Pute med pose fikk gjev designpris
Den nye dunkolleksjonen Stay, som er designet og produsert av Norvigroup i Mysen, er kåret til Årets produkt av Norsk Industri Designindustrien. – Det er så gøy, jeg ser så stolt, sier adm. direktør Kari Setsaas til Fargemagasinet.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da Norsk Industri Designindustrien delte ut sine høythengende priser under den store bransjedagen, sto Norvigroup Norsk dun med varemerket Norsk Dun som vinner. Prisen Årets produkt får de for en kolleksjon dundyner og puter kalt Stay. Kolleksjonen har en emballasje som også er en bag. Med den kan du pakke sammen pute og dyne og ta den med på reiser og overnattinger.
– Det er så gøy, jeg ser så stolt. Her er det fest i dag, og vi feirer med marsipankake, sier adm. direktør Kari Setsaas til Fargemagasinet dagen etter prisutdelingen.
SMART EMBALLASJE: Kolleksjonen har en emballasje som også er en bag. Med den kan du pakke sammen pute og dyne og ta den med på reiser og overnattinger. Stay-bagen fungerer også godt til oppbevaring av dyne og pute utenfor sesong.
Egen design og produksjon
Kolleksjonen Stay er tatt godt imot i markedet og tilbakemeldingene fra kundene er positive. Men at de skulle stikke av med den gjeve prisen kom som en overraskelse.
– At vi får dette til med inhouse design og produktutvikling er bare flott. Her har vi jobbet hele teamet sammen, helt fra ide til ferdig produksjon. Vi har tenkt utenfor boksen og konvertert tekniske produkter som dundyner og dunputer, til livsstilsprodukter. Vi jobber mye med kombinasjonen innpakking og innhold. Produktene skal være litt sexy, det skal være litt nytt og spennende. Det er veldig godt å få anerkjennelse for den jobben vi gjør, sier Setsaas.
PRODUKTUTVIKLING: Ved utvikling av nye produkter legges stor vekt ved kundens opplevelse av både produkt og emballasje. Trine Lie, leder for Design, Therese Haltuff, leder for innkjøp og logistikk, og salgssjef Trygve Ullersmo i munter produktutviklingsdiskusjon.
Ros fra juryen
I utviklingsprosessen har fokus vært rettet mot funksjon. Alt skal spille en rolle – og ingenting skal kastes. Ikke en gang emballasjen. Stay-bagen fungerer også godt til oppbevaring av dyne og pute utenfor sesong.
Bransjejuryen er svært begeistret for den myke nyskapingen:
– Norsk Dun har med den nye produktserien sin skapt dunprodukter som er utviklet ned til den minste detalj, og gitt noe nytt, noe mer, et helt konsept rundt det erketypiske norske produktet dundynen, sier juryen i sin begrunnelse.
- Klassikerprisen: Serien «Lilje»- av Trygve Eriksen, produsert av Arven.
- Årets eksportbedrift: Røros Tweed som økte omsetningen med over 40 prosent i fjor. Det meste kom fra eksportmarkedet, særlig Tyskland.
- Årets merkevarebygger: Hadeland Glassverks belysningsprodukter.
Verdiskapning i bransjen
De fire vinnerne ble hyllet av bransjeleder Egil Sundet, som delte ut prisene på vegne av Norsk Industri Designindustrien.
– Dette er svært verdige vinner – og fremragende representanter for møbel- og interiørindustrien. Det skjer utrolig mye spennende innenfor norsk design og ferdigvare for tiden. Nå håper jeg myndighetene ser det fantastiske verdiskapingspotensialet i bransjen vår, og at vi endelig kan få et dedikert eksportkontor for å hjelpe norsk design ut i verden, sa bransjeleder i Designindustrien, Egil Sundet ved prisutdelingen.
HJEMMELAGET: Konsernet har produksjon i både Norge og Danmark, og eksporterer dunprodukter ut i verden merket «Made in Scandinavia». – Vi eksporterer dunprodukter med målet om å sikre en deilig, trygg og komfortabel søvn for alle, sier Kari Setsaas.
Designbedrifter setter Norge på kartet
Høstens soveromsopplevelse er inspirert av Alpene
STAY Happy – nytt dunkonsept for de små
Ny leder for Designindustriens bransjeforening
Tar norske villdyr til sengs
Grønt er skjønt på soverommet
Dette er husfargene kundene vil ha i 2025
Et mer fargevant publikum, større personlig frihet og høyere forventninger til veiledning preger markedet for utendørsfarger i 2025. Trygge klassikere holder stand, men stadig flere...
Gulvretur gir oppdrag til OTG
For en av Norges største gulvleggerbedrifter er måten de håndterer avkapp på et salgsargument i anbudskonkurranser. – Jeg er sikker på at vi har fått store prosjekter takket være at...
Flügger i fotballtrøye for Barnekreftforeningen
Fredag 9. mai stilte Flügger-ansatte i fotballtrøyer for å støtte Barnekreftforeningens #FotballtrøyeFredag. Alle kunder fikk 20 prosent rabatt på kjøp i Flügger-butikkene, og 5 prosent...
Ensfarget tapet – kaosfri personlighet
Med ensfarget tapet, kan du skape deg et personlig hjem uten å skape «kaos» med mye mønstre og farger. Ensfargede tapeter er også fine å kombinere med andre mønstrede design. Storeys...
Interiørfarger med catwalk-attitude
Malingsleverandøren Alcro lanserer nå en ny fargepalett i samarbeid med luksusmotebutikken Moniker. Paletten består av syv nyanser, inspirert av sterke, stilskapende kvinner fra historien.
Trener til NM - møt utøverne
Under Bygg Reis Deg i NOVA Spektrum i høst skal det arrangeres norgesmesterskap i overflateteknikk. Forrige uke var det treningssamling i Jotuns lokaler i Sandefjord. Vi tok turen for...