happy Homes med egen tapetserie
Retroalarm: 70-tallsstilen gjør comeback!
Inn i fremtiden med Maison&Objet 2024
Natur og velvære er interiørtrenden nå
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...
Bjelin med ny region-KAM
Morten H. Jensen er ny KAM for Bjelin i region Midt- og Nord-Norge. Han kommer fra stein- og keramikkbransjen, nå senest fra stillingen som Area Manager Norway hos den italienske...