FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin Bransjestatistikk
Se flere bilder
Interiørtrender 2024-TRENDFORUMDELTAKERE-FotoIverValkvæ-Ifi.no.jpg

Foto: Iver Valkvæ/Ifi.no

IFI Trendforum definerte interiørtrendene for 2024

IFI samlet bransjen til Trendforum under Bygg Reis Deg. Etter trendforedrag med IFIs kreative leder, var deltakerne klare for å sette sammen moodboards i grupper. Å lage moodboard er en gøyal og effektiv måte for å kommunisere farger, stiler og stemninger.

Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Innhold
Dele

Interiørarkitekter, produsenter og sentrale aktører innen tapet-, gulv- og malingsbransjen var tilstede på Nova Spektrum. I tillegg til det sosiale ved å møtes, er hensikten med trendforum å samle bransjen for å snakke om og finne de kommende tendensene. Å forstå trendene kan føre til økt salg og bedre kundeforståelse.


Se flere bilder
storskjerm foredrag folk

Foto: Iver Valkvæ

TRENDFOREDRAG: IFIs kreative leder Charlotte Holberg Sveinsen holdt et trendforedrag før workshopen.

Moodboards

Etter trendforedraget, var det klart for dagens hovedaktivitet: lage moodboards. De ble delt inn i grupper og utgangspunktet de tre gruppene fikk, var hvert sitt tema: 

  • natur og bærekraft
  • et interiør som gir glede
  • ro og harmoni

Gjennom diskusjoner, klipping og liming, lagde gruppene hvert sitt moodboard. De hadde mengder med innsamlede stoff- og malingsprøver, teppebiter, dusker, bånd og magasiner å boltre seg i. Resultatene ble presentert i plenum til slutt.

Sammensetningen av bilder, farger og tekstiler på et moodboard, fungerer som en god inspirasjonskilde. Det kan hjelpe til med å generere nye idéer og tenke utenfor boksen. Det hjelper også til med å formidle en tydelig visjon eller konsept. Dette er spesielt nyttig i teamsamarbeid, slik at alle involverte forstår retningen som ønskes å oppnås. Når alle elementene er samlet og organisert, blir det også lettere å holde seg til den valgte stilen.

Moodboards er et nyttig verktøy for å kommunisere med kunder, da det gir en rask oversikt over designretningen, og for mange hjelper det å ta valg når de får det fremvist så visuelt.

Se flere bilder
folk bord workshop

Foto: Iver Valkvæ

WORKSHOP: Deltakerne på Trendforumet ble delt inn i grupper og hadde workshop der det skulle lages moodboards.

Jordnære blomster og blader
Produktaktuelt

Jordnære blomster og blader

Kiki Plesner-Löfroth er kvinnen bak Plesner Patterns som er kjent for sitt særegne formspråk og sin kjærlighet til naturens former og farger. Den prisbelønnede designeren skaper...

Nye design og LVT i storformat
Produktaktuelt

Nye design og LVT i storformat

Med hele 72 design totalt, hvorav 24 er helt nye, er Expona Commercial en LVT-serie for de fleste tilfeller. Blant nyhetene er fiskeben med et roligere uttrykk og med bredere og lengre...

Beskytt liv og bygninger med Fire Protect

Beskytt liv og bygninger med Fire Protect

Bostik Fire Protect er en ny produktserie med sertifiserte fugemasser, skum, sparkel og isolasjonsmaterialer, utviklet for å hindre spredning av ild, røyk og varme ved brann. Produktene...

Et par strøk trygghet på veggene
Håndverk

Et par strøk trygghet på veggene

Et nytt, patentert pigment i vanntynnet akrylmaling reduserer forekomsten av muggsopp, bakterier og virus i innemiljøet. Nå lanserer Gjøco den innovative malingen Tryggere Rom, utviklet...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.