Skandinavisk opphav sentralt i Pergos strategi
Med enklere produktnavn og tydeliggjøring av sitt skandinaviske opphav skal Pergo ytterligere forsterke grepet om gulvkundene. I strategien inngår også at alle gulv som kan få det, skal ha Svanemerket.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
I Unilin-konsernet er Pergo ikke det største varemerket, men i Norge og resten av Norden er de store. Nå øker gulvleverandøren bruken av sitt skandinaviske opphav i markedsføringen, og håper å tiltrekke seg nye generasjoner kunder med et mer moderne uttrykk.
– Pergo har sitt opphav og røtter i Skandinavia. Vi skal fremheve den skandinaviske touchen og forenkle budskapet, sier daglig leder John-Magne Pedersen.
– Vi skal tilbake til de skandinaviske røttene våre, og gulv som tidligere hadde lange og tekniske navn, får nå skandinaviske navn, sier han.
ENKELT MILJØVALG: Alle gulv som kan få Svanemerket, skal få det. At det skal være enkelt for kundene å velge holdbarhet er en klar strategi, sier John-Magne Pedersen.
Elver og byer
Laminatgulvene får navn etter byer og tettsteder i Norden. Gulv som før hette «Modern plank 8 mm», blir nå å finne under navnet «Visby», «Wide Long Plank» er omdøpt til «Torekov». Samtidig gjøres også noen egenskapsendringer, og laminatgulvet «Long Plank», er erstattet med en ny og forbedret versjon kalt «Trondheim».
Også vinylgulvene omfattes av navneendringene, men her er det nordiske elver som låner ut navnene til de ulike kolleksjonene. «Classic Modern Plan» døpes til «Lagan», «Modern Plank» får navnet «Siljan» og LVT-flisene blir å finne under navnet «Teno». Parkettgulvene har navn fra øyer.
Også emballasjen blir ny og mer helhetlig, forteller Karina Solheim Skjolden, som jobber med Pergos salg mot retail og prosjekter.
– Det har ekstremt stor effekt at det går en rød tråd gjennom emballasjens utseende. Spesielt viktig er det i byggevaren der vi selger fra pall. Pergo har et sterkt varemerke som nå blir mer synlig, sier hun.
SKANDINAVISKE ELVER: Pergos vinylgulv får navn etter store elver i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Dette er Otra
Mer miljøfokus
Samtidig med dette fremheves miljø- og bærekraftaspektene ved produktene litt ekstra fremover, og bildemateriellet som selskapet bruker for å visualisere gulvene brukt i boligrom, får et mer uttalt skandinavisk preg.
– Alle gulv som kan få Svanemerket, skal få det. At det skal være enkelt for kundene å velge holdbarhet er en klar strategi. Vi har en høy miljøprofil, og er de eneste som kan resirkulere HDF, og vi bruker selv gjenbrukt tre i våre laminatgulv. Det er et viktig miljøargument, avslutter Pedersen.
ØYER I SKANDINAVIA: Gulvene i Pergos parkett-serie får sine navn etter skandinaviske øyer. Denne har navn etter Danmarks sydligste øy, Falster.
ROSKILDE: Pergos laminatgulv lages med en stor andel gjenbrukt treverk. Gulvene døpes nå etter skandinaviske byer og tettsteder. Dette gulvet heter Roskilde.
Rørkjøp med skarpere fokus på butikk- og kampanjer
I slutten av mai hadde Rørkjøps butikk- og kampanjeråd sitt første møte. Butikk- og markedskoordinator Hilde F. Trydal er strålende fornøyd med både engasjement og kompetanse som rådsmedlemmene...
Huntonit AS får ny adm. direktør
Jon Helge Lande er ansatt som adm. direktør ved Huntonit AS i Vennesla. Lande kommer fra stillingen som produksjonssjef ved Elkem Carbon i Kristiansand, en stilling han har hatt siden...
Vi står sammen i kjøpsprosessen
Det er naturligvis mange forhold som påvirker husholdningene i deres vurderinger av og om man skal pusse opp i boligen. Her skal vi se litt nærmere på hva som skjer, fra ideen om oppussing...
Ny distriktssjef for Trøndelag i gang hos Boen
Marianne Midjo-Bremseth er av Boen parkett ansatt som distriktssjef i Trøndelag, Nordmøre og Nordland. Hun startet 1. april 2023, og har tatt over distriktet etter Vemund Sundan....
Maxbo og Tarkett starter resirkulering av parkett
Ved to av Maxbos varehus kan kundene fra 1. juni levere brukte parkett- og tregulv til resirkulering og få rabatt på det nye gulvet. Pilotprosjektet er et samarbeid mellom Løvenskiold...
Jordan vet hvordan
I samarbeid med Jernia, Fargerike, Obs Bygg og Montér, har Jordan kommet opp med Jordan-initiativet. Det har som formål å gi noe tilbake til samfunnet ved å pusse opp et verdig lokale...