Skandinavisk opphav sentralt i Pergos strategi
Med enklere produktnavn og tydeliggjøring av sitt skandinaviske opphav skal Pergo ytterligere forsterke grepet om gulvkundene. I strategien inngår også at alle gulv som kan få det, skal ha Svanemerket.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Unilin-konsernet er Pergo ikke det største varemerket, men i Norge og resten av Norden er de store. Nå øker gulvleverandøren bruken av sitt skandinaviske opphav i markedsføringen, og håper å tiltrekke seg nye generasjoner kunder med et mer moderne uttrykk.
– Pergo har sitt opphav og røtter i Skandinavia. Vi skal fremheve den skandinaviske touchen og forenkle budskapet, sier daglig leder John-Magne Pedersen.
– Vi skal tilbake til de skandinaviske røttene våre, og gulv som tidligere hadde lange og tekniske navn, får nå skandinaviske navn, sier han.
ENKELT MILJØVALG: Alle gulv som kan få Svanemerket, skal få det. At det skal være enkelt for kundene å velge holdbarhet er en klar strategi, sier John-Magne Pedersen.
Elver og byer
Laminatgulvene får navn etter byer og tettsteder i Norden. Gulv som før hette «Modern plank 8 mm», blir nå å finne under navnet «Visby», «Wide Long Plank» er omdøpt til «Torekov». Samtidig gjøres også noen egenskapsendringer, og laminatgulvet «Long Plank», er erstattet med en ny og forbedret versjon kalt «Trondheim».
Også vinylgulvene omfattes av navneendringene, men her er det nordiske elver som låner ut navnene til de ulike kolleksjonene. «Classic Modern Plan» døpes til «Lagan», «Modern Plank» får navnet «Siljan» og LVT-flisene blir å finne under navnet «Teno». Parkettgulvene har navn fra øyer.
Også emballasjen blir ny og mer helhetlig, forteller Karina Solheim Skjolden, som jobber med Pergos salg mot retail og prosjekter.
– Det har ekstremt stor effekt at det går en rød tråd gjennom emballasjens utseende. Spesielt viktig er det i byggevaren der vi selger fra pall. Pergo har et sterkt varemerke som nå blir mer synlig, sier hun.
SKANDINAVISKE ELVER: Pergos vinylgulv får navn etter store elver i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Dette er Otra
Mer miljøfokus
Samtidig med dette fremheves miljø- og bærekraftaspektene ved produktene litt ekstra fremover, og bildemateriellet som selskapet bruker for å visualisere gulvene brukt i boligrom, får et mer uttalt skandinavisk preg.
– Alle gulv som kan få Svanemerket, skal få det. At det skal være enkelt for kundene å velge holdbarhet er en klar strategi. Vi har en høy miljøprofil, og er de eneste som kan resirkulere HDF, og vi bruker selv gjenbrukt tre i våre laminatgulv. Det er et viktig miljøargument, avslutter Pedersen.
ØYER I SKANDINAVIA: Gulvene i Pergos parkett-serie får sine navn etter skandinaviske øyer. Denne har navn etter Danmarks sydligste øy, Falster.
ROSKILDE: Pergos laminatgulv lages med en stor andel gjenbrukt treverk. Gulvene døpes nå etter skandinaviske byer og tettsteder. Dette gulvet heter Roskilde.
Årets farger fra Nordsjö 2026: The Rhythm of Blues
Nordsjö har lansert Årets farger 2026. Denne gangen er det ikke én farge, men tre som lanseres: Free Groove, Mellow Flow og Slow Swing. Under temaet «Din plass, ditt tempo» presenterer...
Mer opptatt av kvalitet og produktivitet enn pris
Pris er ikke viktigst når malere velger maling. En ny undersøkelse fra Flügger, basert på svar fra 500 malerbedrifter i Norge, Sverige og Danmark viser at kvalitet og effektivitet veier...
Montér styrker laget mot privatmarkedet
Optimera Montér ansetter Allan Ingwersen som ny konseptdirektør for privatmarkedet. Ingwersen kommer fra jobben som kreativ leder i den internasjonale sportskjeden XXL, der han har...
Nytt gulvshowrom markerer satsing på arkitekter og designere
Tarkett Atelier Oslo er det nye møtestedet for arkitekter og designere. Beliggende i nyåpnede Construction City, viser Tarkett her frem sine gulvprodukter i splitter nye omgivelser.
En oase av autentisk kunst
I rustikk stil med naturlige teksturer i jordfarger, sømløst blandet med ikoniske designelementer lager Omexcos kolleksjon Oase et rolig og hjemmekoselig miljø. Tapetene er...
Grunn til optimisme innen bygg og anlegg
Bunnivået er passert. Nå går det sakte oppover i bygg- og anleggsbransjen. Det mener Prognosesenteret som har kartlagt alle større planlagte prosjekter.