Slik selger du tapet
Mange har endel innvendinger når det kommer til tapet: det er vanskelig å tapetsere, det blir for mye mønster, det er umulig å velge ut én når det er så mange, det er dyrt, det er så komplisert, "ingen" har tapeter lenger... Så feil kan man ta.
Charlotte Holberg Sveinsen/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Farger og trenderVariantene av tapeter man kan få tak i er bortimot ubegrenset. All verdens mønster og farger er tilgjengelig og nye kolleksjoner kommer med jevne mellomrom. Det i seg selv kan jo bli overveldende for de som ikke vet hva de skal ha og som har problemer med å bestemme seg. Hvor skal man starte?
Det er her selgeren kommer inn. Folk vil ha hjelp! Og nei, det er ikke vanskelig eller tidkrevende å tapetsere med dagens tapeter.
TAPETVEGG: Å ha en hel vegg med tapet i et miljø med møbler og interiørartikler er fint og gir kunden inspirasjon.
Ta et valg
For å kunne hjelpe kunden, er det en fordel at selgeren VIL selge tapet og selv viser entusiasme. Å kjenne til vareutvalget er en selvfølge, men det kan være en fordel å plukke ut noen favoritter for å lette på utvalget. Det er enklere å ta et valg når mulighetene er færre. Ingenting selger av seg selv.
Finn ut hva kunden liker og sortér ut etter det. Blomster? Ensfarget? Fargerikt? Småmønstret?
Og som med alt annet: liker man det man selger, så selger man mer.
VERSACE: Kjent for gull, mønster og svulstig maksimalisme. Ikke for hvermannsen, men midt i blinken for andre. Finn ut hva kunden liker.
ENSFARGET: Ensfargede tapeter selger godt i Norge og gir en helt annen struktur og dybde til rommet enn maling.
Sortér
Lag det oversiktlig i butikken. Én måte å gjøre det på kan være å sortere etter farger. Da kan utgangspunktet for kunden være å se på utvalget i den fargen man liker og ekskludere de andre.
En annen måte kan være å dele inn etter mønster. Elsker man blomster, er det ikke sikkert de behøver å se på ensfarget eller striper.
Velg ut noe du virkelig har troen på og gå inn for å selge det. Ha favorittene på lager så kunden kan ta rullene med seg hjem med en gang.
Nina Cathrine Pettersen hos Storeys deler ivrig hva som gjør at de som selger mye tapet, selger mye:
– De er interesserte i tapet og har masse tapetglede og passion for det.
– De «har lest tapetbøkene» og kan gi gode råd til kundene.
– Det bugner i tapetavdelingen enten de har stor eller liten plass, de viser utstillinger og har prøveruller samt brødvarer på lager.
– De har en hyggelig avdeling som endrer seg fortløpende, er levende og de passer på at det er ryddig og ikke støver ned.
– De snakker tapet med kundene selv om de spør etter maling eller annet.
– De har gjerne et arbeidsbord med bøker, brosjyrer og liknende.
– De bruker plakater, SoMe og ymse kanaler i lokalsamfunnet
– De er aktive mot leverandørene og får tips, råd og informasjon.
HAGE: Har man ikke hage, kan følelsen av å oppholde seg i en allikevel være mulig med et slikt tapet.
FARGEINNDELING: Å legge rullene i butikken sortert etter farge gir et ryddig og oversiktlig inntrykk og enklere for kunden å finne frem. De er ikke nødvendigvis opptatt av hvor tapetene kommer fra.
PERSONLIG: Med tapeter er det enkelt å få et personlig hjem.
Lag utstilling
Ha minst én vegg med tapet på i et miljø i butikken, så kunden kan bli inspirert og kjenne seg igjen. Gjerne sammen med maling og møbler som passer til.
Dersom alle bøkene kun ligger under et bord, blir de litt bortgjemt og det virker ikke så gjestfritt. For at man skal få lyst på tapet, må man bli inspirert av noe man synes er fint. Ikke alle vet dette på forhånd selv.
Kanskje det også kan lages en vegg med moodboard? Eller en tavle med månedens tapet som viser muligheter?
PARIS: Dette er fra en interiørbutikk i Paris som har brukt klær som utstillingselementer. Undertegnede fikk lyst til å kjøpe både tapet og klær.
STORE FLATER: Her er det laget større prøver så det blir litt enklere å se for seg hvordan det ser ut.
Hvorfor velge tapet?
Hvorfor selge tapet når maling nesten går helt av seg selv og det er det de fleste vil ha?
- Med tapet får rommet en helt annen karakter og uttrykk, som maling aldri kan tilføre på samme måte.
- Mulighetene er enorme.
- Interiøret kan enklere bli personlig og unikt og ikke helt likt som hos naboen.
- Med dagens tapeter, er det enkelt å tapetsere og noe hvem som helst kan få til.
- Rommet er fix ferdig med en gang man er ferdig med å tapetsere.
- Det er superenkelt å få et rom til å ha wowfaktor.
KREATIVT: Man trenger ikke å tapetsere hele vegger.
DETALJER: Her er tapetet plassert inni en hylle. Nostalgisk og fint.
PRØVER: Å ha tapetprøver som man kan ta med seg hjem er praktisk for kunden.
NCSs fargetrender for 2024 går i ett med naturen
Helt naturlig på veggen
Veggbilder og naturimitasjon i vinyl
Bestselgende tapet i nye farger
Water Garden by Sanderson
Glem gamle regler for hvilke farger som passer sammen
Bau holder koken som gulvmesse
Bærekrafttiltak, nye gulv og nye maskiner. Det fikk besøkerne til den store gulvmessen Bau sett da messen ble arrangert i starten av januar.
Ny operativ innkjøper hos Krefting
Trine Ax Gulbrandsrød er ansatt som operativ innkjøper hos Krefting, og startet i jobben 3. februar. Hun har tidligere jobbet som Customer experience manager home care/personal care...
Fugearbeid i lave temperaturer
Kalde vinterdager kan by på utfordringer for fugearbeid utendørs, men med riktig forberedelse og materialvalg er det fullt mulig å oppnå et godt resultat. Ifølge Rune Ludvigsen i Dana...
Et skip lastet med faglig påfyll
Med snaut 200 håndverkere på Fagtur seilet Jordan, Sika, IBG, Tarkett, Jotun og JS Cook til København. Konferansedekk var fullastet med faglig påfyll.
Årets farge 2025 fra Happy Homes
Salvie er Årets farge fra Happy Homes. Salvie er en gulgrønn farge som gjør rommet lyst og luftig på grunn av lite kulørstyrke. Fargen blir kåret frem gjennom en landsdekkende konkurranse...
To nye innholdsprodusenter
Ine Lenes og Kine Klaveness startet 13. januar som Digital Content Creators hos Krefting & Co. Ine har en bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen...