Terrassebygging er en milliardindustri
Etter en uvanlig kald vår, har temperaturen omsider begynt å krype godt opp på komfortskalaen, hvilket betyr at flere og flere begynner å planlegge bruk av uterommet ved boligen.

Kåre Elnan/Prognosesenteret
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Tall og prognoserI siste måling av husholdningenes oppussingstiltak på egne boliger, var det 20 prosent som svarte at de hadde pusset opp boligen utvendig. Det betyr at 496 000 husholdninger i Norge gjennomførte et eller flere utvendige oppussings- eller vedlikeholdsarbeider på egen bolig.
Blant de som bor i eneboliger var det hele 30 prosent som pusset opp utvendig, mens 21 prosent av de som bodde i småhus, også utførte slike arbeider. Blant de som bor i leiligheter var det kun 6 prosent som pusset opp utvendig.
Bosituasjonen har stor betydning for om og i hvilket omfang, man pusser opp utvendig. Bosituasjonen er følgelig en viktig forklaring til at det er husholdninger i aldersgruppen 30 – 39 år som i størst grad pusser opp ute, med 24 prosent som har pusset opp utenfor boligen.
UTENDØRS OPPUSSING: Nesten en halv million norske husstander oppgir til Prognosesenteret at de har pusset opp eller vedlikeholdt egen bolig utvendig.
Uterommet – hva med det?
Av de utvendige oppussingsarbeidene som innebærer byggetekniske arbeider (utover bruk av malerkost eller rulle), er bygging av terrasse eller platting i tilknytning til boligen, et høyt prioritert tiltaksområde. I løpet av de siste 12 månedene svarte nesten 9 prosent av husholdningene at de hadde bygget eller byttet terrasse/platting i tilknytning til egen bolig. Det betyr at nesten 220 000 husholdninger har utført slike arbeider siste året.
Til sammenligning er det 5 prosent eller 124 000 husholdninger, som har planer om å bygge terrasse eller platting det kommende året. Historikken tilsier at det er flere som faktiske gjennomfører slike arbeider, enn som planlegger å gjøre det. Det betyr at relativt mange husholdninger gjennomfører slike arbeider relativt spontant, uten å ha planlagt det lang tid i forveien.
TERRASSEDRØM: Nesten 9 prosent av husholdningene bygget eller byttet terrasse/platting i løpet av det siste året.
Vi gjør det gjerne selv
Hele 49 prosent av de som har bygget terrasse eller platting svarer at de har gjort alt arbeidet selv, mens ytterligere 28 prosent har fått hjelp av venner eller benyttet håndverker i deler av arbeider. Det er bare 24 prosent som oppgir at håndverker har gjort alt. De yngste, under 30 år, får i størst grad hjelp fra famille og venner, mens aldersgruppen 55 – 64 år i størst grad gjør alt arbeidet selv. De gamle er fortsatt eldst.
SELVBYGGERI: Hele 49 prosent av de som har bygget terrasse eller platting svarer at de har gjort alt arbeidet selv, mens ytterligere 28 prosent har fått hjelp av venner eller benyttet håndverker i deler av arbeider.
Mange bekker små…
Bygging av plattinger og terrasser er selve rammen for gode uterom i tilknytning til boligene, og med flere hundretusen husholdninger som bygger slike rom ved egen bolig årlig, er det et viktig tiltaksområde, spesielt nå på våren.
Om vi legger til grunn at 220 000 husholdninger har bygget ny terrasse eller platting det siste året, betyr det at vi har bygget mellom 6,5 og 7 millioner kvadratmeter terrasse/platting, og brukt i størrelsesorden 5,5 milliarder kroner på slike tiltak.
Om historien gjentar seg, er det mye som tyder på at denne delen av markedet vil øke ytterligere, i takt med at temperaturen stiger utover våren.
Utendørssesongen: Dette planlegger husholdningene
Etter flere års nedtur ser vi nå lyset i enden av tunnelen
Store forskjeller mellom gulvtypene
Økt optimisme i overflatebransjen
Utvendig oppussing, sett fra innsiden
Hvordan ble 2023, og hva tror vi om ROT- markedet i 2024?
Kåre Elnan er partner og CCO (Chief Consulting Officer) i Prognosesenteret AS. Han har jobbet i selskapet siden 1990 og har meget bred erfaring med alle typer analyser rettet mot bolig- og forbrukermarkedet i Norden. SPONTANE ARBEIDER: Historikken tilsier at det er flere som bygger terrasse, enn som planlegger å gjøre det. Det betyr at relativt mange husholdninger gjennomfører slike arbeider relativt spontant, uten å ha planlagt det lang tid i forveien, skriver Kåre Elnan i denne markedskommentar.
Effektiv trebeskyttelse med fokus på holdbarhet og miljø
Allerede på 1970-tallet begynte Flügger å lage vanntynnede produkter for utendørs treverk. I dag har Wood Tex-familien vokst til et komplett system som gir langvarig beskyttelse til...
Fra strategi til sang – bli bedre kjent med IFIs nye leder
Helge Bod Vangen er ny administrerende direktør i IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør. Med solid erfaring fra både byggevarehandel, teknologi og markedsføring, og et engasjement...
Naturlig beskyttelse med dype røtter
Osmo lanserer tradisjonell tretjære fra Auson – nå tilgjengelig i Norge.
Gulvet fremhever kunsten i studiobutikk
Et løstlagt, lyst linoleumgulv gir de pastellfargede glassobjektene i studiobutikken til Helle Mardahl rom til å bli sett. – Lino Loose-Lay passer godt inn i estetikken samtidig som...
Faglig ansvarlig maler
Per Myhre er fra 10. juni ansatt som faglig ansvarlig maler hos Fargerike Christensen i Arendal, som er en del av Håndverksgruppen. Han kommer fra stillingen som teknisk sjef for...
Norfloor med ny Oslo-selger
Norfloor har ansatt Lasse Baastad som salgssjef for Stor-Oslo. Lasse er et par og 50 og bosatt i Oslo. Han har mangeårig erfaring som utførende maler og har de seneste årene jobbet...