Pute med pose fikk gjev designpris
Den nye dunkolleksjonen Stay, som er designet og produsert av Norvigroup i Mysen, er kåret til Årets produkt av Norsk Industri Designindustrien. – Det er så gøy, jeg ser så stolt, sier adm. direktør Kari Setsaas til Fargemagasinet.
Chera Westman/ifi.no
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
BransjenyttHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Da Norsk Industri Designindustrien delte ut sine høythengende priser under den store bransjedagen, sto Norvigroup Norsk dun med varemerket Norsk Dun som vinner. Prisen Årets produkt får de for en kolleksjon dundyner og puter kalt Stay. Kolleksjonen har en emballasje som også er en bag. Med den kan du pakke sammen pute og dyne og ta den med på reiser og overnattinger.
– Det er så gøy, jeg ser så stolt. Her er det fest i dag, og vi feirer med marsipankake, sier adm. direktør Kari Setsaas til Fargemagasinet dagen etter prisutdelingen.
SMART EMBALLASJE: Kolleksjonen har en emballasje som også er en bag. Med den kan du pakke sammen pute og dyne og ta den med på reiser og overnattinger. Stay-bagen fungerer også godt til oppbevaring av dyne og pute utenfor sesong.
Egen design og produksjon
Kolleksjonen Stay er tatt godt imot i markedet og tilbakemeldingene fra kundene er positive. Men at de skulle stikke av med den gjeve prisen kom som en overraskelse.
– At vi får dette til med inhouse design og produktutvikling er bare flott. Her har vi jobbet hele teamet sammen, helt fra ide til ferdig produksjon. Vi har tenkt utenfor boksen og konvertert tekniske produkter som dundyner og dunputer, til livsstilsprodukter. Vi jobber mye med kombinasjonen innpakking og innhold. Produktene skal være litt sexy, det skal være litt nytt og spennende. Det er veldig godt å få anerkjennelse for den jobben vi gjør, sier Setsaas.
PRODUKTUTVIKLING: Ved utvikling av nye produkter legges stor vekt ved kundens opplevelse av både produkt og emballasje. Trine Lie, leder for Design, Therese Haltuff, leder for innkjøp og logistikk, og salgssjef Trygve Ullersmo i munter produktutviklingsdiskusjon.
Ros fra juryen
I utviklingsprosessen har fokus vært rettet mot funksjon. Alt skal spille en rolle – og ingenting skal kastes. Ikke en gang emballasjen. Stay-bagen fungerer også godt til oppbevaring av dyne og pute utenfor sesong.
Bransjejuryen er svært begeistret for den myke nyskapingen:
– Norsk Dun har med den nye produktserien sin skapt dunprodukter som er utviklet ned til den minste detalj, og gitt noe nytt, noe mer, et helt konsept rundt det erketypiske norske produktet dundynen, sier juryen i sin begrunnelse.
- Klassikerprisen: Serien «Lilje»- av Trygve Eriksen, produsert av Arven.
- Årets eksportbedrift: Røros Tweed som økte omsetningen med over 40 prosent i fjor. Det meste kom fra eksportmarkedet, særlig Tyskland.
- Årets merkevarebygger: Hadeland Glassverks belysningsprodukter.
Verdiskapning i bransjen
De fire vinnerne ble hyllet av bransjeleder Egil Sundet, som delte ut prisene på vegne av Norsk Industri Designindustrien.
– Dette er svært verdige vinner – og fremragende representanter for møbel- og interiørindustrien. Det skjer utrolig mye spennende innenfor norsk design og ferdigvare for tiden. Nå håper jeg myndighetene ser det fantastiske verdiskapingspotensialet i bransjen vår, og at vi endelig kan få et dedikert eksportkontor for å hjelpe norsk design ut i verden, sa bransjeleder i Designindustrien, Egil Sundet ved prisutdelingen.
HJEMMELAGET: Konsernet har produksjon i både Norge og Danmark, og eksporterer dunprodukter ut i verden merket «Made in Scandinavia». – Vi eksporterer dunprodukter med målet om å sikre en deilig, trygg og komfortabel søvn for alle, sier Kari Setsaas.
Designbedrifter setter Norge på kartet
Høstens soveromsopplevelse er inspirert av Alpene
STAY Happy – nytt dunkonsept for de små
Ny leder for Designindustriens bransjeforening
Tar norske villdyr til sengs
Grønt er skjønt på soverommet
Møbellinoleum vinner prestisjetung designpris
Forbos møbellinoleum, som nå lanseres i nye farger, er tildelt den høythengende designprisen Red Dot Award: Best of the Best. Den prisbelønte kolleksjonen vises frem under Salone del...
Rekordhøye søkertall til yrkesfag
54 prosent av årets søkere til videregående skole har valgt yrkesfag – den høyeste andelen noensinne. Det gir et viktig signal i en tid der behovet for fagarbeidere er stort i mange...
Ny distriktssjef hos Forbo Flooring
Thomas Solheim startet som distriktssjef hos Forbo Flooring i starten av mars i år. Solheim har en imponerende bakgrunn og har arbeidet som byggtapetserer, prosjektleder, produktsjef...
Baderomsdesign med brukeren i fokus
Helt hverdagslig bruk av et baderom kan innebære at over 200 ulike aktiviteter skal kunne utføres der. Ved å sette brukerens behov fremst, og ta et holistisk grep om baderomsplanleggingen,...
Ny leder i IFI!
Vi har gleden av å ønske Helge Bod Vangen velkommen som ny administrerende direktør i IFI!
IFI lanserer bransjestatistikk
IFI er i ferd med å lansere et interaktivt dashbord som gir medlemsbedriftene verdifull innsikt i markedsutvikling og økonomiske indikatorer. Verktøyet hjelper beslutningstakere til...