Terrassebygging er en milliardindustri
Etter en uvanlig kald vår, har temperaturen omsider begynt å krype godt opp på komfortskalaen, hvilket betyr at flere og flere begynner å planlegge bruk av uterommet ved boligen.

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Tall og prognoserI siste måling av husholdningenes oppussingstiltak på egne boliger, var det 20 prosent som svarte at de hadde pusset opp boligen utvendig. Det betyr at 496 000 husholdninger i Norge gjennomførte et eller flere utvendige oppussings- eller vedlikeholdsarbeider på egen bolig.
Blant de som bor i eneboliger var det hele 30 prosent som pusset opp utvendig, mens 21 prosent av de som bodde i småhus, også utførte slike arbeider. Blant de som bor i leiligheter var det kun 6 prosent som pusset opp utvendig.
Bosituasjonen har stor betydning for om og i hvilket omfang, man pusser opp utvendig. Bosituasjonen er følgelig en viktig forklaring til at det er husholdninger i aldersgruppen 30 – 39 år som i størst grad pusser opp ute, med 24 prosent som har pusset opp utenfor boligen.
UTENDØRS OPPUSSING: Nesten en halv million norske husstander oppgir til Prognosesenteret at de har pusset opp eller vedlikeholdt egen bolig utvendig.
Uterommet – hva med det?
Av de utvendige oppussingsarbeidene som innebærer byggetekniske arbeider (utover bruk av malerkost eller rulle), er bygging av terrasse eller platting i tilknytning til boligen, et høyt prioritert tiltaksområde. I løpet av de siste 12 månedene svarte nesten 9 prosent av husholdningene at de hadde bygget eller byttet terrasse/platting i tilknytning til egen bolig. Det betyr at nesten 220 000 husholdninger har utført slike arbeider siste året.
Til sammenligning er det 5 prosent eller 124 000 husholdninger, som har planer om å bygge terrasse eller platting det kommende året. Historikken tilsier at det er flere som faktiske gjennomfører slike arbeider, enn som planlegger å gjøre det. Det betyr at relativt mange husholdninger gjennomfører slike arbeider relativt spontant, uten å ha planlagt det lang tid i forveien.
TERRASSEDRØM: Nesten 9 prosent av husholdningene bygget eller byttet terrasse/platting i løpet av det siste året.
Vi gjør det gjerne selv
Hele 49 prosent av de som har bygget terrasse eller platting svarer at de har gjort alt arbeidet selv, mens ytterligere 28 prosent har fått hjelp av venner eller benyttet håndverker i deler av arbeider. Det er bare 24 prosent som oppgir at håndverker har gjort alt. De yngste, under 30 år, får i størst grad hjelp fra famille og venner, mens aldersgruppen 55 – 64 år i størst grad gjør alt arbeidet selv. De gamle er fortsatt eldst.
SELVBYGGERI: Hele 49 prosent av de som har bygget terrasse eller platting svarer at de har gjort alt arbeidet selv, mens ytterligere 28 prosent har fått hjelp av venner eller benyttet håndverker i deler av arbeider.
Mange bekker små…
Bygging av plattinger og terrasser er selve rammen for gode uterom i tilknytning til boligene, og med flere hundretusen husholdninger som bygger slike rom ved egen bolig årlig, er det et viktig tiltaksområde, spesielt nå på våren.
Om vi legger til grunn at 220 000 husholdninger har bygget ny terrasse eller platting det siste året, betyr det at vi har bygget mellom 6,5 og 7 millioner kvadratmeter terrasse/platting, og brukt i størrelsesorden 5,5 milliarder kroner på slike tiltak.
Om historien gjentar seg, er det mye som tyder på at denne delen av markedet vil øke ytterligere, i takt med at temperaturen stiger utover våren.
Utendørssesongen: Dette planlegger husholdningene
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Store forskjeller mellom gulvtypene
Økt optimisme i overflatebransjen
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Kåre Elnan er partner og CCO (Chief Consulting Officer) i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden. SPONTANE ARBEIDER: Historikken tilsier at det er flere som bygger terrasse, enn som planlegger å gjøre det. Det betyr at relativt mange husholdninger gjennomfører slike arbeider relativt spontant, uten å ha planlagt det lang tid i forveien, skriver Kåre Elnan i denne markedskommentar.
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...
Gulvretur gir oppdrag til OTG
For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...
Flügger i fotballtrøye for Barnekreftforeningen
Fredag 9. mai stilte Flügger-ansatte i fotballtrøyer for å støtte Barnekreftforeningens #FotballtrøyeFredag. Alle kunder fikk 20 prosent rabatt på kjøp i Flügger-butikkene, og 5 prosent...
Ensfarget tapet – kaosfri personlighet
Med ensfarget tapet, kan du skape deg et personlig hjem uten å skape «kaos» med mye mønstre og farger. Ensfargede tapeter er også fine å kombinere med andre mønstrede design. Storeys...
Interiørfarger med catwalk-attitude
Malingsleverandøren Alcro lanserer nå en ny fargepalett i samarbeid med luksusmotebutikken Moniker. Paletten består av syv nyanser, inspirert av sterke, stilskapende kvinner fra historien.
Trener til NM - møt utøverne
Under Bygg Reis Deg i NOVA Spektrum i høst skal det arrangeres norgesmesterskap i overflateteknikk. Forrige uke var det treningssamling i Jotuns lokaler i Sandefjord. Vi tok turen for...