Flügger Norge samarbeider med nær 1 000 ideelle organisasjoner, idrettslag og korps. Alle mottar støtte etter at kundene forteller butikken hvem de ønsker å gi sin andel til.
− Tanken var å gjøre det enkelt for folk å støtte sin lokale forening, sier Steffen Kristian Eide som også er arkitekten bak konseptet.
GODE KUNDEOPPLEVELSER: − Jeg tror historiene om vårt engasjement for ideelle organisasjoner er med på å skape en god kundeopplevelse. Det at kundene kan være med å bestemme hvem de vil støtte er positivt. Vi håper Flügger Andelen vil motivere flere konsumenter til å handle maling hos oss, sier Steffen Kristian Eide.
Tett på genialt
For andre gang i Flügger Andelens fireårige liv, skal Stiftelsen Norsk Luftambulanse få penger. Det synes Erland Kroken er raust og hyggelig. Kroken er markedssjef for bedrift hos Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Det betyr at han inspirerer næringslivet til å støtte stiftelsens arbeid.
− Det er mange bedrifter som støtter oss, men måten Flügger har organisert sitt fordelsprogram på er tett på genialt. Det ligger mye avansert arbeid bak kulissene her. Bare tenk på den logistikken de har med å registrere og fordele. Med nær 1 000 mottakere er det imponerende, sier han.
Smart varmtvann
REDDER LIV: Erland Kroken i Stiftelsen Norsk luftambulanse brenner for å utvikle stiftelsens arbeid. − Vi bruker pengegaver fra næringslivet på teknologiprosjekter som redder liv, sier han.
Ny teknologi
Kroken jobber for at luftambulansen skal få mer penger til forskning og utvikling. Det muliggjøres av stiftelsens 300 000 støttemedlemmer og de om lag 4 000 støttebedriftene som bidrar med små og store pengegaver.
− Vi bruker omtrent en TV-aksjon i året på stadig å gjøre luftambulansen bedre. Et eksempel er 113-appen som vi lanserte i 2009. Her er alle nødnumre samlet, også legevakten, i tillegg til oversikt over tilgjengelige hjertestartere. Nå kan 113 og legevaktene også be om å bruke kameraet på telefonen din slik at du kan filme pasienten. På den måten vil operatøren se hva som venter hjelpemannskapene før de kommer. Hjelp 113-appen er lastet ned av 2 millioner brukere. Bak appen ligger det komplisert teknologi utviklet av oss, sier han.
Bli med Flügger på fargekurs
VÆR PÅ TELEFONEN: Det viktig å kjenne værforholdene før et fly eller helikopter kan ta av. Stiftelsen har blant annet utviklet en tjeneste til intern bruk som viser været på 150 steder i Norge. − Dette er et intrikat system basert på kameraer som tar bilder hvert kvarter og sender data til vår server. Kunnskap om været gir oss trygghet i redningsoperasjoner, forteller Erland Kroken.
Effektiv værmelding
Kroken viser også frem stiftelsens værkameraer. Det er en app til internt bruk som viser været i ulike deler av landet.
− Disse kameraene er til hjelp for piloter som må se været i tilnærmet sanntid. Så når alarmen går vil vi kunne vurdere om vi kan fly eller ikke. Foreløpig er det satt opp 150 slike kamerabokser i Norge. Vi tilbyr også flyklubber å bruke dette systemet, sier Kroken som forteller at luftambulansen har om lag 7 000 oppdrag årlig.
Alltid trygt frem
Det mangler ikke på kostnadskrevende prosjekter hos stiftelsen. De ansatte på hovedkontoret i Oslo har kun ett mål: Å hjelpe folk i nød – og å sørge for at tilbudet hele tiden forbedres med ny forskning og utvikling.
− Vi er en ideell organisasjon som ble etablert i 1978 av lege Jens Moe, mannen som også etablerte det vi i dag kjenner som Volvat medisinske senter. Hans mål var å få legen raskt ut til pasientene, og få pasienten raskt til behandling. Et stort prosjekt handler om hjerneslag. 12 000 opplever årlig å bli rammet av hjerneslag og det haster å få riktig behandling. Nå er vi i gang med å utvikle et avansert mobilt CT-utstyr som vi håper på sikt skal kunne installeres i helikopter. Da vil vi raskt stille riktig diagnose. Det er livsviktig kunnskap med tanke på videre behandlingsforløp, sier Kroken.
TRADISJONEN TRO: I år er det andre gang Stiftelsen Norsk Luftambulanse får penger gjennom Flügger Andelen. − Vi er ydmyke over å få bidra til stiftelsens viktige arbeid, sier Steffen Kristian Eide hos Flügger (t.v.). Erland Kroken fra stiftelsen er imponert over hvordan Flügger organiserer sitt fordelsprogram. – Det er tett på genialt, sier han.
Trekker flere konsumentkunder
Steffen Kristian Eide mener det er inspirerende å høre hvordan stiftelsen bruker pengene de blir gitt.
− Det er godt å vite at det spannet med maling kundene kjøper hos oss, også er med på å støtte dette livsviktige arbeidet. Vi er ydmyke over å bidra. Jeg tror også denne historien er med på å gi en god kundeopplevelse. Vi håper arbeidet og resultatene vi ser med Flügger Andelen vil motivere flere konsumenter til å handle maling hos oss, sier han.