IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024
IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er en gøyal og effektiv måte for å kommunisere farger, stiler og stemninger.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Interiørarkitekter, produsenter og sentrale aktører innen tapet-, gulv- og malingsbransjen var tilstede på Nova Spektrum. I tillegg til det sosiale ved å møtes, er hensikten med trendforum å samle bransjen for å snakke om og finne de kommende tendensene. Å forstå trendene kan føre til økt salg og bedre kundeforståelse.
TRENDFOREDRAG: IFIs kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen holdt et trendforedrag før workshopen.
Moodboards
Etter trendforedraget, var det klart for dagens hovedaktivitet: lage moodboards. De ble delt inn i grupper og utgangspunktet de tre gruppene fikk, var hvert sitt tema:
- natur og bærekraft
- et interiør som gir glede
- ro og harmoni
Gjennom diskusjoner, klipping og liming, lagde gruppene hvert sitt moodboard. De hadde mengder med innsamlede stoff- og malingsprøver, teppebiter, dusker, bånd og magasiner å boltre seg i. Resultatene ble presentert i plenum til slutt.
Sammensetningen av bilder, farger og tekstiler på et moodboard, fungerer som en god inspirasjonskilde. Det kan hjelpe til med å generere nye idéer og tenke utenfor boksen. Det hjelper også til med å formidle en tydelig visjon eller konsept. Dette er spesielt nyttig i teamsamarbeid, slik at alle involverte forstår retningen som ønskes å oppnås. Når alle elementene er samlet og organisert, blir det også lettere å holde seg til den valgte stilen.
Moodboards er et nyttig verktøy for å kommunisere med kunder, da det gir en rask oversikt over designretningen, og for mange hjelper det å ta valg når de får det fremvist så visuelt.
WORKSHOP: Deltakerne på Trendforumet ble delt inn i grupper og hadde workshop der det skulle lages moodboards.
Fremtidens interiør og nye behov
Gjøco med nytt fargekart
Alcro med ny fargepalett i samarbeid med ELLE
Happy Homes med egen tapetserie
Retroalarm: 70-tallsstilen gjør comeback!
Inn i fremtiden med Maison&Objet 2024
Nye og større lokaler for Flügger Haugesund
Etter jevn vekst og økt etterspørsel har Flügger i Haugesund flyttet inn i nye og større lokaler – like ved den tidligere adressen. Den nye butikken ble offisielt åpnet 20. mai, med...
Slik vil nordmenn pusse opp i sommer
Våren er endelig her, og nå skal terrassen kanskje få nytt liv, hagen pyntes og uterommet bli en forlengelse av stua. Ifølge Prognosesenterets ferske målinger planlegger over 550 000...
Teppekolleksjon med ro og rytme
Med ReForm Spectrum lanserer Ege en teppekolleksjon med 27 farger, fra lyse og dempede toner til mørkere og mer markante uttrykk. Fargepaletten gir rom for både harmoniske tone-i-tone...
Design og funksjon i samspill på Elva Hotell
På Elva Hotell på Voss kombineres estetikk og funksjonalitet på uventede måter – selv på badet. Med fargerike, formsterke rom bak lukkede dører har arkitektene skapt hotellopplevelser...
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...
Gulvretur gir oppdrag til OTG
For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...