På Norgesreise i stygt og pent - Om å se i kontekst
På tur gjennom Norge i løpet av sommeren, har Mette L´orange oppsøkt museer og kulturminner som stavkirker og sett annen bemerkelsesverdig arkitektur som flott kirkearkitektur i modernistisk stil. Men hun har også merket seg den «den norske hverdagen», med få estetiske høydepunkter.
Mette L'orange
Publisert (oppdatert )
Registrer deg her og motta vårt nyhetsbrev, med nye artikler og nyttige tips 2-3 ganger i måneden.
Følg Fargemagasinet på Facebook, Linkedin og Instagram.
Kategorier
Meninger og kommentarerHei, denne artikkelen er over 2 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sommeren er på hell og de fleste av oss har feriert i hjemlandet. Pandemien har latt oss oppdage Norge på nytt, og da særlig den storslagne naturen. Mange har også kjørt bil og oppsøkt museer og kulturminner som stavkirker og sett annen bemerkelsesverdig arkitektur. Langs veiene og i tettstedene passerer man imidlertid «den norske hverdagen». Da er det ikke like lett å strø om seg med superlativer. I de mange «veikryss» og småsteder her i landet finner man neppe de estetiske høydepunkter, og mye traurig norsk modernisme finnes her.
«I Norge vil du kunne beskue bygninger det ikke finnes arkitektoniske betegnelser for» sier Kjetil Rolness i boka «Vulgær og vidunderlig».
Vi ser jo humoren og kultfaktoren i dette, og mange elsker de sære individuelle uttrykkene i bygningskulturen. Typisk Norsk? Vår identitet? Og selvsagt er det også lettere for øyet som ser friskt på saken å kunne kommentere og kanskje også komme med løsninger.
I så fall vil jeg si: «Kan fargene binde disse stedene bedre sammen?» Det som mangler er noen visualiseringer og litt bevisstgjøring, samt en resursperson i kommunen, så er ballen i gang. Behøver ikke bli så dyrt. Vi er nå på vei ut av den grå tåka og folk vil ha gode farger og sanselighet i sine omgivelser. Men de trenger noen retningslinjer. Påfallende mange blå hus er for eksempel observert i Valdres den siste tida. Det er et artig fenomen som skaper undring, men hvordan faller disse innslagene inn i bygdekulturen?
Kontekst og helhet er nøkkelord som ikke så lett finner grobunn her i landet.
BLÅTT: Fra bilvinduet ser vi mange blå hus, blant annet i Valdres. Et artig fenomen som skaper undring, men hvordan faller disse innslagene inn i bygdekulturen?
KIRKEARKITEKTUR: Hvordan skal en kirke se ut? 7 500 mennesker har stemt frem Norges styggeste kirke i avisen Klassekampen. Det finnes også gode eksempler på flott arkitektur i våre kirkerom.
Folkets røst på avveie
Apropos smak og behag, når folkeopinionen først mobiliseres kan den være nådeløst ute av kontekst. Jeg leste nylig en interessant artikkel i Klassekampen, der kulturjournalist Kåre Bulie kommenterte avisa Dagens kåring av Norges styggeste kirke. Det skjedde tidligere i år og 7500 lesere stemte fram en rekkefølge.
De nominerte var påfallende nok dominert av modernistiske verk fra 60-tallet og framover, og var, som Bulie skriver, «kirker som ikke ser ut som kirker.» Mange er tegnet av toneangivende norske etterkrigsarkitekter og representerte nye måter å tenke kirkebygg på. «Vinneren» av den lite flatterende tittelen var imidlertid en ny kirke fra 2019, i skinnende hvit «porselensskrud».
En slik kåring er ikke konstruktiv hverken for direkte involverte, fagmiljøet eller allmenheten. Resultatet, som Bulie påpeker i sin kommentar, bygger opp under en økende modernismekritikk og splitter fagfolk og det brede publikum på en negativ måte. De nominerte kirkene ble presentert som løsrevne objekter uten hensyn til miljø og intensjon. Kåringen handlet heller ikke om kirkerommene der folk samles, og hvordan disse oppleves for menigheten.
Debatten har vært heftig og skal ikke gjenopplives her, men ved å kikke på nominasjonslista kan man dog konstatere at mye rå betong og neddempede materialfarger gjør seg gjeldende. Vi fagfolk leser ulike bygningsuttrykk som barn av sin tid. Men vi må ha forståelse for at dette ikke er selvsagt for alle, særlig i en tid der arkitekturundervisningen i skoleverket er svekket. Kunnskapsløsheten råder, bygninger oppleves bare her og nå, i samtid. I tillegg må vi se kåringen i lys av de siste tiårs grå tristesse i arkitekturen. Som sagt, nå vil folk ha fargene tilbake. Hvitheten slår heller ikke an. Det helhvite eksemplet fra 2019 som «vant» er et formsterkt bygg, et typisk samtidsuttrykk, men fargevalget leder tankene hen mot pietismen på 1800-tallet der middelalderdekor og kalkmalerier i kirkene ble overmalt med hvitt. Farger kunne da forstyrre og forlede, det nakne rommet ble det åndelige idealet.
Det er ikke slik vi ønsker det i dag, i rom der trøst, håp og forsoning skal finne sted må sansene aktiveres. Det viser forskningen. Farger og lys er i så måte et humanistisk prosjekt. Synd at initiativtager til kåringen ikke viste de modernistiske kirkeinteriørene, der fantes ofte utsmykkinger, altertavler og glassmalerier som ga den nødvendige stimuli. Mange av arkitektene hadde et godt samarbeid med kunstnere, særlig var Gunnar S. Gundersen populær i de årene.
FLOTT MODERNISME: Den minner lite om en kirke, men er likevel et av våre flotteste kirkebygg. Kirkelandet kirke i Kristiansund er tegnet av arkitekt Odd Kjeld Østbye (1925-2009). Den sto ferdig i 1964 og var en erstatning for kirken som ble bombet under krigen sammen med resten av Kristiansund sentrum.
FLOTT MODERNISME: Kirkelandet kirke i Kristiansund, tegnet av arkitekt Odd Kjeld Østbye (1925-2009), trekkes frem som en av de flotteste modernistiske byggene i landet.
Lær av de beste
Kåre Bulie kommer inn på nettopp denne kunstneren i sin artikkel, der han leder oss i motsatt retning og ber oss se etter de beste eksemplene. Han trekker fram ett av de flotteste modernistiske kirkebygg vi har her i landet, Kirkelandet kirke i Kristiansund, tegnet av arkitekt Odd Kjeld Østbye (1925-2009). Den sto ferdig i 1964 og var en erstatning for kirken som ble bombet under krigen sammen med resten av Kristiansund sentrum.
Bygningsvolumet er høyreist og skulpturelt, og den første kirken i landet som ikke falt inn under den tradisjonelle normen for kirkebygg. Mange vil nok fortsatt diskutere det radikale formspråket, særlig de som melder seg på bølgen for tradisjonsarkitektur. Uansett tankespinn om at arkitektiren var penere før, er det umulig ikke å bli bergtatt når man entrer det høystemte kirkerommet og møter det det gnistrende fargespekteret i Gunnar S Gundersens gavlutsmykking, «Bergkrystall i roser». Naturen har vært inspirator for både arkitekt og kunstner, som også har utført messehagler og prekestolkleder. Designeren Grete Prytz Kittelsen bidro til alter og døpefont.
I sannhet et Allkunstverk, og jeg stemmer i når Bulie kaller dette noe av beste i 1900-tallets norske byggekunst.
Jeg er glad for at folkeopinionen avviser den grå tristessen, men samtidig urolig for at manglende skolering fører til kåringer av stygt og pent uten tanke på kontekst. Modernismen er således i skuddlinjen. Man skal huske på at mange av kirkene i den lite flatterende kåringen er kulturminner, de representerte nytenkning og hadde fokus på ærlighet i materialbruk og innhold, dog ikke alle med like heldig utfall. I debatten om smak og estetikk på vår Norgesreise må vi lete etter det beste, selv om vi farer forbi middelmådigheter i alle kroker. Se også dette som helheter som kan forbedres. Det kan bli arkitekturundervisning for alle generasjoner i bilen.
Men altså: Se Kirkelandet kirke om du kan, da får du også ny tro på hva fargene kan gjøre for å løfte, humanisere og samtidig helliggjøre et rom.
HØYSTEMT PÅ KIRKLANDET: Uansett tankespinn om at arkitekturen var penere før, er det umulig ikke å bli bergtatt når man entrer det høystemte kirkerommet og møter det det gnistrende fargespekteret i Gunnar S Gundersens gavlutsmykking, når man kommer inn i kirken.
Ny avtale skal sikre god restaurering av kirker
Sjelesorg i sanselige omgivelser
Fargestrategi som et dynamisk verktøy
Hvitfargens mange uttrykk
Fargeteorienes begrensninger og muligheter i arkitekturen
Låver forever
Billedkunstner og sivilarkitekt. Professor i farge ved Kunsthøgskolen i Oslo og Kunst og designhøgskolen i Bergen. Arbeider også med maleri, utsmykking og romlige installasjoner, fokus på farger i to og tre dimensjoner
«Sannhetens øyeblikk vil før eller siden inntreffe under en førstereis i den dårlige smakens rike- det innledende ubehag blandes umerkelig med en viss dragning, til en plutselig oppdager-Gud hjelpe meg- at noe kan være så uimotståelig redselsfullt! Det faktum at mange bor og lever i dette riket uten å finne noe merkverdig ved omgivelsene, gjør det selvsagt problematisk å snakke om «dårlig smak». Kjetil Rollnes
Inneuken 2024: påfyll av kunnskap og inspirasjon
Nylig inviterte IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør medlemsbedriftene til å delta i årets innholdsproduksjon under Inneuken-arrangementet. I løpet av to dager, fordelt...
Forsterker designavdelingen hos Norvigroup Norsk Dun
Hilde Fuglesang blir fra 1. januar 2025 ny design- og konseptutvikler hos Norvigroup Norsk Dun. Hun har mange års fartstid i Lama og tar med seg solid erfaring innen design, produktutvikling...
Gulvfakta med løsning for delreparasjoner i våtrom
Må det være nødvendig å rive og bygge om et helt bad, fordi vinylbelegget på gulvet har fått en liten skade? Nei, mener gulvbransjen, som nå har utarbeidet anbefalinger for partiell...
Maling for dårlig vær godt mottatt i Bergen
Dårlige værforhold byr på utfordringer for maleren. En løsning på dette kan være en maling som gir slingringsmonn når det kommer til temperatur og tørketid. Ved bruk av malingsprøyte...
Stadig flere forbrukere velger beis
Interiørbeis beskytter treverket og gir rommet et personlig preg. Det er kanskje ikke så rart at flere og flere forbrukere blir nysgjerrige på beis, nå som naturlige elementer preger...
IFIs medlemmers fremtidstro: En blandingspalett av optimisme og usikkerhet
I løpet av 2024 har vi sett en rekke svingninger i fremtidstroen blant aktørene i overflatebransjen. Fra starten av året, preget av en forsiktig optimisme, har vi beveget oss gjennom...