Slik håndterer du reklamasjoner – advokatene forklarer
Ved inngangen til 2024 ble forbrukerkjøpsloven innskjerpet. Innskjerpingen medført flere endringer, blant annet at feil som viser seg innen de første to årene etter leveringen antas å ha vært til stede på leveringstidspunktet. Videre har selgeren som hovedregel bare én sjanse til å rette opp feil ved produktet. Hva betyr dette i praksis for produsentene?
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
I IFIs fagforum for harde gulv har gulvleverandørene flere ganger diskutert temaet reklamasjoner: hvilke regler som gjelder, hvordan reglene skal tolkes og hvilke krav kundene kan stille til produktet og produsenten. Flere spørsmål ble aktualisert ved at Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) ble endret ved inngangen til 2024, med blant annet skjerpede beviskrav og færre utbedringsforsøk, samtidig som det i bransjen råder en oppfatning om at noen kunder er kravstore og at enkelte har lav terskel for å engasjere advokater for hjelp.
Som et ledd i å klarlegge innholdet i forbrukerkjøpsloven inviterte IFI og Fargemagasinet til et webinar med advokat Hans Jørgen Graffer Grøtta i Advokatfirmaet Alver AS, der advokaten gjennomgikk de viktigste trekkene ved loven og endringenes betydning for blant annet leverandører av gulv.
WEBINAR: Som et ledd i å klarlegge innholdet i forbrukerkjøpsloven inviterte IFI og Fargemagasinet til et webinar med advokat Hans Jørgen Graffer Grøtta i Advokatfirmaet Alver AS.
Formål med loven
– Forbrukerkjøpsloven gjelder ved salg av ting til en forbruker. Er det ikke en ting som selges, gjelder ikke denne loven – da har vi andre regler som kommer til anvendelse. Videre må kjøperen være forbruker, det vil si en fysisk person. Selskaper, stiftelser, foreninger, borettslag og så videre faller utenfor, da disse ikke er fysiske personer. Det siste kriteriet er at denne fysiske personen ikke hovedsakelig handler som et ledd i næringsvirksomhet, sier Hans Jørgen Grøtta.
Formålet med loven er å skape balanse i en kjøpsavtale hvor partene normalt sett ikke er likeverdige. For å få til denne balansen tar loven sikte på å beskytte den «svake» parten – forbrukeren – i møte med den profesjonelle selgeren.
Er det grunnlag for kravet?
– Det aller første spørsmålet er om det er grunnlag for reklamasjonskravet. Inngangsvilkåret er at det tingen har en mangel. Da må du finne ut av hva som var avtalt. Hvis jeg som forbruker bestiller varmgrå maling, men får rød, så vil det være en mangel etter avtalen, forklarer Grøtta.
Hvis ikke selger og kjøper avtaler noe annet, har kunden krav på en alminnelig god vare. Det betyr at produktet skal passe for de formål slike ting vanligvis brukes til. For at det skal være en mangel i rettslig forstand må også kunden ha rimelig grunn til å besvære seg over avviket – dette utelukker helt bagatellmessige avvik.
– Kort fortalt kan man stille seg spørsmålet Skal det være sånn? Hvis ikke, kan man stille seg spørsmålet hvem som har «skyld» i feilen. Og her er skyld satt i anførselstegn, fordi det er ikke snakk om skyld, men det handler mer om hvem som er nærmest til å bære risikoen for det som har skjedd, sier han.
KRAVSTOR?: Kunden har krav på at produktet skal passe for de formål slike ting vanligvis brukes til. For at det skal være en mangel i rettslig forstand må også kunden ha rimelig grunn til å besvære seg over avviket – dette utelukker helt bagatellmessige avvik.
Brukerfeil eller produktfeil?
Hvis det er kunden som er grunn til feilen, såkalt brukerfeil, er det som utgangspunkt ikke en mangel. Hvis kjøperen legger gulvet på egen hånd og ikke følger leggeanvisningen, bruker feil utstyr eller har på for høy gulvvarme slik at feil oppstår, kan ikke selgeren uten videre holdes ansvarlig.
Kjøpers mangelkrav er altså i stor grad avhengig av om produktet har fabrikasjonsfeil som gjør at produktet holder lavere kvalitet enn forutsatt/forventet, eller om mangelen har oppstått i bruksfasen.
– Men hvis jeg som forbruker kjøper og legger et gulv som det viser seg er produksjonsfeil ved, kan produsenten likevel tenkes å kunne holdes ansvarlig for produksjonsfeilen, sier han.
LEGGE SELV: Hvis kjøperen legger gulvet på egen hånd og ikke følger leggeanvisningen, bruker feil utstyr eller har på for høy gulvvarme slik at feil oppstår, kan ikke selgeren uten videre holdes ansvarlig for eventuelle feil.
Frist for å reklamere
For at det i det hele tatt skal være snakk om en reklamasjon, må kunden gi selgeren beskjed om at han eller hun fremmer et krav som følge av det de mener er en mangel.
– Det hjelper ikke å si «jeg er misfornøyd». Det må klart og tydelig gå frem hva kravet begrunnes i, og kunden må påpeke og konkretisere det han eller hun mener er en mangel, sier Grøtta.
For ting som er ment å vare vesentlig lenger» enn to år, gjelder fem års reklamasjonsfrist. Innenfor den tidsfristen må kunden reklamere innen rimelig tid etter at den påståtte mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget.
– Det er altså tilstrekkelig at man burde ha oppdaget feilen, man behøver ikke å ha oppdaget den for at fristen skal begynne å løpe, sier han.
– Innen rimelig tid er i forbrukerkjøpsloven definert som ikke kortere enn to måneder fra forbrukeren oppdaget mangelen, og Høyesterett har sagt at det likevel sjelden er lenger enn tre måneder.
– Hva skjer om man reklamerer for sent? Kort fortalt: da bortfaller kravet. Dette kan ikke understrekes nok: det er saker som har blitt vunnet og tapt på reklamasjonsspørsmålet alene, sier han.
Her er det dog viktig å påpeke at krav som fremsettes for sent kan bli «vekket til live» igjen hvis selgeren begynner å diskutere kravet. I tvilstilfeller anbefaler advokaten å ta forbehold om at det kan være reklamert for seint før man går inn i en diskusjon med kunden om forholdet det reklameres over.
FORVENTNINGSAVKLARING: For en gulvkunde er det viktig å før kjøpet avsluttes, avklare hvilke forventninger han eller hun har til gulvets utseende og egenskaper.
Endret bevisbyrde
En viktig endring i forbrukerkjøpsloven er den såkalte presumpsjonsregelen. Dette er en tidsfrist som er endret fra 6 måneder til 2 år etter levering og som innebærer at en mangel som viser seg innen 2 år etter levering formodes ha eksistert ved leveringen. Den omvendte bevisbyrden tilsier da at selger må bevise at varen var levert i henhold til avtalen – og at tingen ikke er mangelfull – for at reklamasjonen skal kunne avslås.
– Denne endringen har stor betydning for begge parter. Det er produsent, leverandør eller selger som må forklare hvorfor det ikke er grunnlag for et krav. Men slik vi ser det er ikke denne reglen noe særlig mer dramatisk enn de garantier som mange selgere gir allerede ved salg av produkter.
FARGEFORSKJELLER: Små prøver av parketten viser nødvendigvis hele bildet av hvordan parketten ser ut, og det anbefales at man ser et større areal av gulvet, enten i virkeligheten eller på bilde, før man bestemmer velger gulv, spesielt gjelder det gulv av rustikk karakter.
Antall utbedringsforsøk
En endring som også er ny er at selger i utgangspunktet kun kan gjøre ett utbedringsforsøk eller en omlevering før kjøperen kan avvise ytterligere avhjelp og heve kjøpet.
– Denne hevingsretten gjelder likevel ikke hvis det er rimelig at selgeren får et nytt forsøk for å løse problemet. Forbrukerkjøpsloven gjelder jo alt fra salg av kulepenn til salg av familiebil, og i noen tilfeller sklei det helt ut med antall utbedringsforsøk som kjøper måtte akseptere. Derfor er det satt inn denne begrensningen av antall utbedringsforsøk, men med en sikkerhetsventil om at når det er rimelig, får selger flere forsøk til å utbedre, sier Grøtta.
ADVOKATHJELP: Hans Jørgen Graffer Grøtta fra Advokatfirmaet Alver AS forklarte i et webinar for IFIs medlemmer hvordan forbrukerkjøpsloven skal tolkes når det kommer til reklamasjoner og klager fra kunder.
Installasjonsanvisningen er viktig
Produsentens installasjonsveiledning skal følges. Hvis den ikke blir fulgt, mener advokatene at krav som utgangspunkt raskt kan avvises. I slike tilfeller vil feilen ofte kunne knyttes til en bruker- eller installasjonsfeil.
– Monteringsanvisningen er en form for «forskrift» for partnerne i avtalen, og den er med på å plassere en del av risikoen for feil, sier han.
Samtidig må eventuelle leggefeil være relevant for den mangelen som påberopes. Er det gjort feil under leggingen, fritar det ikke produsenten for ansvar for en produksjonsfeil som ellers kunne ha blitt reklamert på. Men her er det er likevel et men som melder seg: når ble feilen oppdaget, eller burde ha blitt oppdaget?
– Hvis jeg som forbruker kjøper og legger et gulv som det er en produksjonsfeil ved, kan produsenten likevel tenkes å kunne holdes ansvarlig. Og det blir da gjerne et spørsmål om hva som faktisk har skjedd, hva det er som er årsakssammenhengen og mulig grunn til at vi står overfor noe som er feil, sier han.
VIKTIG VEILEDNING: Installasjonsveiledningen skal følge med produktet. – Monteringsanvisningen er en form for «forskrift» for partnerne i avtalen, og den er med på å plassere en del av risikoen for feil, sier Hans Jørgen Grøtta.
En god installasjonsanvisning skal være så fullstendig og klar at en gjennomsnittlig forbruker kan forstå og følge den uten problemer. Hvis anvisningen er mangelfull eller uklar, slik at den er vanskelig å bruke, kan dette anses som en mangel ved produktet i henhold til forbrukerkjøpsloven.
For å leve opp til kravene i forbrukerkjøpsloven bør en installasjons- eller monteringsanvisning inneholde følgende elementer:
- Detaljerte trinnvise instruksjoner: En detaljert, trinnvis beskrivelse av hvordan produktet skal monteres eller installeres. Dette bør inkludere bruk av bilder, diagrammer eller tegninger for å gjøre det lettere å følge anvisningene.
- Liste over nødvendig verktøy og deler: En komplett oversikt over alt som trengs for installasjonen.
- Språk og terminologi: Bruk av enkelt språk og forklaringer av tekniske termer som er forståelige for en gjennomsnittlig forbruker. Bruksanvisningen skal være på norsk i Norge.
- Sikkerhetsinformasjon: Tydelige advarsler og sikkerhetsregler som er nødvendige for å forhindre skade på personer, eiendom eller produktet relatert til installasjonen.
- Tekniske spesifikasjoner: Relevante tekniske detaljer og krav for korrekt installasjon. For eksempel krav til temperatur og relativ luftfuktighet i luften og underlagets beskaffenhet.
- Feilsøkingsguide: Informasjon om vanlige problemer og hvordan disse kan løses.
- Kontaktinformasjon: Det bør fremgå tydelig hvordan man kan kontakte produsenten eller forhandleren for støtte, spørsmål eller klager. Dette kan inkludere telefonnummer, e-postadresse eller nettside.
- Garanti og ansvar: Informasjon om garantier, og hva forbrukeren har krav på dersom produktet ikke fungerer som lovet, inkludert hvordan man går frem for å få produktet reparert, byttet eller returnert. Forklaring av produsentens eller selgers ansvar ved eventuelle feil eller mangler på produktet.
- Miljøhensyn og avfallshåndtering: Informasjon om hvordan produktet eller dets deler skal avhendes på en miljøvennlig måte når det er ødelagt eller ikke lenger i bruk.
- Vedlikeholdsinstruksjoner: Informasjon om nødvendig vedlikehold etter installasjon.
- Lovpålagte krav og sertifikater: Anvisningen bør inkludere informasjon om produktets samsvar med gjeldende lover, forskrifter og sertifiseringer, som CE-merking for produkter solgt i EØS som indikerer at produktet oppfyller de nødvendige sikkerhets- og miljøkravene.
Faktaboksen er utformet ved hjelp av kunstig intelligens, KI.
Usikkerhet i bygghåndverks-bransjen
Slår ned på gamle vedlikeholdsmyter om linoleum
En kostnadsfri tjeneste før gulvinstallasjon
1 av 3 rammes av vannskader: Dette sier ekspertene
Tapetfakta.no er lansert
Sett underlag og gulv i system
BRANSJENS SPØRSMÅL ble besvart av advokat Hans Jørgen Grøtta under webinaret.
Hvis det kun er feil ved enkelte gulvbord, må da alt skiftes eller er utskifting av de enkelte bordene godkjent?
– Utskifting av enkelte gulvbord er OK. Men det er under forutsetning av at utskiftningen løser problemet. Det er ikke påkrevd å gjøre mer enn nødvendig for å avhjelpe problemet. Dette er bygget på en betraktning om at kunden skal få det han eller hun har betalt for, men heller ikke mer. Det blir feil om en part tjener på et reklamasjonstilfelle.
Hva kan kreves av kunden? Avhjelp skal i henhold til loven skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
– Kunden har plikt til å medvirke til utbedringsarbeidet.
Kan man forvente at forbrukeren rydder ut av skap?
– Ja, det kan forventes.
Kan man forvente at forbrukeren hjelper til med å flytte møbler?
– Forbrukeren må medvirke, og det å flytte rundt på møbler for å få avhjelp er som utgangspunkt innenfor det rimelige og noe man kan forvente. Det er normalt ikke nødvendig å magasinere møblene i et eksternt lagerlokale. Møbler kan vanligvis flyttes fra rom til rom, eller til en kjeller, mens utbedring pågår. Det er vanligvis ingen «vesentlig ulempe» i en slik fremgangsmåte, og omfordeling/flytting av inventar er noe som kjøper må finne seg i.
Kan kunden kreve total rengjøring i etterkant?
– Kunden skal hverken tape eller tjene på en utbedringsjobb. En god tommelfingerregel er å levere tilbake rommet i samme tilstand som da man kom dit.
Kan kunden kreve gjenmaling i etterkant?
– Hvis utbedringen medfører skader på for eksempel lister, kan kunden i utgangspunktet kreve gjenmaling, men det er en nedre grense for hva man kan forvente. Ved helt bagatellmessige skader kan man ikke kreve noen gjenmaling, men ting skal som nevnt være slik de var da teknikeren eller håndverkeren kom for å gjøre utbedringsarbeidet.
Kan kunden kreve overnatting på hotell?
– Utgangspunktet er at kunden ikke har krav på overnatting på hotell. Alternativ overnatting eller erstatningsbolig er knyttet til et nødvendighetsvilkår, og overnatting på hotell er veldig sjelden nødvendig.
Hva gjelder om gulvbord med feil installeres?
– Dette er først og fremst et krevende bevisspørsmål: Er det en produksjonsfeil? Er dette en feil som skyldes en gulvlegger eller andre håndverkere? Er dette en feil som skyldes feil bruk? Produktfeil har produsenten ansvar for. Ved leggefeil vil gulvlegger kunne bli ansvarlig for kostnad forbundet med en omlegging. Hvis forbrukeren har lagt gulvet selv, kan forbrukeren også måtte fjerne gulvet selv. Også her er det viktig å merke seg fristene for reklamasjoner: «burde feilen blitt oppdaget tidligere?».
1. Foreligger det en mangel? Er det avvik fra det som avtalt?
- a. Er feilen noe som sluttbruker har grunn til å besvære seg over?
- b. Kan vi utelukke brukerfeil?
2. Er det reklamert i tide?
Er svaret Ja på alle disse spørsmålene er det mest sannsynlig grunnlag for et krav.
Men et Nei slår beina under kravet fra sluttbrukeren.
Selv om forbruker ikke har en alminnelig plikt til å undersøke leveransen, kan selger i enkelte tilfeller argumentere for at kjøper burde ha oppdaget mangelen på et bestemt tidspunkt:
– Ved bruk av tapet, maling eller byggevarer kan selger normalt hevde at forbruker burde oppdaget feil ved mønster, farge eller kvalitet før monteringen skjer, skriver hovedorganisasjonen Virke i sin informasjon om endringene i forbrukerkjøpsloven.
Men det finnes gråsoner der loven ikke er helt tydelig. Hvis et gulvbord har en skade i en not eller fjær slik at det ikke kan legges, løses situasjonen av seg selv ved at kunden leverer det skadete gulvbordet tilbake til butikken og får et nytt. Men hvis kunden legger et gulv med synlige feil, kan kunden fortsatt ha krav på å få de mangelfulle plankene byttet ut, da med egen innsats.
Alver Advokatfirma har kontorer på Gjøvik og Lillehammer. Selskapet har 17 ansatte og arbeider med juridiske spørsmål i alt fra avtaler og arbeidsrett til straffesaker og offentlige anskaffelser.
Advokat Hans Jørgen Graffer Grøtta er tilknyttet faggruppene for forretningsjus og fast eiendom. Han har særlig kompetanse innenfor avtale- og kontraktsrådgivning, herunder i forbindelse med kjøp, salg og leie.
Et opptak av webinaret er tilgjengelig for IFIs medlemmer her:
Heimtextil 2025: Rekordvekst og Patricia Urquiola i fokus
Årets viktigste messe for interiørtekstiler, Heimtextil, åpnet 2025 med over 3 000 utstillere fra 142 land og 50 000 besøkende, og markerte med det en sterk start for det nye messeåret.
Grønne nyanser leder vei i 2025
Fargerike har kåret den grønne fargen Vårblad til Årets farge for 2025. – Vårblad er en grønn tone med en allsidighet som gjør den til et naturlig midtpunkt i ethvert rom, skriver Fargerike...
Oslo-malere skal sykle til jobb
Hvem trenger firmabil når arbeidsdagen tilbringes midt i byen? Det var spørsmålet Oslos ordfører Anne Lindboe stilte ved åpningen av en ny, sentrumsnær håndverkerbase. Med Green Hub,...
Forestia setter Svanen-merket på sponplater
Sponplateprodusenten Forestia kan nå sette Svanen-merket på 16 produkter i Norge. Sertifiseringen gir bedriften et effektivt verktøy overfor forbrukere og profesjonelle innkjøpere som...
IFI søker ny leder og nettverksbygger
Styret i IFI er nå på jakt etter en etterfølger til Kristian Strandli Owren som de seneste elleve årene har ledet bransje- og medlemsorganisasjonen gjennom store forandringer. – Vi...
Ny teknisk sjef i Boen
Bjørn Cato Løver er ny teknisk sjef for Skandinavia hos parkettprodusenten Boen. Løver startet i stillingen i november, og tok da over etter Rune Haugen som mange i bransjen har hatt...