Skryt mer av dere selv og hverandre! Det er ikke skryt, men god markedsføring!
– Synes du jeg skryter for mye? undret malermester og dekorasjonsmaler Anne Louise Gjør da vi intervjuet henne til Fargemagasinet tidligere i høst. Hun hadde nettopp postet et innlegg på Facebook med vel 40 bilder fra en restaureringsjobb på Elverum. Hun deler ofte noe fra jobben på FB. Vårt korte og kontante svar var NEI!
Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Facbookinnlegget viser hun trinn for trinn restaureringen av en flott og ærverdig, men nedslitt sal , fra vurdering av tilstand, fjerning av gammel maling og restaurering til den staselige ballsalen står tilbakeført i sin opprinnelige prakt. Dette er i seg selv et prosjekt som hadde fortjent en reportasje, men det får bli en annen gang. Vi oppsøkte Anne Louise fordi hun brenner for sitt fag og er stolt av å være malermester og dekorasjonsmaler.
Til det bekymrede spørsmålet gjentar vi: Nei, det er heller slik at flere bør gjøre som deg.
Det er supert at du gjør som du gjør, fortsett med det. At du som rasende dyktig håndverker soper inn i bøtter og lass med likes, hjerter og beundrende kommentarer, er vel fortjent. Gjennom Facebook-siden din viser du også fram hvilke skatter av norsk kulturarv som skjuler seg rundt om i form av gamle hus. ( En stor applaus til huseierne som investerer i slik restaurering!) Begge deler vel og bra, men grunnen til at vi ripper opp i denne delen av samtalen vår her, er den ypperlige jobben du gjør som rollemodell og ambassadør for et fag som sliter med rekruttering og status.
Så vi gjentar; nei dette er ikke for mye skryt. Fortsett! Vis bilder, og snakk om jobben din både på nettet og ellers. Det er viktig for å få bukt med fordommer og manglende kunnskap om et viktig fag. Vi oppfordrer også andre til å gjøre mer av det samme.
Viktig med rollemodeller
«Vi fargelegger landet», er et slagord mange firmaer har tatt til seg, og det gjøres veldig mye bra arbeid rundt om i landet. Vi utfordrer flere til å vise det. Bruk Facebook, Instagram og andre sosiale medier. Stikk hodet fram og legg ut bilder! Vis hva dere lager! Dette er den beste markedsføringen faget kan få. Møtet med engasjerte håndverkere er noe av det mest virkningsfulle når det gjelder å skape interesse for faget. Engasjement er smittsomt, og rollemodeller er den mest effektive påvirkningsmetoden i all markedsføring. (Det er ikke uten grunn at influenser har blitt et eget yrke.)
Samtidig som vi besøkte Anne Louise forberedte seks unge håndverkere seg til NM i overflateteknikk som skulle arrangeres under Bygg Reis Deg. De trente på ulike disipliner innen maling og gulvlegging, og prikket inn formen til 20. oktober, messens åpningsdag da startskuddet for konkurransen skulle fyres av.
Disse seks er ambassadører som gir nye ansikt til faget. De er noen skikkelige tøffinger som tar kampen med prestasjonsnervene, bruker fritid til å perfeksjonere seg og skal takle en uvante situasjonen der et stort publikum følger med mens de jobber.
Nå er de i gang. Gjennom tre lange dager har de fullt fokus på oppgavene. Og ringside står en stor heiagjeng av besøkende, bransjefolk og øvrig støtteapparat. Alle følger spent med, men det er ikke hvem som leder eller kommer til å vinne som engasjere tilskuerne mest. Det er å se dyktige håndverkere i sving som fasinerer. Publikum beundrer håndlag og utførelse, presisjon og teknikk.
Vi ønsker Caroline Sømme, Ekkalak Topp Nordholm, Espen Kolbjørnsen, Leon Seilen, Sander Kvittingen og Sindre Arstad Andersen lykke til med NM. Fortsett å vis dere fram også etter mesterskapet. Vi andre må fortsette å heie!
Dette handler ikke om å skryte, det er god markedsføring. Med flere gode rollemodeller gir vi håndverksfagene et boost inn i framtida!
Om å komme seg igjennom vinteren
Slik blir NM
Hvordan blir været?
Trener for å bli europamester
Spar strøm med farger
La oss starte med HUSPLEIE
BJØRG OWREN, kreativ leder i IFI og ansvarlig redaktør for Fargemagasinet
Vellykket fagdag om maleverktøy
For første gang inviterte Jordan kolleger i Orkla til fagdag. Også tilfeldig forbipasserende i Drammensveien var velkomne inn for å lære mer om maling og verktøy.
Happy Homes med egen tapetserie
Happy Homes har lansert sin egen tapetserie: Lycke. Tapetene kommer i 40 design, med tre nye til høsten. De er i ren fiberkvalitet og leveres som 53 cm x 10 meter rull. Prisene...
Gode arbeidsforhold sikrer gode hjem
Søndag 28. april markeres den internasjonale arbeidsmiljødagen. – Ved å prioritere mennesket gjennom hele prosessen, fra fabrikk til ferdig hjem, med gode arbeidsforhold og trygge produkter,...
Håper å inspirere flere til å pusse opp selv
Charlotte Holberg Sveinsen, fargesjef og kreativ leder hos IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør, flyttet i fjor høst inn i nytt hus på Hamar. Planen var allerede den gang...
Fugemasser og silikon i tilpassede farger
Bostik har lansert to nye sementbaserte fugemasser: Multi Grout Plus og Flex Grout Plus. Fugemassene kan brukes i kombinasjon med S755 Silicone Bath & Kitchen P, et premium silikon,...
Pure&Original og KOI med nye malingsspann
Pure & Original og KOI Fargestudio har samarbeidet siden 2016. Nå har de sammen lansert egne malingsspann. Det er norske Bielke & Yang som har stått for designet. Designer...