Tapetleverandøren Borge legges ned
Etter 62 år som ledende leverandør av tapet til norske butikker og prosjekter, legges John O. Borge as nå ned.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sviktende omsetning og en strategisk beslutning om å bygge egne varemerker innen premiumsegmentet, gjør at eierne bak tapetgrossisten John O. Borge nå har besluttet å avvikle selskapet. Borge produktutvikler og selger tapet og interiørtekstil, og er et heleid datterselskap av WallVision AB i Sverige, som også eier merkevarene Engblad & Co, Boråstapeter, Mr Perswall og Cole & Son.
– Til tross for flere kostnadsbesparende tiltak de siste årene, har det vært vanskelig å sikre et positivt driftsresultat for Borge, skriver selskapet i en pressemelding.
Fant ingen kjøper
– På toppen av den allerede krevende situasjonen har utbruddet av covid-19 og myndighetenes tiltak i den forbindelse skapt ytterligere usikkerhet for den videre driften av selskapet og utsiktene til bedring av den økonomiske situasjonen til selskapet anses ytterligere forverret på lengre sikt, skriver de videre.
Selskapets eiere har forsøkt å finne kjøpere til selskapet, både eksternt og internt, uten at dette har lykkes.
Markedslederen
Borge har 12 ansatte og hovedkontor på Slependen i Bærum. Ifølge proff.no endte driftsinntektene for regnskapsåret 2018 på 55 114 000 kroner, med et negativt resultat før skatt på -2 035 000 kroner.
Borge er Norges markedsleder på tapet fra søsterselskapene og andre ledende produsenter i Europa, og selger til faghandel, interiørarkitekter og frittstående butikker. Dessuten forhandler selskapet interiørtekstil fra andre ledende produsenter i Europa.
Det er mulig å bestille varer hos Borge frem til fredag 4. september.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...
IFI søker ny leder og nettverksbygger
Styret i IFI er nå på jakt etter en etterfølger til Kristian Strandli Owren som de seneste elleve årene har ledet bransje- og medlemsorganisasjonen gjennom store forandringer. – Vi...
Ny teknisk sjef i Boen
Bjørn Cato Løver er ny teknisk sjef for Skandinavia hos parkettprodusenten Boen. Løver startet i stillingen i november, og tok da over etter Rune Haugen som mange i bransjen har hatt...
Håndverk og fagkunnskap i sentrum for nytt samarbeid
Fargerike og Floriss innleder et nytt samarbeid med mål om å inspirere til å skape vakre hjem. Med fokus på estetikk og trivsel inviterer de kundene til nye opplevelser i butikker og...