Skandinavisk opphav sentralt i Pergos strategi
Med enklere produktnavn og tydeliggjøring av sitt skandinaviske opphav skal Pergo ytterligere forsterke grepet om gulvkundene. I strategien inngår også at alle gulv som kan få det, skal ha Svanemerket.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Unilin-konsernet er Pergo ikke det største varemerket, men i Norge og resten av Norden er de store. Nå øker gulvleverandøren bruken av sitt skandinaviske opphav i markedsføringen, og håper å tiltrekke seg nye generasjoner kunder med et mer moderne uttrykk.
– Pergo har sitt opphav og røtter i Skandinavia. Vi skal fremheve den skandinaviske touchen og forenkle budskapet, sier daglig leder John-Magne Pedersen.
– Vi skal tilbake til de skandinaviske røttene våre, og gulv som tidligere hadde lange og tekniske navn, får nå skandinaviske navn, sier han.
ENKELT MILJØVALG: Alle gulv som kan få Svanemerket, skal få det. At det skal være enkelt for kundene å velge holdbarhet er en klar strategi, sier John-Magne Pedersen.
Elver og byer
Laminatgulvene får navn etter byer og tettsteder i Norden. Gulv som før hette «Modern plank 8 mm», blir nå å finne under navnet «Visby», «Wide Long Plank» er omdøpt til «Torekov». Samtidig gjøres også noen egenskapsendringer, og laminatgulvet «Long Plank», er erstattet med en ny og forbedret versjon kalt «Trondheim».
Også vinylgulvene omfattes av navneendringene, men her er det nordiske elver som låner ut navnene til de ulike kolleksjonene. «Classic Modern Plan» døpes til «Lagan», «Modern Plank» får navnet «Siljan» og LVT-flisene blir å finne under navnet «Teno». Parkettgulvene har navn fra øyer.
Også emballasjen blir ny og mer helhetlig, forteller Karina Solheim Skjolden, som jobber med Pergos salg mot retail og prosjekter.
– Det har ekstremt stor effekt at det går en rød tråd gjennom emballasjens utseende. Spesielt viktig er det i byggevaren der vi selger fra pall. Pergo har et sterkt varemerke som nå blir mer synlig, sier hun.
SKANDINAVISKE ELVER: Pergos vinylgulv får navn etter store elver i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Dette er Otra
Mer miljøfokus
Samtidig med dette fremheves miljø- og bærekraftaspektene ved produktene litt ekstra fremover, og bildemateriellet som selskapet bruker for å visualisere gulvene brukt i boligrom, får et mer uttalt skandinavisk preg.
– Alle gulv som kan få Svanemerket, skal få det. At det skal være enkelt for kundene å velge holdbarhet er en klar strategi. Vi har en høy miljøprofil, og er de eneste som kan resirkulere HDF, og vi bruker selv gjenbrukt tre i våre laminatgulv. Det er et viktig miljøargument, avslutter Pedersen.
ØYER I SKANDINAVIA: Gulvene i Pergos parkett-serie får sine navn etter skandinaviske øyer. Denne har navn etter Danmarks sydligste øy, Falster.
ROSKILDE: Pergos laminatgulv lages med en stor andel gjenbrukt treverk. Gulvene døpes nå etter skandinaviske byer og tettsteder. Dette gulvet heter Roskilde.
Slange på menyen, stirrende høne i suppa og hockey på hjernen
Thomas Nilsen Nordli jobber med industrigulv, gulvlim og avrettingsmasser, men livet hans rommer langt mer enn tekniske spesifikasjoner. Hockey, fiske, reiser og eksotiske måltider...
Heimtextil 2026: Tepper og gulv tar større plass
Tekstile gulv, tepper og andre gulvløsninger får en tydeligere hovedrolle når Heimtextil går av stabelen i Frankfurt 13.–16. januar 2026. Med fire hallnivåer for tepper og et nytt Future...
2026 i sikte: Hva mener bransjen om året som kommer?
Byggenæringen har vært preget av lav aktivitet de siste årene, men bildet er ikke ensidig. Vi tok en statussjekk hos sentrale aktører i bransjen og spurte hvordan 2025 har påvirket...
Mestergruppen inngår avtale med Dana Lim
Mestergruppen har valgt Dana Lim Norge som ny leverandør av lim- og fugemasseprodukter. Avtalen gjelder leveranser til kjedene XL-BYGG og Byggtorget. Implementeringen starter i første...
Et nytt kapittel i Torvikbukt
Når Gjøco nå forbereder et kommende generasjonsskifte, skjer det med beina godt plantet i Torvikbukt og blikket rettet mot fremtidens krav i malingsmarkedet. Med lokal produksjon, sterk...
Årets farge fra Pantone: Et blankt lerret
Den hvite fargen Cloud Dancer er av Pantone utpekt som Årets farge for 2026. fargen beskrives som et blankt lerret som gir ro.
