Tør å skille deg ut!
Hvorfor skal kunden velge din butikk foran konkurrenten som også selger maling- og interiørprodukter? Jeg tror at fremtidens vinnere er de som tør å gå egne veier. Det handler om å tørre å velge annerledes, være smartere, unik, og mer relevant. Fremtiden tilhører de som tør å skille seg ut, ikke de som følger etter.
Kristian Strandli Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Meninger og kommentarerI mine 23 år i bransjen har jeg sett en trend blant fargehandlere og byggevarehus som ikke akkurat setter farge på bransjen – nemlig at alle gjør det samme, samtidig. Som kunde kan det føles som om man vandrer fra kjede til kjede, bare for å oppleve den samme produktrekken, den samme opplevelsen, og de samme kampanjene.
Det er som om butikkene har blitt speilbilder av hverandre. Dette er et fenomen vi ikke bare ser i én butikk, men over hele fjøla. Det er som om alle er redde for å ta sjanser – redde for å være den som skiller seg ut.
På IFIs årskonferanse arrangert nå i september på Støtvig Hotel hadde vi besøk av Sigurd Herrlin Sørensen fra Retail Consult. Det var befriende å høre ham brøle til bransjen om at de må skjerpe seg og finne egne veier. I blant er det deilig med litt voksenkjeft.
VOKSENKJEFT: På IFIs årskonferanse arrangert nå i september på Støtvig Hotel hadde vi besøk av Sigurd Herrlin Sørensen fra Retail Consult. Det var befriende å høre ham brøle til bransjen om at de må skjerpe seg og finne egne veier. I blant er det deilig med litt voksenkjeft.
Nå er tiden inne
Jeg tror at fremtidens vinnere er de som tør å gå egne veier. I Fargemagasinet presenterer vi IFIs kvartalsvise undersøkelse gjennomført blant våre medlemmer, som har avslørt en stadig økende pessimisme blant mange aktører i bransjen, spesielt nå mot slutten av året. Mange frykter lavere omsetning og er usikre rundt økonomien, råvarepriser og valutakurser.
Men her er det et viktig poeng: Det er nettopp i slike tider at man må tørre å tenke nytt!
La oss være ærlige. Vi har alle sett den klassiske «hva gjør konkurrenten nå?»-tilnærmingen. Men hva om vi i stedet begynner å spørre: Hva kan vi gjøre for å skille oss ut? Svaret er ikke nødvendigvis flere produkter eller flere kampanjer – det handler om å tørre å velge annerledes, finne nye leverandører, nye måter å møte kunden på, og ikke minst: fokusere på egen drift og måloppnåelse, fremfor å svare på alt konkurrentene gjør.
Økt optimisme i overflatebransjen
Se til Ørje!
Det finnes mange eksempler på aktører som skiller seg ut, vi har noen i Norge, men enda flere internasjonalt. Sjekk gjerne ut backdrophome.com og clare.com som skal gjøre malingskjøpet enkelt, og begge disse har spennende handleopplevelser på nett. Å kun fokusere på nettet er nok ikke løsningen, der har vi mange eksempler på dem som ikke har lykkes. Mitt råd er å ta en titt på disse nettbutikkene og hente inspirasjon til egen omnikanalløsning.
En forhandler som skiller seg ut, er Historisk Maling. De er en frittstående fargehandler og leverandør av maletjenester som har valgt å satse på personlig service og skreddersydde løsninger for sine kunder. Et besøk hos dem er som balsam for sjelen. Her møter du ikke butikkekspeditører, men ekte fagfolk som brenner for faget, i en butikk som skiller seg ut fra alle de andre fargehandlerne. Det er denne typen service som kundene husker – det lille ekstra. Mens konkurrentene er travelt opptatt med å kjøre de samme rabattene og kampanjene som alle andre, klarer Historisk Maling å skape et konkurransefortrinn ved å fokusere på det de gjør best: å gi kunden en opplevelse de ikke får andre steder.
INSPIRASJON: Hovedbutikken til Historisk Maling ligger langs med E18 gjennom Ørje, og er innredet som ingen andre.
Vær litt kreativ
Så hva kan vi lære av dette? Jo, at vi må tørre å gå egne veier, satse på våre egne verdier og styrker, og ikke la oss diktere av hva alle andre gjør. Hvis vi alle følger den samme trenden, blir det jo ingen forskjell! Det er på tide at vi i detaljhandelen setter på oss de kreative brillene, ser på hva som virkelig kan gjøre en forskjell for kundene våre, og tør å gjøre det annerledes.
Vi kan ikke bare flyte med strømmen – vi må lede den. Og det handler ikke om å gjøre det mer komplisert. Det handler om å gjøre det smartere, mer unikt, og mer relevant for kundene våre. Fremtiden tilhører de som tør å skille seg ut, ikke de som følger etter.
Så la oss bruke høsten til å sette farge på bransjen – på våre egne premisser!
UNIK BUTIKK: I Ørje har Historisk Maling to butikker. Den ene ligger sentralt i tettstedet, og er selvbetjent og døgnåpen. Her kan kundene komme når de vil, og betale med Vipps.
Meld deg på IFIs Trendforum 2025
Smarte valg i usikre tider
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
Gjør epoksy mer tilgjengelig for forbruker
Ny lansering med grønn løper
IFIs årskonferanse: trend, AI og faglig flid
Kristian Strandli Owren er adm. direktør i IFI - Informasjonskontoret for farge og interiør og Fargemagasinets lederskribent. LEDEREN: Kristian Strandli Owren
Mal Proffs 75-årsjubileum i Romsdalen
Fra minimesse og inspirerende foredrag til grotteferd med saksofonmusikk og topptur i Romsdalsalpene – Mal Proff feiret sitt 75-årsjubileum med en helg deltakerne sent vil glemme.
Fra møbler til dun
Pål Eid-Hviding er ny markedssjef i Norsk Dun, Norvigroup, med lang erfaring fra norsk møbelindustri og et sterkt engasjement for norsk produksjon. Han bor i Bærum og ser fram til...
Gulv under press – men med glimt av lys
Gulvet er kanskje ikke det mest synlige elementet i et rom, men det setter tonen for totalopplevelsen. Nå viser nye tall at mange husholdninger har planer om å oppgradere gulvet sitt...
Norsk Dun vant årets ledestjerne innen bærekraft
Norsk Dun har mottatt prisen for årets ledestjerne innen bærekraft takket være sitt initiativ for innsamling og gjenbruk av gamle dundyner og dunputer. Selskapet har etablert en sirkulær...
Designers Saturday: Utstillerrekord og gjenbrukstema
Designers Saturday ble arrangert i Oslo 12.–14. september, og samlet nær 190 utstillere – det høyeste antallet noensinne. Årets tema var Repurpose – gjenbruk, og det tok mange utstillere...
SoMe-spesialist for tepper og prosjektgulv
Mathilde Sofie Ryen Hansen er nye medarbeider i InHouse Group AS/InHouse Prosjekt AS. Mathilde er 19 år gammel, og hennes arbeidsoppgaver er å fronte produktene i sosiale medier....