Terrassebygging er en milliardindustri
Etter en uvanlig kald vår, har temperaturen omsider begynt å krype godt opp på komfortskalaen, hvilket betyr at flere og flere begynner å planlegge bruk av uterommet ved boligen.

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Tall og prognoserI siste måling av husholdningenes oppussingstiltak på egne boliger, var det 20 prosent som svarte at de hadde pusset opp boligen utvendig. Det betyr at 496 000 husholdninger i Norge gjennomførte et eller flere utvendige oppussings- eller vedlikeholdsarbeider på egen bolig.
Blant de som bor i eneboliger var det hele 30 prosent som pusset opp utvendig, mens 21 prosent av de som bodde i småhus, også utførte slike arbeider. Blant de som bor i leiligheter var det kun 6 prosent som pusset opp utvendig.
Bosituasjonen har stor betydning for om og i hvilket omfang, man pusser opp utvendig. Bosituasjonen er følgelig en viktig forklaring til at det er husholdninger i aldersgruppen 30 – 39 år som i størst grad pusser opp ute, med 24 prosent som har pusset opp utenfor boligen.
UTENDØRS OPPUSSING: Nesten en halv million norske husstander oppgir til Prognosesenteret at de har pusset opp eller vedlikeholdt egen bolig utvendig.
Uterommet – hva med det?
Av de utvendige oppussingsarbeidene som innebærer byggetekniske arbeider (utover bruk av malerkost eller rulle), er bygging av terrasse eller platting i tilknytning til boligen, et høyt prioritert tiltaksområde. I løpet av de siste 12 månedene svarte nesten 9 prosent av husholdningene at de hadde bygget eller byttet terrasse/platting i tilknytning til egen bolig. Det betyr at nesten 220 000 husholdninger har utført slike arbeider siste året.
Til sammenligning er det 5 prosent eller 124 000 husholdninger, som har planer om å bygge terrasse eller platting det kommende året. Historikken tilsier at det er flere som faktiske gjennomfører slike arbeider, enn som planlegger å gjøre det. Det betyr at relativt mange husholdninger gjennomfører slike arbeider relativt spontant, uten å ha planlagt det lang tid i forveien.
TERRASSEDRØM: Nesten 9 prosent av husholdningene bygget eller byttet terrasse/platting i løpet av det siste året.
Vi gjør det gjerne selv
Hele 49 prosent av de som har bygget terrasse eller platting svarer at de har gjort alt arbeidet selv, mens ytterligere 28 prosent har fått hjelp av venner eller benyttet håndverker i deler av arbeider. Det er bare 24 prosent som oppgir at håndverker har gjort alt. De yngste, under 30 år, får i størst grad hjelp fra famille og venner, mens aldersgruppen 55 – 64 år i størst grad gjør alt arbeidet selv. De gamle er fortsatt eldst.
SELVBYGGERI: Hele 49 prosent av de som har bygget terrasse eller platting svarer at de har gjort alt arbeidet selv, mens ytterligere 28 prosent har fått hjelp av venner eller benyttet håndverker i deler av arbeider.
Mange bekker små…
Bygging av plattinger og terrasser er selve rammen for gode uterom i tilknytning til boligene, og med flere hundretusen husholdninger som bygger slike rom ved egen bolig årlig, er det et viktig tiltaksområde, spesielt nå på våren.
Om vi legger til grunn at 220 000 husholdninger har bygget ny terrasse eller platting det siste året, betyr det at vi har bygget mellom 6,5 og 7 millioner kvadratmeter terrasse/platting, og brukt i størrelsesorden 5,5 milliarder kroner på slike tiltak.
Om historien gjentar seg, er det mye som tyder på at denne delen av markedet vil øke ytterligere, i takt med at temperaturen stiger utover våren.
Utendørssesongen: Dette planlegger husholdningene
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Store forskjeller mellom gulvtypene
Økt optimisme i overflatebransjen
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Kåre Elnan er partner og CCO (Chief Consulting Officer) i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden. SPONTANE ARBEIDER: Historikken tilsier at det er flere som bygger terrasse, enn som planlegger å gjøre det. Det betyr at relativt mange husholdninger gjennomfører slike arbeider relativt spontant, uten å ha planlagt det lang tid i forveien, skriver Kåre Elnan i denne markedskommentar.
God som ny med brukte teppefliser
Ege Carpets satser nå på å samle inn brukte teppefliser for å selge dem på nytt. Resultatet blir mindre avfall og redusert råvareforbruk, lavere karbondioksidutslipp og åpningen av...
Skjønn natur og tradisjon i tekstil og tapet
Highgrove er sommerresidensen til kong Charles III, og også navnet på en tapet- og tekstilkolleksjon fra Sanderson. Denne er inspirert av herregårdens flotte hageanlegg og består...
Smart fargeprøve for eksteriørfarger
Nordsjös Colourtester, den smarte prøveboksen med maling og minirull i ett, kommer nå med utendørsfarger som passer godt til nordiske hus. Fargeprøvene kjøpes via nett og leveres...
Sømløs integrasjon mellom teppefliser og LVT
iD Square Loose-Lay kan perfekt integreres med Desso teppefliser, da de bygger like mye i høyden. Denne kombinasjonen skaper harmoniske og unike design av arbeidsplasser, og en sanselig...
Relansering av Expona Flow
Expona Flow gir design og ytelse tilpasset krevende miljøer. Kolleksjonen har i mange år vært et foretrukket valg til skoler, barnehager og kommersielle bygg – kjent for sin høye...
Utetekstil passer like godt inne
Terrassen eller balkongen er blitt forlengelser av stua – og krever tekstile løsninger som tåler både sol og regn og er vaskbare, samtidig som de er estetisk tiltalende. Dette gjør...