Slik realiserer Happy Homes interiørdrømmen
I Trondheim har kjedekontoret til Happy Homes flyttet inn i sin egen butikk. – Fordi vi må føle på kroppen hva det betyr å drive en moderne fargehandel, sier kjedeleder Kjetil Brandmo.
Robert Walmann/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
I butikkenHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
På Tunga i Trondheim ligger varehuset Skeidar. I samme lokaler finner vi også en helt ny Happy Homes-butikk. Det spesielle med denne butikken er at den også er hovedkontoret til kjeden. Valget om å «bo» under samme tak som Skeidar handler i korthet om å gi kundene flere muligheter.
STJERNELAGET: Her er kjedeledelse og butikkansatte i Happy Homes på Tunga i Trondheim.
Fra venstre: Butikk- og konseptutvikler Eva Marie Hassel Iversen, Interiørarkitekt Eirin Elgenes, Kjedeleder Kjetil Brandmo, Markedssjef Lene Kristine Høiseth, Inspirasjonssjef Kirsti Johansen og kjedekoordinator Svein J. Nilssen. Eli Norheim, butikkmedarbeider, var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Kjedens eget flaggskip
– Jeg har drevet kjedekontor for Happy Homes i ti år, og lenge sett hvordan faghandelen blir utfordret av de store aktørene. Derfor må vi være smartere og gi kundene noe de ikke får andre steder. Så vi tok grep og fikk med oss Happy Homes-butikker over hele landet som aksjonærer i dette butikkflaggskipet. Alt vi før har snakket om, er blitt en realitet i denne butikken. Det at vi holder til i samme lokaler som Skeidar gir en rekke positive ringvirkninger, forteller Kjetil Brandmo.
Han leder en nasjonal kjede med moderne fargehandlere. I sin egen butikk på Tunga får han føle på kroppen hva som skal til for å lykkes. Her testes ut produkter, priser, plasseringer og etiketter til hver minste detalj.
– Vi la for eksempel merke til at det stod 2200 millimeter på gulvplankene. Hvorfor kan det ikke bare stå 2,2 meter? Poenget er at det vi lykkes med her, kan være til nytte for de andre butikkene i kjeden også, forteller han.
Geberit viser bredden i nytt showroom
MODERNE FLAGGSKIP: Butikken I Trondheim er ikke bare en butikk. Den er også et inspirasjonssenter for resten av kjeden. – Vi ønsker å være et sted for utprøving og læring. Så håper vi at resten av kjeden kan bruke noe av det vi lærer, sier kjedeleder Kjetil Brandmo
Gode råd selger produkter
I de fargerike lokalene er det satt opp lekre utstillinger med møbler lånt av naboen Skeidar. Her er det kvalitetstepper, gardiner og tekstiler. Ulike gulv er lagt ut. På veggene er det malt og tapetsert i ulike fargepaletter. Ved et bord står en interiørkonsulent og hjelper en kunde med fargesetting. For her er kjerneproduktet kunnskap, råd og tett oppfølging av kundene.
– Vi selger produkter fordi vi er gode på rådgivning. Vi selger gulv fordi vi selger det som et interiørprodukt. Kundene spør sjelden om pris. De vil ha komplette løsninger og vi står klare med snekkere, systue, malere og håndverkere som gjør drømmen virkelig for folk, sier Brandmo.
TAR TAK I TAPETET: Tapet er også en produktgruppe som Happy Homes i Trondheim mener de har lykkes med. - Kundene vil ha det lekkert, og spør sjeldent om pris, sier Butikk- og konseptutvikler Eva Marie Hassel Iversen.
Blir med kundene hjem
Han tror oppskriften på suksess for fargehandlere rundt i landet er å forstå hele kunden.
− Kunder vil ha interiør. De vil ha håndverkere. De vil ha hjelp og råd. Enten om vi sender en interiørkonsulent hjem til dem, eller de får råd her i butikken. Vi erfarer at kunder i dag vil ha kvalitet fra en butikk som faktisk interesserer seg for hva de skal gjøre. Vi syr sammen pakker sammen med kundene og følger dem hele veien til et ferdig resultat, sier han.
TETT PÅ: Happy Homes vil være en kjede som byr kundene på kunnskap. - Derfor har vi ansatt en interiørarkitekt I butikken som hjelper kunder, enten de er her eller hjemme hos seg selv. Vi tror på å gi gode råd og tett oppfølgning. Det skiller oss mer fra den tradisjonelle byggevarehandelen, sier kjedeleder Brandmo.
Med produktlevering følger ansvar
Egen maling skaper entusiasme hos Happy Homes
Godt nok malt på slette vegger
Happy Homes ruster opp med eget malingmerke
Årets farge 2021 er brungrå hos Happy Homes
Pandemien påvirker fargene når vi pusser opp hjemme
Filipstad: Fjordbyens fremtidige fargeklatt?
I 2022 fikk Oslo en fargeveileder for fargebruk i byområdene. Nå kommer oppfølgeren som gjelder byfornyelsen ved Fjordbyen, kaiområdene på Filipstad. Denne viser fremveksten av en mer...
True Joy er Årets farge 2025 fra Nordsjö
Årets farge 2025 fra Nordsjö er en solgul farge skapt for å fylle hjemmet med optimisme, stolthet og kreativitet. En farge som utstråler glede. Til fargen følger det også med tre kompletterende...
Liten nedgang for overflateteknikk
Til tross for en liten nedgang i år, var fjoråret preget av rekordmange elever som valgte overflateteknikk på Vg2. Dette gir grunn til optimisme, og det er håp om at interessen vil...
Mange fordeler med løstlegging av gulv
Lite støv og støy, rask installasjon, enkelt å skifte ut, klart til bruk umiddelbart. Dette er de klassiske fordelene med gulv som installeres limfritt. Nå legges stadig vekk mer vekt...
Malesommeren-24: Malingsalget svinger når været tvinger
Sommeren er høytid for oppussing og malearbeid, men med stor variasjon i værforholdene rundt om i landet har salget av maling og maleverktøy svingt betydelig. Fargemagasinet har snakket...
Oppdag Flotex Advance – teppe for limfri legging
Den nye Flotex Colour/Advance-kolleksjonen bevarer de populære og trendy signaturdesignene til den etablerte Flotex Colour, og utvider den med to nye eksklusive mønstre: Code...