FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
2-stockholm-STATEMENT-FotoIverValkvæ-Ifi.no.jpg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

Stockholm Furniture Fair: Farger skaper glede og får oss til å føle oss bedre

Jakten på alt som kan gi godt humør og stemning i form av energiske farger, fiffige bærekraftløsninger og kreative former preget trendene på den nylig avholdte Stockholm Furniture Fair. Nå vil vi ha glade detaljer og godt håndverk. Å ha orden på bærekrafttematikken er en selvfølge.

Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no

Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Etter flere tunge år, og med et økende krav om bærekraftige løsninger, har vi mer enn noen gang behov for å omgi oss med det som gjør oss bra. Stemningsfulle rom, poppende farger som booster humøret, tydelige former, tre og materialer som ikke bare er sirkulerte og bærekraftige, men som også gir oss trygge og nesten litt nostalgiske bestemorvibber. Og det fikk vi utallige eksempler på under Stockholm Furniture Fair. En fargerik messe sterkt inspirert av naturen.

Med besøkende fra over 100 land, setter de også standarden som den ledende plattformen for skandinavisk design.

Se flere bilder
sofa

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

ENORM: Store sofaer med plass til mange kan gjøre det enklere å være sosiale igjen.

La meg være i fred!

Pandemien og tiden etterpå har gitt oss et behov for å være mer sammen og ha mer kvalitetstid. Samtidig har vi et økt behov for egentid og ro. Dette gir et direkte uttrykk på design som lages, og var et tydelig signal på Stockholmsmessen.

Sofaene har blitt enda romsligere med plass til mange, alt legges til rette for å være flere sammen. Formene er rundere og mer organiske enn vi har sett på lenge.

Samtidig ser vi også en trend med stoler som har tydelige sidekanter der vi får et snev av privat romfølelse.

En nyhet som gikk igjen overalt, og som allerede var tatt i bruk i kontorbygg i byen, var lydtette små bokser med plass til én eller en liten gruppe. Perfekte å tre inn i for en telefonsamtale som ikke egner seg for allmennheten, en liten intim prat med en date, et bedriftsmøte eller kanskje bare for å høre stillhet i omgivelser med mye bråk.

Se flere bilder
stillebås

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

ALENETID: De siste årene har også gitt oss et behov for mer alenetid. Slike lydtette bokser kan settes i rom med mye lyd.

Etter regn kommer sol

Det lyse og beige som vi har sett i mange år, var også til stede denne gangen, men i hovedtrekk var det farger som bar messen. Skarpt oransje, knallblått, gult og sterkt lilla. Noen steder som hele møbler, andre steder som elementer i et interiør. Farger som spretter opp humøret og gjør oss glade

Rebecka Öberg, arkitekt og designer hos Interface, hadde skapt en stand med masse kulør. Utgangspunktet for utstillingen var Healing Nostalgia.

– Tanken er at vi skal finne tilbake til røttene, gjenskape historie og gode minner. Det føles trygt og godt. Farger skaper glede og får oss til å føle oss bedre. Jeg har jobbet mye med kontrastfarger, og selv om resultatet kan oppfattes litt vågalt, harmonerer det, sier Öberg.

– Vi har forsøkt å gi standen en hotell- og gallerifølelse med spennende momenter. Hva skjer rundt hjørnet? Tilføres det noe spennende som vekker nysgjerrigheten, får man lyst til å gå videre.

I tillegg til rosa, som preget store deler av standen, var det skarpt havblått, gressgrønt og okergult på standen.

– Rosa er Insta-vennlig romantikk, og man ser så bra ut i rosa, sier Öberg entusiastisk.

Se flere bilder
Rebekka Öberg

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

ROSA: Designer Rebecka Öberg hos Interface foran en av fargene på standen. Farger vekker gode følelser, og den rosa kler å være i selskap med mange andre farger.

Nå eller aldri

Den viktigste trenden vi nå har over oss, handler dog verken om farger eller uttrykk. Alle bransjer må tenke nytt og sørge for at både produktene og produksjonsprosessen er bærekraftige fra første designtanke til fullført produkt.

Trenden er å tenke langsiktig og sørge for at alt som produseres har lang levetid. Å ta vare på det vi har, pleie det, vedlikeholde og finne nye bruksområder, står absolutt øverst på agendaen. Og på messen i Stockholm var det ikke lenger et pluss. Det var en selvfølge. Sirkulering, bærekraft, «zero waste», kreative løsninger og tenke nytt fra A til Å var mer en regel enn unntak på messen.

Se flere bilder
oransje puff

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

POPPENDE: Skarpt oransje synes godt i interiøret.

Hvilken innvirkning har møblene på naturen og klimaet?

Det var fokuset til den spennende gjesteutstillingen «Now or never – 1 kg CO2e», som viste hvordan ulike materialer påvirker omgivelsene og hvilke forskjeller våre valg innebærer for naturen. Utstillingen ble organisert av designeren Emma Olbers sammen med designbyrået EY Doberman. Professor Martin Svansjö fra Lunds Universitet som satt godt plassert i en pappsofa laget av studentene hans, kunne fortelle at universitetet er i forkant av forskning med å skape møbler med større respekt for naturen.

– Møblene skal ikke bare være møbler, men også sirkulerbare. Studentene er spesielt involverte i resirkulering av avfall, og det er den eneste måten å redusere karbonavtrykket til en gjenstand på, sier Svansjö. Alt skal kunne gjenvinnes og brukes på nytt. Sofaen Svansjö satt i hadde et klassisk Chesterfield-design men med et bølgende organisk mønster.

– Et resultat av temaet de fikk, som her var «Havet». «We did not shape this, the ocean did.» Sofaen var laget ved å stable brukte pappesker oppå hverandre og deretter polere dem, slik havet gjør med steinene i Østersjøen.

Se flere bilder
Charlotte og Martin Svansjö

Foto: Iver Valkvæ/ifi.no

PAPPSOFA: Sofa laget av brukte pappesker. Mon tro om den tåler regn? IFIs Charlotte i samtale med Martin Svansjö fra Lunds Universitet.

Mer informasjon
Les mer
Stockholm Furniture Fair

Hvor og hva: Stockholm Furniture Fair gikk av stabelen i Stockholm 7.-11. februar 2023. Messen er verdens største plattform for Skandinavisk design med mer enn 400 utstillere innen møbel- og belysningsindustrien.

Mange besøkende: Besøkende fra over 100 land besøkte messen. Nytt for året var historiske Älvsjö gård som stilte ut innovativ design og kunst fra Skandinaviske aktører. Älvsjö gård er Stockholsmessens nye plattform for eksperimentell kunst. 

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.