Fargemagasinet logo
E-magasin Bransjestatistikk
Se flere bilder
1 av 5-FotoNordsjö.jpg

Foto: Nordsjö

Slik vil nordmenn pusse opp i sommer

Våren er endelig her, og nå skal terrassen kanskje få nytt liv, hagen pyntes og uterommet bli en forlengelse av stua. Ifølge Prognosesenterets ferske målinger planlegger over 550 000 husholdninger utvendig oppussing i år – og mange av disse har nettopp terrassen i sikte.

Ingrid Olive Engesæter/Progosesenteret

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Litt over 1 av 5 husholdninger har planer om å pusse opp utendørs i år. Denne andelen har vært stabil de siste årene, og mange bruker betydelige summer. De fleste planlegger å bruke under 99.000 kroner i år, mens over en tredel vil legge mellom 100.000 og 400.000 kroner i uterommet sitt. Dette er et tydelig tegn på at uterommet er viktig for oss.

Til sammenlikning lå gjennomsnittlig forbruk på utvendig oppussing på 127.000 kroner i fjor, tilsvarende oppussingsarbeider for nesten 64 milliarder kroner på nasjonalt nivå.

Se flere bilder
norske sedler spredd ut

Foto: Norges Bank

UTEROMMET FÅR KOSTE: Flere enn hver tredje vil bruke 100.000-400.000 kroner på utvendig oppussing.

Terrasseoppussing står høyt på lista

Blant dem som skal pusse opp utvendig, svarer 8 prosent at de vil oppgradere terrassen eller plattingen. Det tilsvarer hele 33.300 husholdninger! I tillegg ser vi at omtrent 16.500 husholdninger vurderer å investere i solskjerming – og like mange i utepeis eller ildsted. Slike produkter bidrar til å forlenge sesongen og gjøre uterommet mer funksjonelt.

Se flere bilder
uteplass med sofa og teppe

Foto: InHouse

OPPGRADERING: 33.000 terrasser skal oppgraderes i år.

Hvem pusser opp terrassen?

Det er flest i aldersgruppen 64-74 år som svarer at de har planer om utvendige oppussingsarbeider (13 prosent), tett etterfulgt av 40-54 åringer og 55-64 åringer med 9 prosent hver.  Kanskje ikke så rart – mange i denne gruppen har etablert seg i hus med hage og har både økonomi og behov for å oppgradere eldre uteplasser.

Geografisk er det Nord-Norge som troner øverst på listen over oppussingsplaner for terrasse eller platting, tett fulgt av Vestlandet. I Oslo og Akershus er det derimot færre som planlegger å pusse opp– noe som nok henger sammen med boligtypen. Flere bor i leiligheter, og har rett og slett ikke egen terrasse å pusse opp.

Se flere bilder
Et godt voksent par står og holder om hverandre

Foto: Greta Hoffmann/Pexels

ETABLERTE: Flere eldre planlegger oppussing utendørs.

Kvalitet og pris er viktigst

Når vi velger terrassematerialer, er det først og fremst kvalitet vi er opptatt av. Men pris følger hakk i hæl. Det er husholdningenes egne erfaringer som er den viktigste påvirkningsfaktoren i valg av terrasse/platting. Svært få lar seg påvirke av produktkataloger, sosiale medier og TV-programmer.

Tilgjengelighet og lave priser

Selv i en digital tid velger de fleste å kjøpe terrassematerialer i fysisk butikk slik som byggevarehus og hagesentre. Nesten 6 av 10 gjør nettopp dette. Her er det lave ordinære priser og tilgjengelighet som avgjør hvor vi handler. 

Se flere bilder
illustrasjon av eldre mann som kjøper trevare, laget av KI.

Foto: KI

BYGGEVAREHANDEL: 6 av 10 kjøper terrassematerialer i fysisk butikk.

Mer informasjon
Les mer
MARKEDSKOMMENTAR FRA PROGNOSESENTERET

Ingrid Olive Engesæter jobber som analytiker i Prognosesenteret og arbeider både med prognoser for bygg- og anleggsmarkedene og konsulentoppdrag. Hun har en mastergrad i samfunnsøkonomi ved Universitet i Oslo.    

Se flere bilder
ung dame i mørkeblå bluse, med halvlangt brunt hår

Foto: Prognosesenteret

INGRID OLIVE ENGESÆTER ser i denne markedskommentaren på oppgraderinger av uterommet – et sted som blir stadig viktigere for norske huseiere.

Faglig ansvarlig maler
Nytt om navn

Faglig ansvarlig maler

Per Myhre er fra 10. juni ansatt som faglig ansvarlig maler hos Fargerike Christensen i Arendal, som er en del av Håndverksgruppen. Han kommer fra stillingen som teknisk sjef for...

Norfloor med ny Oslo-selger
Nytt om navn

Norfloor med ny Oslo-selger

Norfloor har ansatt Lasse Baastad som salgssjef for Stor-Oslo. Lasse er et par og 50 og bosatt i Oslo. Han har mangeårig erfaring som utførende maler og har de seneste årene jobbet...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.