Terrassebygging er en milliardindustri
Etter en uvanlig kald vår, har temperaturen omsider begynt å krype godt opp på komfortskalaen, hvilket betyr at flere og flere begynner å planlegge bruk av uterommet ved boligen.

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Tall og prognoserI siste måling av husholdningenes oppussingstiltak på egne boliger, var det 20 prosent som svarte at de hadde pusset opp boligen utvendig. Det betyr at 496 000 husholdninger i Norge gjennomførte et eller flere utvendige oppussings- eller vedlikeholdsarbeider på egen bolig.
Blant de som bor i eneboliger var det hele 30 prosent som pusset opp utvendig, mens 21 prosent av de som bodde i småhus, også utførte slike arbeider. Blant de som bor i leiligheter var det kun 6 prosent som pusset opp utvendig.
Bosituasjonen har stor betydning for om og i hvilket omfang, man pusser opp utvendig. Bosituasjonen er følgelig en viktig forklaring til at det er husholdninger i aldersgruppen 30 – 39 år som i størst grad pusser opp ute, med 24 prosent som har pusset opp utenfor boligen.
UTENDØRS OPPUSSING: Nesten en halv million norske husstander oppgir til Prognosesenteret at de har pusset opp eller vedlikeholdt egen bolig utvendig.
Uterommet – hva med det?
Av de utvendige oppussingsarbeidene som innebærer byggetekniske arbeider (utover bruk av malerkost eller rulle), er bygging av terrasse eller platting i tilknytning til boligen, et høyt prioritert tiltaksområde. I løpet av de siste 12 månedene svarte nesten 9 prosent av husholdningene at de hadde bygget eller byttet terrasse/platting i tilknytning til egen bolig. Det betyr at nesten 220 000 husholdninger har utført slike arbeider siste året.
Til sammenligning er det 5 prosent eller 124 000 husholdninger, som har planer om å bygge terrasse eller platting det kommende året. Historikken tilsier at det er flere som faktiske gjennomfører slike arbeider, enn som planlegger å gjøre det. Det betyr at relativt mange husholdninger gjennomfører slike arbeider relativt spontant, uten å ha planlagt det lang tid i forveien.
TERRASSEDRØM: Nesten 9 prosent av husholdningene bygget eller byttet terrasse/platting i løpet av det siste året.
Vi gjør det gjerne selv
Hele 49 prosent av de som har bygget terrasse eller platting svarer at de har gjort alt arbeidet selv, mens ytterligere 28 prosent har fått hjelp av venner eller benyttet håndverker i deler av arbeider. Det er bare 24 prosent som oppgir at håndverker har gjort alt. De yngste, under 30 år, får i størst grad hjelp fra famille og venner, mens aldersgruppen 55 – 64 år i størst grad gjør alt arbeidet selv. De gamle er fortsatt eldst.
SELVBYGGERI: Hele 49 prosent av de som har bygget terrasse eller platting svarer at de har gjort alt arbeidet selv, mens ytterligere 28 prosent har fått hjelp av venner eller benyttet håndverker i deler av arbeider.
Mange bekker små…
Bygging av plattinger og terrasser er selve rammen for gode uterom i tilknytning til boligene, og med flere hundretusen husholdninger som bygger slike rom ved egen bolig årlig, er det et viktig tiltaksområde, spesielt nå på våren.
Om vi legger til grunn at 220 000 husholdninger har bygget ny terrasse eller platting det siste året, betyr det at vi har bygget mellom 6,5 og 7 millioner kvadratmeter terrasse/platting, og brukt i størrelsesorden 5,5 milliarder kroner på slike tiltak.
Om historien gjentar seg, er det mye som tyder på at denne delen av markedet vil øke ytterligere, i takt med at temperaturen stiger utover våren.
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Store forskjeller mellom gulvtypene
Økt optimisme i overflatebransjen
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Finansministeren har talt: Nedover er oppover i denne sammenhengen
Kåre Elnan er partner og CCO (Chief Consulting Officer) i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden. SPONTANE ARBEIDER: Historikken tilsier at det er flere som bygger terrasse, enn som planlegger å gjøre det. Det betyr at relativt mange husholdninger gjennomfører slike arbeider relativt spontant, uten å ha planlagt det lang tid i forveien, skriver Kåre Elnan i denne markedskommentar.
Bau holder koken som gulvmesse
Bærekrafttiltak, nye gulv og nye maskiner. Det fikk besøkerne til den store gulvmessen Bau sett da messen ble arrangert i starten av januar.
Ny operativ innkjøper hos Krefting
Trine Ax Gulbrandsrød er ansatt som operativ innkjøper hos Krefting, og startet i jobben 3. februar. Hun har tidligere jobbet som Customer experience manager home care/personal care...
Fugearbeid i lave temperaturer
Kalde vinterdager kan by på utfordringer for fugearbeid utendørs, men med riktig forberedelse og materialvalg er det fullt mulig å oppnå et godt resultat. Ifølge Rune Ludvigsen i Dana...
Et skip lastet med faglig påfyll
Med snaut 200 håndverkere på Fagtur seilet Jordan, Sika, IBG, Tarkett, Jotun og JS Cook til København. Konferansedekk var fullastet med faglig påfyll.
Årets farge 2025 fra Happy Homes
Salvie er Årets farge fra Happy Homes. Salvie er en gulgrønn farge som gjør rommet lyst og luftig på grunn av lite kulørstyrke. Fargen blir kåret frem gjennom en landsdekkende konkurranse...
To nye innholdsprodusenter
Ine Lenes og Kine Klaveness startet 13. januar som Digital Content Creators hos Krefting & Co. Ine har en bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen...