FM logoTil fargemagasinet.no AnnonseAnnonse
Fargemagasinet logo
E-magasin
Se flere bilder
Pål Trudeng-POSITIVT 2022-Malorama-FotoBjørgOwrenIFIno-.jpg

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

Proff-konsepter skal gjøre Malorama større

Det er klar sikt utenfor kontorvinduet til Pål Trudeng, den nye administrerende direktøren i Malorama. Han ser heller ingen skyer på Maloramas himmel for 2022 eller 2023 – snarere tvert om.

Bjørg Owren/ifi.no

Bjørg Owren/ifi.no
Publisert (oppdatert )

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.

Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.

Annonse
Fargemagasinet.no annons

Hei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mai i fjor ble Malorama kjøpt opp av Mestergruppen AS, og i desember flyttet de inn i morselskapets lokaler på Bryn i Oslo. Når Trudeng tar imot Fargemagasinet noen uker ute i januar, er det ikke å se noe skilt med Maloramas navn. Men han bedyrer at skilt snart skal være på plass, for Malorama skal bestå som et selvstendig selskap og være en synlig profil i Mestergruppen.

Fra lager til ledende handelshus

Trudeng har nettopp overtatt jobben som administrerende direktør, og de ansatte rakk så vidt å få satt fra seg pappeskene på det nye kontoret, før samfunnet ble stengt ned igjen på grunn av pandemien og normalen igjen ble hjemmekontor.

– Klart det er utfordrende, vi sitter på Teams, og allmøtene spilles inn digitalt. Men nå har vi holdt på med dette i snart to år og blitt ganske gode på det, så det går greit, sier han.

I dag er Malorama Norges ledende handelshus for produkter til overflatebehandling, med sterke konsepter innen proffmarkedet, faghandel og engroshandel.

– Vi har tre sterke bein å stå på med Mal Proff, Farveringen og de interne faghandelskjedene Fargerike og Kulør, sier han. Når Trudeng snakker om Farveringen, understreker han at de fortsatt skal være en nøytral grossist.

– Alle kunder av Farveringen skal få konkurransedyktige og riktige betingelser, enten det er interne konsepter i Mestergruppen og Malorama, eller eksterne som Byggmakker, Happy Homes, Wifa eller andre faghandelskjeder. Planen framover er at Farveringen blir en enda bedre partner for alle, sier han.

Se flere bilder
Logo firma i Malorama

Foto: Logo

TIL MESTERGRUPPEN: Malorama ble kjøpt opp av Mestergruppen i 2021, og er Norges ledende handelshus for produkter til overflatebehandling. De er størst innenfor maling, gulv og tapet, og leverer alt av utstyr og tilbehør. Kjernevirksomheten omfatter faghandelskjedene Fargerike og Kulør, proffkjedene Mal Proff og Mur & Tak Proff og logistikkvirksomheten Farveringen.     

Enklere hverdag for kundene

Han mener kombinasjonen av eksterne og interne kjeder sikrer at Farveringen er konkurransedyktig, får et ekstra press på seg for å holde kostnadene nede og ha et best mulig produkttilbud, og i kraft av størrelsen også kunne gi bedre betingelser for alle kundene.

Ordene forenkling og effektivisering løper som en rød tråd gjennom samtalen.

– Ja, misjonen til Mal Proff og Farveringen er å gjøre hverdagen til kunden enklere. For Malorama var det positivt å bli en del av et større system. Det vil gjøre oss mer konkurransedyktig. Vi blir en bedre logistikkpartner for kundene. Og kundene vil oppleve en enda mer profesjonell partner, der vi kan tilby flere digitale tjenester som vil gjøre hverdagen i butikk og for håndverker enklere. 

Se flere bilder
Farveringens sentrallager Kløfta

Foto: Thomas Ekström/Mestergruppen

PROFESJONELL PARTNER: At Farveringen leverer til Mestergruppens egne kjeder og eksterne kjeder er en kombinasjon som gir logistikkvirksomheten et ekstra press for å holde kostnader nede og ha et best mulig produkttilbud.

Konsolideringen fortsetter

Byggevarebransjen har vært preget av sterk konsolidering det siste tiåret. Trudeng mener trenden vil fortsette og at det er positivt.

Mange har spådd at det vil skje det samme i overflatebransjen som innen dagligvare og elektronikk. Men Trudeng ser ikke for seg at det blir noe duopol. Bransjen er traust og ligger langt, langt bak dagligvare. Og ting tar gjerne lengre tid enn man tror.

– Er Mestergruppen den aktøren vi ventet på skulle dukke opp og endre på de gamle strukturene?

– Ja, det vil jeg si. Ser vi på Mestergruppen, har de siste seks årene vært en fantastisk reise. I dag er gruppen størst i Norge, og konsolideringen vil fortsette. Mestergruppens uttalte visjon er å forandre byggebransjen, og det er hele organisasjonen kommittert til å gjøre. Det betyr nødvendigvis ikke at det kun blir to aktører, det handler mer om å gjøre bransjen mer effektiv.

Han peker på historikken og at byggebransjen henger langt etter andre i effektivisering.

– Når man bygger hus eller maler, jobber man litt på samme måte som for 10-15 år siden. Vi vil se på byggetid, hvordan man kan gjøre proffbiten enda enklere gjennom digitalisering, distribusjon, butikknettverk og økt tilgjengelighet for kundene. Der vil Mestergruppen sitte i førersetet, sier han.

Se flere bilder
Pål Trudeng, Malorama

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

UT AV KONTORET: Rollen som toppsjef er ny, men Trudeng startet i Malorama i 2015 og kjenner selskapet og de ansatte godt. Det har fungert god med Teams og allmøter på nett, men nå gleder han seg til å komme mer ut av kontoret og treffe folk ute i butikker og de som jobber med salg. Å være tett på markedet ser han på som helt og avgjørende for å gjøre de tilpasninger som er nødvendig. 

Tror det blir færre kjeder

Han har sterk tro på at faghandelen vil bestå, men med færre og sterkere konsepter og sammenligner med det som har skjedd på grossistsiden.

Han viser til Fargerike og lignende konsepter, som tilbyr noe mer enn produkter. Det er en økende etterspørsel etter konsulenttjenester, og de som tilbyr det, kan levere hele prosjektet og har muligheter som et byggevarehus ikke vil ha.

– I dette segmentet er det ikke nødvendig å konkurrere på laveste pris. Kundene er opptatt av interiør, hjemmet sitt og hytta, og har tatt et valg. De vil ha ferdige løsninger slik de ser på bildene. Mange ønsker å kjøpe det ferdig med gardiner og maling på veggen. Dette er faghandelen spesialistene på.

Mulig konsept - alt til avtalt pris og tid

80 prosent av Maloramas virksomhet er rettet mot ROT-markedet. Også her er det muligheter for forenkling.

– Dessverre viser kundeundersøkelser at kunden sjelden er fornøyd med håndverkstjenestene. Så det å ta en aktiv rolle i at det blir sømløst for kunden, at det blir levert, at det er garantiordninger tror jeg er veldig viktig for å trygge og gjøre ryktet til bransjen bedre. Her ønsker vi å spille en rolle, sier Trudeng.

– Vi må begynne å tenke konsept, der du får en ferdig pris og alt leveres til avtalt tid og du bare har én partner å forholde deg til. Det tror jeg blir viktig for den kundegruppen som vil handle i den tradisjonelle faghandelen og ønsker noe mer. Løser man den gåten, tror jeg man får til mye.

Det vil alltid være kunder som jakter pris. Men Trudeng tror den gruppen blir mindre og mindre. Flere velger å bruke profesjonelle til jobben, og da blir det mer interessant å få pris på totalpakken enn prisen på en tre-liter. Han tror det blir viktig å bygge tilbud som får frem akkurat det.

– Prisjegeren som skal ha det aller billigste, vil selvfølgelig alltid være der. Men det er ikke den kunden vi bygger Fargerike for, sier han. De får handle der det er billigst. Det er det store markedet der pris ikke er viktigst, som er mest interessant for sterke faghandelskonsepter.

Todelt proffmarkedet

Det skjer også strukturendringer på håndverkssiden. At frittstående bedrifter som har vært kunder av Mal Proff samler seg i konsern med store ambisjoner, får konsekvenser. Han nevner Håndverksgruppen som et eksempel.

– En sånn konsolidering på kundesiden tvinger også oss til å bli enda bedre og komme med løsninger som gjør dem mer effektive, sier han.

Trudeng deler proffmarkedet i to: Du har de proffene som er opptatt av å effektivisere egen produksjon og benytter seg av de digitaliserte tjenestene og får varer levert direkte på byggeplass, og så er det servicemaleren som starter dagen med å hente varene som trengs for dagen i butikk.

– Vi skal ha gode løsninger for begge, sier han. 

Se flere bilder
Pål Trudeng, Malorama

Foto: Bjørg Owren/ifi.no

POSITIVT 2022: Maloramas nye administrerende direktør Pål Trudeng ser positivt på 2022. Det har skjedd mye siden Malorama ble til gjennom fusjonen av Malermestrenes Andelslag og Colorama i 2010. Nå starter en ny epoke for selskapet, som en del av Mestergruppen.

Malorama skal fortsatt vokse

Vår møtetid går mot slutten. Pål Trudeng skal videre. Det er mye å ta tak i på starten av året, i ny jobb, på nytt kontor. Han er veldig optimistisk på vegne av bransjen framover.

– Vi er i en heldig bransje. Selv om man nå går inn i en vanskeligere tid med høyere renter og inflasjon osv. så kutter folk på kapitalvarer som biler og elektronikk, men tar vare på hus og hjem. Det har historien vist før.

Alle spår at vi skal litt ned etter et par svært gode år for bransjen. Han tror også det, på et eller annet tidspunkt.

– Men jeg liker å se på 2019-tallene og tror det vil stabilisere seg på et høyere nivå enn vi var i 2019. For folks fokus på hus og hjem har blitt så mye større, og den trenden tror jeg vil holde seg.

Han tror ikke totalmarkedet vil vokse framover, men det skal Mestergruppen og Malorama, og det er i proffmarkedet de vil ta andeler.

– Med Mal Proff og Mal Proff-partnere rundt om i landet og sterke faghandelskjeder, som også har proffvirksomhet, er jeg positiv på at vi kommer til å ta andeler. Det blir totalt mindre igjen på de som ikke tilbyr noe mer enn produkt og pris, det er hovedårsaken til at vi skal vokse, avslutter han.

Gode arbeidsforhold sikrer gode hjem
Bransjenytt

Gode arbeidsforhold sikrer gode hjem

Søndag 28. april markeres den internasjonale arbeidsmiljødagen. – Ved å prioritere mennesket gjennom hele prosessen, fra fabrikk til ferdig hjem, med gode arbeidsforhold og trygge produkter,...

Nyhetsbrev
Motta vårt nyhetsbrev!

Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.