Slik vil nordmenn pusse opp i sommer
Våren er endelig her, og nå skal terrassen kanskje få nytt liv, hagen pyntes og uterommet bli en forlengelse av stua. Ifølge Prognosesenterets ferske målinger planlegger over 550 000 husholdninger utvendig oppussing i år – og mange av disse har nettopp terrassen i sikte.

Ingrid Olive Engesæter/Progosesenteret
Publisert
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Litt over 1 av 5 husholdninger har planer om å pusse opp utendørs i år. Denne andelen har vært stabil de siste årene, og mange bruker betydelige summer. De fleste planlegger å bruke under 99.000 kroner i år, mens over en tredel vil legge mellom 100.000 og 400.000 kroner i uterommet sitt. Dette er et tydelig tegn på at uterommet er viktig for oss.
Til sammenlikning lå gjennomsnittlig forbruk på utvendig oppussing på 127.000 kroner i fjor, tilsvarende oppussingsarbeider for nesten 64 milliarder kroner på nasjonalt nivå.
UTEROMMET FÅR KOSTE: Flere enn hver tredje vil bruke 100.000-400.000 kroner på utvendig oppussing.
Terrasseoppussing står høyt på lista
Blant dem som skal pusse opp utvendig, svarer 8 prosent at de vil oppgradere terrassen eller plattingen. Det tilsvarer hele 33.300 husholdninger! I tillegg ser vi at omtrent 16.500 husholdninger vurderer å investere i solskjerming – og like mange i utepeis eller ildsted. Slike produkter bidrar til å forlenge sesongen og gjøre uterommet mer funksjonelt.
OPPGRADERING: 33.000 terrasser skal oppgraderes i år.
Hvem pusser opp terrassen?
Det er flest i aldersgruppen 64-74 år som svarer at de har planer om utvendige oppussingsarbeider (13 prosent), tett etterfulgt av 40-54 åringer og 55-64 åringer med 9 prosent hver. Kanskje ikke så rart – mange i denne gruppen har etablert seg i hus med hage og har både økonomi og behov for å oppgradere eldre uteplasser.
Geografisk er det Nord-Norge som troner øverst på listen over oppussingsplaner for terrasse eller platting, tett fulgt av Vestlandet. I Oslo og Akershus er det derimot færre som planlegger å pusse opp– noe som nok henger sammen med boligtypen. Flere bor i leiligheter, og har rett og slett ikke egen terrasse å pusse opp.
ETABLERTE: Flere eldre planlegger oppussing utendørs.
Kvalitet og pris er viktigst
Når vi velger terrassematerialer, er det først og fremst kvalitet vi er opptatt av. Men pris følger hakk i hæl. Det er husholdningenes egne erfaringer som er den viktigste påvirkningsfaktoren i valg av terrasse/platting. Svært få lar seg påvirke av produktkataloger, sosiale medier og TV-programmer.
Usikkerhet og optimisme i faghandelen før sesongstarten
Tilgjengelighet og lave priser
Selv i en digital tid velger de fleste å kjøpe terrassematerialer i fysisk butikk slik som byggevarehus og hagesentre. Nesten 6 av 10 gjør nettopp dette. Her er det lave ordinære priser og tilgjengelighet som avgjør hvor vi handler.
BYGGEVAREHANDEL: 6 av 10 kjøper terrassematerialer i fysisk butikk.
Gulv under press – men med glimt av lys
Grunn til optimisme innen bygg og anlegg
Fra strategi til sang – bli bedre kjent med IFIs nye leder
Bjelins gründer tildelt medalje
Nye og større lokaler for Flügger Haugesund
IFI lanserer bransjestatistikk
Ingrid Olive Engesæter jobber som analytiker i Prognosesenteret og arbeider både med prognoser for bygg- og anleggsmarkedene og konsulentoppdrag. Hun har en mastergrad i samfunnsøkonomi ved Universitet i Oslo. INGRID OLIVE ENGESÆTER ser i denne markedskommentaren på oppgraderinger av uterommet – et sted som blir stadig viktigere for norske huseiere.
Harmoni med hvitt på hvitt
Lag et mentalt fristed med subtile teksturer og ulike nyanser av hvitt. I tapetkolleksjonen Pure fra Omexco brukes forskjellige materialer med særegen tekstur – kun i hvitaktige farger.Inspirert...
Ny i Unilin Norge
Tina Åstveit har startet som salgskonsulent i Unilin Norge (Pergo). Tina er utdannet interiørkonsulent fra Norges Kreative Fagskole og har hele 17 års erfaring fra byggevarehandelen,...
Ny rolle for Morten Baugerød
Morten Baugerød har fått utvidet sitt ansvarsområdet hos IBG. I tillegg til rollen som fagansvarlig for nye produkter er han nå også distriktsansvarlig for Vestfold, Telemark, Møre...
Nye roller i Bjelin
Simen Torstensen går fra en stilling som Country Manager for Norge i Bjelin til Regional Sales Manager Europe i Bjelin International. Der skal han jobbe med videreutvikling av organisasjonene...
NUD – en sirkulær pioner for norske hjem
Norsk Dun og Fæbric har lansert Norges første kolleksjon dundyner og puter laget av 100 prosent resirkulert dun. Prosjektet utfordrer både bransje og forbrukere til å se gamle dyner...
Strawberry velger Bjelin som gulvpartner
Hotellkjeden Strawberry har valgt Bjelin som en av sine prioriterte gulvleverandører. Samarbeidet innebærer at fremtidige hotellprosjekter kan ta i bruk produsentens herdede gulvtype...